پاورپوینت فرقه اسماعیلیه
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت فرقه اسماعیلیه دارای ۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فرقه اسماعیلیه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت فرقه اسماعیلیه :
اسماعیلیه
اسماعیلیه، فرقهای از شیعه است که پس از امام صادق (علیهالسّلام) در امامت حضرت موسی بن جعفر با امامیه به اختلاف افتادند و امامت ایشان را نپذیرفتند و قائل به امامت اسماعیل فرزند امام صادق (علیهالسّلام) شدند.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اسماعیلیه
۲ – گفتار شیخ مفید
۳ – تاریخ اسماعیلیه
۴ – علت پیدایش اسماعیلیه
۵ – انشعابات پاورپوینت فرقه اسماعیلیه
۵.۱ – اسماعیلیه خالصه
۵.۲ – اسماعیلیه مبارکیه
۶ – نخستین دولت اسماعیلیه
۷ – عقاید اسماعیلیه
۷.۱ – در مورد امامت
۷.۲ – در مورد قرآن
۷.۳ – در مورد آخرت
۷.۴ – در مورد احکام شرعی
۸ – اصول عقاید اسماعیلیه
۹ – پیامبران هفت دوره
۱۰ – نامهای دیگر اسماعیلیه
۱۱ – گزیدههایی از باطن شریعت
۱۲ – ارزیابی عقاید اسماعیلیه
۱۳ – دلایل بطلان اسماعیلیه
۱۴ – مقالات مرتبط
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
معرفی اسماعیلیه
اسماعیلیّه فرقهای از شیعه هستند که معتقدند مقام امامت پس از امام صادق (علیهالسّلام) به فرزند بزرگش اسماعیل که در زمان آن حضرت از دنیا رفت منتقل شده است. از این گروه به قرامطه و شش امامی نیز تعبیر شده است.
[۱] سبحانی، جعفر، بحوث فی الملل و النحل، ج۷، ص۵۴.
از موعود باوران غیر معتقد به حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) «اسماعیلیه» به امامت شش امام اول شیعیان اثنا عشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق (علیهالسّلام) بزرگترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند او محمد را به امامت پذیرفتند.
[۲] شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، ج۱، ص۲۲۶.
[۳] دهخدا، علیاکبر، لغتنامه، «اسماعیلیه».
و از پذیرش امامت امام موسی کاظم (علیهالسّلام) خودداری کردند.
او در زمان پدرش از دنیا رفت؛ با این حال پس از شهادت امام صادق (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) گروهی به امامت وی معتقد شدند.
البته اسماعیلیه در مورد سرنوشت امامت پس از اسماعیل اتفاق نظر ندارند؛ بعضی که اسماعیلیهی خالص نامیده میشوند، قائل شدند اسماعیل نمرده بلکه غیبت کرده است؛ او نمیمیرد تا فرمانروای زمین شود و او همان قائم موعود است. گروه دیگری که مرگ اسماعیل را باور داشتند گفتند امامت حق اسماعیل بود و با مرگ او به پسرش محمد انتقال یافت. آنان پیروان مبارک غلام اسماعیل بن جعفرند و مبارکیه نامیده میشوند.
مبارکیه خود به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که قرامطه نامیده میشوند و معتقدند که محمد بن اسماعیل نمرده و او همان قائم و مهدی است که روزی ظهور خواهد کرد و به ظهور او دور هفتم جهان آغاز خواهد شد. آنان به وجود امامان مستور بعد از محمد بن اسماعیل اعتقاد ندارند
[۴] نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه، انتشارات مکتبه الفقیه قم، ص۸۳-۸۴.
[۵] برنارد لوئیس، تاریخ اسماعیلیان، ترجمه دکتر فریدون بدرهای، چاپ تهران، ص۹۹.
و گروه دیگری هستند که میگویند دور هفتم جهان به محمد بن اسماعیل آغاز شد و بعد از وی امامان مستوری هستند که در بلاد و شهرها میگردند و داعیان و مبلغانی دارند که مردم را به پیروی از امام مستور فرای میخوانند و بعد از امامان مستور، مهدی ظهور خواهد کرد.
[۶] شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، تحقیق محمد سید گیلانی، دارالمعرفه بیروت، ج۱، ص۱۹۲.
گفتار شیخ مفید
شیخ مفید دربار اسماعیل میگوید: اسماعیل، بزرگترین پسر امام صادق (علیهالسّلام) بود و امام، او را بسیار دوست داشت و به او بیش از دیگران نیکی و محبت میکرد؛ ولی اسماعیل در زمان حیات پدر در «عریض» (درهای نزدیک مدینه) از دنیا رفت. مردم، جنازهاش را به مدینه نزد امام صادق (علیهالسّلام) آوردند و در قبرستان بقیع دفن کردند. روایت شده است حضرت در مرگ او بسیار بیتابی میکرد؛ به گونهای که با پای برهنه و بی ردا، دنبال تابوت او میرفت. همچنین دستور فرمود تابوت او را پیش از دفن، چندین بار به زمین نهادند و هربار حضرت میآمد و پارچه از روی صورتش برمی داشت و در روی او نگاه میکرد. مقصود امام (علیهالسّلام) از این کار این بود که مرگ او را پیش چشم آنان که گمان امامت و جانشینی او را داشتند، قطعی کند و شبه آنان را دربار زنده بودنش، بر طرف سازد و به آنها بفهماند که اسماعیل از دنیا رفته است. افرادی از اصحاب که او را پس از حضرت صادق (علیهالسّلام) امام میپنداشتند، از این عقیده بازگشتند. گروهی اندک از مردمان بیخبر که نه در زمر نزدیکان امام بودند و نه از راویان حدیث آن بزرگوار گفتند: اسماعیل زنده و امام پس از پدرش است و بر این عقیده باقی ماندند.
[۷] مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۲۰۹-۲۱۰.
تاریخ اسماعیلیه
گروهی از شاخه اسماعیلیه (فرقه مبارکیه) هم محمد بن اسماعیل را مهدی و امام زنده غایب میدانند.
[۸] طبرسی، حسین، نجمالثاقب، ص۳۷۴.
قرامطه (از گروه اسماعیلیه)، محمد بن اسماعیل را مهدی موعود میدانستند و عقیده داشتند که وی زنده است و در بلاد روم زندگی میکند.
آنان در طول تاریخ، بدنامیهای بسیاری را برای شیعه به ارمغان آوردهاند و هنوز هم رسوبات آن، در ذهن بسیاری از مخالفان شیعه مانده است؛ به گونهای که عقاید قرمطیان را به شیعه نسبت میدهند. آنان، در بحرین قدرت یافته و دولت تشکیل دادند و به شدت با عباسیان مخالفت کردند. قرامطه، قائم را کسی میدانند که با رسالت و شریعت جدیدی مبعوث میشود و شریعت حضرت محمد (صلیاللهعلیهوالهوسلم) را منسوخ میکند. البته این فرقه، سیاسی بودند، نه مذهبی و به دنبال اهداف خاص و منافع خود بودند.
طرفداران ابوالخطاب (م ۱۳۸ ق) به خدایی امام صادق (علیهالسّلام) باور داشتند و ابو الخطاب را فرستاد او میدانستند.
برخی از آنان، ابوالخطاب را قائم دانسته، گفتند: «وی نمرده است.» گروهی از پیروان وی، پس از مرگ اسماعیل، فرزندش محمد را امام دانستند و در هواداری او و فرزندانش، استوار ماندند. امام صادق (علیهالسّلام) هم این گروهها را نکوهش کرده، ترک و انکار نمود.
علت پیدایش اسماعیلیه
پاورپوینت فرقه اسماعیلیه از فِرَق منشعب مذهب شیعه است. ظهور این فرقه، نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل با برادرش حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیهالسلام) بوده است.
اینان معتقد بودند که بعد از امام جعفر صادق (علیه السلام) چون پسرش اسماعیل پیش از پدر در گذشته امامت محمد بن اسماعیل منتقل شده که سابع تام بوده و دور هفت به او خاتمه یافته است. نام این فرقه نیز برگرفته از اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) است.
انشعابات پاورپوینت فرقه اسماعیلیه
اسماعیلیان در آغاز به دو گروه انشعاب یافتند: خالصه و مبارکیه.
اسماعیلیه خالصه
این گروه را «واقفه» نیز گویند. اینان چون اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) از دنیا رفت، گفتند او نمرده است؛ بلکه از انظار غایب شده است و او همان مهدی موعود (علیهالسلام) است و روزی بازخواهد گشت.
[۹] اشعری، سعد بن عبدالله، المقالات و الفرق، ص۸۰.
اسماعیلیه مبارکیه
این گروه، خود به گروههایی دیگر انشعاب یافته است. اینان مرگ اسماعیل بن جعفر (علیهالسلام) را پذیرفتند و محمد بن اسماعیل- نوه امام صادق (علیهالسلام)- را جانشین پدر پنداشتند؛
[۱۰] نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشّیعه، ص۶۸.
امّا پس از مرگ محمّد بن اسماعیل، در امامت توقّف نکردند؛ بلکه- بر خلاف باورهای شیعه اثنی عشریه- سلسله امامان را تا امروز تداوم بخشیدند.
[۱۱] دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ص۱۰، ص۱۴۲.
نخستین دولت اسماعیلیه
امامان اسماعیلیه، نخست پنهانی میزیستند؛ امّا از سال۲۹۷ قمری دعوت خویش را آشکار کردند و نخستین دولت شیعی را با نام «فاطمیون» بنیان نهادند.
[۱۲] دفتری، فرهاد، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ص۱۶۹.
این دولت در سال۵۶۷ قمری به دست صلاح الدین ایوبی منقرض شد؛ امّا پیروان اسماعیلیه همچنان بر باورهای ویژه خویش استوار ماندند.
[۱۳] مشکور، محمدجواد، تاریخ شیعه و فرقههای اسلام، ص۲۲۳.
هماکنون اسماعیلیه به دو طایفه آغاجانیه و بُهره تقسیم شده است که بازمانده دو فرقه نزاری و مستعلوی هستند.
[۱۴] مشکور، محمدجواد – مدیرشانهچی، کاظم، فرهنگ فرق اسلامی، ص۵۳.
عقاید اسماعیلیه
اسماعیلیان، خداوند را برتر از آن میدانند که وهم و اندیشه و خرد انسانی بدان دست یابد و یا صفتی بپذیرد.
در مورد امامت
پس از خداوند، عقل کل و نفس کل جای دارند. مظهر عقل کل، هفت نفرند: شش نبی اولوالعزم و یک قائم. این هفت نفر- پس از عقل و نفس- در جایگاه سوم جای دارند و آنان را «ناطق» گویند.
هر ناطقی را یک «وصیّ» است که وی را «امام» یا «اساس» خوانند. ناطق، شریعت جدید را وضع میکند و ناسخ شریعت قدیم است.
در مورد قرآن
از ویژگیهای اسماعیلیه، اعتقاد به تأویل آیات قرآن و احادیث و احکام شرع است.
وظیفه وصی، بیان اسرار و باطن شریعت است و او با تأویل آیات و تأویل احادیث این وظیفه را ادا میکند. از این رو، اسماعیلیان تمسّک به ظاهر شریعت را درست نمیدانند.
در مورد آخرت
از ویژگیهای اعتقادی دیگر اسماعیلیه، این است که به بهشت و دوزخ جسمانی ایمان ندارند و به حلول و تناسخ ارواح معتقدند.
در مورد احکام شرعی
تعالیم ظاهری اسماعیلیه چندان تفاوتی با تعالیم امامیه ندارد. آنان احکام عملی و شرعی اسلام- مانند نماز و روزه و خمس- را باور دارند.
[۱۵] دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج۸، ص۶۸۱-۷۰۱.
اصول عقاید اسماعیلیه
اسماعیلیه عقاید خود را بر یک توجیه فلسفی از جهان موجودات بنا نهاده و میگویند خداوند ابتدا عقل را آفرید و او از هر جهت کامل بود و به وسیلهی عقل، نفس را خلق کرد و نفس نسبت به عقل مانند نطفه نسبت به طفل است. و چون نفس، مشتاق رسیدن به کمال عقل شد نیاز داشت که از نقص به طرف کمال حرکت کند و حرکت هم نیازمند ابزار حرکت بود، از این جهت افلاک آسمانی پدیدار شد که با تدبیر نفس حرکت دورانی پیدا کرد و انواع موجودات از جماد، نبات و انسان به وجود آمدند.
نبی، صاحب عقل کلی و وصی، صاحب نفس کلی است؛ نبی انعکاس عقل کل در عالم محسوسات است و وصی انعکاس نفس کل در عالم محسوسات.
همانگونه که افلاک به تحریک نفس حرکت کردند افراد انسانی نیز به تحریک نبی از نقص به سوی کمال حرکت میکنند.
[۱۶] شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، تحقیق محمد سید گیلانی، دارالمعرفه بیروت، ج۱، ص۱۹۳-۱۹۴.
[۱۷] مشکور، محمدجواد، تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم، انتشارات اشراقی، ص۲۳۰.
پیامبران هفت دوره
و با توجه به قداستی که برای عدد هفت قائلند گفتهاند حیات انسان و جهان هفت دوره دارد و در هر دورهای پیامبر و امامانی هستند که عبارتند از:
امام مقیم، رسول ناطق (گویا)، اساس و هفت امام که هر دوره به هفتمین آنان تمام میشود.
امام مقیم کسی است که به تعلیم و تربیت رسول ناطق میپردازد و او را به پا میدارد.
اساس شخصی است که رفیق و یاور رسول ناطق است و امین اسرار اوست.
امام متمّ، کسی است که مکمل و متمم ادای رسالت است. وی مسؤول دعوت به باطن گرایی، نگهبان و مفسر افکار باطنیه است.
از نظر اسماعیلیه امام ممکن است دوگونه باشد: مستودع یا مستقر؛ امام مستودع کسی است که پسر امام و بزرگترین فرزندان او و دانای بر همهی اسرار و رموز امامت است، جز این که او را حق واگذاری امامت به فرزندانش نیست و امامت در نزد او امانت و دیعه است. او را «نائب الغیبه» نیز مینامند. اما امام مستقر کسی است که از تمام امتیازات امامت برخوردار است و حق دارد که امامت را به فرزندانش واگذارد و آنان وارث امامتش باشند.
امام مستقر در دور اول جهان «انوش» و فرزندان او هستند.
بعثت پیامبر اسلام در دور ششم جهان واقع شده و این دوره با ظهور امام مهدی پایان میپذیرد. در این دوره اما مقیم ابوطالب است، رسول ناطق حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است که قرآن و شریعت اسلام را از ابوطالب یاد گرفته! امام اساس علی بن ابی طالب و امام متمّ محمد بن اسماعیل است که امام مهدی
[۱۸] الفضیل شرف الدین، علی بن عبدالکریم، الزیدیه نظریه و تطبیق، ص۱۴۸-۱۵۰ به نقل از الامامه، عارف تامر.
[۱۹] محمد خلیل زین، تاریخ الفرق الاسلامیه، موسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت، ص۱۸۶-۱۸۷.
[۲۰] دفتری، فرهاد، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمه ی دکتر فریدون بدرهای، نشر فرزان، چاپ اول، ص۱۲۵.
(گفته میشود که او رهبر اسماعیلیه در سوریه است) است.
نامهای دیگر اسماعیلیه
بعضی دیگر از نامهای اسماعیلیه
[۲۱] شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، الملل و النحل، تحقیق محمد سید گیلانی، دارالمعرفه بیروت، ج۱، ص۱۹۲.
«سبعیه»؛ همانگونه که اشاره شد اسماعیلیه به جهت محو قرار دادن عدد هفت سبعیه نام گذاری شدهاند.
«باطنیه»؛ اسماعیلیه قائلند که احکام و معارف اسلام دارای دو چهرهی ظاهر و باطن است؛ ظاهر شریعت مخصوص کسانی است که کم خرد بوده و از کمال معنوی بیبهرهاند در حالیکه نجات واقعی در عمل به باطن آن است، اما باطن شریعت مکتوم و پنهانی است؛ نیاز به امامی هست که آن را روشن سازد و مردم نسبت به اطلاعاتی که به معانی باطنی شریعت دارند، هفت مرتبه پیدا میکنند که به ترتیب عبارتند از:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.