پاورپوینت فراگیرشدن نماز
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت فراگیرشدن نماز دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فراگیرشدن نماز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت فراگیرشدن نماز :
پاورپوینت فراگیرشدن نماز
برای درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی، کارهای مختلف و متنوع باید انجام شود. یکی از مهمترین و محوریترین راههای درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی این است که فرهنگ نماز بر جامعه حاکم شود.
فهرست مندرجات
۱ – آسیب اجتماعی نمازگریزی
۲ – راههای درمان نمازگریزی
۲.۱ – محبت
۲.۲ – روش الگویی
۲.۳ – روش تذکر
۲.۴ – بیان قصههای لطیف
۲.۵ – زیباسازی مساجد
۲.۶ – خلق نیکوی امام مسجد
۲.۷ – بیان رمز و راز نماز
۲.۷.۱ – رویگردانی از یاد خدا
۲.۷.۲ – نیاز به پادزهر
۲.۸ – ترسیم چهرهای زیبا از نمازگزاران
۳ – جاذبههای مسجد در قرآن
۴ – ویژگیهای متولیان مساجد
۵ – پانویس
۶ – منبع
آسیب اجتماعی نمازگریزی
امّا اینکه چگونه فرهنگ نماز را در جامعه حاکم سازیم، تا دیگر پدیدهای بنام نمازگریزی در جامعه نداشته باشیم، مستلزم تلاش هماهنگ کلیه نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و از همه مهمتر نهاد خانواده است که هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی به نهادینه شدن نماز میتوانند کمک نمایند.
راههای درمان نمازگریزی
روشهای درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی، همان شیوهها و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی است که میتواند با دادن بینش و جهانبینی توحیدی، انسان آگاه، مؤمن، متعادل و پایبند به نماز تربیت نماید. علاوه بر تعمیق و گسترش شناخت و باورهای دینی استفاده از شیوههای مناسب برای دعوت به نماز نیز در درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی مفید است. و حتی به تعبیر دقیقتر ـ امروزه بیش از آنکه نیازمند دانش باشیم، نیازمند روش و منش مناسب برای تربیت مذهبی و ترویج فرهنگ نماز در جامعه هستیم ـ طرّاحی روشهای نو، شیوههای جذاب، ساده و قابل انطباق با روحیه کودک و نوجوان ضرورت فرهنگسازی دینی و راه درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی است.
محبت
از نیکوترین و اساسیترین روشهای تربیت دینی جامعه و عامل اساسی پیشگری و درمان آسیبهای اجتماعی نمازگریزی، بکارگیری روش محبت است. با توجه به سرشت آدمی و تاثیرپذیری انسان از نرمی و دوستی و انزجار فطرت آدمی از تُندی و خشونتگرایی، نیکوترین راه و رسم تربیت مذهبی کودکان و نوجوانان و همچنان عامل مؤثر در درمان نمازگریزی آنان، بکارگیری روش محبت است. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) والاترین مربی بشر، مردمان را به محبت تربیت نموده و بیش از هر چیز از این روش بهره بُرد. از علی (علیهالسّلام) روایت شده که گفت از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درباره سنت آن حضرت پرسیدم، فرمود: «و الحُبُّ اساسی؛
[۱] عیّاض، ابوالفضل، الشفا بتعریف حقوق المصطفی، ج۱، ص۲۸۹.
محبت بنیاد و اساس (روش و سنت) من است».
محبت هم در مورد کودکان و هم در مورد جوانان و نوجوانان میتواند از بسیاری رفتارهای نامطلوب از جمله نمازگریزی جلوگیری نماید لذا رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درباره محبت به کودکان فرمود: «کودکان خود را دوست بدارید و به آنان مهر ورزید».
[۲] فیض کاشانی، محسن، محجه البیضاء، ج۲، ص۲۳۷.
روش الگویی
به دلیل نیاز فطری آدمی به الگو و همانندسازی؛ در درمان نمازگریزی لازم است الگوهای والا از نمازگزاران واقعی به افراد جامعه معرفی شوند تا جوانان و نوجوانان با بینش روشن به الگوگیری از آنها بپردازند. البتّه روش الگویی نه تنها در تربیت مذهبی و درمان نمازگریزی بلکه در تمامی رفتارهای انسان، کاربُرد دارد، افرادی که علاقه به نماز ندارند و یا نمازگریز هستند نیز بخاطر وجود نداشتن الگوهای مناسب و عدم اهتمام والدین به این موضوع، با افراد بینماز و نمازگریز همانند سازی نموده و آنها را الگوی شخصیتی خویش قرار دادهاند، بنابراین والدین و مربیان باید از نخستین دوران کودکی، هم خود به عنوان الگوی مناسب برای کودکان بوده و هم افراد دیگری را که اهل نماز هستند به عنوان الگو معرفی نمایند، و بالطبع کودکان هرچه از الگوهای مناسبتر و والاتری بهرهمند شوند، کمتر دچار آسیب نمازگریزی میشوند، از سوی دیگر افرادی را که به عللی به آسیب نمازگریزی عادت کردهاند، میتوان با ارایه الگوهای مناسب، درمان و اصلاح کرد.
[۳] سیف، علی اکبر، تغییر رفتار و رفتار درمانی، فصل ۱۶.
روش تذکر
یکی دیگر از روشهای درمان نمازگریزی در جامعه به کارگیری روش تذکر و یادآوری است. چه بسا افرادی که علاقه به نماز ندارند بخاطر اینکه به اهمیت و جایگاه نماز پی نبردهاند، اگر به این افراد یادآوری شود که نماز کلید بهشت است
[۴] پاینده، ابوالقاسم، نهجالفصاحه، جمله ۱۵۸۸.
و به منزله پرچم و آرم و نشانه اسلام است،
[۵] متقی هندی، علاء الدین، کنزالعمال، ج۷، ص۲۷۹.
ممکن است به نماز علاقمند شوند. همچنان اگر پیامدهای منفی نمازگریزی هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی و نیز پیامدهای دنیوی و اخروی آن بیان گردد، ممکن است عدهای متنبّه شوند و همچنان بیان عاقبت افرادی که اهل نماز نبودهاند، میتواند در علاقمندی افراد به نماز مؤثر باشد.
[۶] سیف، علی اکبر، تغییر رفتار و رفتار درمانی، فصل ۷ و ۸.
بیان قصههای لطیف
نقل یا نمایش قصهها و خاطرههای زیبا در ارتباط با اهمیت و عظمت نماز: بدون شک بیان قصههای لطیف و خاطرههای زیبا و فراموش نشدنی درباره نماز و اهمیت آن در زندگی و استفاده بهینه از هنر نمایش در به تصویر کشیدن نگرش و رفتار پیشوایان، رهبران و الگوهای محبوب در ارتباط با نماز، میتواند تاثیرات بسیار مؤثر در درمان نمازگریزی در بین همه مردم به خصوص جوانان و نوجوانان داشته باشد. در تهیه، تولید و پخش اینگونه برنامهها صدا و سیما نقش اصلی را میتواند ایفا نماید و نکتهای که در ارایه اینگونه برنامهها باید رعایت شود توجه به ویژگیهای سنّی، ذهنی و شرایط فرهنگی ـ اجتماعی مخاطبان است.
زیباسازی مساجد
احداث و زیباسازی مساجد و نمازخانهها: مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطرههای زیبا و بیاد ماندنی را برای همه به ویژه کودکان و نوجوانان تداعی کند. لذا باید تدابیری اتخاذ شود که کودکان و نوجوانان، مسجد را محل آرامش بخش، زیبا و دوست داشتنی بدانند تا با انگیزه و علاقهمندی بیشتر به آن روی آروند.
خلق نیکوی امام مسجد
عامل دیگری که میتواند افراد جامعه را به نماز علاقمند کند و از آسیب نمازگریزی جلوگیری نماید، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری امام جماعت مساجد و مدارس است. خلق و خوی نیکوی امام مسجد و مهارت اجتماعی او در برقراری ارتباط با نمازگذاران فوقالعاده مؤثر است، اگر رفتار مناسب و حاکی از احترام مشاهده نمایند، به نماز علاقمند میشوند.
بیان رمز و راز نماز
اسلام در دستورهای عبادی خود که اصولاً بر «تعبّد» و «تسلیم» مبتنی است به عنصر دانش و بینش و بصیرت اهتمام میورزد. مسلمانی که وظیفه دارد در هر شبانه روز پنج بار، عبادت بزرگی همچون نماز را به جا آورد، باید رمز و راز آن را بداند. پرسشی که برای بسیاری از مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان ما مطرح میشود این است که «چرا باید نماز بخوانیم؟»
قرآن کریم به این پرسش با عباراتی کوتاه امّا پر محتوا، پاسخهای گوناگونی داده است. در جایی میفرماید: «و اقم الصلوه لذکری؛
[۷] طه/سوره۲۰، آیه۱۴.
نماز را برای آن که به یاد من باشی بپادار». نماز ذکر و یاد خداست، باید آثار سازنده ذکر خدا و عواقب رویگردانی از آن را برای جوانان روشن سازیم. اگر درباره یاد خداوند تنها این آیه وجود داشت که میفرماید: «فاذکرونی اذکرکم؛
[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۵۲.
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد نمایم»، کافی بود تا جان مشتاقان بسوزد، امّا ما که استعداد این شوق را نداریم چه بسا بتوانیم با آیات دیگری از قرآن مجید آثار ارزنده ذکر و یاد خدا را تصور کنیم. هر انسانی آرامش و سکون را دوست میدارد و از اضطراب و دغدغه و نگرانی بیزار است؛ قرآن میفرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب؛
[۹] رعد/سوره۱۳، آیه۲۸.
آگاه باش که ذکر خدا مایه آرامش دلهاست».
رویگردانی از یاد خدا
هر انسانی وسعت زندگی و روانی آن را دوست دارد و از فشار و سختی رویگردان است. قرآن میفرماید: محصول رویگردانی از یاد خدا، زندگی همراه با فشار و سختی و نابینایی و بیبصیرتی در دنیا و آخرت و همنشینی با شیطان است. «و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامه اعمی؛
[۱۰] طه/سوره۲۰، آیه۱۲۴.
و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور میکنیم». «و من یعش عن ذکر الرحمان نُقَیِّض له شیطانا فهوله قرین؛
[۱۱] زخرف/سوره۴۳، آیه۳۶.
و هر کس از یاد [خدای] رحمان دل بگرداند بر او شیطانی می گماریم تا برای وی دمسازی باشد». پس اولین آموزش قرآن به ما درباره نماز این است که نماز ذکر و یاد خداست، ذکری که این همه آثار و فواید سازنده را در پی دارد.
حال اگر کسانی از درک لذّت یاد خدا و لذّت این که خدا به یاد ذاکران و نمازگزاران است عاجزند؛ میتوانیم آثار سازنده و ملموستر نماز را برای آنان تشریح کنیم تا به این فریضه الهی جذب شوند. همه ما دارای بدیهایی در عرصه فکر و عمل و رفتار هستیم و دوست داریم آنها را از وجود خود بزداییم و از کارنامهمان محو نماییم، نماز آن حسنه ایست که بدیها را میزداید و وجود انسان را از کاستی میرهاند. «و اقم الصّلوه طرفی النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیّئات ذلک ذکری للذاکرین؛
[۱۲] هود/سوره۱۱، آیه۱۱۴.
نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) بر طرف میسازند، این تذکری است برای آنها که اهل تذکرند». بر پایه حدیثی از امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) از پیامبر (صلیالله
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.