پاورپوینت فخرالدین آذری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت فخرالدین آذری دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فخرالدین آذری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت فخرالدین آذری :

فخرالدین حمزه بن علی‌ملک آذری طوسی اسفراینی

آذَریِ طوسی، فخرالدین حمزه‌بن علی ملک اِسْفَرایِنی (۷۸۴-۸۶۶ق/۱۳۸۲-۱۴۶۲م)، شاعر و عارف و نویسند پارسی‌گوی شیعی بود.

فهرست مندرجات

۱ – شناخت اجمالی
۲ – ارادت به شیخ محیی الدین
۳ – سرودن منظومه بهمن‌نامه
۴ – زندگی در زادگاه
۵ – آثار
۵.۱ – بهمن‌نامه
۵.۲ – جواهر اسرار
۵.۳ – مرآت
۵.۴ – دیوان اشعار
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

شناخت اجمالی

نام پدر او را اسماعیل پاشا بغدادی

[۱] بغدادی، اسماعیل پاشا، ج۵،ص۳۳۷،هدیّه العارفین، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۲ق.

علی‌بن مالک، و هدایت

[۲] هدایت، رضاقلیخان، ج۱، ص۴۹، تذکر ریاض العارفین، به کوشش مهرعلی گرکانی، تهران، محمودی، ۱۳۴۴ش.

عبدالملک نوشته است.
لقب او در برخی از تذکره‌ها نورالدین است.

[۳] شوشتری، قاضی نوراللّه، ج۲، ص۱۲۵، مجالس المؤمنین، تهران، اسلامیه، ۱۳۷۵ق.

[۴] هدایت، رضاقلیخان، ج۱، ص۴۹، تذکر ریاض العارفین، به کوشش مهرعلی گرکانی، تهران، محمودی، ۱۳۴۴ش.

آقابزرگ تهرانی در مجموعه‌ای به نام کنزالسّالکین که از میانه‌های سد ۹ تا اواخر ۱۰ق/۱۵ تا ۱۶م گردآوری شده، نام او را ظاهراً به خط خودش به صورت نورالدبین محمدبن عبدالملک دیده است.

[۵] آقابزرگ تهرانی،ج۱،ص۳.

[۶] آقابزرگ تهرانی،ج۸،ص۱۸۷.

در کتاب منتخب جواهرالاسرار که در ۸۴۰ق/۱۴۳۶م از جواهر اسرار او انتخاب گردیده، به عنوان علی حمزه‌بن علی ملک‌بن حسن طوسی از او یاد شده است.

[۷] آذری طوسی، حمزه‌بن علی «منتخب جواهرالاسرار»، ج۱، ص۲۴۲، ضمیم اشعه‌اللّمعات، تهران، ۱۳۰۳ق.

پدر او از امیران سوبداران بیهق بود و از آن‌جا به اسفراین رفت.
از این‌رو، نسبت او را گاهی بیهقی نیز گفته‌اند.
آذری در اسفراین زاده شد و از آغاز جوانی به سرودن شعر پرداخت و چون ولادتش در ماه آذر بود «آذری» تخلص می‌کرد.

[۸] فرشته، محمدقاسم، ج۱، ص۳۲۶، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

وی در آغاز شاعری در مدح شاهرخ، پسر تیمور، قصیده می‌سرود و مورد عنایت این شاهزاده بود، ولی چندی بعد به تصوف روی آورد و در حلق مریدان شیخ‌محیی‌الدین طوسی غزالی (د ۸۳۰ق/۱۴۲۷م) درآمد.

ارادت به شیخ محیی الدین

اینکه در بعضی از تواریخ و تذکره‌ها، چون مجالس النّفائس،

[۹] نوایی، امیر علیشیر، ج۱، ص۱۰، مجالس النفائس، به کوشش علی‌اصغر حکمت، تهران، منوچهری، ۱۳۶۳ش.

تاریخ

[۱۰] فرشته، محمدقاسم، ج۱، ص۳۲۶، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

و حبیب‌السیر

[۱۱] خواندمیر، غیاث‌الدّین، ج۴، ص۶۱، حبیب السّیر، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران، خیام، ۱۳۶۲ش.

آمده است که وی در کهولت به تصوف روی آورد، گویای آن است که او در اواسط عمر دست ارادت به شیخ‌محیی‌الدین داده است.
آذری ۵ سال در خدمت شیخ به سفر حج می‌رفت، با او همسفر شد.
پس از درگذشت شیخ‌محیی‌الدین در حلب (۸۳۰ق/۱۴۲۷م)، آذری از مریدان شاه نعمت‌اللّه ولی شد و از او اجاز ارشاد و خرقه گرفت و دو نوبت پیاده حج گزارد.

[۱۲] دولتشاه سمرقندی، تذکره‌الشعراء، ج۱، ص۳۰۱، تهران، کلال خاور، ۱۳۳۸ش.

در مدتی که در مکه مجاور خان خدا بود، کتاب سعی الصبفا را نوشت و پس از بازگشت عازم هندوستان شد.
در آن‌جا به دربار سلطان احمدشاه بهمنی (۸۲۵-۸۳۸ق/۱۴۲۲-۱۴۳۵م) پیوست و نزد او حرمت و اعتبار بسیار یافت و ملک‌الشعرای دربار او شد.
در ۸۳۲ق/۱۴۲۹م که سلطان‌احمد بنای شهر احمدآباد را به پایان رسانید، آذری در مدح شاه و وصف شهر جدید قصیده‌ای ساخت و نیز دو بیت شعر سرود که بر بالای درواز دارالاماره به خط خوش حجّاری شد.

[۱۳] فرشته، محمدقاسم، ج۱، ص۳۲۶، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

سرودن منظومه بهمن‌نامه

به فرمان احمدشاه ، آذری سرودن منظومه‌ای را به نام بهمن‌نامه در تاریخ شاهان این خاندان آغاز کرده بود و هنگامی که شرح وقایع این کتاب به زمان احمدشاه رسید، آن را بر شاه عرضه کرد و رخصت خواست که به زادگاه خود بازگردد.
احمدشاه به سبب ارادتی که به او داشت، کوشید که از این قصد منصرفش کند و چنان‌که فرشته می‌نویسد، به او گفت: «مرا از فوت سیدمحمد گیسودراز، کلفتی عظیم روی نموده و وصال تو رافع موادّ غم و الم است.
مپسند که به فراق تو نیز مبتلا گردم»

[۱۴] فرشته، محمدقاسم، ج۱، ص۳۲۵، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

ولی سرانجام، به وساطت شاهزاده علاءالدین و تعهّد اتمام بهمن‌نامه، اجاز بازگشت گرفت و عازم خراسان شد.

زندگی در زادگاه

آذری از آن پس نزدیک به ۳۰ سال تا آخر عمر در زادگاه خویش به سر برد و به عبادت و سیر و سلوک و تألیف کتب و تصنیف اشعار مشغول بود.
در این مدت غالباً امیران و بزرگان به خدمتش می‌رسیدند و از او طلب ارشاد و هدایت می‌کردند.

[۱۵] دولتشاه سمرقندی، تذکره‌الشعراء، تهران، کلال خاور، ۱۳۳۸ش.

[۱۶] روملو، حسن‌بیک، احسن‌التواریخ، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹ش.

در ۸۵۵ق/۱۴۵۱م از خراسان نامه‌ای به علاءالدین همایون شاه بهمنی که از موبدان او بود، نوشت و او را از شراب‌خواری منع کرد.
علاءالدین جواب نام شیخ را به دست خود نوشت و از این عادت زشت استغفار و توبه کرد.

[۱۷] فرشته، محمدقاسم، ج۱، ص۳۳۷، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

آذری به هنگام وفات ۸۲ سال

[۱۸] امین احمد، هفت اقلیم، به کوشش جواد فاضل، تهران، علمی، ۱۳۴۰ش، ۲/۲۹۶-۲۹۸.

داشت و در اسفراین به خاک سپرده شد.

آثار

بهمن‌نامه

بهمن‌نامه، منظومه‌ای است به تقلید شاهنام فردوسی و اسکندرنام نظامی و در همان بحر، در تاریخ سلاطین بهمنی دکن.
این منظومه تا زمانی که آذری در دکن بود، به دوران سلطنت احمدشاه رسیده بود و آذری تعهّد کرد که در بازگشت به خراسان آن را به اتمام رساند و ظاهراً تا دوران شاهی علائالدین همایون شاه (۸۶۲-۸۶۵ق/۱۴۵۸-۱۴۶۱م) به نظم آن ادامه داد و آنچه می‌سرود به دکن می‌فرستاد.

[۱۹] فرشته، محمدقاسم، تاریخ، کانپور، ۱۸۷۴م.

به گفت فرشته، پس از آذری، نظیری و سامعی و شاعران دیگر این کتاب را تا انقراض سلسل بهمنی رسانیدند.
و از این روست که، به گفت فرشته، نظم این کتاب یکدست و یکسان نیست.
فرشته نام این کتاب را در شمار منابع تاریخ خود یاد کرده است.
برخی از ابیاتی که به بحر متقارب مثمّن مقصور در بخش مربوط به شاهان سلسل بهمنی (مقال سوم) در کتاب او دیده می‌شود، از بهمن‌نامه نقل شده است.
از این کتاب نسخه‌ای تاکنون در فهرست‌ها نشان داده شده است.
کتابی که در ذیل فهرست موز بریتانیا، یاد شده است، بهمن‌نام دیگری است (نکـ آذر برزین‌نامه).

جواهر اسرار

جواهر اسرار ، کتابی است در ۴ باب: الف ـ اسرار کلام‌اللّه، ب ـ اسرار احادیث نبوی، ج ـ اسرار کلام اولیاء، د ـ اسرار کلام شعرا: باب اول، دربار حروف مقطّع آغاز برخی از سوره‌های قرآن حکیم است؛ باب دوم، شرح و تفسیر عرفانی بعضی ا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.