پاورپوینت فخر الدین طریحی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت فخر الدین طریحی دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فخر الدین طریحی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت فخر الدین طریحی :

فخرالدین بن محمدعلی طریحی

فخر الدین بن محمدعلی طُریحی، از علمای امامیه در سد یازدهم هجری و مؤلف کتاب مَجمع البَحرَین می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – نسب
۱.۱ – خاندان طریحی
۲ – تحصیلات
۳ – فعالیت های علمی
۴ – فوت
۵ – مجمع البحرین
۵.۱ – تأثیر از اهل لغت
۵.۲ – استناد به آیات و روایات
۵.۳ – استناد به سایر منابع دینی
۵.۴ – سایر منابع لغوی
۵.۵ – جایگاه کتاب
۶ – غریب القرآن
۶.۱ – سبک تألیف
۷ – جامع المقال
۷.۱ – محتوای کتاب
۸ – المنتخب فی جمع المراثی والخطب
۹ – الفخریه الکبری
۱۰ – آثار شرحی
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

نسب

وی در ۹۷۹ در نجف به دنیا آمد و از این رو به نجفی شهرت یافت.

[۱] محمد بن حسن حر عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۲۱۴، قم ۱۳۶۳ش.

[۲] هاشم بحرانی، مدینه معاجز الأئمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۳، ص۲۹۸، قم ۱۴۱۳.

[۳] هاشم بحرانی، مدینه معاجز الأئمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۳، ص۳۲۵، قم ۱۴۱۳.

[۴] هاشم بحرانی، مدینه معاجز الأئمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۳، ص۳۲۸، قم ۱۴۱۳.

[۵] آقا بزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۴۳۳، بیروت ۱۴۱۱.

هرچند طریحی

[۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، تفسیر غریب القرآن، ج۱، ص۴، چاپ محمد کاظم طریحی، قم.

پدر خود را محمد علی معرفی کرده، اما در برخی منابع

[۷] محمد بن حسن حر عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۲۱۴، قم ۱۳۶۳ش.

[۸] عبد الله موسوی جزائری تستری، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۳۷، چاپ محمد سمامی حائری، قم ۱۴۰۹.

[۹] حسین نوری طبرسی، خاتمه مستدرک الوسائل، ج۲، ص۷۵، قم ۱۴۱۵.

نام پدر او محمد ذکرشده است.
آقا بزرگ طهرانی

[۱۰] آقا بزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۴۳۳، بیروت ۱۴۱۱.

گزارش نام «محمد» را – که مبدع آن حر عاملی بوده است و دیگران از او تبعیت کرده اند – اشتباه دانسته و نام «محمد علی» را تأیید کرده است.

[۱۱] آقا بزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۴۳۳، بیروت ۱۴۱۱.

[۱۲] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۱۱۴، بیروت.

[۱۳] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۲۸۲، بیروت.

[۱۴] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۱، ص۱۷۴، بیروت.

[۱۵] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۸، ص۳۴۹ که نام پدر وی را محمد ثبت کرده است، بیروت.

ظاهراً سبب این اختلاف، افزوده شدن واژ «بن» است که موجب شده است برخی نام پدرش را محمد بن علی گزارش کنند. به گفت سماهیجی بحرانی ،

[۱۶] عبد الله بن صالح سماهیجی بحرانی، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۱۰۸، چاپ مهدی عوازم قطیفی، قم ۱۴۱۹.

مادر وی ایرانی و از اهالی مشهد مقدّس بوده است.

خاندان طریحی

خانواد طریحی از خاندان های کهن و مشهور نجف بودند که بنا بر نام جدّ اعلایشان، طُریح، به طُریحی شهرت یافتند.

[۱۷] محمد علی مدرس تبریزی، ریحانه الادب، ج۴، ص۵۴، تهران ۱۳۶۹ش.

[۱۸] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۴، بیروت۱۴۱۰.

[۱۹] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۳، پانوشت۲ برای وجه تسمی جدّ وی به طُریح، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

نسب این خاندان به حَبیب بن مُظاهر اسدی ، صحابی مشهور امام علی و امام حسین علیهما السلام، می رسد.

[۲۰] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۴، بیروت۱۴۱۰.

[۲۱] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۳- ۷۲۴، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

ظاهراً این خاندان پس از تخریب کوفه ، و در قرن ششم به نجف اشرف رفته اند.

[۲۲] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۴، بیروت۱۴۱۰.

[۲۳] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۳- ۷۲۴، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

به گفت نجفی،

[۲۴] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۳- ۷۲۴، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

شیخ داود اسدی نخستین فرد از این خاندان بود که در نجف، در محله ای که امروزه بِراق خوانده می‌شود، سکنی گزید.

تحصیلات

طریحی اوان جوانی را در نجف نزد پدرش و عمویش، محمد حسین طریحی ، گذراند.

[۲۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، مقدم محقق، ص۹- ۱۰، تهران ۱۴۰۸.

[۲۶] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۴-۷۲۵، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

در ۱۰۶۲ از عراق به مکه رفت و شماری از آثار خود را در اثنای این سفر نگاشت. پس از آن به ایران سفر کرد.

[۲۷] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۷، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

وی، بنابر زمان تألیف آثارش، در ۱۰۷۹ به مشهد رفته است.

[۲۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۴، ص۵۸۷، تهران ۱۴۰۸.

[۲۹] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۳، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

وی تألیف « ایضاح الحساب » را در ۱۰۸۳ در اصفهان به پایان رسانده است،

[۳۰] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲، ص۴۹۳-۴۹۴، بیروت.

که نشان می‌دهد مدتی نیز در اصفهان اقامت داشته است. او پس ازسفر به چند شهر دیگر، به نجف بازگشت.

[۳۱] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

فعالیت های علمی

بسیاری

[۳۲] هاشم بحرانی، مدینه معاجز الأئمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۴، ص۳۱۱-۳۱۲، قم ۱۴۱۳.

[۳۳] محمد بن حسن حر عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۲۱۵، قم ۱۳۶۳ش.

[۳۴] یوسف بن احمد بحرانی، الحدائق الناضره فی أحکام العتره الطاهره، ج۶، ص۶۶، قم.

[۳۵] یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤه البحرین، ج۱، ص۶۶، قم.

طریحی را ستوده اند، تا آن‌جا که افندی

[۳۶] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۲، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

وی را از عابدترین افراد زمان خود برشمرده است.
از استادان طریحی، محمدبن جابر نجفی ، امیر شرف الدین علی شولستانی و شیخ محمود بن حسام الدین بن درویش بوده اند.

[۳۷] یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤه البحرین، ج۱، ص۶۷-۶۸، قم.

[۳۸] محمد علی کشمیری، نجوم السماء فی تراجم العلماء، ج۱، ص۱۰۷، قم.

[۳۹] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

[۴۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، مقدم محقق، ص۱۰- ۱۱ برای دیگر استادان وی، تهران ۱۴۰۸.

صفی الدین بن پاورپوینت فخر الدین طریحی ، محمد باقر مجلسی ، سید هاشم بحرانی و سید هاشم بن سلیمان کتکانی ، از جمله شاگردان طریحی بوده اند.

[۴۱] محمد علی کشمیری، نجوم السماء فی تراجم العلماء، ج۱، ص۱۰۷، قم.

[۴۲] محمد علی مدرس تبریزی، ریحانه الادب، ج۴، ص۵۴، تهران ۱۳۶۹ش.

[۴۳] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

[۴۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، مقدم محقق، ص۱۱- ۱۲ برای دیگر شاگردان وی، تهران ۱۴۰۸.

آقا بزرگ طهرانی

[۴۵] آقا بزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۴۳۴، بیروت ۱۴۱۱.

طریحی را – با فرض این‌که کتکانی مستقیماً از وی روایت کرده باشد – جزء معمران برشمرده است.
نام طریحی در سند اجازه نامه های روایتی آمده

[۴۶] عبد الله بن صالح سماهیجی بحرانی، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۱۰۸-۱۰۹، چاپ مهدی عوازم قطیفی، قم ۱۴۱۹.

[۴۷] عبد الله بن صالح سماهیجی بحرانی، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۱۶۰، چاپ مهدی عوازم قطیفی، قم ۱۴۱۹.

[۴۸] عبد الله موسوی جزائری تستری، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۳۷، چاپ محمد سمامی حائری، قم ۱۴۰۹.

[۴۹] عبد الله موسوی جزائری تستری، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۸۸-۹۰، چاپ محمد سمامی حائری، قم ۱۴۰۹.

[۵۰] احمد نراقی، عوائد الأیام، مقدم محقق، ص۷۱، قم ۱۴۱۷.

و خود او نیز دارای اجاز روایت و سماع بوده

[۵۱] یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤه البحرین، ج۱، ص۶۷-۶۸، قم.

[۵۲] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۵، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

و به برخی از شاگردانش اجاز روایت داده است.

[۵۳] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

[۵۴] هاشم بحرانی، مدینه معاجز الأئمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۴، ص۳۱۲، قم ۱۴۱۳.

[۵۵] محمد علی مدرس تبریزی، ریحانه الادب، ج۴، ص۵۴، تهران ۱۳۶۹ش.

فوت

به گفت برخی،

[۵۶] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۲، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۵۷] محمد باقر موسوی خوانساری، روضات الجنات، ج۵، ص۳۵۰، قم ۱۳۹۲.

[۵۸] محمد علی مدرس تبریزی، ریحانه الادب، ج۴، ص۵۵، تهران ۱۳۶۹ش.

طریحی در ۱۰۸۵ در شهر رَمّاحیّه در گذشت و پس از انتقال جسدش به نجف، نزدیک مسجدش در محل بِراق – که امروزه به الجامع الطریحی شناخته می‌شود – دفن گردید. اما برخی

[۵۹] محمد علی کشمیری، نجوم السماء فی تراجم العلماء، ج۱، ص۱۰۷، قم.

[۶۰] جعفر آل محبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ج۲، ص۴۵۷، بیروت ۱۴۰۶.

تاریخ وفات طریحی وی را ۱۰۸۷ گزارش کرده‌اند و بر آنند که تاریخ نخست را حر عاملی ، به اشتباه، به کار برده و دیگران از او پیروی کرده اند.

مجمع البحرین

از مهم ترین کتاب های طریحی، مَجمع البحرین و مَطلع النیرین است. این کتاب نخستین اثر شیعی است که به توضیح واژگان مشکل قرآن و حدیث ، در کنار هم، پرداخته است.

[۶۱] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۳، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۶۲] یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤه البحرین، ج۱، ص۶۷، قم.

[۶۳] محمد علی کشمیری، نجوم السماء فی تراجم العلماء، ج۱، ص۱۰۷، قم.

وی این کتاب را پس از تألیف دو کتاب دیگرش، غریب القرآن و غریب الحدیث ، نگاشت.

[۶۴] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۳، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۶۵] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۰، ص۲۲، بیروت.

تأثیر از اهل لغت

ظاهراً طریحی در تألیف این کتاب، بیشترین تأثیر را از آثاری چون الصحاح جوهری (متوفی ۳۹۳)، معجم مقاییس اللغه و مجمل اللغه احمد بن فارس (متوفی ۳۹۵)، النهایه فی غریب الحدیث ابن اثیر جزری (متوفی ۶۰۶)، و القاموس المحیط مجد الدین فیروز آبادی (متوفی ۸۱۷) گرفته است.

[۶۶] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۰، ص۲۲، بیروت.

وی در روش بیان معانیِ واژگان مشکل احادیث، بیشتر به روش ابن اثیر متمایل است.

[۶۷] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

[۶۸] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۷، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

او واژگان را، همچون کتاب الصحاح جوهری، به روش قَوافی مرتب کرده است.

[۶۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۰، تهران ۱۴۰۸.

طریحی در مورد معنای هر واژه، ابتدا شواهد قرآنی را ذکر و وجوه معنایی یک کلمه را در کاربردهای مختلف، تبیین کرده است.

استناد به آیات و روایات

در برخی موارد نیز برای توضیح معنای واژگان در آیات ، از احادیث تفسیری بهره گرفته است.

[۷۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۸۹-۲۹۰، تهران ۱۴۰۸.

[۷۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۹۱، تهران ۱۴۰۸.

[۷۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ۱۵۲-۱۵۳، تهران ۱۴۰۸.

وی گاه، به هنگام بررسی معنای واژگان آیات، به مناسبت، برخی قواعد نحوی را نیز بیان نموده است.

[۷۳] فخرالدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۱، تهران ۱۴۰۸.

[۷۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۸، تهران ۱۴۰۸.

طریحی پس از بیان وجوه معنای یک واژه در آیات، به بررسی معنای واژه در احادیث نیز پرداخته است.

[۷۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۵-۳۶، تهران ۱۴۰۸.

احادیث مورد استشهاد طریحی در این کتاب، بدون ذکر سند و به ندرت با ذکر نام منبع است.

[۷۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۷۱، تهران ۱۴۰۸.

[۷۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۷۴، تهران ۱۴۰۸.

[۷۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۳۲، تهران ۱۴۰۸.

[۷۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۱۲۸، تهران ۱۴۰۸.

طریحی تحت عناوینی چون «قال بعض الشارحین»

[۸۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۵۹، تهران ۱۴۰۸.

[۸۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۱۵، تهران ۱۴۰۸.

[۸۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۲۰۶، تهران ۱۴۰۸.

[۸۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۳۶۵، تهران ۱۴۰۸.

[۸۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۵۶، تهران ۱۴۰۸.

و «قال بعض الأفاضل»

[۸۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۰۷، تهران ۱۴۰۸.

[۸۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۱۹، تهران ۱۴۰۸.

[۸۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۱۴۸، تهران ۱۴۰۸.

[۸۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۴۲۸، تهران ۱۴۰۸.

به توضیح روایات پرداخته است.
او در مواردی که هیچ شاهد قرآنی برای واژگان نیافته، به ذکر شواهدی از احادیث بسنده کرده است.

[۸۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۴، تهران ۱۴۰۸.

[۹۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۵، تهران ۱۴۰۸.

[۹۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۵۳، تهران ۱۴۰۸.

[۹۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۸۷، تهران ۱۴۰۸.

[۹۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۴، تهران ۱۴۰۸.

[۹۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۲۵۹، تهران ۱۴۰۸.

حتی در مواردی

[۹۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۸۸، تهران ۱۴۰۸.

[۹۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۴۶۴-۴۶۵، تهران ۱۴۰۸.

[۹۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۶۰، تهران ۱۴۰۸.

[۹۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۲۰۲، تهران ۱۴۰۸.

هیچ شاهدی از قرآن و حدیث نیافته و صرفاً به بیان معنای واژه اکتفا کرده است.
در مواردی نیز

[۹۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۴۶، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۳۴-۲۳۵، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۳۳۳، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۴، ص۴۷-۴۸، تهران ۱۴۰۸.

به دفاع از دیدگاه های شیع امامی پرداخته و برای ترجیح برخی آرای لغوی، از احادیث ائمه علیهم‌السلام بهره برده است.
گفتنی است که وی در برخی موارد

[۱۰۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۳۱۶، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۴۳۶، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۴، ص۱۷۱، تهران ۱۴۰۸.

به شرح حال برخی عالمان نیز اشاره کرده است.

استناد به سایر منابع دینی

طریحی علاوه بر منابع لغوی، از منابع حدیثی و رجالی و اخلاقی نیز بهره برده است. مهم ترین منابعی که در متن بدان ها اشاره کرده است عبارت‌اند از:
الکافی ،

[۱۰۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۱۵، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۷] الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۹۴، تهران ۱۴۰۸.

[۱۰۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۱۲۸، تهران ۱۴۰۸.

کتاب من لا یحضره الفقیه ،

[۱۰۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۱۲۸، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۴۴۵، تهران ۱۴۰۸.

تهذیب الأحکام ،

[۱۱۱] الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۶۳، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۲۱، تهران ۱۴۰۸.

تفسیر علی بن ابراهیم قمی ،

[۱۱۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۴، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۷۱، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۲۷، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۸۳، تهران ۱۴۰۸.

مجمع البیان طبرسی ،

[۱۱۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۸۸، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۲۳۶، تهران ۱۴۰۸.

[۱۱۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۴، ص۴۴۲، تهران ۱۴۰۸.

الکشّاف زمخشری ،

[۱۲۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۱۵، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۴۴۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۵۶۹، تهران ۱۴۰۸.

اخلاق ناصری خواجه نصیر الدین طوسی .

[۱۲۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۱۰۸، تهران ۱۴۰۸.

در میان منابع لغوی، طریحی بیشترین استفاده را از الصحاح محمد بن اسماعیل جوهری (متوفی ۳۹۳) کرده است.

[۱۲۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۶۹، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۸۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۱۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۲۳۳، تهران ۱۴۰۸.

سایر منابع لغوی

دیگر منابع لغوی وی عبارت بوده‌اند از:
مُعجم مَقاییس اللغه احمد بن فارس (متوفی ۳۹۵)،

[۱۲۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۳۱۲، تهران ۱۴۰۸.

[۱۲۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۲۰۴، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۲۳۲، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۱۹۰، تهران ۱۴۰۸.

مُجمل اللغه احمد بن فارس،

[۱۳۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۸۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۱۷۲، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۳۵۲، تهران ۱۴۰۸.

النهایه فی غریب الحدیث ابن اثیر جزری (متوفی ۶۰۶)،

[۱۳۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۶۳، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۸۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۰۸، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۸] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۸۲، تهران ۱۴۰۸.

[۱۳۹] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۶۷، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۷۳ و جاهای دیگر، تهران ۱۴۰۸.

المصباح المُنیر احمد بن محمد فیّومی (متوفی ۷۷۰)،

[۱۴۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۵۸۱، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۲] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۱۶۸، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۳] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۴، ص۱۲، تهران ۱۴۰۸.

و القاموس المحیط مجد الدین فیروزآبادی (متوفی ۸۱۷).

[۱۴۴] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۸۰، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۵] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۱، ص۱۰۳، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۶] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۲، ص۵۸۲، تهران ۱۴۰۸.

[۱۴۷] پاورپوینت فخر الدین طریحی، مجمع البحرین ومطلع النیرین، ج۳، ص۱۶۸، تهران ۱۴۰۸.

جایگاه کتاب

گفته شده است که اثر طریحی در بیان معنای واژگان مشکل احادیث، جامع نیست.

[۱۴۸] یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤه البحرین، ج۱، ص۶۷، قم.

[۱۴۹] محمد علی کشمیری، نجوم السماء فی تراجم العلماء، ج۱، ص۱۰۷، قم.

طریحی تألیف این کتاب را در اوایل اقامتش در مشهد ، در ۱۶ رجب ۱۰۷۹ به پایان رساند.

[۱۵۰] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۳، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۱۵۱] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۰، ص۲۲، بیروت.

این کتاب از همان آغاز نگارش مورد توجه و استفاد عالمان و فقیهان شیعه، همچون بحرانی ،

[۱۵۲] یوسف بن احمد بحرانی، الحدائق الناضره فی أحکام العتره الطاهره، ج۶، ص۶۶، قم.

[۱۵۳] یوسف بن احمد بحرانی، الحدائق الناضره فی أحکام العتره الطاهره، ج۷، ص۶۵، قم.

بوده است.
طریحی خود و پسرش، شیخ صفی الدین طریحی (متوفی بعد از ۱۱۰۰)، حاشیه های فراوانی بر این کتاب نوشته اند

[۱۵۴] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۵، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۱۵۵] آقا بزرگ طهرانی،الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۰، ص۲۲، بیروت.

[۱۵۶] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۷، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

افزون بر این، شیخ صفی الدین طریحی مُستدرکی بر این کتاب نگاشته است.

[۱۵۷] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۱، ص۵، بیروت.

تعلیقه های شیخ صفی الدین، محمدبن علی بهاء الدین طریحی و سید شبر نجفی بر نسخ خطی موجود در کتابخان علی کاشف الغطاء موجود است.

[۱۵۸] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۰، ص۲۲-۲۳، بیروت.

غریب القرآن

اثر دیگر طریحی در بیان معنای واژگان مشکل قرآن کریم ، کتاب غریب القرآن است

[۱۵۹] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۴، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

که با عنوان «تفسیر غریب القرآن» چاپ شده است. به گفت آقا بزرگ طهرانی

[۱۶۰] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۴۸، بیروت.

طریحی تألیف این کتاب را پیش از مَجمع البحرین ، در ۱۰۵۱ به پایان رسانده است.

سبک تألیف

ظاهراً طریحی در این اثر، کتاب نزهه القلوب و فرحه المکروب ابوبکر محمدبن عزیز سجستانی (متوفی ۳۳۰) را، برای استفاد آسان تر، به ترتیب الفبایی و با افزودن برخی مطالب، تدوین کرده است.

[۱۶۱] پاورپوینت فخر الدین طریحی، تفسیر غریب القرآن، ج۱، ص۴، چاپ محمد کاظم طریحی، قم.

آقا بزرگ طهرانی

[۱۶۲] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۴۸، بیروت.

به تمایز کتاب غریب القرآن با دو اثر دیگر وی، نزهه الخاطر و سُرور الناظر و کشف غوامض القرآن ، تأکید کرده، اما جعفر آل محبوبه

[۱۶۳] جعفر آل محبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ج۲، ص۴۵۶، بیروت ۱۴۰۶.

بر آن است که میان این آثار تفاوتی نیست و هر سه، نام های متفاوتی برای یک کتاب است.

جامع المقال

یکی از آثار مشهور طریحی در دانش رجال تألیف شده است. از این اثر با عناوین گوناگونی یاد شده است، ازجمله «جامع المقال فی تمییز المشترکه من الرجال»،

[۱۶۴] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۴، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۱۶۵] اسماعیل پاشا بغدادی، هدیه العارفین، ج۱، ص۴۳۲، اختصارات.

[۱۶۶] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

«جامع المقال فیما یتعلق باحوال الحدیث و الرجال و تمییز المشترکات منهم»،

[۱۶۷] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۷۳، بیروت.

و «تمییز المتشابه من أسماء الرجال».

[۱۶۸] عبد الله بن صالح سماهیجی بحرانی، الإجازه الکبیره، ج۱، ص۱۰۸، چاپ مهدی عوازم قطیفی، قم ۱۴۱۹.

[۱۶۹] اعجاز حسین، کشف الحجب و الأستار، ج۱، ص۱۴۱، قم ۱۴۰۹.

محتوای کتاب

طریحی این کتاب را در دوازده باب، درسال ۱۰۵۳ تألیف کرده، که ظاهراً متن اصلی کتاب است. وی دوازده فایده در شناخت مشترکات در اسم و نسب و کنیه و القاب و برخی نکات حائز اهمیت دیگر، مانند شمار احادیث کتاب های چهارگان حدیثی ، تاریخ وفات برخی از مشایخ متقدم را آورده است.

[۱۷۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، جامع المقال فیما یتعلق باحوال الحدیث و الرجال، ج۱، ص۵۱-۱۹۸، تهران.

شاگردش، محمد امین کاظمی صاحب کتاب هدایه المُحدّثین ، بر باب دوازدهم این کتاب شرح نوشته است.

[۱۷۱] محمد بن حسن حر عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۲۴۶، قم ۱۳۶۳ش.

[۱۷۲] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۷۴، بیروت.

[۱۷۳] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۵، ص۱۹۰، بیروت.

به گفت امین ،

[۱۷۴] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۵۱، بیروت۱۴۱۰.

شیخ عبدالحسین طریحی (نو پاورپوینت فخر الدین طریحی) جامع المقال را در ۱۲۶۲ با عنوان «مُتقن الرجال فی تلخیص جامع المقال» خلاصه کرده است.

المنتخب فی جمع المراثی والخطب

اثر دیگر طریحی المُنتخب فی جمع المَراثی و الخُطَب است، مشتمل بر مرثیه‌ها و خطبه هایی در رثای اهل بیت علیهم‌السلام .

[۱۷۵] اعجاز حسین، کشف الحجب و الأستار، ج۱، ص۵۵۸، قم ۱۴۰۹.

[۱۷۶] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۴۲۰، بیروت.

مجموعه ای از اشعار خود طریحی در این مجموعه نیز آمده است.

[۱۷۷] خبیر نجفی، الشیخ فخر الدین الطریحی، ج۱، ص۷۲۹، لغه العرب، السنه ۶، الجزء ۱۰ (المسلسل ۶۶).

به نوشت حر عاملی ،

[۱۷۸] محمد بن حسن حر عاملی، امل الآمل، ج۲، ص۲۱۵، قم ۱۳۶۳ش.

طریحی اثر دیگری با نام المَقتل نیز داشته است، اما افندی

[۱۷۹] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۴، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

این دو را یک کتاب دانسته است. این کتاب که با عناوینی همچون «مجالس الطریحی» و «المجالس الفخریه» نیز از آن یاد شده است، نخستین بار در ۱۳۰۷ش در حاشی مَقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی در تهران چاپ شد. جزء اول و دوم آن نیز، جداگانه، بارها به چاپ رسیده است.

[۱۸۰] پاورپوینت فخر الدین طریحی، جامع المقال فیما یتعلق باحوال الحدیث و الرجال، مقدم محقق، ص «یب»، پانوشت ۲، تهران.

[۱۸۱] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲۲، ص۴۲۰، بیروت.

الفخریه الکبری

اثر دیگر طریحی، کتابی فقهی با عنوان الفخریه الکبری است که در آن فتواهای خود را درباب طهارت و بخشی از صلاه گرد آورده و تألیف آن را در ۱۰۸۲ به پایان رسانده است.

[۱۸۲] عبد الله افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۴، ص۳۳۴، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۳.

[۱۸۳] محمد باقر موسوی خوانساری، روضات الجنات، ج۵، ص۳۵۱، قم ۱۳۹۲.

[۱۸۴] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۹۵، بیروت۱۴۱۰.

[۱۸۵] آقا بزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.