پاورپوینت غنا (توانگری)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت غنا (توانگری) دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت غنا (توانگری)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت غنا (توانگری) :

پاورپوینت غنا (توانگری)

غِنا یعنی توانگری و در مقابل فقر است.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف غنا
۲ – احکام مرتبط
۳ – در زکات
۴ – در خمس
۵ – در حج
۶ – در جهاد
۷ – در صدقات
۸ – در نکاح
۹ – در کفارات
۱۰ – در دیات
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

تعریف غنا

غنا به کسر «غ» و «الف» مقصور در لغت به معنای بی نیازی و ثروت آمده است.

[۱] لسان العرب، واژه «غنو».

معنای اصطلاحی آن به قول مشهور، عبارت است از توانایی مالی در تأمین هزینه زندگی خود و اعضای خانواده در طول سال. بنابر این، از نظر شرع بر فاقد چنین توانایی‌ای «غنی» صادق نیست؛ بلکه فقیر محسوب می‌گردد. البته توانایی مالی اعم است از اینکه شخص، مقدار هزینه یک سال را یکجا داشته باشد یا آنکه دارای شغل و کسبی درخور شأن خود باشد که بتواند با آن زندگی خود و خانواده‌اش رادر طول سال تأمین نماید.

[۲] العروه الوثقی، ج۴، ص۹۹.

[۳] مستمسک العروه، ج۹، ص۲۱۲-۲۱۳.

[۴] مستمسک العروه، ج ۲۱۸-۲۱۹.

احکام مرتبط

از احکام عنوان یاد شده در بابهای زکات، خمس ، حج ، جهاد ، صدقات ، نکاح ، کفارات و دیات سخن گفته‌اند.

در زکات

از شرایط مستحق زکات جز موارد استثنا شده فقر است؛ از این رو، برای غنی، گرفتن زکات جایز نیست.

[۵] جمل العلم و العمل، ص۱۲۵.

[۶] المبسوط، ج۱، ص۲۵۵.

دادن زکات به فقیر تا حدی که از فقر خارج و غنی گردد، جایز است. همچنین به قول مشهور، دادن زکات به وی بیش از مقدار غنا (هزینه سال) نیز به صورت دفعی و نه تدریجی جایز می‌باشد.

[۷] مستمسک العروه، ج۹، ص۲۲۱-۲۲۳.

چنانچه به کسی به گمان اینکه فقیر است زکات بدهد و سپس معلوم شود که غنی بوده است، در صورت بقای عین آن نزد گیرنده، باید برگردانده شود و در صورت تلف، مثل یا قیمت آن از وی گرفته می‌شود، به شرط آنکه گیرنده به زکات بودن مال دریافتی عالم باشد؛ اما اگر جاهل به آن بوده است، به قول برخی، ضمانی متوجه وی نیست.

[۸] العروه الوثقی، ج۴، ص۱۰۷.

از برخی نقل شده که در صورت جهل گیرنده به زکات بودن آن، گرفتن مال از او حتی در صورت بقای عین جایز نیست.

[۹] جواهر الکلام، ج۱۵، ص۳۲۸.

برخی در فرض جهل تفصیل داده و گفته‌اند: چنانچه زکات دهنده، مال را به عنوان هدیه داده باشد، ضمانی متوجه گیرنده نیست. در غیر این صورت، او ضامن است؛ خواه زکات دهنده به زکات بودن آن تصریح کرده، اما گیرنده بدان توجه نکرده باشد یا آنکه به اجمال گذاشته باشد.

[۱۰] جواهر الکلام، ج۱۵، ص۳۲۸.

[۱۱] مصباح الهدی، ج۱۰، ص۱۸۳.

در صورت تلف عین و عدم امکان گرفتن مثل یا قیمت آن از گیرنده، آیا پرداخت کننده ضامن است و باید یک بار دیگر زکات بدهد یا ضامن نیست، مگر آنکه در بررسی و تفحص لازم از حال گیرنده کوتاهی کرده باشد؟ مسئله اختلافی است.

[۱۲] جواهر الکلام، ج۱۵، ص۳۲۹-۳۳۱.

[۱۳] العروه الوثقی، ج۴، ص۱۰۸.

[۱۴] مستمسک العروه، ج۹، ص۲۳۶-۲۳۸.

برخی گفته‌اند: اگر پرداخت کننده مالک باشد، در صورت کوتاهی در بررسی و فحص لازم از حال گیرنده، ضامن است؛ اما اگر امام یا نایب او باشد، ضمانی متوجه او نیست.

[۱۵] تحریر الاحکام، ج۱، ص۴۱۳.

[۱۶] منتهی المطلب، ج۸، ص۳۸۷-۳۸۹.

پرداخت زکات فطره بر غنی واجب است.

در خمس

پرداخت خمس سود کسب بر غنی واجب است.

در حج

واجب است قسمتی از قربانی حج به فقرا داده شود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.