پاورپوینت غزوه بنی قریظه
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت غزوه بنی قریظه دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت غزوه بنی قریظه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت غزوه بنی قریظه :
پاورپوینت غزوه بنی قریظه
غزوه بنیقریظه، سومین جنگ پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با یهودیان مدینه به شمار میرود، و در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد.
فهرست مندرجات
۱ – مفهومشناسی
۲ – علت وقوع غزوه بنیقریظه
۳ – صلح بنیقریظه با مسلمانان
۴ – سرانجام یهودیان بنیقریظه
۵ – حکمیت سعد بن معاذ
۶ – توبه ابولبابه
۷ – پانویس
۸ – منبع
مفهومشناسی
غزوه در اصطلاح به جنگی گفته میشود که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خود فرماندهی آن را به عهده داشت.
علت وقوع غزوه بنیقریظه
غزوه بنیقریظه، سومین جنگ پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با یهودیان مدینه به شمار میرود، و در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد.
[۱] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، تحقیق ابوصهیب الکرمی، بیروت، بیت الافکار الدولیه، بیتا، چاپ اول، ص۲۵۴.
یهودیان بنیقریظه به همراه یهودیان بنینضیر و بنیقینقاع از همپیمانان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به شمار میرفتند.
[۲] ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق مؤسسه الهدی، قاهره، دارالتقوی، ۲۰۰۴م.، چاپ اول، ج۲، ص۱۰۸.
که هر سه قبیله پیمانشکن شدند.
[۳] واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۹۸۹م.، چاپ اول، ج۱، ص۳۶۳.
(درباره بنی قریظه )
[۴] واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۹۸۹م.، چاپ اول، ج۲، ص۲۹۵.
[۵] ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق مؤسسه الهدی، قاهره، دارالتقوی، ۲۰۰۴م.، چاپ اول، ج۳، ص۸.
پیش از بیان غزوه بنیقریظه ابتدا این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که طبق پیمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با این یهودیان، آنان حق هیچگونه فعالیتی علیه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و مسلمانان را نداشتند. با این حال یهودیان بنیقریظه در جنگ خندق (احزاب) نقض پیمان کرده و با مشرکان مکه در جنگ علیه مسلمانان همکاری کردند.
[۶] واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۹۸۹م.، چاپ اول، ج۲، ص۴۹۶-۴۹۷.
این رفتار بنیقریظه موجب شد، در طول جنگ ضربه روحی شدیدی بر مسلمانان وارد شود. قرآن کریم در اشاره به این موضوع میفرماید: «به خاطر بیاورید زمانی را که آنها از طرف بالا و پایین شهر بر شما وارد شدند و مدینه را محاصره کردند و زمانی را که چشمها از شدت وحشت خیره شده و جانها به لب رسیده بود.»
[۷] احزاب/سوره۳۳، آیه۱۰.
از اینرو بعد از پایان جنگ خندق پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به دستور خداوند، سپاهیان را به فرماندهی علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) به سمت قلعههای یهودیان بنیقریظه فرماندهی کرد.
[۸] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، تحقیق ابوصهیب الکرمی، بیروت، بیت الافکار الدولیه، بیتا، چاپ اول، ج۲، ص۲۴۶.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) لوای خود را به ایشان سپرد. در ادامه بلال را امر کرد تا ندا دهد که مسلمانان نماز عصر را جز در محله بنیقریظه بجا نیاورند،
[۹] واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۹۸۹م.، چاپ اول، ج۲، ص۴۹۷.
بعد از مدتی قلعهها محاصره شد. محاصرهای که پانزده روز و بنا بر نقلی دیگر بیست و پنج روز به طول انجامید.
[۱۰] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، تحقیق ابوصهیب الکرمی، بیروت، بیت الافکار الدولیه، بیتا، چاپ اول، ج۲، ص۲۴۶.
صلح بنیقریظه با مسلمانان
مسلمانان با مقابله اندک بنیقریظه روبرو شدند؛
[۱۱] ابن سعد، محمد، طبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
ولی آنها سرانجام خود خواستار مذاکره و صلح با مسلمانان شدند. آنان خواستار آن بودند که رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مشابه همان برخوردی که با بنینضیر داشت، با آنان داشته باشد. به این صورت که تمام اموال و اسلحهها مال مسلمانان باشد، در مقابل از خون آنان گذشته شود. سپس همراه زنان و فرزندان خود مدینه را ترک کنند و هر کدام بهاندازه یک بار شتر با خود ببرند. این درخواست با مخالفت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) روبرو شد. از اینرو آنان دوباره طرح دیگری پیشنهاد دادند، مبنی بر اینکه، مسلمانان از خون آنان بگذرند، زنان و فرزندانشان به آنها واگذار شود و بدون هیچ مالی از مدینه بیرون بروند. این بار نیز پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با خواسته آنان مخالفت کردند. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به بنیقریظه فرمودند: «فقط باید به حکم من گردن نهید.»
[۱۲] ابن سعد، محمد، طبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
سرانجام یهودیان بنیقریظه
یهودیان بنیقریظه که همه راهها را به روی خود بسته میدیدند، از طرفی محاصره نیز سختتر شده بود، از “ابیلبابه بن عبدالمنذر” به عنوان خیرخواهی، در خواست مشورت کردند.
[۱۳] طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، تحقیق ابوصهیب الکرمی، بیروت، بیت الافکار الدولیه، بیتا، چاپ اول، ج ۲، ص۳۴۷.
ابیلبابه از مسلمانان بود و خود به همراه خانوادهاش نزد یهودیان بنیقریظه زندگی میکردند و از همپیمانان آنان به شمار میرفت. وی به آنان گفت: «اگر تسلیم شوید، بدانید که حکم پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درباره شما ذبح با اشاره به گردن خویش است»؛ ولی از کار خود پشیمان شد. ابیلبابه در حالی که «انا لله و انا الیه راجعون» میخواند،
[۱۴] ابن سعد، محمد، طبقات الکبری، ج۲، ص۵۷.
با خود میگفت: «به خدا و رسولش خیانت کردم.» و از قلعه بنیقریظه بیرون آمد. او بدون این که پیش رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برود به مسجد رفت و خود را با طناب به ستونی بست. ابیلبابه با خود عهد کرد، یا بمیرد یا اینکه خداوند توبهاش را بپذیرد.
[۱۵] ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق مؤسسه الهدی، قاهره، دارالتقوی، ۲۰۰۴م.، چاپ اول، ج۳، ص۷۱۸.
بعد از این جریان، یهودیان دوباره به مشورت نشستند. برخی از آنها پیشنهاد مسلمان شدن و برخی دیگر پیشنهاد جزیه را مطرح کردند که هیچ کدام مورد قبول واقع نشد.
[۱۶] واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، تحقیق
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.