پاورپوینت عوامل بدعت (قرآن)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عوامل بدعت (قرآن) دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عوامل بدعت (قرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عوامل بدعت (قرآن) :
پاورپوینت عوامل بدعت (قرآن)
در این مقاله به بررسی عوامل بدعت در اوایل ظهور اسلام که با چند آیه در قرآن کریم آورده شده خواهیم پرداخت.
فهرست مندرجات
۱ – جهالت جاهلان
۱.۱ – جهل عامل اسراف
۲ – توجه به دانستهها
۲.۱ – تفسیر آیه
۳ – تنبه به گفتار
۴ – شیطان
۴.۱ – شان نزول
۴.۲ – گامهای شیطان
۵ – دعوت شیطان
۵.۱ – نقشههای شیطان
۶ – انذار از اقدام شیطان
۷ – کفر
۸ – هواپرستی
۹ – فرار از مسئولیت
۹.۱ – بهانه جبر
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
جهالت جاهلان
ما جعل الله من بحیره ولا سآئبه ولا وصیله ولا حام ولـکن الذین کفروا یفترون علی الله الکذب واکثرهم لایعقلون.
[۱] مائده/سوره۵، آیه۱۰۳.
«خداوند هیچگونه بحیره و سائبه و وصیله و حام قرار نداده است (اشاره به چهار نوع از حیوانات اهلی که در زمان جاهلیت استفاده از آنها را ممنوع میدانستند و این بدعت در اسلام ممنوع شد) ولی کسانی که کافر شدند بر خدا دروغ میبندند و بیشتر آنها نمیفهمند».
جهل عامل اسراف
در آیه نخست، اشاره به چهار بدعت نابجا شده که در میان عرب جاهلی معمول بود، آنها بر پارهای از حیوانات به جهتی از جهات علامت و نامی گذارده و خوردن گوشت آن را ممنوع میساختند و یا حتی خوردن شیر و چیدن پشم و سوار شدن بر پشت آنها را مجاز نمیشمردند، گاهی این حیوانات را آزاد میگذاشتند که هر راهی میخواهند بروند و کسی متعرض آنها نمیشد یعنی عملا حیوان را بلا استفاده و بیهوده رها میساختند.
[۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۱۰۲.
توجه به دانستهها
وما لکم الاتاکلوا مما ذکر اسم الله علیه وقد فصل لکم ما حرم علیکم الا ما اضطررتم الیه وان کثیرا لیضلون باهوائهم بغیر علم ان ربک هو اعلم بالمعتدین.
[۳] انعام/سوره۶، آیه۱۱۹.
«چرا از چیزهائی نمیخورید که اسم خدا بر آنها برده شده در حالی که (خداوند) آنچه را بر شما حرام بوده بیان کرده است، مگر اینکه ناچار باشید (که در این صورت خوردن از گوشت چنان حیواناتی جائز است) و بسیاری از مردم (دیگران را) به خاطر هوی و هوس و بیدانشی گمراه میسازند و پروردگار تو تجاوزکاران را بهتر میشناسد».
تفسیر آیه
نخست میگوید: از چیزهائی بخورید که نام خدا بر آن برده شده است اگر به آیاتش ایمان دارید یعنی ایمان تنها ادعا و گفتار و عقیده نیست بلکه باید در لابلای عمل نیز آشکار گردد کسی که به خدای یکتا ایمان دارد تنها از این گوشتها میخورد. ضمنا روشن میشود که تحریم گوشتهائی که نام خدا به هنگام ذبح آنها برده نشده، نه از نظر جنبههای بهداشتی است تا گفته شود چه اثری در بردن نام است بلکه مربوط به جنبههای معنوی و اخلاقی و تحکیم پایه توحید و یگانهپرستی است. بار دیگر خاطر نشان میکنیم که: توبیخ و تاکید به خاطر ترک خوردن گوشتهای حلال نیست بلکه هدف این است که تنها از این گوشتها باید بخورید و از غیر آنها استفاده نکنید. سپس یک صورت را استثناء نموده، و میگوید: مگر در صورتی که مجبور شوید. بسیاری از مردم دیگران را از روی جهل و نادانی و هوی هوسها گمراه میسازند.
[۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۴۱۸.
تنبه به گفتار
و من الابل اثنین و من البقر اثنین قل ءالذکرین حرم ام الانثیین اما اشتملت علیه ارحام الانثیین ام کنتم شهداء اذ وصیکم الله بهـذا فمن اظـلم ممن افتری علی الله کذبا لیضل الناس بغیر علم ان الله لایهدی القوم الظـلمین.
[۵] انعام/سوره۶، آیه۱۴۴.
«و از شتر دو زوج، و از گاو هم دو زوج، (برای شما آفرید) بگو کدامیک از اینها را خدا، حرام کرده است؟ نرها را یا مادهها را؟ و یا آنچه رحم مادهها را در برگرفته؟ و آیا شما گواه (این تحریم) بودید، هنگامی که خدا به این موضوع توصیه کرد؟ بنابراین چه کسی ستمکارتر است از آنها که بر خدا دروغ میبندند، تا مردم را از روی جهل گمراه سازند، خداوند هیچگاه ستمگران را هدایت نخواهد کرد!».
[۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۸۱.
شیطان
یـایها الناس کلوا مما فی الارض حلـلا طیبا ولاتتبعوا خطوت الشیطـن انه لکم عدو مبین• انما یامرکم بالسوء والفحشاء وان تقولوا علی الله ما لاتعلمون. .
[۷] بقره/سوره۲، آیه۱۶۸.
[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۶۹.
«ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید، چه اینکه او دشمن آشکار شما است. او شما را فقط به بدیها و انحرافات فرمان میدهد (و نیز دستور میدهد) آنچه را که نمیدانید به خدا نسبت دهید».
شان نزول
از ابن عباس نقل شده که بعضی از طوائف عرب همانند ثقیف و خزاعه و غیر آنها قسمتی از انواع زراعت و حیوانات را بدون دلیل بر خود حرام کرده بودند (حتی تحریم آنرا به خدا نسبت میدادند) آیات فوق نازل شد و آنها را از این عمل ناروا باز داشت.
گامهای شیطان
در آیات گذشته نکوهش شدیدی از شرک و بتپرستی شده بود، یکی از انواع شرک این است که انسان غیر خدا را قانونگزار بداند، و نظام تشریع و حلال و حرام را در اختیار او قرار دهد، آیات مورد بحث این عمل را یک کار شیطانی معرفی کرده است.
برنامههای شیطانی در این سه امر خلاصه میشود: (بدیها) و (زشتیها) و (گفتن سخنان ناروا و بی مدرک در برابر ذات پاک پروردگار).
[۹] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۵۶۸.
دعوت شیطان
… وان یدعون الا شیطـنا مریدا• ولاضلنهم ولامنینهم ولامرنهم فلیبتکن ءاذان الانعـم ولامرنهم فلیغیرن خلق الله ومن یتخذ الشیطـن ولیا من دون الله فقد خسر خسرانا مبینا.
[۱۰] نساء/سوره۴، آیه۱۱۷.
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۱۱۹.
«آنها غیر از خدا تنها بتهائی را میخوانند که اثری ندارند و (یا) فقط شیطان سرکش و ویرانگر را میخوانند.
و آنها را گمراه میکنم و به آرزوها سرگرم میسازم و به آنها دستور میدهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش (پاک) خدائی را تغییر دهند، ( فطرت توحید را به شرک بیالایند) و آنها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کردهاند». (در روایتی از امام صادق علیهالسّلام «خلق الله» به دین خدا تفسیر شده است.
[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۹۵.
).
نقشههای شیطان
آیه نخست توضیحی است برای حال مشرکان، که در آیه قبل به سرنوشت شوم آنها اشاره شد و در حقیقت، علت گمراهی شدید آنها را بیان میکند و میگوید: آنها بقدری کوتاهفکرند که خالق و آفریدگار جهان پهناور هستی را رها کرده و در برابر موجوداتی سر تعظیم فرود میآورند که کمترین اثر مثبتی ندارند بلکه گاهی همانند شیطان، ویرانگر و گمراه کننده نیز میباشند.
[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۴، ص۱۳۵.
انذار از اقدام شیطان
ومن الانعـم حموله وفرشا کلوا مما رزقکم الله ولاتتبعوا خطوت الشیطـن انه لکم عدو مبین.
[۱۴] انعام/سوره۶، آیه۱۴۲.
«(و او کسی است که) از چهارپایان برای شما حیوانات باربر و حیوانات کوچک آفرید، از آنچه او به شما روزی داده است بخورید و از گامهای شیطان پیروی ننمائید که او دشمن آشکار شما است».
(حموله) به معنای چارپایان بزرگسال ا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.