پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام :

عوائد الایام (کتاب)

«پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام»، تالیف ملا احمدبن محمدمهدی بن ابوذرنراقی کاشانی، معروف به فاضل نراقی (م ۱۲۴۵ ق)، است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۴ – ویژگی‌های کتاب
۵ – نوآوری‌های مؤلف
۶ – علائم اختصاری کتاب
۷ – تاریخ انتشار
۸ – عناوین مرتبط
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

معرفی اجمالی

این کتاب، به زبان عربی است و با نام «عوائد الایام من قواعد الفقهاء الاعلام»

[۱] اعیان الشیعه، امین، سید محسن، ج۳، ص ۱۸۴

و «عوائد الایام من مهمات ادله الاحکام»

[۲] الذریعه الی تصانیف الشیعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۱۵، ص۳۵۴.

نیز شناخته می‌شود
این کتاب، از معروف‌ترین و مشهورترین آثار به جای مانده از مؤلف می‌باشد و در بین آثار فقهی متاخرین از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و حاوی موضوعات مختلف فقهی، اصولی، ادبی و… می‌باشد.
از تاریخ شروع کتاب، اطلاع دقیقی در دست نیست، اما با توجه به اینکه مباحثی از کتاب، به کتاب « مستند الشیعه » – که در سال ۱۲۳۴ ق، به پایان رسیده-

[۳] الذریعه الی تصانیف الشیعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۲۱، ص۱۵

ارجاع داده شده است.

[۴] عوائد الایام، نراقی، ملا مهدی، ص۱۰۸ .]

[۵] عوائد الایام، نراقی، ملامهدی، ص۲۰۶.

و با توجه به مطلبی که در آخر نسخه‌ی چاپ سنگی سال ۱۳۲۱ ق، آمده است که «هذا آخر ما کتبه المصنف علیه الرحمه و الرضوان ثم وقعت الواقعه العظیمه و المصیبه العظیمه بعده بایام فی ثانی ربیع ۱۲۴۵ ق و توفی قدس سره»

[۶] پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام ،مقدمه ی ناشر، ص۸۶.

، مشخص می‌شود که کتاب، حدودا بین سال‌های ۱۲۳۴ تا ۱۲۴۵ ق، نوشته شده است.
اثر یاد شده به جهت اهمیت آن، مورد توجه عالمان عصر مؤلف و پس از آن واقع شده و تنها کتاب فقهی او است که بر بعضی از مباحث آن، حواشی مفیدی از مبرزترین شاگرد وی، شیخ اعظم انصاری می‌توان یافت.

[۷] الذریعه الی تصانیف الشیعه، آقا بزرگ تهرانی، ج ۱۵، ص ۳۵۴.

ساختار کتاب

کتاب، هشتاد و هشت عائده را دربر دارد و مؤلف، در هر عائده، مسئله و یا قاعده‌ای را با دقت تمام به بحث گذاشته است.

گزارش محتوا

این کتاب، نظیر سایر کتب فقهی ابتدا به باب عبادات و سپس معاملات و نظایر آن نپرداخته است، بلکه مباحثی از فقه ، اصول فقه و ادبیات را به صورت مجزا و مستقل مطرح و با عنوان عائده، به معنای بخشش، منفعت و خیر تقسیم بندی نموده است.
در این کتاب، در کنار اساسی‌ترین و مهم‌ترین قواعد اصولی و فقهی، موضوعات و مباحث ادبی و رجالی که فقیه در استنباط و اجتهاد به آنها نیاز دارد، با روشی جدید سامان داده شده است.
مباحث فقهی در ۲۹ عائده گردآوری شده‌اند که عبارتند از: شماره‌های ۱، ۲، ۳، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۵، ۱۶، ۲۴، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۸، ۴۹، ۵۲، ۵۴، ۵۷، ۵۸، ۶۱، ۶۹، ۷۹، ۸۶ و ۸۷. (مباحثی از قبیل حرمت معاونت بر اثم ، بیع غرری ، حکم شرط در ضمن عقد و…)
عوائدی که در آن، به مباحث اصولی پرداخته شده، ۵۰ عائده است که عبارتند از: شماره‌های ۴، ۶، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۵۱، ۵۵، ۵۶، ۵۹، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳. (مباحثی از قبیل اجتماع امر و نهی ، حجیت خبر واحد ، دلیل انسداد ، شبهه محصوره ، دوران امر بین متباینین و اقل و اکثر ، استصحاب و تعارض استصحاب با اصول و امارات و…)
عائده ی ۳۶، در بحث اثبات ماهیت و بیان مقصود و مراد از ماهیت و عائده ی ۶۰، در مورد رموز کتاب‌هایی است که در بحار الانوار ذکر شده است.
عائده ی ۷۳، در بیان اصطلاحات صاحب وافی در مورد رجالی است که نام آنان تکرار شده و عائده ی ۸۴، در بیان معنی قول رجالیان است که می‌گویند: «هو مولی». عائده ی ۸۵، در بیان معنی قول رجالیان است که می‌نویسند: «اسند عنه»، «لا باس به» و عائده ی ۸۸، در تصحیح بعضی از اسامی رجالیان و القاب و کنیه‌های آنان است.

ویژگی‌های کتاب

۱. طرح مباحث متنوع.
۲. ابتکارات مؤلف در جهات مختلف، اعم از طرح مباحث و شکل استنباط احکام و مباحثی که امروزه مورد نیاز فقیهان آینده‌نگر می‌باشد.
در این کتاب، موضوعات و مباحثی که در تالیفات پیش از آن و برخی از آنها در تالیفات پس از آن نیز مستقلا بحث نشده‌اند، مطرح گردیده است. یکی از این مباحث که مهم‌ترین آنها نیز می‌باشد، طرح مبحث ولایت فقیه است که برای اولین بار در این کتاب، به صورت مستقل، موضوعات و مباحث خاصی در رابطه با آن گردآوری شده و در آن، با استناد به ادله عقلی و نقلی تمام اختیارات حکومت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و امامان معصوم علیه‌السّلام را برای ولی فقیه اثبات نموده است.
مؤلف، در بحث ولایت فقیه می‌نویسد: «فان من البدیهیات التی یفهمها کل عامی و عالم و یحکم بها، انه اذا قال نبی لاحد عند مسافرته او وفاته، فلان وارثی و مثلی و بمنزلتی و خلیفتی و امینی و حجتی و الحاکم من قبلی علیکم و المرجع لکم فی جمیع حوادثکم و بیده مجاری امورکم و احکامکم و هو الکافل لرعیتی، ان له کل ما کان لذلک النبی فی امور الرعیه و ما یتعلق بامته، بحیث لا یشک فیه احد و یتبادر منه ذلک کیف لا؟ مع ان اکثر النصوص الوارده فی حق الاوصیاء المعصومین المستدل بها فی مقامات اثبات الولایه و الامامه المتضمنین لولایه جمیع ما للنبی فیه الولایه لیس متضمنا لاکثر من ذلک.»

[۸] پاورپوینت عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام ،مقدمه ی ناشر، ص۵۳۷.

۳. طرح مباحثی که برای استنباط احکام ضروری است.
۴. تتبع وسیع در آیات قرآن کریم و اح

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.