پاورپوینت عمری در فقه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عمری در فقه دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عمری در فقه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عمری در فقه :

پاورپوینت عمری در فقه

عُمری، مسلط کردن دیگری بر عینی جهت استفاده رایگان از آن در طول عمر را می‌گویند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – کاربرد فقهی
۳ – لازم بودن عمری
۴ – ایجاب و قبول در عمری
۵ – اقسام تقید عمری
۵.۱ – تقید عمری به عمر مالک
۵.۲ – تقید عمری به عمر طرف مقابل و عمر صلب او
۵.۳ – عقد عمری مطلق
۵.۴ – تقید عمری به عمر اجنبی
۶ – پانویس
۷ – منبع

تعریف

پاورپوینت عمری در فقه همراه سکنی و رقبی به کار رفته است. واژه عمری از عمر گرفته شده و عبارت است از مسلط کردن دیگری بر عینی از اعیان، همچون خانه و وسیله نقلیه برای استفاده رایگان از آن به مدت عمر خود یا طرف مقابل، با بقای عین بر ملک مالک.

کاربرد فقهی

عمری به ضمیمه سکنی و رقبی عنوان بابی مستقل و کوچک در بسیاری از کتاب‌های فقهی است، و از احکام آن در این باب سخن گفته‌اند.

لازم بودن عمری

عمری از عقود مشروع و لازم است و متعلق آن هر عینی است که بهره‌گیری از آن با بقای عین ممکن باشد از قبیل مسکن، ابزار، اثاث و وسیله نقلیه. از این رو، گفته‌اند:آنچه وقفش صحیح است عمرای آن نیز صحیح خواهد بود. بنابر این، عقد عمری به لحاظ متعلق اعم از سکنی است؛ زیرا متعلق سکنی خصوص مسکن می‌باشد.

[۱] الکافی فی الفقه، ص۳۶۳-۳۶۴.

[۲] جواهرالکلام، ج۲۸، ص۱۴۷.

[۳] التنقیح الرائع، ج۲، ص۳۳۲.

[۴] ارشاد الاذهان، ج۱، ص۴۵۶.

ایجاب و قبول در عمری

عقد عمری، همچون دیگر عقود نیاز به ایجاب و قبول دارد؛ چنان که سایر شرایط عمومی عقدها در آن جاری می‌شود، ایجاب در عقد عمری با هر لفظی که از نظر عرف بیانگر مفاد آن باشد تحقق می‌یابد، مانند «أعْمَرتُکَ» یا «أسکَنتُکَ هذهِ الدارَ مدّهَ حَیاتی» یا «مُدّهَ حیاتِک؛ این خانه را در مدت حیات خودم یا در مدت حیات تو به تو دادم یا تو را در این مدت در آن اسکان دادم» و یا «جَعَلتُ لَکَ هذهِ الدارَ فی حیاتِک؛ این خانه را در مدت عمرت برای تو قرار دادم».
البته بنابر قولی که می‌گوید:اگر ایجاب متضمن لفظ سکنی باشد، سکنی خواهد بود نه عمری، عقد عمری با لفظ سکنی منعقد نمی‌شود. قبول نیز با هر لفظی که بیانگر پذیرش مفاد ایجاب باشد، محقق می‌شود، بنابر قول به جریان معاطات در عقود، ایجاب و قبول فعلی نیز کفایت می‌کند. آنچه درباره لزوم عقد سکنی، شرط بودن قصد قربت و قبض در آن، بیان شد در عمری نیز جاری است.

اقسام تقید عمری

تقید عمری به عمر مالک

چنانچه عقد عمری مقید به عمر مالک باشد، حق استفاده از عین در مدت حیات وی از آنِ کسی خواهد بود که عمری برای او قرار داده شده است و با مرگ مالک، عقد باطل و عین به وارثان او منتقل می‌شود؛ اما اگر عقد مقید به عمر طرف مقابل باشد، وی در مدت حیات خود می‌تواند از عینی که برای او قرار داده شده، بهره ببرد و با مرگ او عقد باطل و عین به مالک، در صورت زنده بودن، و به ورثه او در صورت فوت مالک، برمی گردد. بنابر این، اگر مالک پیش از او بمیرد، بنابر قول مشهور عقد به قوت خود باقی است.

تقید عمری به عمر طرف مقابل و عمر صلب او

اگر عقد مقید به عمر طرف مقابل و عمر صُلب او (فرزندان و فرزندان ایشان) باشد، حق انتفاع از عین تا زمان حیات آنان از آنِ ایشان

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.