پاورپوینت عمربن سلمه نیشابوری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عمربن سلمه نیشابوری دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عمربن سلمه نیشابوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عمربن سلمه نیشابوری :

عمر بن سلمه حدادنیشابوری

حَدّاد، أبوحفص، عمر بن سلمه/ عمر بن سالم/ عمرو بن سلم حدّاد نیشابوری، از صوفیان بزرگ و مشایخ ملامتیه در قرن سوم است.
تاریخ ولادت او معلوم نیست.

فهرست مندرجات

۱ – تولد
۲ – شغل
۳ – اساتید
۴ – مشایخ تصوف
۵ – مزوج ملامتیه
۶ – متهم به زندقه
۷ – وفات
۸ – آثار
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

تولد

در روستای کوردآباد/ کردی‌آباد (در راه بخارا در نزدیکی نیشابور ) ‌زاده شد.

شغل

از دوران کودکی ، خانواده و تحصیلات او اطلاع چندانی در دست نیست، همین قدر می‌دانیم که از سادات نیشابور بوده و به آهنگری اشتغال داشته و از همین رو به حدّاد ملقب شده است

[۱] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۲] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش .

[۳] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۹۰، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۴] محمد بن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۸۵۶، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۷۸ش.

اساتید

وی از شاگردان عبداللّه مهدی باوردی (ابیوردی) و فردناشناسی به نام علی نصرآبادی و از یاران و مصاحبان احمد بن خضرویه، ابوتراب نخشبی و بایزید بسطامی بود

[۵] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۶] عبدالکریم‌ بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۱۰، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه‌جی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

[۷] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۸] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

مشایخ تصوف

حدّاد از مشایخ متقدم تصوف حوزه خراسان بود که هم در شیوخ آن حوزه و حوزه بلخ و هم در شیوخ حوزه بغداد ، خصوصآ جنید بغدادی ، تأثیرات عمیقی گذاشت و نزد آن‌ها از منزلت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد

[۹] محمد بن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۳۹۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۷۸ش.

[۱۰] ابوالعلاء عفیفی، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۳۲ـ۳۳، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.

[۱۱] علی‌ بن عثمان هجویرى، ص۱۸۹، کشف المحجوب، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۱۲] محمد بن محمد غزالی، کیمیای سعادت، ج۲، ص۵۴۹، چاپ حسین خدیوجم، تهران ۱۳۶۴ش.

از جمله آن عرفا و مشایخ بودند: ابوعثمان حیری، که بعد‌ها داماد و جانشین حدّاد شد؛ ابوالفوارس شاه شجاع کرمانی؛

[۱۳] آداب المریدین، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۳ش.

محفوظ‌ بن محمود نیشابوری؛ ابومحمد عبداللّه‌ بن محمد خرّاز و محمد بن عبدالوهاب ثقفی

[۱۴] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۶، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۱۵] عبدالکریم‌ بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۷، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه‌جی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

[۱۶] عبدالکریم‌ بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۹، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه‌جی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

[۱۷] علی‌ بن عثمان هجویرى، ص۷۱، کشف المحجوب، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۱۸] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۲۰۳، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۱۹] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

[۲۰] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۱۳۸، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

[۲۱] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۱۶۰، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

[۲۲] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۲۰۷، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

[۲۳] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۲۱۱، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

مزوج ملامتیه

هر چند طریقت ملامتیه مدت‌ها پیش از ابوحفص به وجود آمده بود، او و حمدون قصّار را نخستین و مهم‌ترین مروّجان ملامتیه در خراسان و واضع و تدوین‌کننده مهم‌ترین اصول آن دانسته‌اند.

[۲۴] عبدالحسین زرین‌کوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۳۶، تهران ۱۳۶۳ش.

[۲۵] ابوالعلاء عفیفی، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۳۳، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.

[۲۶] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۱۰، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.

[۲۷] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۱۹، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.

[۲۸] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۳۱، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.

اهمیت حدّاد در این زمینه به حدی بود که وی را شیخ ملامت خوانده‌اند.

[۲۹] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

متهم به زندقه

وی به قرآن و سنّت سخت پای‌بند بود،

[۳۰] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۴۵، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

[۳۱] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

اما به سبب اصرارش در پنهان داشتن حقیقت احوال خویش، وی را به زندقه متهم کردند.

[۳۲] عبدالحسین زرین‌کوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۴۲، تهران ۱۳۶۳ش.

وفات

تذکره‌نویسان تاریخ وفات حدّاد را بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ ثبت کرده‌اند.

[۳۳] سمعانی، الانساب، ج۲، ص۱۸۲.

[۳۴] عبدالرحمان‌ بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.

قبر وی در نیشابور است.

[۳۵] سمعانی، الانساب، ج۲، ص۱۸۲.

آثار

از حدّاد اثر مکتوبی در دست نیست، اما ظاهراً با برخی بزرگان صوفیه معاصر خود مکاتبه داشته است.

[۳۶] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۵۳، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

کامل‌ترین تعریفاتی که از اساس فکری ملامتیان و امهات مسائل تعلیمی آنان به دست آمده، از سخنان اوست.

[۳۷] ابوالعلاء عفیفى، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۱۶۶، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.

[۳۸] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۴۳، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

[۳۹] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.

سخنان وی درباره فتوت، نشان دهنده رابطه بسیار نزدیک ملامتیه و فتیان است.

[۴۰] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۸، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۴۱] عبدالحسین زرین‌کوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۴۹، تهران ۱۳۶۳ش.

[۴۲] عبدالحسین زرین‌کوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۴۱۹، تهران ۱۳۶۳ش.

او درباره تصوف و آداب سیر و سلوک و موضوعاتی چون ذکر ، سماع ، کرم و بخل و ایثار ، شوق و محبت، آفات نفس ، آداب سفر، ترک تکلف، احکام و آداب فقر ، و آداب اشتغال به کسب نیز سخنانی دارد.

[۴۳] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۵۷، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۴۴] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸ـ۱۹۱، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۴۵] علی‌ بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب،ص۴۰۴، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.

[۴۶] عبدالکریم‌ بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۶، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه‌جی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

[۴۷] عبدالقاهر بن عبداللّه سهروردی، آداب المریدین، ج۱، ص۱۰۱، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۳ش.

[۴۸] عبدالقاهر بن عبداللّه سهروردی، آداب المریدین، ج۱، ص۱۲۳، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.