پاورپوینت عمر بن‌ شبه نمیری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عمر بن‌ شبه نمیری دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عمر بن‌ شبه نمیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عمر بن‌ شبه نمیری :

ابن‌شبه ابوزید پاورپوینت عمر بن‌ شبه نمیری

اِبْن‌ِ شَبّه‌، ابوزید، عمر بن‌ شبه بن‌ عبیده بن‌ زید نُمیری‌ (۱۷۳- ۲۶۳ق‌/۷۸۹ -۸۷۷م‌)، ادیب‌، شاعر، راوی‌ِ اخبار و احادیث‌ بود.

فهرست مندرجات

۱ – شناخت اجمالی
۲ – تحصیلات
۳ – تلاش برای جمع‌آوری اخبار و اشعار
۴ – اقتباس بزرگان از آثار
۵ – علاقه به شاعری
۶ – اعتقادات
۷ – آثار
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

شناخت اجمالی

«شبّه‌» لقب‌ پدر او بود که‌ گویند از ترانه رجز گونه‌ای‌ که‌ مادرش‌ در کودکی‌ برای‌ وی‌ می‌خوانده‌، اخذ شده‌ است‌.

[۱] مرزبانی‌، نورالقبس‌ المختصر من‌ المقتبس‌، ج۱، ص۲۳۱، به‌ کوشش‌ رودُلف‌ زلهایم‌، ویسبادن‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

ابن‌ شبّه‌ ظاهراً در بصره‌ به‌ دنیا آمد، ولی‌ مدتی‌ از دوران‌ کودکی‌ خود را در عبّادان‌ ( آبادان‌ ) گذراند.

[۲] ابن‌ ابی‌ حاتم‌، عبدالرحمان‌، ج۳، ص۱۱۶، الجرح‌ و التعدیل‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۷۲ق‌/ ۱۹۵۲م‌.

[۳] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، ج۱۱، ص۲۰۹، تاریخ‌ بغداد، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

تحصیلات

وی‌ ادب‌ و اخبار عرب‌ را ابتدا از پدر و سپس‌ از استادان‌ بزرگی‌ چون‌ ابوعُبیده‌ مَعْمَر بن‌ مثنّی‌

[۴] ابن‌ حجر عسقلانی‌، احمد، ج۷، ص۴۶۰، تهذیب‌ التهذیب‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۲۶ق‌.

[۵] ابن‌ ابی‌ حاتم‌، عبدالرحمان‌، ج۳، ص۱۱۶، الجرح‌ و التعدیل‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۷۲ق‌/ ۱۹۵۲م‌.

و اصمعی‌

[۶] صولی‌، محمد، اخبار ابی‌ تمام‌،ج۱، ص۲۵-۲۶، به‌ کوشش‌ خلیل‌ محمود عساکر و دیگران‌، بیروت‌، المکتب‌ التجاری‌.

و محمد بن‌بشار بن‌ بُرد

[۷] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۲۶۴، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

فراگرفت‌.
پس‌ از آن‌ برای‌ استماع‌ و جمع‌ حدیث‌ راهی‌ بغداد شد و در آن‌جا از کسانی‌ چون‌ عبدالوهاب‌ ثقفی‌ و محمد بن‌ جعفر غندر و محمد بن‌ ابی‌ عَدی‌ و علی‌ بن‌ عاصم‌ نقل‌ حدیث‌ کرد

[۸] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، تاریخ‌ بغداد،ج۱۱، ص۲۰۸، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

و به‌ زودی‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ محدثان‌ و آگاهان‌ به‌ اخبار و ادب‌ عربی‌ گردید، چندانکه‌ تاریخ‌ نگارانی‌ مانند طبری‌ و محدثانی‌ چون‌ ابن‌ ماجه‌

[۹] تنوخی‌، محسن‌، ج۵، ص۶۰، الفرج‌ بعدالشده، بیروت‌، ۱۳۹۸ق‌/۱۹۷۸م‌.

[۱۰] نوری‌، محیی‌الدین‌، تهذیب‌ الاسماء و اللغات‌،ج۲(۱)،ص۱۷، قاهره‌، اداره الطباعه المنیریه.

از او روایت‌ کرده‌اند.

[۱۱] ابن‌ حبان‌، محمد، الثقات‌،ج۸،ص۴۴۶، حیدرآباد دکن‌، ۱۴۰۲ق‌/۱۹۸۲م‌.

و دارقطنی‌

[۱۲] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، ج۱۱، ص۲۱۰، تاریخ‌ بغداد، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

او را ثقه‌ دانسته‌اند.

تلاش برای جمع‌آوری اخبار و اشعار

ابن‌ شبّه‌ را می‌توان‌ یکی‌ از پیشاهنگان‌ نهضت‌ جمع‌ و تدوین‌ اخبار و نوادر عرب‌ که‌ تقریباً از اواسط قرن‌ دوم‌ هجری‌ با تلاش‌ کسانی‌ چون‌ ابوعبیده‌ و اصمعی‌ شروع‌ شده‌ و در زمان‌ او شکل‌ جدی‌تر و جدیدتری‌ به‌ خود گرفته‌ بود، به‌ شمار آورد.
او و کسانی‌ چون‌ زبیر بن‌ بَکّار به‌ جمع‌آوری‌ شعر و اخبار کهن‌ عرب‌ که‌ بیم‌ فراموشی‌ و نابودی‌ آن‌ها می‌رفت‌، همت‌ گماشتند و بدین‌سان‌ گنجینه بزرگی‌ از آثار گذشتگان‌ را فراهم‌ آوردند.

[۱۳] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، تاریخ‌ بغداد، ضمن‌ ابیات‌ ۶، ۷، ج۱۱، ص۲۰۶-۲۱۰، ۸،…،قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

[۱۴] بلاشر، رژیس‌، تاریخ‌ ادبیات‌ عرب‌، ج۱، ص۱۷۴،ترجمه آ آذرنوش‌، تهران‌، ۱۳۶۳ش‌.

[۱۵] بلاشر، رژیس‌، تاریخ‌ ادبیات‌ عرب‌،ج۱، ص۱۷۸، ترجمه آ آذرنوش‌، تهران‌، ۱۳۶۳ش‌.

[۱۶] بلاشر، رژیس‌، ج۱، ص۱۸۳، تاریخ‌ ادبیات‌ عرب‌، ترجمه آ آذرنوش‌، تهران‌، ۱۳۶۳ش‌.

اقتباس بزرگان از آثار

نوشته‌های‌ ابن‌ شبه‌ چندین‌ قرن‌ مورد استفاده‌ و استناد مؤلفان‌ بزرگ‌ قرار گرفت‌ و کسانی‌ همچون‌ طبری‌ و ابوالفرج‌ اصفهانی‌

[۱۷] سزگین‌، فؤاد، تاریخ‌ التراث‌ العربی‌،ج۱ (۲)،ص۲۰۵،ترجمه محمود فهمی‌، ریاض‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

[۱۸] سزگین‌، فؤاد، تاریخ‌ التراث‌ العربی‌، ج۱(۲)، ص۲۸۲،ترجمه محمود فهمی‌، ریاض‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

از آن‌ها بهره بسیار برده‌اند.
طبری‌ بیش‌ از ۲۰ بار و ابوالفرج‌ بیش‌ از ۱۰ بار – با ذکر نام‌ – از او نقل‌ قول‌ کرده‌اند و احتمالاً آنچه‌ بدون‌ ذکر نام‌ او نقل‌ شده‌ بسی‌ بیشتر از این‌ بوده‌ است‌.
البته‌ مواردی‌ که‌ طبری‌ نقل‌ کرده‌

[۱۹] طبری‌، تاریخ‌، ج۴، ص۱۹۸، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، قاهره‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸م‌.

[۲۰] طبری‌، تاریخ‌، ج۴، ص۲۱۳، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، قاهره‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸م‌.

[۲۱] جم، طبری‌، تاریخ‌،ج۴، ص۲۶۹، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، قاهره‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸م‌.

بیشتر دارای‌ جنبه تاریخی‌ است‌ و روایات‌ نقل‌ شده‌ توسط ابوالفرج‌

[۲۲] ابوالفرج‌ اصفهانی‌، الاغانی‌، ج۶، ص۱۱، به‌ کوشش‌ صلاح‌ یوسف‌ خلیل‌، بیروت‌، ۱۳۹۰ق‌/۹۷۰م‌.

[۲۳] ابوالفرج‌ اصفهانی‌، الاغانی‌، ج۷، ص۵، به‌ کوشش‌ صلاح‌ یوسف‌ خلیل‌، بیروت‌، ۱۳۹۰ق‌/۹۷۰م‌.

[۲۴] جم، ابوالفرج‌ اصفهانی‌، ج۷، ص۳۸، الاغانی‌، به‌ کوشش‌ صلاح‌ یوسف‌ خلیل‌، بیروت‌، ۱۳۹۰ق‌/۹۷۰م‌.

همگی‌ جنبه ادبی‌ دارد.
علاوه‌ بر این‌ دو، مرزبانی‌ در موشح‌

[۲۵] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۲۶، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

[۲۶] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۳۷، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

[۲۷] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۴۲، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

[۲۸] سزگین‌، فؤاد، تاریخ‌ التراث‌ العربی‌،(۲)،ص۲۰۶، ترجمه محمود فهمی‌، ریاض‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

و یاقوت‌ در معجم‌ البلدان‌

[۲۹] یاقوت‌، ادبا، ج۳، ص۴۶.

[۳۰] حاشیه‌، روزنتال‌، ج۱، ص۶۲۱، فرانتس‌، علم‌ التاریخ‌ عندالمسلمین‌، ترجمه صالح‌ احمد العلی‌، بغداد، ۱۹۶۳م‌.

نیز فقرات‌ بسیاری‌ از کتب‌ مختلف‌ او را بدون‌ ذکر نام‌ کتاب‌ اقتباس‌ کرده‌اند.

علاقه به شاعری

وی‌ در سرودن‌ شعر نیز مهارت‌ داشته‌ و ابیاتی‌ از اشعار وی‌ به‌ طور پراکنده‌ در آثار مرزبانی‌

[۳۱] مرزبانی‌، نورالقبس‌ المختصر من‌ المقتبس‌،ص۲۳۱، به‌ کوشش‌ رودُلف‌ زلهایم‌، ویسبادن‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

، ابن‌ ندیم‌،

[۳۲] ابن‌ ندیم‌، الفهرست‌، ج۱، ص‌ ۱۲۵.

خطیب‌ بغدادی‌

[۳۳] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، تاریخ‌ بغداد،ضمن‌ ابیات‌ ۶، ۷، ج۱۱، ص۲۰۶-۲۱۰، ۸،…، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

و یاقوت‌

[۳۴] یاقوت‌، ادبا، ج۱۶، ص۶۱.

مضبوط است‌.
از این‌ چند قطعه‌ شعر که‌ به‌ ما رسیده‌، می‌توان‌ دریافت‌ که‌ شعر ابن‌ شبه‌ از ذوق‌ و لطافت‌ فراوانی‌ بهره‌مند نیست‌.
هر چند که‌ بی‌پیرایگی‌ و سادگی‌ آن‌ها در خور توجه‌ است‌.
علاوه‌ بر این‌ وی‌ در باب‌ شعر و انواع‌ و چگونگی‌ آن‌ دارای‌ نظری‌ صائب‌ بوده‌ است‌.
در زمینه نقد شعر بی‌تردید وی‌ نیز به‌ راه‌ گذشتگان‌ و معاصرانش‌ می‌رفته‌ و به‌ اظهار نظرهای‌ کلی‌ بسنده‌ می‌کرده‌ است‌

[۳۵] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۲۶، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

[۳۶] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۹۴، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

ابن‌ شبه‌ در نقد شعر از تعصبات‌ قبیله‌ای‌ به‌ دور بود و از قبیله نُمیر که‌ از طریق‌ ولاء به‌ آن‌ وابسته‌ بود،

[۳۷] ابن‌ ندیم‌، الفهرست‌، ج۱، ص‌ ۱۲۵.

در مقابل‌ هجاهای‌ گزنده جریر،

[۳۸] جریر، دیوان‌، ج۱، ص‌ ۵۸، بیروت‌، دارصادر.

نه‌ تنها دفاعی‌ نمی‌کرد، بلکه‌ در «نقائض‌» او و فرزدق‌

[۳۹] مرزبانی‌، محمد، الموشح‌،ص۹۴، قاهره‌، ۱۳۸۵ق‌.

شعر جریر را برتر می‌داشت‌.
ابیاتی‌ از وی‌ که‌ در تاریخ‌ بغداد آمده‌

[۴۰] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، تاریخ‌ بغداد،ضمن‌ ابیات‌ ۶، ۷، ج۱۱، ص۲۰۶-۲۱۰، ۸،…، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

بیانگر رواج‌ بحث‌ها و جدل‌های‌ کلامی‌ است‌ که‌ در زمان‌ او بر سر مسأله خلق‌ قرآن‌ در گرفته‌ بود، این‌ بحث‌ها و مناقشات‌ که‌ گاه‌ به‌ حوادث‌ خونین‌ نیز منجر می‌شد، در عهد مأمون‌ خلیفه عباسی‌ به‌ اوج‌ خود رسید.

[۴۱] طبری‌، تاریخ‌، ج۸، ص۶۳۲، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، قاهره‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸م‌.

اعتقادات

ابن‌ شبه‌ که‌ گویا در باب‌ خلق‌ قرآن‌ با عقیده معتزله‌ مخالف‌ بود، عاقبت‌ در این‌ کشمکش‌ها گرفتار آمد و یک‌ بار در سامرا به‌ علت‌ آنکه‌ قرآن‌ را قدیم‌ دانسته‌ بود، به‌ سختی‌ مورد تهاجم‌ قرار گرفت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ عده‌ای‌ او را تکفیر کردند و بسیاری‌ از مؤلفاتش‌ را نابود ساختند و از این‌ رو مدّتی‌ منزوی‌ و خانه‌نشین‌ شد.

[۴۲] خطیب‌ بغدادی‌، احمد، ج۱۱، ص۲۰۹، تاریخ‌ بغداد، قاهره‌، ۱۳۴۹ق‌.

پسر او ابوطاهر احمد نیز راوی‌ و شاعر بود و چند بیت‌ از اشعار او در الفهرست‌ آمده‌ است‌.

[۴۳] ابن‌ ندیم‌، الفهرست‌، ج۱، ص‌ ۱۲۵.

وی‌ ۱۰ سال‌ بعد از مرگ‌ پدر درگذشت‌.

[۴۴] یاقوت‌، ادبا، ج۱۶، ص۶۲.

آثار

تنها اثری‌ که‌ از ابن‌ شبه‌ به‌ ما رسیده‌، کتاب‌ تاریخ‌ المدینه المنوره است‌ که‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.