پاورپوینت عمر بن سلم نیشابوری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عمر بن سلم نیشابوری دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عمر بن سلم نیشابوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عمر بن سلم نیشابوری :
عمر بن سلمه حدادنیشابوری
حَدّاد، أبوحفص، عمر بن سلمه/ عمر بن سالم/ عمرو بن سلم حدّاد نیشابوری، از صوفیان بزرگ و مشایخ ملامتیه در قرن سوم است.
تاریخ ولادت او معلوم نیست.
فهرست مندرجات
۱ – تولد
۲ – شغل
۳ – اساتید
۴ – مشایخ تصوف
۵ – مزوج ملامتیه
۶ – متهم به زندقه
۷ – وفات
۸ – آثار
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
تولد
در روستای کوردآباد/ کردیآباد (در راه بخارا در نزدیکی نیشابور ) زاده شد.
شغل
از دوران کودکی ، خانواده و تحصیلات او اطلاع چندانی در دست نیست، همین قدر میدانیم که از سادات نیشابور بوده و به آهنگری اشتغال داشته و از همین رو به حدّاد ملقب شده است
[۱] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
[۲] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش .
[۳] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۹۰، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۴] محمد بن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۸۵۶، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۷۸ش.
اساتید
وی از شاگردان عبداللّه مهدی باوردی (ابیوردی) و فردناشناسی به نام علی نصرآبادی و از یاران و مصاحبان احمد بن خضرویه، ابوتراب نخشبی و بایزید بسطامی بود
[۵] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
[۶] عبدالکریم بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۱۰، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطهجی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۷] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۸] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
مشایخ تصوف
حدّاد از مشایخ متقدم تصوف حوزه خراسان بود که هم در شیوخ آن حوزه و حوزه بلخ و هم در شیوخ حوزه بغداد ، خصوصآ جنید بغدادی ، تأثیرات عمیقی گذاشت و نزد آنها از منزلت و جایگاه ویژهای برخوردار شد
[۹] محمد بن ابراهیم عطار، تذکرهالاولیاء، ج۱، ص۳۹۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۷۸ش.
[۱۰] ابوالعلاء عفیفی، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۳۲ـ۳۳، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.
[۱۱] علی بن عثمان هجویرى، ص۱۸۹، کشف المحجوب، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۱۲] محمد بن محمد غزالی، کیمیای سعادت، ج۲، ص۵۴۹، چاپ حسین خدیوجم، تهران ۱۳۶۴ش.
از جمله آن عرفا و مشایخ بودند: ابوعثمان حیری، که بعدها داماد و جانشین حدّاد شد؛ ابوالفوارس شاه شجاع کرمانی؛
[۱۳] آداب المریدین، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۳ش.
محفوظ بن محمود نیشابوری؛ ابومحمد عبداللّه بن محمد خرّاز و محمد بن عبدالوهاب ثقفی
[۱۴] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۶، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
[۱۵] عبدالکریم بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۷، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطهجی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۱۶] عبدالکریم بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۹، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطهجی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۱۷] علی بن عثمان هجویرى، ص۷۱، کشف المحجوب، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۱۸] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۲۰۳، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۱۹] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
[۲۰] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۱۳۸، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
[۲۱] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۱۶۰، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
[۲۲] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۲۰۷، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
[۲۳] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۲۱۱، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
مزوج ملامتیه
هر چند طریقت ملامتیه مدتها پیش از ابوحفص به وجود آمده بود، او و حمدون قصّار را نخستین و مهمترین مروّجان ملامتیه در خراسان و واضع و تدوینکننده مهمترین اصول آن دانستهاند.
[۲۴] عبدالحسین زرینکوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۳۶، تهران ۱۳۶۳ش.
[۲۵] ابوالعلاء عفیفی، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۳۳، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.
[۲۶] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۱۰، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.
[۲۷] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۱۹، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.
[۲۸] عبدالباقی گولپینارلی، ملامت و ملامتیان، ج۱، ص۳۱، ترجمه توفیق، سبحانی، تهران ۱۳۷۸ش.
اهمیت حدّاد در این زمینه به حدی بود که وی را شیخ ملامت خواندهاند.
[۲۹] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
متهم به زندقه
وی به قرآن و سنّت سخت پایبند بود،
[۳۰] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۴۵، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
[۳۱] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
اما به سبب اصرارش در پنهان داشتن حقیقت احوال خویش، وی را به زندقه متهم کردند.
[۳۲] عبدالحسین زرینکوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۴۲، تهران ۱۳۶۳ش.
وفات
تذکرهنویسان تاریخ وفات حدّاد را بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ ثبت کردهاند.
[۳۳] سمعانی، الانساب، ج۲، ص۱۸۲.
[۳۴] عبدالرحمان بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۵۶، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ش.
قبر وی در نیشابور است.
[۳۵] سمعانی، الانساب، ج۲، ص۱۸۲.
آثار
از حدّاد اثر مکتوبی در دست نیست، اما ظاهراً با برخی بزرگان صوفیه معاصر خود مکاتبه داشته است.
[۳۶] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۵۳، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
کاملترین تعریفاتی که از اساس فکری ملامتیان و امهات مسائل تعلیمی آنان به دست آمده، از سخنان اوست.
[۳۷] ابوالعلاء عفیفى، الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه، ج۱، ص۱۶۶، (قاهره) ۱۳۶۴/۱۹۴۵.
[۳۸] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، ج۱، ص۱۴۳، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
[۳۹] محمد بن حسین سلمی، اصول الملامتیه و غلطات الصوفیه، چاپ عبدالفتاح احمد الفاوی محمود، (قاهره) ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
سخنان وی درباره فتوت، نشان دهنده رابطه بسیار نزدیک ملامتیه و فتیان است.
[۴۰] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۱۱۸، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
[۴۱] عبدالحسین زرینکوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۳۴۹، تهران ۱۳۶۳ش.
[۴۲] عبدالحسین زرینکوب، جستجو در تصوف ایران، ج۱، ص۴۱۹، تهران ۱۳۶۳ش.
او درباره تصوف و آداب سیر و سلوک و موضوعاتی چون ذکر ، سماع ، کرم و بخل و ایثار ، شوق و محبت، آفات نفس ، آداب سفر، ترک تکلف، احکام و آداب فقر ، و آداب اشتغال به کسب نیز سخنانی دارد.
[۴۳] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۵۷، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۴۴] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب، ص۱۸۸ـ۱۹۱، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۴۵] علی بن عثمان هجویرى، کشف المحجوب،ص۴۰۴، چاپ محمود عابدى، تهران ۱۳۸۳ش.
[۴۶] عبدالکریم بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه، ج۱، ص۴۰۶، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطهجی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
[۴۷] عبدالقاهر بن عبداللّه سهروردی، آداب المریدین، ج۱، ص۱۰۱، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب مایل هروی، تهران ۱۳۶۳ش.
[۴۸] عبدالقاهر بن عبداللّه سهروردی، آداب المریدین، ج۱، ص۱۲۳، ترجمه عمر بن محمد شیرکان، چاپ نجیب م
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.