پاورپوینت علی‌بن محمدبن ابراهیم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت علی‌بن محمدبن ابراهیم دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت علی‌بن محمدبن ابراهیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت علی‌بن محمدبن ابراهیم :

علی بن محمد شیحی خازن

علی بن محمد بن ابراهیم شیحی خازن، مفسر، فقیه، محدّث و صوفی قرن هفتم و هشتم است.

فهرست مندرجات

۱ – تولد
۲ – شهرت
۳ – اساتید
۴ – آثار
۵ – لباب التأویل
۵.۱ – مشخصات
۵.۲ – حذف اسناد
۵.۳ – اخبار تاریخی و مباحث فقهی
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

تولد

وی در ۶۷۸ در بغداد متولد شد.

[۱] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

کنیه او را ابوالحسن و لقبش را علاءالدین ذکر کرده‌اند.

[۲] محمد بن رافع سلامی، تاریخ علماء بغداد، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲، المسمی منتخب المختار، چاپ عباس عزاوی، بغداد ۱۳۵۷/۱۹۳۸.

[۳] ابن‌عماد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج۶، ص۱۳۱.

سلامی

[۴] محمد بن رافع سلامی، تاریخ علماء بغداد، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲، المسمی منتخب المختار، چاپ عباس عزاوی، بغداد ۱۳۵۷/۱۹۳۸.

او را به سبب انتساب به شهر شیحه، در نزدیکی حلب، شیحی خوانده است.

شهرت

شهرت او به خازن به سبب آن است که کتابدار خانقاه سُمیساط (منسوب به ابوالقاسم علی ‌بن محمد سُمیساطی) بود.

[۵] ابن‌قاضی شهبه، طبقات‌الشافعیه، ج۳، ص۵۴، چاپ حافظ عبدالعلیم‌ خان، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰/ ۱۹۷۸ـ۱۹۸۰.

[۶] ابن‌عماد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج۶، ص۱۳۱.

شرح حال نگاران جزئیات زندگی وی را ذکر نکرده‌اند، جز آن‌که او را از زمره اهل علم و نویسندگان و صوفیان دانسته‌اند.

[۷] محمد بن رافع سلامی، تاریخ علماء بغداد، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲، المسمی منتخب المختار، چاپ عباس عزاوی، بغداد ۱۳۵۷/۱۹۳۸.

[۸] ابن‌قاضی شهبه، طبقات‌الشافعیه، ج۳، ص۵۳ـ۵۴، چاپ حافظ عبدالعلیم‌ خان، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰/ ۱۹۷۸ـ۱۹۸۰.

[۹] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۶ـ۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

اساتید

خازن از محیی‌الدین عبدالمحسن بن محمد معروف به ابن‌دَوالیبی، واعظ و محدّث مستنصریه بغداد، حدیث فراگرفت.

[۱۰] ابن‌حجر عسقلانی، الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه، ج۳، ص۹۷، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

سپس به دمشق رفت و در آن‌جا از عالمانی مانند تقی‌الدین سلیمان بن حمزه حنبلی مقدسی، (متوفی ۷۱۵) قاسم بن مظفر بن محمد بن عساکر (متوفی ۷۲۳) عیسی بن مطعم (متوفی ۷۱۹) و احمدبن ابی‌طالب معروف به ابن‌شحنه (متوفی ۷۳۰) حدیث شنید.

[۱۱] محمد بن رافع سلامی، تاریخ علماء بغداد، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲، المسمی منتخب المختار، چاپ عباس عزاوی، بغداد ۱۳۵۷/۱۹۳۸.

[۱۲] ابن‌حجر عسقلانی، الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه، ج۳، ص۹۷، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

[۱۳] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

او در ۷۴۱ در حلب درگذشت.

[۱۴] ابن‌حجر عسقلانی، الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه، ج۳، ص۹۷ـ۹۸، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

[۱۵] ابن‌قاضی شهبه، طبقات‌الشافعیه، ج۳، ص۵۴، چاپ حافظ عبدالعلیم‌ خان، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰/ ۱۹۷۸ـ۱۹۸۰.

آثار

خازن در زمینه‌های فقه ، حدیث، تاریخ و تفسیر آثاری داشته است که ظاهراً جز تفسیر، باقی آثار وی موجود نیستند.
او در فقه بر مذهب شافعی بود

[۱۶] محمدحسین ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۲۹۲، قاهره ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹.

و شرحی بر کتاب عمدهالاحکامِ عبدالغنی مقدسی با عنوان عُدّهالاَفهام فی شرح عمده الاحکام نگاشت.

[۱۷] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

[۱۸] خیرالدین زرکلی، الاعلام، ج۵، ص۵، بیروت ۱۹۸۹.

خازن در حوزه حدیث، کتاب مقبول‌المنقول مِنْ عِلمی الجَدل والاصول را در ده جلد تألیف کرد.

[۱۹] اسماعیل بغدادی، هدیهالعارفین، ج ۱، ستون ۷۱۸، در حاجی خلیفه، کشف‌الظنون، ج ۵، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

او در این کتاب احادیث کتب ستّه، مُسند احمد بن حنبل ، مُوطّأ مالک و سننِ دارْقُطنی را جمع‌آوری کرده است.

[۲۰] ابن‌قاضی شهبه، طبقات‌الشافعیه، ج۳، ص۵۴، چاپ حافظ عبدالعلیم‌ خان، حیدرآباد، دکن ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰/ ۱۹۷۸ـ۱۹۸۰.

[۲۱] ابن‌عماد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج۶، ص۱۳۱.

[۲۲] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

خازن کتاب مفصّلی در سیره نبوی تألیف کرده که ظاهراً همان الروض و الحدائق فی تهذیب سیره خیرالخلائق است

[۲۳] اسماعیل بغدادی، هدیهالعارفین، ج ۱، ستون ۷۱۸، در حاجی خلیفه، کشف‌الظنون، ج ۵، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.

و احتمالا در دست محمد بن یوسف شامی صالحی (متوفی ۹۴۲) بوده است.

[۲۴] محمد بن یوسف شمس شامی، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیرالعباد، ج ۲، ص ۲۲۹، چاپ عادل احمد عبدالموجود و علی‌محمد معوض، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

لباب التأویل

مهمترین کتاب خازن در تفسیر قرآن ، لباب التأویل فی معانی التنزیل است.

[۲۵] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۴، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

برخی نام این تفسیر را التأویل لمعالم‌التنزیل ذکر کرده‌اند

[۲۶] ابن‌حجر عسقلانی، الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه، ج۳، ص۹۷ـ۹۸، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۳.

[۲۷] محمد بن علی داوودی، طبقات‌المفسرین، ج۱، ص۴۲۷، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.

تدوین این تفسیر که به نظر ذهبی

[۲۸] محمدحسین ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۲۷۵، قاهره ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹.

در شمار تفاسیر به رأیِ جایز است، در سال ۷۲۵ خاتمه یافته است.

[۲۹] یوسف الیان سرکیس، معجم المطبوعات العربیه و المعربه، ج ۱، ستون ۸۰۹، قاهره ۱۳۴۶/۱۹۲۸، چاپ افست قم ۱۴۱۰.

مشخصات

به گفته خازن،

[۳۰] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۳، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

لباب‌التأویل گزیده تفسیر معالم‌التنزیل بغوی فرّاء است.
لباب‌التأویل در بردارنده تفسیر تمامی قرآن است.
خازن در آغاز هر سوره به مکی و مدنی بودن، وجه تسمیه و فضل آن، تعداد آیات ، کلمات و حتی حروف آن اشاره کرده است.

[۳۱] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۱۵، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

[۳۲] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۲۲، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

پس از آن، به معنای لغوی واژگان و سپس نقل احادیث پیامبر ، صحابه و تابعین در تبیین مفاهیم آیات پرداخته است.

حذف اسناد

خازن

[۳۳] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۳ـ۴، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

چنانکه خود گفته، در گزینش مطالب تفسیر معالم‌التنزیل بغوی برای پرهیز از درازگویی، اَسناد روایات را حذف کرده و با ذکر علایمی برای جوامع حدیثی از آن‌ها نقل حدیث کرده است.
او

[۳۴] علی ‌بن محمد خازن، تفسیرالخازن، ج۱، ص۴، المسمی لباب التأویل فی معانی التنزیل، چاپ عبدالسلام محمدعلی شاهین، بیروت ۱۴۲۵/۲۰۰۴.

افزون بر حذف اسناد احادیث به شرح واژه‌های غریب آن‌ها پرداخته است.
همانند دیگر تفاسیر روایی، در تفسیر خازن اسرائیلیات به چشم می‌خورد که خازن اغلب بدون نقد، آنها را نقل کرده است.

[۳۵] کهف/سوره۱۸، آیه۹۱۰.

[۳۶] محمد ابوشهبه، الاسرائیلیات و الموضوعات فی کتب‌التفسیر، ج۱، ص۱۳۹، بیروت ۱۴۱۳/۱۹۹۲.

در مواردی نیز به ضعیف یا جعلی بودن این روایات اشاره کرده است.

[۳۷] کهف/سوره۱۸، آیه۲۴۲۵.

[۳۸] محمدحسین ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج۱، ص۲۹۶، قاهره ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹.

اخبار تاریخی و م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.