پاورپوینت علی محقق ثانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت علی محقق ثانی دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت علی محقق ثانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت علی محقق ثانی :

پاورپوینت علی محقق ثانی

آفتاب قرن نهم از نیمه گذشته بود که در یک خانواده صمیمی در روستای « کرک » از روستاهای جبل عامل لبنان کودکی به دنیا آمد. سال ۸۶۵ یا ۸۷۰ بود که خانه ساده «عزالدین حسین» به نورجمال کودکی شیعی نورانی شد. پدرش نام وی را «علی» گذاشت و او با نشانی از تشیع در اولین قدمهای زندگی پیش رفت و «نورالدین» لقب گرفت. دوران کودکی او به پاس مراقبت مادر و تلاش پدر بخوبی گذشت و محیط خانواده اسلامی آنان در او تاثیر شگرفی گذاشت.

فهرست مندرجات

۱ – تحصیل
۲ – استادان
۳ – تلاش مصلح
۳.۱ – شیخ الاسلام ایران
۳.۲ – ترویج توحید و تشیع
۳.۳ – اقدامات اجتماعی و مذهبی
۳.۴ – سخنان محدث جزایری
۳.۵ – اصلاح تصوف صفویان
۴ – ولایت فقیه
۵ – گفته‌ها و اسوه‌ها
۵.۱ – ملاقات سفیر روم
۶ – آثار قلمی
۷ – شاگردان
۸ – خانواده کرکی
۹ – شهادت
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

تحصیل

علی بن عبدالعالی (در عرب رسم چنان است که پسر را به جد منسوب می‌کنند یعنی علی بن حسین بن عبدالعالی را علی بن عبدالعالی می‌گویند.) اندک اندک پای به سن نوآموزی گذاشت و درس و مدرسه را شروع کرد و پس از آموزشهای ابتدایی به حوزه علمیه کرک و در جرگه دانش پژوهان علوم اسلامی وارد شد. درس و بحث و مطالعه از او طلبه‌ای جوان و دوست داشتنی ساخت و با تقوای الهی بر گزمه‌های سپاه شب پرستان حمله برد و به تهذیب نفس همگام با تحصیل همت گماشت. پس از آن به روستای « میس » رفت و با تلاش پیگیر، از استادان آن حوزه شناخته شد. شهید ثانی یکی از شاگردان آن حوزه بود که « شرایع الاسلام » و «قواعد» را نزد او فراگرفته است.

[۱] التنبیهات العلیه، شهید ثانی، تحقیق صفاءالدین بصری، ص۲۸.

چندی نیز در « جبع » لبنان به تحصیل مشغول بود و پس از آشنایی و به دست آوردن تجارب و علوم در حوزه علمیه «جبل عامل» رهسپار حوزه « دمشق » شد. آنگاه از دمشق راهی « بیت المقدس » شد و لختی از زمان را نیز به تحقیق و دانش اندوزی در شهر «الخلیل» گذراند و سپس بار خود را بسته، رهسپار مرکز حوزه اهل سنت در «مصر» گردید. این سفرها و دیدار حوزه‌های گوناگون از او مردی حزیم و دانشمندی خوش اندیشه ساخت و شخصیت او را چنان زیبا ترسیم کرد که عاقبت یکی از بزرگترین دانشمندان قرن دهم به شمار آمد و به «محقق ثانی»، «مولای مروج»، «محقق کرکی» و «شیخ علایی» شهرت یافت.
در کشور مصر از دانشمندان زیادی بهره جست و محضر فرزانگان آن دیار را غنیمت شمرد. گوهر جان به متاع ناچیز دنیا نفروخت و سخت در راه تکامل و معرفت کوشید و در این مدت نیز موفق به گرفتن اجازه از علمای اهل سنت شد. (در بخش استادان به تنی چند از آنان اشاره خواهیم کرد.)
زندگی علمی علی بن عبدالعالی که در این زمان از دانشمندان بلند مرتبه جبل عامل بود زیبا و شیرین و مساله آموز می‌گذشت. او درپی ورود به سرزمینی تازه توشه‌ای از خرمن اندیشمندان آن سامان بر می‌گرفت و باز سوار بر گرده سفر، بار و بنه به سویی دیگر می‌کشید و این بار حوزه مصر را به سوی عراق و حوزه نجف اشرف ترک گفت و به سرزمین ولایت و آستان امامان معصوم وارد شد.

استادان

علی بن عبدالعالی فروغ معرفت و فقیهی جان بر کف برای شیعه شد ولی این میوه شیرین به آسانی به دست نیامد. از لبنان تا مصر واز مصر تا نجف، حضور در حلقه‌های درس و تحقیق و استفاده از محضر استادان دلسوز و با معرفت بود که توانست جوانه علم و تحقیق را در وجودش بارور کند و درخت تناور فقاهت و دیانت را در جانش به بار بنشاند و ما به پاس خدمت آن اسوه‌های علم و عمل به یادکرد تنی چند از آنان بسنده می‌کنیم.
علی بن هلال جزایری (بزرگترین استاد محقق ثانی)، محمد بن داوود بن مؤذن جزینی، شمس الدین محمد بن خاتون عاملی، سید حیدر عاملی ، احمد بن علی عاملی، زین الدین جعفر بن حسام عاملی ، شمس الدین محمد بن احمد صهیونی، که جملگی از استادان شیعی اویند. علاوه بر این از ابی یحیی زکریا انصاری (متوفی ۹۲۶ق) و کمال الدین ابراهیم بن محمد بن ابی شریف قرشی (متوفی ۹۲۳ق) از علمای اهل سنت نیز بهره برده است.

[۲] فوائد رضویه، شیخ عباس قمی، ص۳۴۱.

[۳] المهاجره العاملیه، جعفر مهاجر، ص۱۲۱ – ۱۲۲.

تلاش مصلح

محقق کرکی در نجف اشرف بر کرسی تدریس نشسته بود که پیکی از دربار ایران و شاه اسماعیل صفوی رسید و او را برای تلاش و کار به دربار ایران دعوت کرد. او دید از این فرصت می‌تواند برای سرفراز گردانیدن شیعیان و رساندن فرهنگ ناب تشیع به جامعه استفاده کند. این تصمیم بسیار مهم و حساس می‌توانست مسیر زندگی او و شیعیان را عوض کند. به همین دلیل آن را پذیرفته، در سال ۹۱۶ ق. در جنگ هرات به شاه اسماعیل صفوی پیوست. در این حال او در حدود ۵۰ بهار از عمر خود را گذرانده و پای به عرصه مبارزه و تلاش، آن هم در محیط بسیار حساس دربار صفوی گذاشته بود. تاثیر او و دیگر عالمان شیعه در هدف بخشی به سلسله صفوی بود که تفکر آنان را تصحیح می‌کرد. گویند شاه تهماسب به محقق می‌گفت : «شما به حکومت و تدبیر امور مملکت سزاوارتر از من می‌باشید. زیرا شما نایب امام زمان – سلام الله علیه- هستید و من یکی از حکام شما هستم و به امر و نهی شما عمل می‌کنم.»

[۴] مفاخراسلام، علی دوانی، ج۴، ص۴۴۰.

در واقع وجود کسانی چون شیخ لطف الله میسی ، شیخ علی منشار (پدر زن شیخ بهایی) شیخ عبدالصمد (پدر شیخ بهایی)، سید ماجد بحرانی، شیخ حر عاملی و شیخ بهایی در طول دوره صفویه تا اندازه‌ای توانست جلو انحرافات بیش از حد آنان را بگیرد و تشیع را مذهب رسمی کشور گرداند و مردم و صاحبان حکومت عالمان الهی را محترم بشمارند. البته ریشه خانوادگی صفویان نیز در این طرز تفکر سهیم بود و نباید آن را از نظر دور داشت.

شیخ الاسلام ایران

یکی از بخشهای حساس زندگی محقق کرکی انتخاب او به عنوان شیخ الاسلام رسمی کشور ایران و دادن اختیارات به اوست که وظیفه وی را بیش از پیش سنگین کرد و از طرفی این فرمان نشانگر عظمت او در میان شاهان صفوی به مثابه یک رهبر شیعی است. ما به لحاظ اهمیت این رویداد بخشی از متن فرمان شاه تهماسب را در اینجا می‌آوریم : «فرمان مبارک شاهی جاری شد که :
بلند گردانیدن پرچم شریعت نبوی را از بنیادهای کامکاری می‌دانیم و زنده کردن مراسم دین سید پیامبــران و روش امامان علیهم‌السّلام را از جمله مقدمات ظهور امام زمان می‌شمـاریم. و بـدون تردید سرچشمه و راه تحقـق یافتن این مقصود جز پیروی و اطاعت عالمان دین نیست و بخصوص در این زمان با وجود عالی مقامـی که به آستـان ائمـه هـدی پا نهـاده، ختم مجتهدین، وارث علوم سید پیامبران و نگهبان آیین امیرالمؤمنین، قبله تقواپیشگان با اخلاص و پیشوای دانشمندان، مقتدای مردم، نایب امام زمان – سلام‌الله‌علیه – علی بن عبدالعالی. مقرر فرمودیم که سادات و اشراف ایران، وزرا و سایر ارکان دولت، ایشان را مقتدا و پیشوای خود دانسته، در تمام امور اطاعت و فرمانبرداری به تقدیم رسانند. و نیز هر کس از دست اندرکاران امور شرعیه و از لشکریان حکومت را عزل کند، برکنار خواهد بود و هر که را مسؤول کند، مسؤول خواهد بود و مورد تایید است.
مقرر شده آنچه از مستمری سالهای قبل از محل ضرب سکه باقی مانده بدون درنگ به ایشان برسانند و سکه مدینه المؤمنین « حله » را نزد نمایندگان ایشان ببرند و بدون نظر ایشان از ضرب سکه خودداری نمایند و از مخالفت با این دستورات بپرهیزند.

[۵] ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، میرزا عبدالله افندی اصفهانی، ج۳، ص۴۵۵ – ۴۶۰.

[۶] روضات الجنات، سیدمحمدباقرخوانساری، ج۴، ص۶۴۶.

[۷] دین و سیاست در دوره صفوی، رسول جعفریان، ص۴۱۰.

ترویج توحید و تشیع

محقق در ایران با حمایت صفویان تلاش زیادی کرد و براستی از مروجان آیین توحید و تشیع بود. در آن روزگاری که ایران اوضاع نابسامانی داشت کسانی چون محقق ثانی بودند که مردانه در میدان به تلاش می‌پرداختند. عمق فاجعه و نابسامانی در امور مذهبی را باید در گفته‌های یکی از نویسندگان جستجو کرد که آورده است :
«در آن اوان مردم از مسائل مذهب حق جعفری و قوانین آن اطلاعی نداشتند و شیعیان از دستورات دینی خود بی خبر بودند. زیرا از کتب فقه امامیه چیزی در دست نبود و فقط جلد اول “قواعد علامه حلی ” بود که از روی آن تعلیم و تعلم مسائل دینی صورت می‌گرفت.»

[۸] مفاخر اسلام، علی دوانی، ج۴، ص۴۴۰.

در این زمان بود که او قلم به دست گرفت و بر غنای حوزه‌ها و اندیشه‌های علوم دینی افزود و در ترویج دانش آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم کوشش کرد. شرح قواعد و رسائل و کتابهای زیادی که در زمینه‌های اخلاقی، عبادی و اقتصادی و اجتماعی نگاشته درپی انجام این مهم صورت گرفته است.

اقدامات اجتماعی و مذهبی

درباره اقدامات اجتماعی و مذهبی محقق کرکی جای سخن بسیار است و ستایشی در خور از این فرزانه خطه جبل را می‌طلبد و براستی باید به این رسول مکتب تشیع آفرین گفت و از او و اندیشه اش به نیکی یاد کرد. در آن زمان «اشهد ان علیا ولی الله و حی علی خیر العمل» که از آمدن سلطان طغرل بیک سلجوق در سال ۴۵۰ تا این تاریخ (۹۰۶ ق.) چهار صد و پنجاه و شش سال بود که برطرف شده بود، در سایه اقتدار صفویان و درایت محقق به اذان ضمیمه شد و بر ماذنه‌ها گفته شد.»

[۹] احسن التواریخ، حسن بیک روملو، تصحیح عبدالحسین نوایی، ص۸۵.

یکی دیگر از اقدامات محقق را حسن بیک روملو چنین آورده است : «محقق در جلوگیری از فحشا و منکرات و ریشه کن کردن اعمال نامشروع و رواج دادن واجبات الهی و دقت در وقت اقامه نماز جمعه و جماعت و بیان احکام نماز و روزه و دلجویی از علما و دانشمندان و رواج دادن «اذان» در شهرهای ایران و همچنین قلع و قمع مفسدین و ستمگران کوششهای فراوان و نظارت شدیدی را به عمل آورد.»

[۱۰] مفاخر اسلام، علی دوانی، ج۴، ص۴۴۲.

از آنجا که سخن در عرصه تلاش محقق ثانی به درازا می‌کشد از سر اختصار به مواردی اشاره می‌کنیم. از نظرگاه تاثیر صفویه در ایران باید گفت به واقع اگر درایت و توانمندی محقق نبود صفویه موفق به انجام آن همه کارهای ارزشمند نمی‌شد و این پیروزی را باید به حساب سعی توانفرسای عالمان دینی گذاشت. درباره اصلاح ساختار اخلاقی جامعه آن روز آمده است : «شاه تهماسب با کمک محقق کرکی بدعتها را برداشت و شرع را رواج داد. شیره کش خانه‌ها، شرابخانه‌ها، مرکز فحشا و فساد را ویران کرد و نیز منکرات را از بین برد و آلات لهو و قمار را بشکست.»

[۱۱] حکیم استرآباد (میرداماد)، سید علی موسوی مدرس بهبهانی، ص۱۱- ۱۲.

آری این اقدام بود که غبار مسموم گناه را از خانه و کاشانه مردم زدود و دیو معصیت را قتل عام کرد.

سخنان محدث جزایری

محدث جزایری می‌نویسد : «من بعضی از فرمانها و دستورهایی را که محقق ثانی به حکام و زمامداران نواحی کشور نوشته، دیده‌ام همه دربردارنده قوانین عدالت پیشه‌ای و چگونگی برخورد مسئولین با مردم و راجع به اخذ مالیات و مقدار آن است و در آنها دستور داده شده در هر شهر و دهی باید پیشنمازی تعیین شود تا با مردم نماز گزارد و احکام دینی و مراسم اسلامی را به آنها بیاموزد.»

[۱۲] لؤلؤه البحرین، شیخ یوسف بحرانی، ص۱۵۱.

درباره تلاش این مصلح بزرگ در احسن التواریخ آمده است : بعد از خواجه نصیرالدین طوسی هیچ کس مانند محقق ثانی در راه اعتلای مذهب شیعه و مرام ائمه طاهرین علیهم‌السّلام سعی و کوشش به عمل نیاورده است.

[۱۳] احسن التواریخ، روملو، ذیل حوادث سال ۹۳۱ ق.

تلاش محقق به اینها نیز پایان نمی‌یابد بلکه او اهتمام فراوانی در شکوفایی حوزه‌های علمیه داشت. او هر ساله از شاه تهماسب هفتاد هزار دینار شرعی می‌گرفت تا به مصرف تحصیل دانشجویان علوم اسلامی برساند و از این راه مبانی اعتقادی تشیع را استحکام بخشد.

اصلاح تصوف صفویان

دیگر از خروشهای الهام بخش «احیاگر جبل» اصلاح روش صوفیانه صفویان بود. زیرا آنان با تصوف پیون

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.