پاورپوینت عصمت امامان در قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عصمت امامان در قرآن دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عصمت امامان در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عصمت امامان در قرآن :

پاورپوینت عصمت امامان در قرآن

عصمت امامان (علیهم‌السّلام) از عقاید حقه شیعه است؛ بدین معنا که از منظر شیعه ایشان در همه عمر خویش از هرگونه گناه و خطا- کوچک و بزرگ و عمدی و سهوی- پاک و مبرّایند. بر این ادعا می‌توان بر آیاتی در قرآن استناد کرد. در این مقاله به بررسی دیدگاه‌های اهل‌سنت در خصوص این آیات می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – آیه تطهیر
۱.۱ – اراده تکوینی الهی
۱.۲ – استقلال آیه از آیات دیگر
۱.۳ – مراد از اهل‌بیت
۱.۴ – سخن همسران پیامبر
۱.۵ – سخن علمای اهل‌سنت
۱.۵.۱ – طحاوی
۱.۵.۲ – حضرمی
۱.۵.۳ – سمهودی
۲ – آیه ولایت
۲.۱ – سخن فخر رازی
۳ – آیه حضرت ابراهیم
۳.۱ – سخن علمای اهل‌سنت
۳.۱.۱ – فخررازی
۳.۱.۲ – بیضاوی
۳.۱.۳ – ابن‌کثیر
۳.۱.۴ – طبری
۴ – پانویس
۵ – منبع

آیه تطهیر

«اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛

[۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.

خدا می‌خواهد آلودگی را فقط از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.»

یکی از آیاتی که در عظمت وبرتری خاندان پیامبر نازل ومحدوده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و خاندان رسول خدا را مشخص می‌کند همین آیه از قرآن کریم است که‌ اندکی به شرح و توضیح آن می‌پردازیم؛ و چون روش ما در این مقاله بر خلاصه‌نویسی است و لذا برای توضیح و تشریح بقیه آیات به کتاب‌های مخصوص تدوین مباحث اعتقادی و نیز کتاب‌های تفسیری مراجعه نمائید.
در این آیه قرائن فراوانی وجود دارد که عصمت ائمه از آن استفاده می‌شود که به چند قرینه به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم:

اراده تکوینی الهی

یکی از قراینی که این آیه را اختصاص به پنج تن آل عبا می‌دهد، نوع اراده‌ای است که در این آیه مراد است. بدون شک مراد از اراده در این آیه اراده تکوینی است نه اراده تشریعی؛ زیرا خداوند آیه را با کلمه «انما» که یکی از قوی‌ترین ادات حصر است آغاز نموده است، و اذهاب رجس را منحصر به پنج تن آل عبا کرده است. اگر مراد اراده تشریعی باشد، حصر آن به اهل بیت لغو خواهد بود؛ چرا که اراده تشریعی شامل تمامی افراد بشر می‌شود و اختصاص به اهل بیت ندارد؛ چنانچه خداوند کریم در آیه وضو می‌فرماید:
«مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛

[۲] مائده/سوره۵، آیه۶.

خدا نمی‌خواهد بر شما تنگ بگیرد، لیکن می‌خواهد شما را پاک، و نعمتش را بر شما تمام گرداند، باشد که سپاس (او) بدارید.»

واضح است که مراد از اراده در این آیه تشریعی و در باره همه مؤمنین است و اختصاص به افراد معین وخاصی ندارد؛ بنابراین، قطعاً اراده در آیه تطهیر تکوینی است. وقتی اراده تکوینی شد، عصمت اهل البیت ثابت و بقیه افراد بشر؛ از جمله همسران رسول خدا، بنی‌هاشم و… از دایره آن خارج خواهند شد.

استقلال آیه از آیات دیگر

نکته دیگری که اهل سنت به آن توجه ندارند، این است که آیه:
اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

[۳] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.

به صورت مستقل نازل شده نه به همراه آیات قبل و بعد خودش. این مطلب از حدود هفتاد روایتی که در این باب است به خوبی استفاده می‌شود. حتی در بین این هفتاد روایت، یک روایت هم وجود ندارد که بگوید این آیه با آیاتی که مخاطب آنان همسران رسول خدا است، یکجا نازل شده است و حتی هیچ یک از مفسران هم این ادعا را نکرده است. حتی آن‌ها هم که گفته‌اند آیه مورد بحث مخصوص همسران رسول خدا است؛ همانند عکرمه خارجی، نگفته‌اند که این آیه در ضمن آیات قبلی نازل شده است.
وهیچ دلیلی هم وجود ندارد که اثبات کند این آیه به همراه آیات قبل و بعد خود نازل شده است. اهل‌سنت اگر می‌خواهند ثابت کنند که زنان رسول خدا شامل «اهل البیت» می‌شود باید ثابت کنند که این آیه حتماً همراه آیات قبل و بعد و یک دفعه نازل شده است؛ در حالی که هیچ دلیلی برای این مطب ندارند.
پس آیه مورد بحث از جهت نزول جزو آیات مربوط به همسران رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و متصل به آنان نیست. حال یا به دستور رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دنبال آن آیات قرار گرفته است و یا بعد از رحلت آن حضرت اصحاب در هنگام جمع‌آوری قرآن در آن جا نوشته‌اند که بحث مفصلی را می‌طلبد.

مراد از اهل‌بیت

علاوه بر این نکات، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) یک همسر و یک خانه نداشتند؛ بلکه همسران متعدد داشتند که هر کدام از آن‌ها دارای خانه مستقلی بوده است؛ بنابراین اگر مراد از «اهل البیت» در این آیه زنان پیامبر بود، باید به جای اهل البیت «اهل البیوت» می‌آمد. چنان چه در اول آیه آمده است:
وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ.
و همان طور که در آیه ۵۳ احزاب آمده است:
«یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ؛

[۴] احزاب/سوره۳۳، آیه۵۳.

‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، داخل خانه‌های پیامبر مشوید.»
بنابراین مراد از آیه هرگز نمی‌تواند زنان پیامبر باشد.

سخن همسران پیامبر

جالب این است که هیچ یک از زنان رسول خدا ادعا نکرده است که این آیه اختصاص به آن‌ها دارد و یا این که آن‌ها مشمول این آیه می‌شوند. بیشترین روایات در این باب از قول‌ ام المؤمنین عایشه و‌ ام المؤمنین‌ ام‌سلمه وارد شده است که هر دوی آن‌ها با اصرار فراوان این آیه را مختص به اهل کساء می‌دانسته‌اند.

سخن علمای اهل‌سنت

بسیاری از علمای اهل سنت که لجاجت و عناد را کنار گذاشته و با چشمان باز به آیه نگاه کرده‌اند، اعتراف کرده‌اند که مراد از این آیه کسانی جزء اهل کساء نیستند و این آیه هرگز شامل زنان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نمی‌شود.

طحاوی

طحاوی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب تحفه الاخیار بترتیب شرح مشکل الآثار

[۵] طحاوی، أبوجعفر أحمد بن محمد، تحفه الاخیار بترتیب شرح مشکل الآثار، ج۸، ص۴۷۰-۴۷۱.

در باب «بیان مشکل ما روی عنه (علیه‌السّلام) فی المراد بقول الله: (اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً) من هم؟» می‌نویسد:
عن عامر بن سعد، عن ابیه قال: لما نزلت هذه الآیه دعا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علیا و فاطمه و حسنا و حسینا (علیهم‌السّلام) فقال: اللهم هؤلاء اهلی.
زمانی که این آیه نازل شد، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السّلام) را خواست و فرمود: ” خدایا این‌ها خاندان من هستند”.
بعد می‌گوید: ففی هذا الحدیث ان المرادین بما فی هذه الآیه هم رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وعلی وفاطمه وحسن وحسین.
از این حدیث استفاده می‌شود که مراد از آن چه در این آیه نازل شده است، رسول خدا، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السّلام) هستند.
و باز این حدیث را نقل می‌کند:
عن‌ام سلمه قالت: نزلت هذه الآیه فی رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وعلی وفاطمه وحسن وحسین: اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً.
این آیه در حق، رسول خدا، علی، فاطمه، حسن و حسین نازل شده است.
و بعد از آن می‌گوید: ففی هذا الحدیث مثل الذی فی الاول.
دلالت این حدیث نیز همانند حدیث اول است.
و نیز بعد از نقل روایاتی که از طریق‌ ام المؤمنین‌ ام‌سلمه نقل شده است می‌نویسد:
فدل ما روینا فی هذه الآثار مما کان من رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) الی‌ام سلمه مما ذکر فیها لم یرد به انها کانت ممن ارید به ما فی الآیه المتلوه فی هذا الباب، وان المرادین فیها هم رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السّلام) دون من سواهم.
آنچه که از روایات در مورد اهل‌بیت و عترت در تفسیر و بیان آیه آمده است بدون شک مقصود رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند نه غیر آنان.

حضرمی

و نیز ابوبکر حضرمی در کتاب رشفه الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی می‌نویسد:
والذی قال به الجماهیر من العلماء وقطع به اکابر الائمه وقامت به البراهین وتظافرت به الادله ان اهل البیت المرادین فی الآیه هم سیدنا علی وفاطمه وابناهما، وما تخصیصهم بذلک منه (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) الا عن امر الهی ووحی سماوی.

[۶] حضرمی، ابوبکر، رشفه الصادی، ۱۳- ۱۴، الباب الاول.

آن چه که جمهور علما بر آنند و بزرگان ائمه بر آن یقین دارند و دلایل و براهین فراوانی در تایید آن وجود دارد، مراد از اهل بیت در این آیه، آقای ما علی، فاطمه، و فرزندان آن‌ها هستند. و اگر پیامبر آن‌ها را به این امر (اهل بیت) اختصاص داده است، به دستور خداوند و وحی آسمانی بوده است.
و در ادامه می‌گوید: والاحادیث فی هذا الباب کثیره وبما اوردته منها یعلم قطعا ان المراد باهل البیت هم علی وفاطمه وابناهما رضوان الله تعالی علیهم ولا التفات الی م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.