پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی :

پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی

بَلَطی، تاج الدین ابوالفتح عثمان بن عیسی بن منصور، نحوی ، شاعر و ادیب عرب در قرن ششم می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – اساتید
۳ – پیوستن به دستگاه ایوبیان
۴ – عزیمت به مصر
۴.۱ – تبحر در علوم نحو و عروض
۴.۲ – مقام استادی در قاهره
۵ – دوستان
۶ – دوستی عمادالدین با بلطی
۷ – خصوصیات فردی
۸ – قصیده بلطی
۹ – روش شعری
۱۰ – تلفیق مکتب کوفه و بصره
۱۰.۱ – وفات
۱۱ – آثار بلطی
۱۱.۱ – کتب علمی
۱۱.۲ – اشعار
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

معرفی اجمالی

پاورپوینت عثمان بن عیسی بلطی، به گفته خودش، اصلاً از شهر بَلَط (یا بَلَد)

[۱] قفطی‌، علی‌، انباه‌ الرواه، به‌ کوشش‌ محمدابوالفضل‌ ابراهیم‌، ج۱، ص۴۴، قاهره‌/ بیروت‌، ۴۰۶ق‌/۹۸۶م‌.

نزدیک مَوصِل

[۲] یاقوت حموی، معجم البلدان‌، ج۱، ص۲۱.

[۳] ابن‌ شاکر، محمد، فوات‌ الوفیات‌، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌ الدین‌ عبدالحمید، ج۱، ص۶، قاهره‌، ۹۵۱م‌.

بوده و سه روز مانده به آخر رمضان ۵۲۴ در شهر موصل ، در قبیله بنی مایِدَه به دنیا آمده است.

[۴] عمادالدین کاتب، قسم شعراءالشام، ج۲، ص۳۸۵، دمشق ۱۳۷۸.

[۵] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۵، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

[۶] ابن‌ حجر عسقلانی‌، احمد، لسان‌ المیزان‌، ج۱، ص۵۰، حیدرآباددکن‌، ۳۳۰ق‌.

ازین‌رو تذکره نویسان معاصرش، نسبت او را بَلَطی

[۷] عمادالدین کاتب، قسم شعراءالشام، ج۲، ص۳۸۵، دمشق ۱۳۷۸.

[۸] یاقوت حموی، معجم البلدان، ج۱، ص۷۲۱، چاپ فردیناند ووستنفلد، لایپزیگ، ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.

[۹] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۲، ص۱۴۱، مصر ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

و بعضی نیز بُلَیْطی نوشته‌اند.

[۱۰] ابن حجر عسقـلانی، لسان المیـزان، ج۴، ص۱۵۰، بیروت ۱۳۹۰/۱۹۷۱.

[۱۱] خیرالدین زرکلی، الاعلام، ج۴، ص۲۱۲، بیروت ۱۹۸۰.

با توجه به وضع زندگی (رجوع کنید به ادامه مقاله) بعید نیست که وی را بر سبیل تهکّم و او («بُلَیْطی») به تصغیر خوانده باشند.
نام ‌نیای‌ او را هیجون ‌نیز آورده‌اند.

[۱۲] ابن‌ شاکر، محمد، فوات‌ الوفیات‌، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌ الدین‌ عبدالحمید، ج۱، ص۶، قاهره‌، ۹۵۱م‌.

از دوران ‌کودکی‌ و تحصیلات‌ وی‌ اطلاع‌ دقیقی ‌در دست‌ نیست‌.

اساتید

بلطی علوم ادبی را در زادگاه خود فرا گرفت.
استادان او عبارت بودند از: ابوالفرج عبدالله بن اسعد بن علی ، معروف به ابن الدَّهّان (۵۲۲ ـ ۵۸۱) فقیه و شاعر ؛ ابومحمد سعید بن مبارک بن الدَّهّان (۴۹۴ـ ۵۶۹) نحوی شاعر؛ حسن معلم و ابونزار.
او سپس به دمشق رفت و از محضر درس زَبَدانی بهره‌مند شد.
اما نام ‌ملک‌النحاه ابونزار د ۶۸ق‌، ابن ‌دهان‌ د ۶۹ق ‌و ابن ‌حکیم ‌عراقی ‌د ۶۷ق‌ را در برخی‌ منابع ‌به ‌عنوان ‌استادان ‌وی ‌یاد کرده‌اند.

[۱۳] غسانی‌، ملک‌ اشرف‌، العسجد المسبوک‌، به‌ کوشش‌ شاکر محمود عبدالمنعم‌، ج۱، ص۷۹، بیروت‌/بغداد، ۳۹۵ق‌/۹۷۵م‌.

[۱۴] ذهبی‌، محمد، تاریخ‌ الاسلام‌، حوادث‌ ۹۱ -۰۰ق‌، به‌ کوشش‌ عمر عبدالسلام‌ تدمری‌، ج۱، ص۹۶، بیروت‌، ۴۱۷ق‌/۹۹۷م‌.

[۱۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۲.

بهره‌مندی‌ بلطی‌ از دو استاد نخست ‌کاملاً از نظر تاریخی ‌معقول ‌می‌نماید؛ زیرا می‌دانیم ‌ابن‌دهان‌ ه م ‌از ۴۴ق ‌به ‌موصل ‌رفت‌ و تا پایان ‌عمر در همان‌جا ماند و نیز ابونزار ه م ‌هم ‌مدتی‌ بعد رو به‌ موصل ‌آورد و تا ۴۹ق ‌در آن‌جا زیست‌.

[۱۶] بهجت‌ اثری‌، محمد، حاشیه‌ بر خریده القصر ج۱، ص۰، نک: هم، عمادالدین‌ کاتب‌.

اما سبب‌ و تاریخ‌ انتقال‌ بلطی ‌از موصل‌ به‌ شام‌ که‌ ابن‌حکیم ‌عراقی‌ در آن‌جا مقام ‌داشت‌، بر ما روشن ‌نیست‌. احتمال ‌می‌رود که ‌وی‌ در اثنای ‌اقامت‌ در دمشق ‌نزد ابن ‌حکیم ‌به‌ تحصیل ‌پرداخته ‌باشد

[۱۷] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۵، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

چه‌، غسانی

[۱۸] ‌غسانی‌، ملک‌ اشرف‌، العسجد المسبوک‌، به‌ کوشش‌ شاکر محمود عبدالمنعم‌، ج۱، ص۷۹، بیروت‌/بغداد، ۳۹۵ق‌/۹۷۵م‌.

به‌ نقل ‌روایت ‌بلطى‌ از ابن‌حکیم ‌اشاره‌ کرده‌ است‌.

پیوستن به دستگاه ایوبیان

آشنایی ‌بلطی‌ با عمادالدین‌ کاتب‌ که‌بی‌شک‌ پس‌ از ۶۲ق‌ و تصدی‌ دیوان‌ انشاء دمشق ‌بود،

[۱۹] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، مقدمه‌ بر «البرق‌ الشامی‌»، همراه‌ سنا البرق‌ الشامی‌ِ بنداری‌، به‌ کوشش‌ رمضان‌ ششن‌، ج۱، ص۲ -۳، بیروت‌، ۹۷۱م‌.

[۲۰] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، مقدمه‌ بر «البرق‌ الشامی‌»، همراه‌ سنا البرق‌ الشامی‌ِ بنداری‌، به‌ کوشش‌ رمضان‌ ششن‌، ج۱، ص۵، بیروت‌، ۹۷۱م‌.

خود سبب‌ پیوستن ‌وی ‌به ‌قاضی ‌فاضل‌ و دستگاه ‌ایوبیان ‌شد.

عزیمت به مصر

عمادالدین‌ عزیمت ‌بلطی‌ به ‌مصر را هم‌زمان ‌با فتح‌ مصر و آغاز حکومت‌ صلاح‌الدین ‌ بر آن‌دیار، یعنی‌ ۶۴ق‌ دانسته‌ است‌.

[۲۱] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۵، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

[۲۲] ابن‌ اثیر، الکامل‌، ج۱، ص۴۲.

اعتبار این‌ ادیب ‌نحوی‌ چنان‌بود که ‌صلاح‌الدین ‌او را به‌ عنوان ‌استاد نحو و قرائت ‌در جامع ‌مصر گمارد و مقرری‌ ماهانه‌ای‌ برایش‌ تعیین‌ کرد.

[۲۳] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۵، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

[۲۴] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۲.

تبحر در علوم نحو و عروض

قفطی‌ که‌ خود بلطی ‌را در مصر دیده ‌است‌، از تبحر وی ‌در علوم ‌نحو و عروض‌ و توجه‌ شاگردان‌ به‌ او حکایت ‌می‌کند.

[۲۵] قفطی‌، علی‌، انباه‌ الرواه، به‌ کوشش‌ محمدابوالفضل‌ ابراهیم‌، ج۱، ص۴۵، قاهره‌/ بیروت‌، ۴۰۶ق‌/۹۸۶م‌.

[۲۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۴.

مقام استادی در قاهره

پس از تسلط صلاح الدین ایّوبی بر مصر در ۵۶۷، به قاهره رفت و به دستور صلاح الدین، به استادی نحو و علوم قرائت قرآن و روایت حدیث در جامع عتیق قاهره منصوب شد و تا پایان عمر به تعلیم مشغول بود و مقرری دریافت می‌کرد.

[۲۷] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۲، ص۱۴۱، مصر ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۲۸] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱، ص۳۸۵ـ۳۹۱، مصر ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۲۹] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱، ص۱۴۲، مصر ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۳۰] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بُغیه الوُعاه فی طبقات اللّغویین والنّحاه، ج۲، ص۱۳۵، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، مصر ۱۳۸۴/۱۹۶۴ـ۱۹۶۵.

دوستان

صلاح الدین، قاضی فاضل عبدالرحیم عسقلانی (۵۲۹ ـ ۵۹۶) را به وزارت کل مصر و عمادالدین کاتب اصفهانی (۵۱۹ ـ ۵۹۷) را به نیابت او برگزید و این هر سه دانشمند پیوسته دوستی خود را با هم حفظ می‌کردند.

دوستی عمادالدین با بلطی

ملاقات‌ عمادالدین‌ نیز با بلطی ‌در ربیع‌الآخر ۷۲/اکتبر ۱۷۶ در مصر، و نیز اشعاری ‌که ‌بلطی‌ در مدح ‌قاضی‌ فاضل‌ سروده‌، گواه ‌دوستی ‌میان‌ آنان‌ است‌.

[۳۱] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۵-۸۷، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

[۳۲] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۹ -۹۱، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

[۳۳] ابوشامه‌، عبدالرحمان‌، کتاب‌ الروضتین‌ فی‌ اخبار الدولتین‌، به‌ کوشش‌ ابوسعود افندی‌، ج۱، ص۴۳، قاهره‌، ۲۸۷ق‌.

[۳۴] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۷-۵۱.

[۳۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۵۳.

خصوصیات فردی

یاقوت‌ به ‌نقل‌ از شریف‌ ادریسی‌ که‌ نزد بلطی‌ درس‌ خوانده‌، سیمای‌ ظاهری‌ او را که ‌به‌ کلی‌ از عامه مصریان ‌متفاوت ‌بود، وصف‌ کرده‌ است‌.

[۳۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۳-۴۴.

او در بذله‌گویی‌ بی‌پروا بود و در باده‌نوشی ‌افراط می‌کرد، با این‌حال‌، او را مردی‌ گوشه‌نشین ‌و منزوی ‌نیز دانسته‌اند.

[۳۷] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۲.

[۳۸] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۲۴- ۴۶.

[۳۹] ابن‌ شاکر، محمد، فوات‌ الوفیات‌، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌ الدین‌ عبدالحمید، ج۱، ص۶، قاهره‌، ۹۵۱م‌.

[۴۰] ابن‌ شاکر، محمد،فوات‌ الوفیات‌، به‌ کوشش‌ محمد محیی‌ الدین‌ عبدالحمید، ج۱، ص۷، قاهره‌، ۹۵۱م‌.

گویا وی‌ هرگز همسری ‌برنگزید، زیرا در مصر آوازه‌خوانی‌ را با آگاهی‌ و گواهی‌ شاهدان‌ عادل‌ به ‌عنوان‌ وارث‌ خویش ‌معرفی ‌کرد.

[۴۱] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۶.

شاید سبب‌ این‌ گوشه‌نشینی ‌را بتوان ‌مرگ‌ حامیان ‌قدرتمندی ‌چون ‌صلاح‌الدین ‌د ۸۹ق‌، عمادالدین ‌کاتب‌د ۹۷ق ‌و قاضی‌ فاضل‌ د ۹۶ق‌ دانست‌. گوشه‌نشینی‌ لاجرم‌ به‌ گم‌نامی‌ انجامید، چندان‌ که‌ شاگردش‌ شریف‌ ادریسی‌ گفته‌ است‌ تا روز پس‌ از مرگ‌ هم‌ کسی‌ از وفاتش‌ آگاه‌ نشد.

[۴۲] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۲.

قصیده بلطی

یاقوت‌ ضمن‌ بر شمردن‌ آثار بلطی‌،

[۴۳] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۶-۴۷.

قطعه ۲ بیتی‌ او را که‌ صنعت‌ لزوم‌ مالایلزم‌ در آن‌ به‌ کار رفته‌، نقل‌ کرده‌، و افزوده‌ است‌ که‌ می‌توان‌ قافیه‌های‌ آن‌ را به‌ چند اعراب‌ خواند.

[۴۴] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۵۸- ۶۶.

[۴۵] ابن‌ حجر عسقلانی‌، احمد، لسان‌ المیزان‌، ج۱، ص۵۰-۵۱، حیدرآباددکن‌، ۳۳۰ق‌.

حدود نیم‌ قرن‌ بعد سیوطی‌ همان‌ قصیده‌ را در ۵ بیت‌ همراه‌ با شرح‌ آن‌ نقل‌ کرده‌، و آن‌ را به‌ سبب‌ چند گونگی‌ اعراب‌، به‌ نقل‌ از خود بلطی‌ القصیده الحرباویه خوانده‌ است‌.

[۴۶] سیوطی‌، الاشباه‌ والنظائر فی‌ النحو، ص۶۳- ۶۸، حیدرآباددکن‌، ۳۶۱ق‌.

از آن‌ پس‌ این‌ نام‌ بر قصیده‌ باقی‌ ماند.

[۴۷] حاجی‌ خلیفه‌، کشف‌، ج۱، ص۳۳۷.

روش شعری

بلطی‌ مانند بیش‌تر شاعران‌ زمان‌ خود، سخت‌ در پی‌ آرایه‌های‌ لفظی‌ مرسوم‌ و تکراری‌ و تقلیدی‌ بود و همین‌ لفظپردازی‌ها کار او را در گزینش‌ واژگان‌ شعری‌، به‌ خصوص‌ قوافی‌ به‌ تنگنا می‌کشانید، چندان‌ که‌ شعر او چه‌ از نظر مضامین‌ و چه‌ از نظر ساخت‌ واژگانی‌ از هرگونه‌ ارزش‌ هنری‌ تهی‌ گردید.

[۴۸] عمادالدین‌ کاتب‌، محمد، خریده القصر، ج‌، به‌ کوشش‌ محمد بهجت‌ اثری‌، ج۱، ص۸۹-۹۱، بغداد، ۳۹۶ق‌ /۹۷۶م‌، به‌کوشش‌ شکری‌ فیصل‌، دمشق‌، ۳۷۸ق‌/۹۵۹م‌.

تلفیق مکتب کوفه و بصره

در کار نحو نیز تنها می‌دانیم‌ که‌ بلطی‌ به‌ تلفیق‌ دو مکتب‌ کوفه‌ و بصره‌ گرایش‌ داشت‌.

[۴۹] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۴.

وفات

بلطی در اواخر صفر ۵۹۹، در هفتاد و پنج سالگی در قاهره وفات یافت، و پس از سه روز مردم از مرگ او باخبر شدند.

[۵۰] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۱۲، ص۱۴۱، مصر ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

[۵۱] عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، بُغیه الوُعاه فی طبقات اللّغویین والنّحاه، ج۲، ص۱۳۶، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، مصر ۱۳۸۴/۱۹۶۴ـ۱۹۶۵.

[۵۲] ابن حجر عسقـلانی، لسان المیـزان، ج۴، ص۱۵۰، بیروت ۱۳۹۰/۱۹۷۱.

آثار بلطی

تنها اثر برجای‌ مانده‌ از بلطی‌ القصیده الحرباویه یا میمیه‌ است‌ که‌ نبهان‌ آن‌ را بر پایه نسخه ظاهریه‌، در مجله مجمع‌ اللغه العربیه دمشق‌ ۳۹۲ق‌/۹۷۲م‌ به‌ چاپ‌ رسانیده‌ است‌. علاوه‌ بر این‌، شرحی‌ از این‌ قصیده‌ در کتاب‌خانه آستان‌ قدس‌ رضوی‌ نگاهداری‌ می‌شود.

[۵۳] آستان‌ قدس‌ ف‌، فهرست‌، ج۱، ص۵۳.

آثار یافت‌ نشده‌: اخبار المتنبی؛‌

[۵۴] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۴۶.

اختصارالاغانی‌، که‌ قفطی‌ همانجا آن‌ را نیکوترین‌ اختصار

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.