پاورپوینت عبدالمغیث حربی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالمغیث حربی دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالمغیث حربی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالمغیث حربی :
پاورپوینت عبدالمغیث حربیبغدادی
حربی بغدادی، عبدالمغیث بن زهیر بن زهیر بن علوی، کنیهاش ابوالعز، حافظ و محدّث قرن ششم است.
فهرست مندرجات
۱ – تولد
۲ – تحصیلات
۳ – تبحر در علم حدیث
۴ – وفات
۵ – فردی صالح
۶ – عقیده اش در مورد لعن یزید
۷ – آثار
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
تولد
او در حدود سال ۵۰۰ در محله حربیه بغداد ،
[۱] یاقوت حموی، معجم الادباء، ذیل «الحَرْبِیه».
[۲] ابننجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱۶، ص۴، در احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، او، مدینهالسلام، چاپ مصطفی عبدالقادر عطا، ج۱۶ـ۲۰، بیروت ۱۴۱۷/۱۹۹۷.
متولد شد.
تحصیلات
از قاضی ابوالحسین فرّاء معروف به ابنابییعلی صاحب طبقاتالحنابله،
[۳] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۱۷۷، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
فقه فراگرفت و در حدیث از محضر استادانی چون ابوغالب احمد بن حسن البنا، صاحبِ مشیخه در حدیث، ابومنصور عبدالرحمان بن محمد قزاز معروف به ابن زُریق و ابوالبرکات عبدالوهاب بن مبارک انماطی بهره برد.
[۴] ابنعساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۳۷، ص۳۴، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۵ـ۱۴۲۱/ ۱۹۹۵ـ۲۰۰۱.
[۵] ابننقطه، التـّقیید لمعرفه رواه السنن و المسانید، ج۱، ص۳۸۸ـ۳۸۹، چاپ کمال یوسف حوت، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
تبحر در علم حدیث
اهتمام او به حدیث چنان بود که به جز مشایخ، از هم طرازان خود نیز روایاتی شنید
[۶] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد عُلَیمی حنبلی، المنهج الاحمد فی تراجم اصحاب الامام احمد، ج۳، ص۲۹۲، ج۳، چاپ محییالدین نجیب، بیروت ۱۹۹۷.
و بر اثر این کوششهای علمی بود که یکی از بزرگان حنبلی در شام به شمار آمد.
به گفته ابنعماد ،
[۷] ابنعماد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج۴، ص۲۷۵.
وی در ۳۸ سالگی مجلس حدیثی در آنجا دایر کرد.
چون وی از مشایخ حدیث بود، به عدهایاز جمله به عبدالغنی جماعیلی اجازه روایت حدیث داد.
[۸] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۳۵۵، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
وفات
وی در ۱۳ محرّم ۵۸۳ در زادگاهش درگذشت و جنازهاش را در کنار قبر احمد بن حنبل دفن کردند.
[۹] ابننقطه، التـّقیید لمعرفه رواه السنن و المسانید، ج۱، ص۳۸۹، چاپ کمال یوسف حوت، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.
به گفته ذهبی ،
[۱۰] محمد بن احمد ذهبی، العبر فی خبر من غبر، ج۴، ص۲۹۴، ج۴، چاپ صلاحالدین منجد، کویت ۱۹۸۴.
گرچه وی در حدیث موثق بوده، اما به دلیل بضاعت اندک علمی، اشتباهاتی کرده است.
ابنجوزی
[۱۱] ابنجوزی، آفه اصحاب الحدیث، ج۱، ص۵۱، چاپ علی حسینی میلانی، تهران ۱۳۹۸.
دانش حربی را در حدیث ناچیز و وی را در فهم حدیث صحیح از غیرصحیح ناتوان دانسته و روش او را در حدیث عوامانه و متعصبانه تلقی کرده است.
[۱۲] ابنجوزی، کتاب الردّ علی المتعصب العنید، ج۱، ص۷۱، چاپ محمدکاظم محمودی، ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
فردی صالح
در عین حال، او را فردی صالح، راست کردار و امین وصف کردهاند.
[۱۳] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۱، ص۱۶۰، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
[۱۴] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۳۵۵، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
ابنحنبلی، واعظ و مفسر و فقیه حنبلی در شام ، به زهد و ورع وی اشاره کرده و گفته است وقتی او را دیدم، احمد بن حنبل در ذهنم مجسم شد.
[۱۵] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۳۵۵، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
عقیده اش در مورد لعن یزید
حربی، به پیروی از استاد خود ابنبناء، کتابی تألیف کرد که براساس آن لعن یزید بن معاویه جایز نیست و در ملاقات با خلیفه عباسی ، ناصرلدیناللّه، نیز از این نظریه دفاع کرد.
[۱۶] ابناثیر، الکامل فی التاریخ، ج۱۱، ص۵۶۲.
[۱۷] ابنکثیر، البدایه و النهایه، ج۱۲، ص۳۲۸، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۰.
[۱۸] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۳۵۶، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
به همین دلیل، بین او و ابنجوزی نزاع سختی درگرفت و ابن جوزی کتابِ الردّ علیالمتعصب العنید را در پاسخ او نوشت و در آن ادعاهای حربی را، از جمله قبول ولایت عامه یزید، وجوب اطاعت از امام ظالم و طرفداری بیدلیل و ناموجه از یزید، مردود شمرد.
[۱۹] ابنجوزی، کتاب الردّ علی المتعصب العنید، ج۱، ص۱۲، چاپ محمدکاظم محمودی، ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
[۲۰] ابنجوزی، کتاب الردّ علی المتعصب العنید، ج۱، ص۶۷، چاپ محمدکاظم محمودی، ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
[۲۱] ابنجوزی، کتاب الردّ علی المتعصب العنید، ج۱، ص۷۱، چاپ محمدکاظم محمودی، ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
به عقیده ذهبی ،
[۲۲] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۱، ص۱۶۰، چاپ شعیب أرنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
این کتابِ حربی، عجیب است و از کم اطلاعی نویسنده آن حکایت دارد.
آثار
پاورپوینت عبدالمغیث حربی، به پیروی از ابوعلی بَرَدانی، در اثبات اقتدای پیامبر اکرم در نماز به ابوبکر دو کتاب نوشت.
[۲۳] ابن رجب، کتاب الذیل علی طبقات الحنابله، ج۱، ص۳۵۷، ج۱، در ابنابییعلی، طبقات الحنابله، ج۳، بیروت ۱۳۷۲/۱۹۵۲.
در این زمینه هم ابنجوزی با نگارش کتاب آفه اصحابالحدیث در ردّ پاورپوینت عبدالمغیث حربی، از آن انتقاد کرد و بر احادیث مورد استناد حربی، از لحاظ سند و مضمون، خدشه وارد ساخت.
[۲۴] ابنجوزی، آفه اصحاب الحدیث، ج۱، ص۷۴ـ۷۶، چاپ علی حسینی میلانی، تهران ۱۳۹۸.
[۲۵] ابنجوزی، آفه اصحاب الحدیث، ج۱، ص۱۰۸، چاپ علی حسینی میلانی، تهران ۱۳۹۸.
[۲۶] ابنجوزی، آفه اصحاب الحدیث، ج۱، ص۱۱۰ـ۱۱۱، چاپ علی حسینی میلانی، تهران ۱۳۹۸.
ابنجوزی در این اثر
[۲۷] ابنجوزی، آفه اصحاب الحدیث، ج۱، ص۱۰۶، چاپ علی حسینی میلانی، تهران ۱۳۹۸.
بر آن بود که بین درک حربی از مذهب حنبلی با حقیقت آن تفاوت بسیاری وجود دارد.
الانتصار لمسند الامام احمد کتاب دیگری از حربی است.
چنانکه از نام آن پیداست، حربی عقیده داشت تمام احادیث مسند امام احمد بن حنبل صحیحاند.
ابنجوزی در این مورد هم، با او و افراد دیگری که قائل به این نظر بودند مخالفت کرده است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.