پاورپوینت عبدالله ندیم
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالله ندیم دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالله ندیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالله ندیم :
پاورپوینت عبدالله ندیم
ندیم، عبدالله، نویسند انقلابی و خطیب قیام احمد عُرابیپاشا بوده است.
فهرست مندرجات
۱ – شرح حال
۲ – بازگشت به زادگاه
۳ – نشری فکاهی التنکیت و التبکیت
۴ – آثار ندیم
۵ – انتقاد از استعمار غرب
۶ – معروف ترین ملی گرای مصر
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
شرح حال
عبداللهبن مصباحبن ابراهیم ادریسی حسنی در ۱۰ ذیحجه ۱۲۶۱/ ۱۰ دسامبر ۱۸۴۵ در اسکندری مصر به دنیا آمد. نسب او به حسن بن علیبن ابوطالب علیهم السلام میرسد. پدرش، عبدالله، از اهالی روستای شرقیه در جنوب مصر بود و از آنجا به اسکندریه مهاجرت کرده بود. او فرزندش را به مکتبخانه فرستاد تا خواندن و نوشتن و قرآن بیاموزد. سپس پاورپوینت عبدالله ندیم در مسجد شیخابراهیمپاشا به فراگیری علوم دینی، مانند فقه شافعی و اصول، و منطق پرداخت و به آموختن ادبیات علاقه مند شد و با سرودن شعر و نوشتن متون ادبی به محافل ادبی راه یافت.
[۱] جرجی زیدان، ج۲، ص۱۲۸.
[۲] عبدالله الندیم، سلافه الندیم فی منتخبات، ج۱، مقدم احمد سمیر، ص۳-۴، جمع شقیقه عبدالفتاح ندیم، الجزء الثانی، مصر ۱۹۰۱.
[۳] جمالالدین شیال، ص۲۳۹، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، قاهره ۱۹۶۵.
[۴] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۰۲-۲۰۳، بیروت، بیتا.
پدرش که علاقه مند بود وی عالم دینی برجسته ای شود، با گرایش او به ادبیات مخالفت نمود و از پرداخت هزین تحصیلش خودداری کرد. ندیم که با ادبیات نمیتوانست امرار معاش کند، ناگزیر در تلگرافخان شهر بنها استخدام شد. پس از آن در تلگرافخان دفتر کاخ عالی در قاهره، که مادر اسماعیلپاشا در آنجا زندگی میکرد، به کار پرداخت. او در قاهره با بسیاری از ادبای مصر، مانند محمود سامی البارودی، عبدالله فکری، سیدعلی ابوالنصری، محمود صفوت الساعاتی، شیخ احمد الزرقانی، محمدسعیدبن جعفرپاشا و عبدالعزیزبک، آشنا شد و از محضر آنان بهره برد.
[۵] عمرالدسوقی، فی الادب الحدیث، ج۱، ص۳۰۹، قاهره ۲۰۰۰.
[۶] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۰۵-۲۰۶، بیروت، بیتا.
پس از مدتی، به اتهام سهلانگاری، از تلگرافخانه اخراج شد و در دقهلیه، معلمی فرزندان فرماندار آنجا را برعهده گرفت. پس از آن به المنصوره رفت و با حمایت یکی از بزرگان شهر، به نام محمدالغرقاوی، در مغازهای به کار پرداخت، اما آنجا را کانون گردهمایی اهل ادب کرد، که موجب ورشکستگی او شد. وی در ۱۲۹۳/ ۱۸۷۶ به شهر طنطا رفت و به فعالیتهای ادبی خود ادامه داد.
[۷] احمد تیمور، تراجم اعیان القرن الثالث عشر و اوائل الرابع عشر، ج۱، ص۴، قاهره ۲۰۰۱.
[۸] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۴۰، قاهره ۱۹۶۵.
بازگشت به زادگاه
ندیم در ۱۲۹۶/ ۱۸۷۹ به زادگاهش بازگشت و در آنجا به دو تن از دوستان خود، محمد امین و محمود واصف، که از مؤسسان جمعیت مصرالفتاه (مصر جوان) بودند، پیوست و از طریق آنان با ادیباسحاق و سلیمالنقاش، صاحبان دو روزنام معروف مصر و التجاره، آشنا شد و به کار مطبوعات پرداخت.
[۹] احمد سمیر، «السید پاورپوینت عبدالله ندیم»، ج۱، ص۴۰۳، الهلال، سال۵، ش۱۱ (یکم فوری ۱۹۸۷).
[۱۰] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۱۱، بیروت، بیتا.
[۱۱] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۴۳، قاهره ۱۹۶۵.
او با کمک همفکران خود، در ۱۲۹۶/ ۱۸۷۹ الجمعیه الخیریه الاسلامیه (انجمن خیری اسلامی) را، با هدف تعلیم جوانان و پیشرفت علمی آنان، در مصر تأسیس کرد. مهمترین هدف این جمعیت، تأسیس مدرسهای برای دانشآموزان یتیم و نیازمند بود تا با مبانی علوم جدید آشنا شوند.
[۱۲] احمد تیمور، اعلام الفکر الاسلامی فی العصر الحدیث، ج۱، ص۱۳۰، قاهره ۱۹۶۷.
[۱۳] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۴۲، قاهره ۱۹۶۵.
[۱۴] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۱۲، بیروت، بیتا.
نشری فکاهی التنکیت و التبکیت
او به آموزش فن خطابه و سخنوری علاق بسیاری داشت و با هدایت او، دانشآموزانش نمایشنامههای انتقادی وی، مانند العرب و همچنین الوطن و طالعالتوفیق (وطن و اقبال و خوشبختی)، را در حضور توفیقپاشا اجرا کردند. ندیم پس از چندی، به اتهام فساد، از الجمعیهالخیریه الاسلامیه کنار گذاشته شد و به نگارش مقاله برای روزنامهها ادامه داد و سردبیر دو روزنام المحروسه و العصر الجدید شد. او پس از آن، نشری فکاهی التنکیت و التبکیت (طنز و انتقاد) را تأسیس کرد که نخستین شمار آن در ۸ رجب ۱۲۹۸/ ۶ ژوئن ۱۸۸۱ منتشر شد.
[۱۵] عبدالله الندیم، سلافه الندیم فی منتخبات، ج۱، ص۸، جمع شقیقه عبدالفتاح ندیم، الجزء الثانی، مصر ۱۹۰۱.
[۱۶] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۱۳-۲۱۴، بیروت، بیتا.
پس از آغاز قیام احمد عرابیپاشا و تحت تأثیر آن، ندیم انتشار نشریه التنکیت و التبکیت را در ۲۳ ذیحج ۱۲۹۸/ ۱۶ نوامبر ۱۸۸۱ متوقف کرد و به قاهره رفت و به قیام پیوست و خطیب و سخنگوی آن شد و به جای التنکیت و التبکیت، نشری الطائف را در قاهره منتشر کرد. ندیم در نشری الطائف از اقدامات اسماعیلپاشا انتقاد و بر لزوم اصلاحات از طریق حکومت پارلمانی تأکید کرد. اما مقالات تحریکآمیز نشریه، سبب توقیف آن شد.
[۱۷] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۴۴، قاهره ۱۹۶۵.
[۱۸] ابراهیم عبده، تطور الصحافه المصریه ۱۷۹۸-۱۹۸۱، ج۱، ص۱۲۶-۱۲۷، قاهره ۱۹۸۲.
[۱۹] عبدالله الندیم، سلافه الندیم فی منتخبات، ج۱، ص۲۴-۲۵، جمع شقیقه عبدالفتاح ندیم، الجزء الثانی، مصر ۱۹۰۱.
حمایت گسترده و مؤثر ندیم از قیام عرابیپاشا و درخواست او از مردم برای مبارزه با استعمار انگلیس، نقش او را در جایگاه خطیب انقلابی عرابی تثبیت کرد. انتقاد تند و گسترد او از توفیقپاشا، تعطیل دائم نشریه را در پی داشت
[۲۰] عمرالدسوقی، فی الادب الحدیث، ج۱، ص۳۱۲-۳۱۶، قاهره ۲۰۰۰.
[۲۱] ابراهیم عبده، تطور الصحافه المصریه ۱۷۹۸-۱۹۸۱، ج۱، ص۱۲۸، قاهره ۱۹۸۲.
[۲۲] حورانی، ص۱۹۶.
پس از شکست قیام عرابیپاشا در ۱۱ ذیقعده ۱۲۹۹/ ۲۴ سپتامبر ۱۸۸۲، ندیم مخفی شد و در دوران اختفا، به تحقیق و تألیف پرداخت. او کتاب کان و یکون را نوشت که دربرگیرند مباحثات علمی و دینی ندیم و دوست فرانسوی او در این دوران است. قصیده وطنیهالشرق (ملیگرایی شرق)، که در آن مردم مشرق زمین را موعظه کرده، از دیگر آثاراو در این دوره است.
[۲۳] V lutsky, Modern history of the Arab countries, Moscow 1969، ج۱، ص۲۳۰.
[۲۴] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۴۷-۲۴۸، قاهره ۱۹۶۵.
[۲۵] عمرالدسوقی، فی الادب الحدیث، ج۱، ص۳۱۷-۳۱۸، قاهره ۲۰۰۰.
ندیم در ۲۸ صفر ۱۳۰۹/ ۳ اکتبر ۱۸۹۱ در شهر الجمیزه دستگیر و به شهر یافا در فلسطین تبعید شد. استقبال علی افندی ابیالمواهب (مفتی شهر یافا) از ندیم، وضع او را بهبود بخشید، به گونهای که ندیم خانهای تهیه و آنجا را محل گردهمآیی ادبا و علما کرد.
[۲۶] احمد تیمور، «پاورپوینت عبدالله ندیمافندی، ج۱، ص۱۱۶۴-۱۱۶۵، خطیب الثوره العرابیه»، الهلال، سال۴۱، ش۹ (یکم ژوئی ۱۹۳۳).
در ۱۳۱۰/ ۱۸۹۲ عباس حلمی دوم، جانشین توفیقپاشا، ندیم را عفو کرد و او به قاهره بازگشت و به روزنامهنگاری پرداخت و نشری الاستاذ را، با مضامین علمی و اخلاقی و فکاهی، منتشر کرد. او بهرغم تأکید بر دخالت نکردن در سیاست و مدیریت کشور، در نشریهاش اندیشههای ضداستعماری خود را آشکار ساخت و از دخالت انگلیس در ادار امور کشور انتقاد کرد. همچنین در این نشریه، در ۴ شعبان ۱۳۱۰/ ۲۱ فوری ۱۸۹۳ خواستار تأسیس فرهنگستان زبان عربی (مجمعاللغه العربیه)، برای حفظ زبان عربی و صیانت ازآن، شد. اما این خواست پس از مرگش، در ۱۳۱۳ش/ ۱۹۳۴ محقق گردید.
[۲۷] جرجیزیدان، ج۲، ص۱۳۴.
[۲۸] نجیب توفیق، عبدالله الندیم خطیب الثوره العرابیه، ج۱، ص۱۳۵، قاهره ۱۹۷۰.
[۲۹] احمد امین، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، ج۱، ص۲۳۵-۲۳۶، بیروت، بیتا.
ندیم در اختلافات بین عباس حلمی و لرد کرومر) نمایند انگلیس در مصر (، از عباس حلمی حمایت کرد. ازاینرو، مطبوعات انگلیسی او را مذهبی و متعصب و ضد اروپایی معرفی کردند و سرانجام عباس حلمی، تحت فشار لرد کرومر، در۱۳۱۱/ ۱۸۹۳ از انتشار الاستاذ جلوگیری نمود.
[۳۰] ابراهیم عبده، تطور الصحافه المصریه ۱۷۹۸-۱۹۸۱، ج۱، ص۱۵۵، قاهره ۱۹۸۲.
[۳۱] جمالالدین شیال، اعلام الاسکندریه فی العصر الاسلامی، ج۱، ص۲۵۳-۲۵۴، قاهره ۱۹۶۵.
ندیم به یافا تبعید شد و حکومت مصر با این شرط که در مطبوعات دربار اوضاع سیاسی مصر مطلبی ننویسد، مقرری برای او در نظر گرفت، اما ندیم در تبعید به فعالیتهای سیاسی خود بر ضد عثمانی ادامه داد. او دوباره تبعید شد و مدتی در اسکندریه بود، اما با توجه به نظر سلطان عبدالحمید و برای مراقبت بیشتر از او، به استانبول رفت و منصب بازرسی مطبوعات به وی واگذار شد و زیرنظر شخص سلطان قرار گرفت. ندیم در استانبول با سیدجمالالدین اسدآبادی دیدار کرد و بین آنها مناسبات صمیمانهای برقرار شد. چندی بعد ندیم در استانبول به بیماری سل مبتلا شد و پس از وخامت اوضاع جسمانیش، در ۲ جمادیالاولی ۱۳۱۴/ ۱۰ اکتبر ۱۸۹۶ در همانجا درگذشت
[۳۲] صالح زهرالدین، موسوعه رجالات من بلاد العرب، ج۱، ص۲۹۴، بیروت ۲۰۰۱.
[۳۳] احمد سمیر، «السید پاورپوینت عبدالله ندیم»، ج۱، ص۴۰۶، الهلال، سال۵، ش۱۱ (یکم فوری ۱۹۸۷).
[۳۴] جرجیزیدان، ج۲، ص۱۳۵.
[۳۵] ۲۴۵، احمد امین، ج۱، ص۲۴۱، زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، بیروت، بیتا.
آثار ندیم
آثار ندیم عبارتاند از: دو دیوان شعر؛ نمایشنام العرب؛ نمایشنام الوطن و طالعالتوفیق؛ کتاب کان و یکون، در مباحث دینی و سیاسی؛
[۳۶] عبدالله الندیم، سلافه الندیم فی منتخبات، جمع شقیقه عبدالفتاح ندیم، الجزء الثانی، مصر ۱۹۰۱.
النحله فی الرحله (رهآورد سفر)؛ الاحتفاء فی الاختباء (استقبال در اختفا)؛ الشرک فی المشترک (شرک در اشتراکات)؛ موحدالفصول و جامعالاصول (وحدتبخش افتراقات و گردآورند اصول)؛ الفوائد فی العقائد (سخنان فصیح در عقاید)؛ اَللآلی و الدرر فی فواتح السور (گوهرهایی در تسخیر حصار)؛ البدیع فی مدح الشفیع (پدیدهای نو در ستایش اطاعتکننده)؛ و امثالالعرب.
[۳۷] عبدالله الندیم، سلافه الندیم فی منتخبات، ج۱، ص۵، جمع شقیقه عبدالفتاح ندیم، الجزء الثانی، مصر ۱۹۰۱.
[۳۸] احمد سمیر، «السید پاورپوینت عبدالله ندیم»، ج۱، ص۴۰۷-۴۰۸، الهلال، سال۵، ش۱۱ (یکم فوری ۱۹۸۷).
[۳۹] صالح زهرالدین، موسوعه رجالات من بلاد العرب، ج۱، ص۴۹۶، بیروت ۲۰۰۱.
انتقاد از استعمار غرب
ندیم از منتقدان جدّی استعمار غرب بود. به زعم او غربیان با دو راهبرد متفاوت، دین به عنوان سفیر صلح و دوستی و سلطنت به عنوان ابزار ارعاب، در کشورهای شرقی نفوذ کردند و به نام انجام دادن اصلاحات و تمدن، اهداف استعماری خود را پیش بردند.
[۴۰] عبدالله الندیم، سلافه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.