پاورپوینت عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز :
عبدالله بن محمد بغوی
بَغوی، ابوالقاسم عبدالله بن محمدبن عبدالعزیز، محدث بغدادی مشهور به ابن بنت مَنیع، در قرن سوم و چهارم میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – نیاکان بغوی
۲ – خانواده علمی بغوی
۳ – آغاز کار بغوی
۴ – مهاجرت خانواده بغوی به بغداد
۵ – ولادت بغوی
۶ – بغوی و نوشتن حدیث در ده سالگی
۷ – اساتید بغوی
۸ – شاگردان بغوی
۹ – امتیاز احادیث نقل شده از بغوی
۱۰ – ثقه بودن احادیث بغوی
۱۱ – بغوی در منابع شیعی
۱۲ – وفات بغوی
۱۳ – تألیفات بغوی
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
نیاکان بغوی
نیاکان او از مردم بَغشور بودهاند.
[۱] یاقوت حموی، معجم البلدان، ج۱، ص۶۹۴، چاپ فردیناند ووستنفلد، لایپزیگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.
[۲] عبدالکریم بن محمد سمعانی، الانساب، ج۱، ص۳۷۵، چاپ عبدالله عمر بارودی، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.
[۳] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۰ـ۴۴۱، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۴] ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ج۱۳، ص۲۸۶، بیروت ۱۴۱۲/ ۱۹۹۲.
خانواده علمی بغوی
جدّ مادری وی، ابوجعفر احمدبن منیع، صاحب مُسنَد، و عمویش، علی بن عبدالعزیز، ورّاق و محدّث بودهاند.
[۵] ابن عدی، الکامل فی ضعفاء الرجال، ج۴، ص۱۵۷۹، بیروت ۱۴۰۴ـ ۱۴۰۵/ ۱۹۸۴ـ ۱۹۸۵.
[۶] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۱، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
آغاز کار بغوی
بغوی نیز نخست نزد جدّ و عموی خود وَرّاقی میکرد.
[۷] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۵۴، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۸] ابن عدی، الکامل فی ضعفاء الرجال، بیروت ۱۴۰۴ـ ۱۴۰۵/ ۱۹۸۴ـ ۱۹۸۵.
[۹] عبدالکریم بن محمد سمعانی، الانساب، ج۱، ص۳۷۵، چاپ عبدالله عمر بارودی، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.
[۱۰] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۳، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
مهاجرت خانواده بغوی به بغداد
خانواده بغوی در زمان نامشخص به بغداد مهاجرت کردند.
ولادت بغوی
و ابوالقاسم در سال۲۱۳ یا۲۱۴ در بغداد متولد شد.
[۱۱] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۲۸۸، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.
[۱۲] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۱، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
[۱۳] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۱، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
بغوی و نوشتن حدیث در ده سالگی
به تشویق جدّش، ابن منیع، از کودکی به شنیدن حدیث پرداخت و در ده سالگی نوشتن حدیث را آغاز کرد.
[۱۴] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۲، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
[۱۵] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۱، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۱۶] ابن عماد، شذرات الذّهب، ج۲، ص۲۷۵، بیروت.
اساتید بغوی
وی مشایخ بسیاری از تابعین چون احمدبن حَنبل، علی بن المَدینی، خلف بن هشام بزّاز، حاجب بن ولید و علی بن جَعد را درک کرد و از آنان حدیث شنید.
[۱۷] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۱ـ۴۴۲، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۱۸] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۰، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
بنابه روایتی از بغوی، وی در اواخر عمر از مشایخی حدیث نقل میکرد که جز او کسی آنان را درک نکرده بود
[۱۹] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۲، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
[۲۰] ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ج۱۳، ص۲۸۶ـ ۲۹۰، بیروت ۱۴۱۲/ ۱۹۹۲.
[۲۱] ابن کثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۱، ص۱۶۳، مصر.
[۲۲] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۹، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۲۳] عبدالکریم بن محمد سمعانی، الانساب، ج۱، ص۳۷۵، چاپ عبدالله عمر بارودی، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.
مشایخِ وی را بیش از سیصد تن شمردهاند.
[۲۴] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۲، ص۷۳۷ـ ۷۳۸، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
شاگردان بغوی
بغوی پس از درک محضر مشایخ بسیار و شنیدن احادیث عالی السّند، به نشر شنیدههای خود پرداخت و، به برکت عمر طولانی، نسلهای متوالی از وی حدیث شنیدند. بیشتر راویان و شاگردان بغوی از مشاهیر محدثان قرون چهارم و پنجم بودهاند، مانند یحیی بن صاعد، ابن قانع، ابن حبّان بُستی، ابوبکر اسماعیلی، ابوبکر بغدادی معروف به ابن شاذان و دار قُطنی .
[۲۵] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۴۲ـ ۴۴۳، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۲۶] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۲ـ۱۱۳، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
[۲۷] عبدالکریم بن محمد سمعانی، الانساب، ج۱، ص۳۷۵، چاپ عبدالله عمر بارودی، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.
[۲۸] یاقوت حموی، معجم البلدان، چاپ فردیناند ووستنفلد، لایپزیگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، ج۱، ص۶۹۴، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.
امتیاز احادیث نقل شده از بغوی
به گزارش ذهبی
[۲۹] محمدبن احمد ذهبی، سیرالاعلام النبلاء، ج۱۴، ص۴۴۳، چاپ شعیب ارنؤوط و اکرم بوشیی، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
و ابن عماد
[۳۰] ابن عماد، ج۲، ص۲۷۵، شذرات الذّهب، بیروت.
احادیث بغوی به عنوان احادیث عالی السّند نقل میشد و رجال شناسان معاصر و بعد از وی در ستایش او سخنها گفته اند. درباره آگاهی او از حدیث و استواری کلامش عبارتی از دارقطنی نقل شده که اهمیت وی را در جامعه علمی آن روز میرساند (کلامُهُ کالمِسْمار فی السّاج).
[۳۱] محمدبن احمد ذهبی، سیرالاعلام النبلاء،، ج۱۴، ص۴۵۳، چاپ شعیب ارنؤوط و اکرم بوشیی، بیروت ۱۴۰۳/ ۱۹۸۳.
[۳۲] عبدالکریم بن محمد سمعانی، الانساب، ج۱، ص۳۷۶، چاپ عبدالله عمر بارودی، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.
ثقه بودن احادیث بغوی
ابن عدی
[۳۳] ابن عدی، الکامل فی ضعفاء الرجال، ج۴، ص۱۵۷۹، بیروت ۱۴۰۴ـ ۱۴۰۵/ ۱۹۸۴ـ ۱۹۸۵.
، از معاصران بغوی، گفته است که در ۲۹۷ در عراق او را دیده که در مجلسش اهل علم گرد آمده بودند و بغوی که در شناخت احادیث و کتب ماهر بود، برای حاضران حدیث میگفت. موسی بن هارون نیز وی را ثقه دانسته و بدگویانِ او را حسود شمرده است.
[۳۴] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۵، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
[۳۵] محمدبن احمد ذهبی، تذکره الحفاظ، ج۱۴، ص۴۵۲، حیدرآباد دکن ۱۳۷۶ـ ۱۳۷۸/ ۱۹۵۶ـ ۱۹۵۸، چاپ افست بیروت.
[۳۶] ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج۳، ص۳۴۰، بیروت ۱۳۹۰/۱۹۷۱.
[۳۷] ابن کثیر، البدایه و النهایه فی التاریخ، ج۱۱، ص۱۶۳، مصر.
ابوحاتم و دارقطنی او را توثیق کردهاند.
[۳۸] احمدبن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۱۶، بیروت ۱۴۱۷/ ۱۹۹۷.
بغوی در منابع شیعی
و در منابع شیعی نیز از بغوی به عنوان محدث معمّری که چند نسل از وی حدیث شنیدند یاد شده است.
[۳۹] عباس قمی، الکنی و الالقاب، ج۲، ص۷۸، صیدا ۱۳۵۸، چاپ افست قم.
[۴۰] عباس قمی، الکنی و الالقاب، ج۱، ص۱۲۲ـ۱۲۳، صیدا ۱۳۵۸، چاپ افست قم.
وفات بغوی
بغوی در سال ۳۱۷ درگذشت.
[۴۱] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۲۰۷، بیروت ۱۳۸۵ـ۱۳۸۶/ ۱۹۶۵ـ۱۹۶۶.
[۴۲] ابن عماد، شذرات الذّهب، ج۲، ص۲۷۵، بیروت.
[۴۳] عمررضا کحّاله، معجم المؤلّفین، ج۶، ص۱۲۶، دمشق ۱۹۵۷ـ۱۹۶۱، چاپ افست بیروت.
[۴۴] خیرالدین زرکلی، الا علام، ج۴، ص۱۱۹، بیروت ۱۹۸۶.
تألیفات بغوی
ابوالقاسم بغوی دارای تألیفاتی نیز بوده ا
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.