پاورپوینت عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان تنوخی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان تنوخی دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان تنوخی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان تنوخی :
پاورپوینت عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان تنوخی
تنوخی، عبداللّه بن سلیمان، ملقّب به جمالالدین، فقیه و فیلسوف و عارف دروزی در قرن نهم است.
فهرست مندرجات
۱ – شخصیتشناسی
۲ – دوره شکلگیری دروز
۳ – دوران کودکی و جوانی
۴ – فعالیت علمی
۵ – اقدامات مذهبی و اجتماعی
۶ – علاقه به صوفیه
۷ – شاگردان
۸ – زیارتگاه دروزیان
۹ – آثار و تالیفات
۹.۱ – شروحات الامیر السید
۹.۲ – سیاسه الاخیار فی شرح کمالات النبی المختار
۹.۳ – اللغه العربا
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
شخصیتشناسی
تَنوخی، عبدالله بن امیر علمالدین سلیمان (۸۲۰-۸۸۴ق/ ۱۴۱۷ـ۱۴۷۹م)، از شخصیتهای ممتاز دروزیه، مشهور به الامیر السید. تنوخیان گروهی از قبایل یمنی بودند که پیش از اسلام و پس از مهاجرت به بحرین و ادغام با قبایل دیگر، به تنوخی معروف شدند.
[۱] حمزه، ندیم نایف، التنوخییون، ج۱، ص۱۵، بیروت، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.
مهاجرت آنها همچنان ادامه داشت، چنان که در سد ۳م به صورت پراکنده به شام و عراق رسیدند، اما در شهرهای لاذقیه و اشواف، برای سیر مهاجرت و استقرار آنها در بلاد مختلف (جبل لبنان) متمرکز شدند.
[۲] حمزه، ندیم نایف، التنوخییون، ج۱، ص۷، بیروت، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.
[۳] حمزه، ندیم نایف، التنوخییون، ج۱، ص۱۵-۳۸، بیروت، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.
دوره شکلگیری دروز
پس از گذشت دور دعوت و توقف ترویج تعالیم دروز که مسئولیت آن بر عهد امام و نمایندگان او بود، دور دیگری از مذهب دروز شکل گرفت که در آن علمای دینی وظیفه داشتند تا در کنار تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر، تعالیم مذهبی را برای اعضای جامع دروز شرح و تفسیر کنند. تنوخی از مهمترین مشایخ این دوره به شمار میرود.
[۴] بعینی، حسن امین، جبل العرب، ج۱، ص۱۰۴-۱۰۵، بیروت، ۱۹۸۵م.
در سد ۹ق جامع دروزیان توانستند برای زمانی آرامش سیاسی و اجتماعی را تجربه کنند؛ بخش مهمی از موفقیتهای تنوخی در تهذیب و پاکسازی عقاید دروز حاصل همان شرایط بود. برای برداشتی دیگر از شرایط اجتماعی لبنان.
[۵] ابوصالح، عباس و سامی مکارم، تاریخ الموحدون الدروز السیاسی فی المشرق العربی، ج۱، ص۱۲۰-۱۲۱، بیروت، ۱۹۸۱م.
[۶] کرد علی، محمد، خطط الشام، ج۲، ص۱۹۱، بیروت، ۱۳۸۹ق/ ۱۹۶۹م.
[۷] نصر، مرسل، الموحدون الدروز فی الاسلام، ج۱، ص۱۲۰، بیروت، ۱۴۱۷ق/۱۹۹۷م.
دوران کودکی و جوانی
منابع مربوط به زندگی تنوخی معدود است. دو سند اصلی دربار زندگی وی در دست است: یکی کتاب السید عبد الله التنوخی تألیف ابوعلی مرعی، شاگرد تنوخی برای نشانی نسخ خطی اثر،
[۸] خوری، یوسف، المخطوطات العربیه الموجوده فی مکتبه الجامعه الامیرکیه فی بیروت، بیروت، ۱۹۸۵م.
و دیگری بخشی از کتاب صدق الاخبار تألیف حمزه بن احمد بن عمر معروف به ابن سباط (د پس از ۹۲۶ق). هرچند ابن سباط خود در کودکی تنوخی را ملاقات کرده بود، اطلاعات مربوط به زندگی تنوخی را از طـریق روایـات پدرش، شهـابالـدین احمـد بن سبـاط کـه از شاگردان وی بود، نقل کرده است.
[۹] خوری، یوسف، المخطوطات العربیه الموجوده فی مکتبه الجامعه الامیرکیه فی بیروت، ج۱، ص۶۱۲، بیروت، ۱۹۸۵م.
[۱۰] ابوعزالدین، نجلا، الدروز فی التاریخ، ج۱، ص۲۲۸، بیروت، ۱۹۹۰م.
او از خاندان امیران تنوخی لبنان بود. در ۸۲۰ در روستای عَبَیْه در شوف لبنان به دنیا آمد. کودکی بیش نبود که پدر را از دست داد. وی با حمایت مادر شروع به خواندن قرآن کرد و در همان ایام برای یادگیری علوم دینی و حدیث به اطراف سفر میکرد.
[۱۱] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۷۸، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
تنوخی همچنان که بزرگتر میشد، از نزدیکان خود که به کارهای حکومتی اشتغال داشتند، کناره میگرفت.
[۱۲] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۷۹، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
بعدها هم زمانی که ریاست دینی دروزیان را بر عهده داشت، دیگران را از اشتغال به کار حکومت باز میداشت.
[۱۳] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۲، ص۸۹۳، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
ثمر ازدواج تنوخی با عایشه، دختر امیر سیفالدین ابوبکر از امرای تنوخی، ۳ پسر و یک دختر بود که همگی پیش از مرگ پدر در گذشتند.
[۱۴] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۱۴، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
[۱۵] شدیاق، طنوس، اخبار الاعیان فی جبل لبنان، ج۱، ص۲۳۲، به کوشش فؤاد افرام بستانی، بیروت، ۱۹۷۰م.
[۱۶] زهرالدین، نایف، مناهل الحکماء و الاولیاء و مآثر الاعلام الموحدین، ج۱، ص۲۰۴-۲۰۵، بیروت، ۱۹۹۷م.
[۱۷] بدوی، عبدالرحمان، مذاهب الاسلامیین، ج۲، ص۶۴۶، بیروت، ۱۹۷۳م.
فعالیت علمی
شعر و علوم مختلف از قبیل صرف و نحو و معانی و بیان و حساب و منطق و تاریخ را نزد معلمان خصوصی آموخت، همچنین متون دروزی و قرآن را فرا گرفت و حافظ قرآن شد.
وی چند سالی را در دمشق گذراند و در آنجا به کتابخانههایی دسترسی یافت و به مطالعات خود در فلسفه و کلام و مذهب و تصوف ادامه داد،
[۱۸] نجلا ابوعزالدین، الدروز فی التاریخ، ج۱، ص۲۲۹، بیروت ۱۹۹۰.
همچنین کتابخانهای فراهم کرد که گزارشی از آن موجود است.
[۱۹] ابن سباط، صدق الاخبار، ج۲، ص۸۸۰، تاریخ ابن سباط، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، طرابلس ۱۴۱۳/ ۱۹۹۳.
[۲۰] EI 2 , s.v. ” A l-Tanu ¦k ¢h ¢ ¦â” (by Kais M. Firro).
تنوخی مدت ۱۲ سال در محل شاغور دمشق به مطالعه و تعلیم گذراند. وی در پی اختلافاتی که با یکی از مشایخ دمشق داشت،
[۲۱] زهرالدین، نایف، مناهل الحکماء و الاولیاء و مآثر الاعلام الموحدین، ج۱، ص۲۰۵، بیروت، ۱۹۹۷م.
و نیز به درخواست اهالی عبیه تصمیم به بازگشت به زادگاه خود گرفت و در آنجا به تعلیم و ارشاد مشغول شد.
[۲۲] زعبی، محمد علی، الدروز، ج۱، ص۷۰، ظاهرهم و باطنهم، کویت، ۱۹۷۲م.
او طی مطالعاتش شروع به جمعآوری شرحها و تفاسیر قرآن، سیر، آثار فقهی و کتب لغت همچون صحاح جوهری کرد و بدینترتیب توانست کتابخانهی شخصی فراهم آورد که گزارشی از آن در دست است.
[۲۳] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۸۰، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
[۲۴] خوری، یوسف، المخطوطات العربیه الموجوده فی مکتبه الجامعه الامیرکیه فی بیروت، ج۱، ص۶۲۲، بیروت، ۱۹۸۵م.
اقدامات مذهبی و اجتماعی
تنوخی دستور عمران مساجد و برپایی نماز جماعت را داد، بر قرائت قرآن اصرار میورزید و در مجالس درس خود افزون بر تفسیر قرآن و شرح احکام فقهی، بیشتر به تعالیم صوفیان اهل سنت میپرداخت.
[۲۵] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۸۰- ۸۸۱، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
[۲۶] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۹۲، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
همچنین بر تعلیم و تربیت، بویژه آموزش دختران و زنان، تأکید میکرد.
[۲۷] نجلا ابوعزالدین، الدروز فی التاریخ، ج۱، ص۲۳۱، بیروت ۱۹۹۰.
به نظر میرسد او با چنین اقداماتی میکوشید تا جامع دروزیان را از نظر اعتقادی به اهل سنت نزدیک کند. تنوخی برای مسیحیان لبنان هم شخصیت شناخته شده و قابل احترام بود؛ او بخشی از املاک خود را به فقرای مسیحی ساکن منطقه بخشید.
[۲۸] زعبی، محمد علی، الدروز، ج۱، ص۷۲، ظاهرهم و باطنهم، کویت، ۱۹۷۲م.
[۲۹] خوری، یوسف، المخطوطات العربیه الموجوده فی مکتبه الجامعه الامیرکیه فی بیروت، ج۱، ص۶۱۰، بیروت، ۱۹۸۵م.
علاقه به صوفیه
تنوخی توجه خاصی به اخبار زهّاد و صوفیه داشت و به جمعآوری کتابهای آنان علاقهمند بود.
[۳۰] ابن سباط، صدق الاخبار، ج۲، ص۸۹۲، تاریخ ابن سباط، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، طرابلس ۱۴۱۳/ ۱۹۹۳.
[۳۱] نجلا ابوعزالدین، الدروز فی التاریخ، ج۱، ص۲۲۹، بیروت ۱۹۹۰.
شاگردان
در منابع حدود ۳۷ تن از شاگردان تنوخی را نام بردهاند که بیشتر آنها از جبل لبنان بودند.
[۳۲] بدوی، عبدالرحمان، مذاهب الاسلامیین، ج۲، ص۶۵۲، بیروت، ۱۹۷۳م.
پس از مرگ تنوخی، سیفالدین ابوبکر بن زنگی، عموزاد تنوخی که سخت مورد توجه او بود، زعامت دروزیان را بر عهده گرفت.
[۳۳] ابن سباط، حمزه، تاریخ، ج۱، ص۸۴۶-۸۴۷، به کوشش عمر عبد السلام تدمری، طرابلس، ۱۴۱۳ق/۱۹۹۳م.
[۳۴] حمزه، ندیم نایف، التنوخییون، ج۱، ص۱۳۸، بیروت، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.
[۳۵] زعبی، محمد علی، الدروز، ج۱، ص۷۳-۷۴، ظاهرهم و باطنهم، کویت، ۱۹۷۲م.
زیارتگاه دروزیان
وی در ۸۸۴ درگذشت. آرامگاه وی همواره مورد توجه دروزیان بوده است. برای نمونه در ۱۷۸۹م به دعوت بشیر جنبلاط، دروزیان در همایشی برای چاره اندیشی رفع مشکلات جنگ ناپلئون با عثمانیان در کنار آرامگاه وی اجتماع کردند. مزار او امروزه مسجد جامع عبیه است و همچنان زیارتگاه مؤمنان دروزی به شمار میرود.
[۳۶] بدوی، عبدالرحمان، مذاهب الاسلامیین، ج۲، ص۶۴۸، بیروت، ۱۹۷۳م.
[۳۷] بعینی، حسن امین، جبل العرب، ج۱، ص۲۰۱، بیروت، ۱۹۸۵م.
آثار و تالیفات
نوشتهها و نامههای تنوخی اغتشاش در فهم متون دروزی را از بین برد و تا امروز «عُقّال» بخشی از
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.