پاورپوینت عبدالعزیز بن نحریر
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالعزیز بن نحریر دارای ۸۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالعزیز بن نحریر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالعزیز بن نحریر :
قاضی ابنبراج سعدالدین عبدالعزیز بن نحریر طرابلسی
اِبْنِ بَرّاج، سعدالدین ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز ابن براج طرابلسی معروف به قاضی و ملقب به عزالمؤمنین (د شعبان ۴۸۱/اکتبر ۱۰۸۸)، فقیه و قاضی شیعی امامی.
او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی است؛ از طـرف شیخ طوسی به بلاد شام که وطنش بود فرستاده شد بیست سال در طرابلس شام، قاضی بـود در سـال ۴۸۱ درگـذشـتـه اسـت کـتـابهای فقهی او که بیشتر نام برده می شود، یکی به نام المهذب است و دیگری به نام جواهر.
[۱] آشنایی با علوم اسلامی، ج۱، ص۸۳.
فهرست مندرجات
۱ – زندگینامه
۲ – سال تولد
۳ – شهرت اسمی
۴ – اساتید
۴.۱ – سید مرتضی
۴.۲ – شیخ طوسی
۴.۳ – شیخ مفید
۴.۴ – کراجکی
۵ – شاگردان
۶ – قدرت علمی
۷ – جایگاه علمی
۸ – گفتار ارباب تراجم
۹ – آثار
۹.۱ – آثار چاپی
۹.۱.۱ – الجواهر
۹.۱.۲ – شرح جمل
۹.۱.۳ – المهذب
۹.۲ – آثار منسوب
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
زندگینامه
شیخ ابوالقاسم پاورپوینت عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز بن البراج، در مصر تولد یافت و در آن منطقه رشد و نـمـا کـرد تـحـصیلات خود را ابتدا در زادگاه خویش، سپس در بغداد ادامه داد تا اینکه یکی از فقهای نامدار و وجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش گردید.
او از علم وسیع و اطلاعات شایسته در زمـیـنـه فقه و علوم اسلامی برخوردار بوده است و تالیفات فراوان او نشان دهنده این وسعت اطـلاعات و معلومات میباشد.
او در سال ۴۲۹ ه ق به جمع شاگردان علم الهدی پیوست و یکی از خـواص شـاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزایی برخوردار شد تا اینکه سید بـه رحـمت ایزدی شتافت، او ملازمت شیخ الطائفه را داشت، تا اینکه نمایندگی شیخ را در حـدود شام پـذیـرفت و خود یکی از مردان فقه و فقاهت معروف آن دیار گردید.
او از سوی جلال الملک در سـال ۴۳۸ قضاوت مـنطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمین پرداخت.
سال تولد
از تاریخ تولد او آگاهی دقیقی در دست نیست، ولی با توجه به اینکه عمرش را هشتاد و اندی نوشتهاند،
[۲] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۲، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
[۳] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۳، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
میتوان گفت که در حدود ۴۰۰ق به دنیا آمده است.
شهرت اسمی
ابن براج در مصر متولد گردید و در همانجا رشد یافت و چون دیرزمانی قضای طرابلس شام را به عهده داشت، به طرابلسی معروف شد.
[۴] منتجب الدین، علی بن عبیدالله، ج۱، ص۱۰۷، فهرست، به کوشش عبدالعزیز طباطبائی، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
[۵] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۳، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
فقیهان، امامی وقتی به نحو مطلق از «قاضی» یاد میکنند، مرادشان ابن براج است.
[۶] نوری، میرزاحسین، ج۳، ص۴۸۰، مستدرک الوسائل، تهران، ۱۳۱۸-۱۳۲۱ق.
اساتید
سید مرتضی
آوازه مجلس درس سید مرتضی علم الهدی او را به بغداد کشاند.
ابن براج در ۴۲۹ق/۱۰۳۸م در درس وی حاضر شد و ۷ سال یعنی تا زمان درگذشت سید مرتضی نزد او دانش آموخت.
[۷] ابن شهر آشوب، محمد بن علی، ج۱، ص۸۰، معالم العلماء، نجف، ۱۳۸۰ق/ ۱۹۶۰.
[۸] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۲، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
علم الهدی که کمک هزینه دانشجویان را به اندازه شأن علمیشان میپرداخت، به شیخ طوسی ماهانه ۱۲ و به ابن براج ۸ دینار میداد و از این رو میتوان او را برجستهترین و نامبردارترین شاگرد علم الهدی، پس از شیخ ابوجعفر طوسی (د ۴۶۰ق/۱۰۶۸م) دانست.
شیخ طوسی
ابن براج پس از درگذشت علم الهدی، در مجلس درس شیخ طوسی شرکت جست و چند سالی نیز در محضر او بود.
در ۴۳۸ق/۱۰۴۶م به عنوان خلیفه شیخ رهسپار طرابلس شام شد.
[۹] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۲، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
[۱۰] مجلسی، محمدباقر، ج۱۰۴، ص۱۹۸، بحارالانوار، بیروت، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
برخی از نویسندگان برآنند که جلال الملک (از فرمانروایان بنی عمار، حک ۴۶۴-۴۹۲ق/ ۱۰۷۱- ۱۰۹۹م) در همین سال او را بر منصب قضا گماشت،
[۱۱] صدر، سیدحسن، ج۱، ص۳۰۴، تأسیس الشیعه، بغداد، ۱۳۵۴ق/۱۹۳۵م.
ولی با توجه به زمان روی کار آمدن جلال الملک
[۱۲] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۱۰، ص۷۱.
چنین سخنی درست به نظر نمیرسد.
اگر جلال الملک درست در آغاز حکومت خود، ابن براج را بر آن منصب گمارده باشد، از آنجا که وی تا پایان عمر در طرابلس ماندگار شد،
[۱۳] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۲، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
[۱۴] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۵، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
میتوان گفت که وی حدود ۱۷ سال قاضی طرابلس بوده است.
افندی.
[۱۵] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۱، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
شیخ مفید
افزون بر استادان یاد شده، شیخ مفید محمد بن نعمان (د ۴۱۳ق/۱۰۲۲م) را نیز با تردید از استادان قاضی میشمارد که اگر وی در سال درگذشت شیخ مفید ۱۳ ساله بوده باشد، میتوان این تردید را موجه دانست.
کراجکی
افندی از خلال کلمات مجلسی چنین برداشت کرده که ابوالفتح کراجکی (د ۴۴۹ق/۱۰۵۷م) استاد وی بوده است، ولی شخصاً بر آن است که کراجکی استاد قاضی عبدالعزیز بن ابی کامل طرابلسی، شاگرد ابن براج بود و برخی از رجال شناسان، پارهای از احوال، کتابها و حتی لقب آن قاضی را با ابن براج درآمیختهاند.
[۱۶] افندی، اصفهانی، ج۳، ص۱۴۱-۱۴۳، میرزا عبدالله، ریاض العلماء، به کوشش محمود مرعشی و احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱/۱۹۸۱م.
شاگردان
کسان بسیاری از مجلس درس ابن براج بهره جسته و از او حدیث شنیدهاند که به برخی از آنان اشاره میشود: حسکا بن بابویه جد منتجبالدین، عبدالجبار مقری رازی، عبدالرحمان نیشابوری خزاعی، حسن ابن عبدالعزیز جیهانی،
[۱۷] منتجب الدین، علی بن عبیدالله، ج۱، ص۴۴، فهرست، به کوشش عبدالعزیز طباطبائی، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
[۱۸] منتجب الدین، علی بن عبیدالله، ج۱، ص۱۰۷-۱۰۸، فهرست، به کوشش عبدالعزیز طباطبائی، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
[۱۹] منتجب الدین، علی بن عبیدالله، ج۱، ص۱۱۱، فهرست، به کوشش عبدالعزیز طباطبائی، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
قاضی ابن ابی کامل طرابلسی،
[۲۰] حر عاملی، محمد بن حسن، ج۱، ص۱۴۹، امل الا¸مل، به کوشش احمد حسینی، نجف، ۱۳۸۵ق/۱۹۶۵م.
ابوجعفر محمد حلبی،
[۲۱] شهید اول، محمد بن مکی، ج۱، ص۷۴، الذکری، چاپ سنگی، ۱۲۷۱ق.
زید بن داعی و کمیح.
[۲۲] مجلسی، محمدباقر، ج۱۰۵، ص۱۶۳، بحارالانوار، بیروت، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
[۲۳] آقابزرگ، طبقات اعلام الشیعه، ج۶، ص۴، القرن السادس، به کوشش علینقی منزوی، بیروت، ۱۳۹۲ق/۱۹۷۲م.
قدرت علمی
از برخی نوشتههای قاضی میتوان پی برد که وی در مجلس درس شیخ طوسی یک شاگرد معمولی نبوده، چنانکه در مهذب مباحثهای را میبینیم که میان شیخ با ابن براج رخ داده و شیخ در این گفتوگو مجاب گردیده است.
[۲۴] ابن براج، عبدالعزیز، ج۲، ص۴۱۹-۴۲۰، المهذب، قم، ۱۴۰۶ق/ ۱۹۸۶م.
نیز شیخ طوسی در سرآغاز پارهای از نوشتههایش
[۲۵] طوسی، محمد بن حسن، ج۱، ص۱۱۷، رسائل العشر، به کوشش محمد واعظ زاده، خراسانی، قم، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
[۲۶] طوسی، محمد بن حسن، ج۱، ص۱۵۵، رسائل العشر، به کوشش محمد واعظ زاده، خراسانی، قم، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
[۲۷] طوسی، محمد بن حسن، ج۱، ص۳۲، الفهرست، به کوشش آلویس اشپرنگر، بمبئی، ۱۲۷۱ق/۱۸۵۵م.
تصریح میکند که این کتابها را به درخواست شیخ فاضل مینویسد و آقابزرگ
[۲۸] آقابزرگ، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۵، ص۱۴۵.
[۲۹] آقابزرگ، مقدمه بر تبیان شیخ طوسی، ث، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
در حاشیه پارهای از نسخ کتاب الجمل و العقود وی دیده که مراد از شیخ فاضل، ابن براج است.
نیز به گفته کاظمینی،
[۳۰] کاظمینی، اسدالله، ج۱، ص ۹، مقابس الانوار، تهران، ۱۳۲۲ق.
راوندی در حل العقود تصریح کرده است که شیخ مورد نظر همان ابن براج است.
افزون بر آن اینکه شیخ کتاب جداگانهای به نام مسائل ابن براج پرداخته است.
[۳۱] طوسی، محمد بن حسن، ج۱، ص۲۸۸، الفهرست، به کوشش آلویس اشپرنگر، بمبئی، ۱۲۷۱ق/۱۸۵۵م.
[۳۲] ابن شهر آشوب، محمد بن علی، ج۱، ص۱۱۵، معالم العلماء، نجف، ۱۳۸۰ق/ ۱۹۶۰.
جایگاه علمی
ابن براج از دانشمندان پرآوازه و معتبر شیعی است که آرای او پیوسته مورد توجه فقیهان بزرگ بوده و غالباً به نظریات او اشاره و استناد شده است، به عنوان نمونه میتوان به اینان اشاره کرد: علامه حلی (د ۷۲۶ق/۱۳۲۶م) در مختلف الشیعه
[۳۳] علامه حلی، حسن بن یوسف، ج۱، ص ۳۰۲، مختلف الشیعه، چاپ سنگی، ۱۳۲۳ق.
شهید اول (د ۷۸۶ق/۱۳۸۴م) در القواعد و الفوائد،
[۳۴] شهید اول، محمد بن مکی، القواعد و الفوائد، ج۱، ص۲۷۳، به کوشش عبدالهادی حکیم، قم، مکتبه المفید.
الذکری
[۳۵] شهید اول، محمد بن مکی، الذکری، کتاب الصلوه، جم، چاپ سنگی، ۱۲۷۱ق.
و الدروس،
[۳۶] شهید اول، ج۱، ص ۱۰، محمد بن مکی، الدروس الشرعیه، چاپ سنگی، ۱۲۶۰ق.
فاضل مقداد (د ۸۲۶ق/۱۴۲۳م) در التنقیح الرائع
[۳۷] فاضل مقداد، التنقیح الرائع، ج۱، ص۶۹، به کوشش حسینی کوهکمری، قم، ۱۴۰۴ق.
[۳۸] فاضل مقداد، التنقیح الرائع، ج۱، ص۱۱۴، به کوشش حسینی کوهکمری، قم، ۱۴۰۴ق.
و سید جواد حسینی عاملی (د ح ۱۲۲۶ق/۱۸۱۱م) در مفتاح الکرامه.
[۳۹] حسینی عاملی، محمدجواد، ج۱، ص ۳، مفتاح الکرامه، قم، ۱۳۷۵ق/۱۹۵۶م.
بسیاری از فقیهان و محدثان سدههای بعد در اجازههایی که به برخی از شاگردان خود دادهاند به شخصیت و آثار او اشاره کردهاند.
گفتار ارباب تراجم
صاحب ریحانه الادب درباره او گوید: شیخ عبدالعزیز بن براج شامی حلبی طرابلسی، مکنی به ابـوالـقـاسم، ملقب به قاضی، موضوف به عزالدین و عزالمؤمنین، از اکابر فقهای امامیه اواخر قرن پـنـجـم هجرت، از وجوه و اعیان ایشان و از تلامذه سید مرتضی علم الهدی بود ماهی هشت دینار (طلای مسکوک هیجده نخود) از طرف سید شهریه داشت به جهت تلمذ و انسی که با او داشته اسـت، او را خلیفه المرتضی گفتهاند ابن براج از اساتید معظم خود، سید مرتضی و ابوالفتح کراجکی روایت کرده است و از راویان او شیخ عبدالجبار مفید رازی است که در ولایت ری، فقیه امامیه بوده است و جمعی از اکابر وقت نیز از او روایت می کنند قضاوت او در طرابلس بیست یا سی سال ادامه داشته، به همین جهت به لقب قاضی شهرت یافته است.
[۴۰] ریحانه الادب ج۷، ص۴۰۸.
صاحب معجم رجال الحدیث، ضمن بازگویی سخن شیخ منتجب الدین رازی در الفهرست و بـازشماری کتابهای او، سپس نقل نظر ابن شهر آشوب و اخیرا بازگویی نظر سید مصطفی تفرشی در رجال خویش که همه او را به عنوان آبروی شیعه و فقیه آنان ستودهاند، مطلب جدیدی در مورد او ارائه نداده است.
[۴۱] رجال الحدیث ج۱۱، ص۴۲.
آثار
قاضی از نویسندگانی است که نوشتههایی در فقه و کلام پرداخته است.
نوشتههای به جای مانده او شامل مجموعهای از فتواهای فقهی است که در آن استدلالهای فقهی و نقد نظرهای دیگر فقیهان بسیار کم به چشم میخورد.
آثار چاپی
الجواهر
الجواهر، در ۱۲۷۶ق/۱۸۹۵م در تهران در مجموعهای به نام الجوامع الفقهیه چاپ شده است.
در این کتاب حدود ۸۲۰ پرسش در بابهای گوناگون فقه مطرح و به آنها پاسخ داده شده است.
برخی بر آنند که این کتاب اولین نوشتهای است که مسائل فقهی را به صورت پرسش و پاسخ طرح نموده است.
[۴۲] مدیر شانهچی، کاظم، ج۱، ص۲۱، مقدمه بر شرح جمل.
شرح جمل
شرح جمل العلم و العمل که شرحی است بر بخش فقهی کتاب جمل العلم و العمل علم الهدی.
این کتاب مختصر به بیان احکام طهارت، نماز میت، روزه، اعتکاف، حج و زکات پرداخته است و از ویژگیهای آن این است که نظرهای فقهی گروهی از صحابه پیامبر (ص) و تابعین و فقیهان سده ۱ و ۲ق/۷ و ۸م را در بردارد.
المهذب
این کتاب (المهذب)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.