پاورپوینت عبدالعزیز بن احمد حلوانی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عبدالعزیز بن احمد حلوانی دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبدالعزیز بن احمد حلوانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عبدالعزیز بن احمد حلوانی :
پاورپوینت عبدالعزیز بن احمد حلوانی
حَلْوانی، عبدالعزیزبن احمد، محدّث و فقیه حنفی قرن پنجم میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – لقب و کنیه
۲ – وجه تسمیه حلوانی
۳ – زندگی
۴ – اساتید
۵ – شاگردان
۶ – تبعید به شهر کش
۷ – آثار
۸ – وفات
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
لقب و کنیه
لقب مشهور او شمسالائمه و کنیهاش ابومحمد
[۱] محمدبن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۸، ص۱۷۷، چاپ شعیب ارنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
یا ابواحمد
[۲] ابنماکولا، الاکمال فی رفع الارتیاب عن المؤتلف و المختلف فی الاسماء و الکنی و الانساب، ج۳، ص۱۱۱، چاپ عبدالرحمانبن یحیی معلمی یمانی، بیروت.
است.
وجه تسمیه حلوانی
سبب شهرت وی به حلوانی
[۳] محمدبن محمد زبیدی، تاجالعروس من جواهرالقاموس، ج۳۷، ص۴۶۶ـ۴۶۷، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۴/ ۱۹۹۴.
یا حَلوائی
[۴] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، حوادث و وفیات ص۴۴۱ـ۴۶۰، ص۳۹۸، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۴.
یا حَلاوی،
[۵] ابنماکولا، الاکمال فی رفع الارتیاب عن المؤتلف و المختلف فی الاسماء و الکنی و الانساب، ج۳، ص۳۰۳، چاپ عبدالرحمانبن یحیی معلمی یمانی، بیروت.
اشتغال او به تهیه و فروش شیرینی بوده است.
[۶] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۶، کراچی ۱۳۹۳.
زندگی
از سال تولد و دوران کودکی وی اطلاعی در دست نیست.
اساتید
گفتهاند اهل بخارا بود و در آنجا نزد ابوعلی حسینبن خَضِر نَسَفی (متوفی ۴۲۴) به فراگیری فقه و علوم دیگر پرداخت و پیشوای حنفیان بخارا شد.
[۷] سمعانی، الانساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۸.
[۸] ابنابیالوفا، الجواهر المضیّه فی طبقات الحنفیّه، ج۲، ص۴۲۹، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
[۹] ابنقطلوبغا، تاج التراجم فی من صنّف من الحنفیه، ج۱، ص۱۲۸ـ ۱۲۹، چاپ ابراهیم صالح، بیروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
وی مطابق با روش فقهیِ حنفیان کوفه فتوا میداد
[۱۰] سمعانی، الانساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۸.
و در سمرقند نیز مجلس افتا برپا میساخت.
[۱۱] عمربن محمد نسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۴۲۸، چاپ یوسف الهادی، تهران ۱۳۷۸ش.
دیگر استادان مهم و مشایخ حدیثی حلوانی عبارت بودند از: عبدالرحمانبن حسین کاتب، محمدبن احمدبن غُنجار بخاری، صالحبن محمد جِجاری، ابوسهل احمدبن محمد اَنماطی و محمدبن عمروبن شعبی.
[۱۲] سمعانی، الانساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۸.
[۱۳] عمربن محمد نسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۳۸۸، چاپ یوسف الهادی، تهران ۱۳۷۸ش.
[۱۴] محمدبن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۸، ص۱۷۷، چاپ شعیب ارنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
[۱۵] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، حوادث و وفیات ۴۴۱ـ۴۶۰ه، ص۳۹۸، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۴.
[۱۶] عمربن محمد نسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۳۸۸، چاپ یوسف الهادی، ص۴۱۷، تهران ۱۳۷۸ش.
شاگردان
حلوانی شاگردان بسیاری تربیت کرد، از جمله محمدبن احمد سرخسی (صاحب المبسوط)، علیبن محمد ابوالعُسْر و برادرش محمد ابوالیُسربَزْدَوی، قاضی جمالالدین احمدبن عبدالرحمان، عبدالکریم اندقی، محمدبن علی زَرَنْجری و فرزندش بکربن محمد.
[۱۷] عمربن محمد نسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۲۲۵، چاپ یوسف الهادی، تهران ۱۳۷۸ش.
[۱۸] ابنابیالوفا، الجواهر المضیّه فی طبقات الحنفیّه، ج۲، ص۴۲۹، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
[۱۹] تقیالدینبن عبدالقادر تمیمی، الطبقات السنیه فی تراجم الحنفیه، ج۴، ص۳۴۶، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۰/۱۹۸۹.
[۲۰] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۶، کراچی ۱۳۹۳.
به تصریح منابع، این اشخاص و افرادی دیگر از او حدیث نقل کردهاند، بکربن محمد زرنجری را آخرین راوی حدیث از حلوانی دانستهاند.
[۲۱] سمعانی، الانساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۸.
[۲۲] ابنابیالوفا، الجواهر المضیّه فی طبقات الحنفیّه، ج۲، ص۴۲۹، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
تبعید به شهر کش
بنابر برخی منابع، حلوانی در اواخر عمر به شهر کَش (در ماوراءالنهر ) منتقل یا تبعید شد.
[۲۳] ابنماکولا، الاکمال فی رفع الارتیاب عن المؤتلف و المختلف فی الاسماء و الکنی و الانساب، ج۳، ص۳۰۳، چاپ عبدالرحمانبن یحیی معلمی یمانی، بیروت.
[۲۴] تقیالدینبن عبدالقادر تمیمی، الطبقات السنیه فی تراجم الحنفیه، ج۴، ص۳۴۶، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۰/۱۹۸۹.
به نوشته نسفی،
[۲۵] عمربن محمد نسفی، القند فی ذکر علماء سمرقند، ج۱، ص۳۸۷، چاپ یوسف الهادی، تهران ۱۳۷۸ش.
عبدالخالقبن محمد شِکانی (متوفی بعد از ۴۸۰) مستملی او در این شهر بود. مقام علمی و معنوی حلوانی را ستوده و آن را ناشی از دعای خیر پدرش دانستهاند.
[۲۶] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۷، کراچی ۱۳۹۳.
آثار
حلوانی کتاب حدیثی شرح معانی الآثار طحاوی را، با دو واسطه، ازمؤلف روایت کرده است.
[۲۷] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۵، کراچی ۱۳۹۳.
نخشبی
[۲۸] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۶، کراچی ۱۳۹۳.
او را در نقل احادیث اهل تسامح دانسته است.
مهمترین آثار حلوانی عبارتاند از: المبسوط، کتاب النوادر، الفتاوی، التبصره،
[۲۹] برهانالدین زرنوجی، تعلیم المتعلّم طریق التعلّم، چاپ مصطفی عاشور، قاهره (۱۴۰۶/ ۱۹۸۶).
[۳۰] ابنابیالوفا، الجواهر المضیّه فی طبقات الحنفیّه، ج۲، ص۴۲۹، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۳/۱۹۹۳.
[۳۱] عبدالحیبن عبدالحلیم لکنوی، الفوائد البهیه فی تراجم الحنفیه، ج۱، ص۹۶، کراچی ۱۳۹۳.
شرح کتابهای فقهی الجامعالکبیرِ شیبانی و ادب القاضی علی مذهب ابیحنیفه، اثر قاضی ابویوسف یعقوببن ابراهیم انصاری (متوفی ۱۸۲).
[۳۲] حاجیخلیفه، کشف الظنون، ج۱، ستون۴۶،.
[۳۳] حاجیخلیفه، کشف الظنون، ج۱، ستون۵۶۸،.
[۳۴] عمررضا کحّاله، معجمالمؤلفین، ج۵، ص۲۴۳، دمشق ۱۹۵۷ـ۱۹۶۱، چاپ افست بیروت.
وفات
حلوانی در کَش
[۳۵] ابنماکولا، الاکمال فی رفع الارتیاب عن المؤتلف و المختلف فی الاسماء و الکنی و الانساب، ج۳، ص۳۰۳، چاپ عبدالرحمانبن یحیی معلمی یمانی، بیروت.
[۳۶] تقیالدینبن عبدالقادر تمیمی، الطبقات السنیه فی تراجم الحنفیه، ج۴، ص۳۴۶، چاپ عبدالفتاح محمد حلو، ریاض ۱۴۱۰/۱۹۸۹.
یا بخارا
[۳۷] محمدبن احمد ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۸، ص۱۷۸، چاپ شعیب ارنؤوط و دیگران، بیروت ۱۴۰۱ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۱ـ۱۹۸۸.
درگذشت و به گفته نخشبی
[۳۸] سمعانی، الانساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۸.
در کَلاباذ (محلی در بخارا)
[۳۹] یاقوت حموی، معجم البلدان، ذیل «کلاباذ»
بهخاک سپرده شد، سال فوت او عمدتآ ۴۴۸ یا ۴۴۹ ذکر شده است.
[۴۰] ابناثیر، اللباب فی تهذیب الانساب، ج۱، ص۳۸۱، بیروت ۱۴۱۴/۱۹۹۴.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.