پاورپوینت عبادت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عبادت دارای ۶۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عبادت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عبادت :

پاورپوینت عبادت

واژه «پاورپوینت عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معنى «خضوع» طبری در تفسیر «جامع البیان» مى‌گوید: اصل عبودیت « که به نظر او شامل پاورپوینت عبادت نیز مى‌شود » نزد همه عرب به معنى ذلت و خاکسارى است.

[۱] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ج۱،ص۱۶۱.

قرطبى نیز مى‌گوید: «اصل پاورپوینت عبادت خضوع است»

[۲] قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج ۱، ۲۲۵.

[۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱،ص ۶۱.

[۴] فیومی، احمد بن محد، المصباح المنیر، ج۲ ، ص ۱۴۲.

[۵] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین،ج۳، ص۱۰۵.

لازم به ذکر است برخى از منابع یاد شده به جاى «خضوع» لفظ «ذلت» آورده‌اند، که نزدیک به خضوع است. یا «نهایت خضوع» است.

[۶] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، واژه «عبد»، ص۳۱۹.

[۷] معجم الفروق اللغویه، ۳۴۹.

[۸] لسان العرب، ج۳، ص ۲۷۲.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف پاورپوینت عبادت
۱.۱ – نهایت خضوع
۱.۲ – اطاعت و فرمانبرداری
۱.۳ – معانی متعدد به تناسب موارد
۱.۴ – عمل مقرون به قصد قربت
۲ – ارزیابی تعاریف
۳ – مفهوم قصد قربت
۴ – معادل فارسی پاورپوینت عبادت
۵ – تشابه عبودیت و پاورپوینت عبادت
۶ – تفاوت عبودیت و پاورپوینت عبادت
۷ – شرایط کمال عبادات
۷.۱ – مشکل تر باشد
۷.۲ – مهم تر باشد
۷.۳ – اثرش پایدارتر باشد
۷.۴ – در خطّ پیامبر باشد
۷.۵ – سبقت داشته باشد
۷.۶ – در شرایط دشوار انجام شود
۷.۷ – نشاط و دوام داشته باشد
۷.۸ – پاورپوینت عبادت خود را بزرگ نشمارد
۷.۹ – با بصیرت باشد
۸ – پانویس
۹ – منبع

تعریف پاورپوینت عبادت

مفهوم «پاورپوینت عبادت» در استعمال متداول و شایع آن تا حدودى مورد اختلاف است و در این زمینه چند نظر وجود دارد:

نهایت خضوع

همان معناى اصلى، یعنى خضوع یا نهایت خضوع. این معنا مورد قبول اکثر واژه شناسان است.

[۹] فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج۲ ، ص ۱۴۲ .

[۱۰] اقرب الموارد، ج۲ ، ص ۷۳۶.

[۱۱] مفتاح الفلاح، ص ۲۸۷.

همان طور که گفته شد اکثر کتابهاى لغت و بسیارى از کتاب‌هاى تفسیر همین معنا را مورد تأیید قرار داده‌ اند.

اطاعت و فرمانبرداری

اطاعت و فرمانبرداری

[۱۲] زبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج۸، ص۳۳۰.

[۱۳] لسان العرب، ج۳، ص ۲۷۳.

[۱۴] صحاح، ج۲ ، ص ۵۰۲.

[۱۵] قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج ۱۷، ص۵۶.

برخى نیز «پاورپوینت عبادت» را «اطاعت خاشعانه» دانسته‌اند

[۱۶] لسان العرب،ج ۳، ص ۲۷۳.

معانی متعدد به تناسب موارد

معانى متعدد به تناسب موارد

[۱۷] المیزان، ذیل آیه ایاک نعبد….

(مثل خضوع، اطاعت و …)

عمل مقرون به قصد قربت

عملى که همراه با «قصد قربت» و انگیزه الاهى است.
با دقت در مفهوم و کاربردهاى واژه «پاورپوینت عبادت» روشن مى‌شود که هر چند پاورپوینت عبادت نوعى خضوع و فروتنی است، اما هر خضوعى پاورپوینت عبادت نیست. بدون شک کسى که در برابر شخصى تواضع و خضوع مى‌کند نمى‌گویند او را پاورپوینت عبادت کرده است. همچنین هرگونه «اطاعت» و فرمانبردارى مصداق پاورپوینت عبادت نیست. اینکه در اسلام پاورپوینت عبادت غیر خدا حرام است اما تواضع و اطاعت دیگرى جایز است.
دلیل بر این مطلب است که پاورپوینت عبادت مرادف این دو واژه نیست. بنابراین، معناى اول و دوم مورد تأیید نیست.

ارزیابی تعاریف

نظریه سوم، که پاورپوینت عبادت را چند مفهومه گرفته است، هر چند ممکن است صحیح باشد، اما سؤال اصلى این است که مفهوم اولى و شایع پاورپوینت عبادت کدام است؟
به عبارت دیگر، پاورپوینت عبادت ممکن است معناى حقیقى اولى و ثانوى داشته باشد، در این صورت باید مفهوم متداول و نخستین آن که بدون قرینه از آن فهمیده مى‌شود روشن گردد.
نظریه چهارم، یعنى عملى که با قصد قربت و جهت‌گیرى الاهى باشد، مورد قبول اکثر عالمان فقه و اصول

[۱۸] تهذیب الاصول، ج۱، ص۱۱۱.

[۱۹] الحدائق الناضره، ج۲، ص ۱۷۷.

[۲۰] نهایه الافکار، ج۱ ، ص ۱۸۳.

[۲۱] فوائد الاصول،ج ۱ ، ص ۱۲۸.

[۲۲] محاضرات فى اصول الفقه، ج۲ ، ص ۱۸۴.

و برخى دیگر است. خاطر نشان مى‌شود، مقصود اکثر عالمان فقه و اصول از این تعریف، پاورپوینت عبادتى است که در اسلام مطرح است، نه دقیقا بیان معناى لغوى آن (چنان که در متن توضیح داده شده است)به نظر مى‌رسد این معنا نزدیک‌ترین معنا به مفهوم پاورپوینت عبادت باشد، با این توضیح که، بنابر اینکه مفهوم اصلى پاورپوینت عبادت خضوع و خشوع باشد، منظور از آن خضوعى است که همراه با نوعى «تقدیس» مقصود از «تقدیس» هرگونه تقدیسى نیست (مثل تقدیس امام یا پیامبر»، بلکه مقصود قداستى است که جنبه الوهیت و ربوبیت داشته باشد.باشد، یعنى خضوعى که با اعتقاد به الوهیت و ربوبیت معبود اعم از اینکه خداى حقیقى باشد یا پندارى و اعم از اینکه رب مطلق باشد یا رب النوع و … انجام شود. این تفسیر از پاورپوینت عبادت را «علامه بلاغى»

[۲۳] علامه بلاغی، آلاء الرحمان، ذیل آیه ایاک نعبد

و همچنین «شهید مطهری»

[۲۴] مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۲۰۵.

، بیان کرده است مرحوم حاج مصطفى خمینى نیز در تفسیر خود آن را به ‌عنوان «وضع تعینى» (و نه تعیینى» براى پاورپوینت عبادت تأیید مى‌کند. زیرا اگر خشوع توأم با تقدیس (به مفهومى که بیان شد) نباشد، مثلا در برابر انسانى بدون اعتقاد به ربوبیت وىخضوع کند، مصداق «ادب» و احترام است، نه «پاورپوینت عبادت». شاید مقصود برخى اهل لغت و تفسیر که پاورپوینت عبادت را به مفهوم «نهایت خضوع»

[۲۵] لسان العرب، ج۳ ، ص ۲۷۳.

[۲۶] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص ۳۱۹.

یا «اطاعت خاشعانه»

[۲۷] لسان العرب، ۳ / ۲۷۳.

دانسته‌اند نیز همین معنا باشد. لسان العرب» در یک مورد، «عبد» را به «تأله» تفسیر کرده که شاید به مفهومى که گفته شد نزدیک‌تر باشد.
این مفهوم، لااقل معناى حقیقى اولى و شایع پاورپوینت عبادت است پاورپوینت عبادت مى‌تواند معناى «اسم مصدرى» داشته باشد، که بدین معنا بر نماز و روزه و مانند آن اطلاق مى‌شود و مى‌تواند «مصدر متعدى» باشد که به معناى «پاورپوینت عبادت کردن» (بجا آوردن نماز و …» است و اگر معنایى درگیر چون خضوع، اطاعت و … دارد، معناى حقیقى ثانوى (یا مجاز) است (که نیاز به قرینه دارد). مؤید این مطلب، سخن امام صادق علیه‌السلام درباره حقیقت پاورپوینت عبادت است که فرمود: «نیت خوب – قصد قربت – داشتن در اطاعت، آن‌گونه که خدا دستور داده است»

[۲۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۵۴.

مفهوم قصد قربت

منظور از «قصد قربت» در تعریف پاورپوینت عبادت، آن است که عمل، انگیزه و جهت الاهى داشته باشد، اعم از اینکه به خاطر محبت و رضاى حق باشد یا امتثال امرا و یا شکرگذارى به درگاه او یا دستیابى به بهشت یا فرار از عذاب و ….

معادل فارسی پاورپوینت عبادت

معادل فارسى لفظ پاورپوینت عبادت را برخى «بندگی» و «پرستش» دانسته‌اند.

[۲۹] منتهى الارب، ج ۲ ، ص ۷۸۸ .

البته فرهنگ معین پاورپوینت عبادت را به صورت مصدر متعدى معنا کرده است، یعنى پرستش کردن، بندگى کردن.

[۳۰] منتخب اللغات، واژه پاورپوینت عبادت، فرهنگ معین، ج۲ ، ص ۲۲۷۲ .

همان طور که توضیح داده شد، واژه پاورپوینت عبادت، بر نوعى «تقدیس» دلالت دارد، در حالى که واژه «بندگى» (بدون قید) فاقد این ویژگى است، از این رو در مورد بندگى انسان‌ها نسبت به یکدیگر نیز فراوان استعمال مى‌شود، که مرادف «بردگى» و «غلامى» است لفظ «بندگى» در واقع بیشتر، معادل واژه «عبودیت» است، نه «پاورپوینت عبادت» . البته اگر از واژه «بندگى»، بندگى خاص، یعنى «بندگى خداوند» اراده شود، دلالت بر تقدیس مى‌کند، لکن چنین معنایى از لفظ «بندگى» (بدون قید) فهمیده نمى‌شود. اما کلمه «پرستش»، به مفهوم پاورپوینت عبادت نزدیک‌تر است، زیرا مشتمل بر ویژگى «تقدیس» نیز هست.حداقل بخشى از پاورپوینت عبادت (همان طور که امام خمینى در تهذیب الاصول فرموده است معادل پرستیدن (مصدر متعدى) است.
واژه «عبودیت» نیز (همانند پاورپوینت عبادت) در اصل، به نظر بسیارى از واژه‌شناسان، به مفهوم «خضوع» است.

[۳۱] زبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج۸، ص۳۳۰-۳۳۱.

[۳۲] الصحاح، ج ۲ ، ص ۵۰۲.

و در استعمال متداول آن، معانى متعددى چون خضوع

[۳۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص ۳۱۹.

(که همان معناى اصلى است)، اطاعت،

[۳۴] اقرب الموارد ج۲، ص ۳۷۳.

پرستش گفته شده است.

[۳۵] تهذیب الاصول، ج۱ ، ص ۱۱۱.

برخى نیز «عبودیت» را مرادف با «پاورپوینت عبادت» دانسته ‌اند.

[۳۶] المنجد، واژه «عبد».

[۳۷] زبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج۸، ص۳۳۰.

همان طور که هر «اطاعتى» نیز عبودیت نیست (هر چند عبودیت بدون اطاعت معنا ندارد). نظر دیگر، که عبودیت را مرادف پاورپوینت عبادت دانسته است، نیز با کاربردهاى این واژه سازگار نیست. زیرا لفظ «پاورپوینت عبادت»، در استعمال شایع آن، نوعا درباره خدا به کار مى‌رود، البته واژه پاورپوینت عبادت و مشتقات آن در مورد غیر خدا هم استعمال شده است، لکن یا حقیقت ثانوى است یا مجاز.

[۳۸] لسان العرب،ج ۳ ، ص ۲۷۱.

درحالى که لفظ «عبودیت» در مورد انسان نیز فراوان استعمال مى‌شود. در برخى دعاها آمده است «… اى کسى که یوسف را بعد از عبودیت (بردگى) پیامبر قرار دادى».

[۳۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۸۷، ص۱۹۸.

همچنین در مورد «زید» که در خدمت پیامبر بود و پدر و مادر وى او را از پیامبر خواستند، اما زید خدمت‌گزارى نزد آن حضرت را بر رفتن به نزد پدر و مادر ترجیح داد، به او گفتند: «اتختار العبودیه»، یعنى: آیا عبودیت را بر آزادى ترجیح مى‌دهى ….

[۴۰] المصنف،ج ۶ ، ص ۴۶۱.

در کتابهاى فقهى نیز عبودیت در مورد غلام و برده استعمال شده است. به‌عنوان مثال در کتب فقه آمده است: «و لا یجوز رد الحر الى العبودیه»، یعنى، جایز نیست انسان حر و آزاد شده را به بردگى و عبودیت برگرداند

[۴۱] مختلف الشیعه،ج ۵ ، ص ۱۷۲.

تشابه عبودیت و پاورپوینت عبادت

به نظر مى‌رسد واژه «عبودیت» به دلیل کاربردهاى آن به مفهوم «بندگى»، «بردگى»، «مملوکیت»، «عبدیت» و مانند آن است. در کتاب بحار قضیه‌ اى را از یکى از اصحاب امام صادق علیه‌السلام نقل مى‌کند که مشتمل بر جمله‌اى است که مى‌تواند شاهدى بر مطلب فوق باشد. وى مى‌گوید: در مسافرت به مدینه همسفرى داشتم که (به دلیلى) کمر به خدمت و «عبودیت» او بستم: «…. و طنت نفسی علیه من خدمته و العبودیه له..»

[۴۲] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۷، ص ۱۵۴.

عبودیت اگر به خدا انتساب پیدا کند، شخصى به واسطه آن، عنوان «عبدالله» مى‌یابد ر روایات متعدد آمده است: بهترین نامها آن است که دلالت بر عبودیت کند مثل عبدالله و عبدالرحمان و …

[۴۳] کافی، ج۶، ص۱۸.

و اگر به غیر خدا انتساب پیدا کند، عنوان «عبد غیر خدا» مى‌یابد. در کتاب «شرح الاسماء الحسنى» نوشته «حاج ملا هادى سبزوارى» آمده است: در شب معراج به پیامبر خطاب شد: «هر چه از سعادت‌ها که مى‌خواهى درخواست کن! پیامبر گفت: من را به عبودیت خودت منتسب کن ! در این هنگام این آیه سبحان الذى اسرى بعبده… نازل شد».

[۴۴] شرح الاسماء الحسنى، ص ۹۰.

تفاوت عبودیت و پاورپوینت عبادت

تفاوت عبودیت با پاورپوینت عبادت، بنابراین معنا (جدا از مسئله تقدیس)، این است که پاورپوینت عبادت از مقوله «فعل» و عمل است که انسان انجام مى‌دهد، اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف مى‌شود . مثلا مى‌گویند: فلانى «صفت عبودیت» دارد، اما نمى‌گویند «صفت پاورپوینت عبادت» دارد (بلکه فاعل آن است).
این در صورتى است که عبودیت به معناى «اسم مصدرى» در نظر گرفته شود، اما اگر به صورت «مصدر متعدى» لحاظ شود، به مفهوم «بندگى کردن» است، که از مقوله فعل و عمل است و اگر به همین معنا به خدا انتساب یابد (بندگى خدا کردن)، در این صورت از نظر مصداق با پاورپوینت عبادت یکى خواهد شد. شاید کسانى که واژه پاورپوینت عبادت و عبودیت را به یک معنا گرفته‌ اند، اولا عبودیت را «م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.