پاورپوینت عباد الرّحمان
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عباد الرّحمان دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عباد الرّحمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عباد الرّحمان :
عبادالرحمان (قرآن)
عبادالرّحمان، بندگان ویژه خدایند که در سوره فرقان و زخرف از آنها یاد شده است. در این مقاله آیات مرتبط با عبادالرحمان معرفی میشوند.
فهرست مندرجات
۱ – آرزوی عبادالرّحمان
۲ – استقبال از عبادالرّحمان
۳ – امامت عبادالرّحمان
۴ – انفاق عبادالرّحمان
۵ – پاداش عبادالرّحمان
۵.۱ – سکونت در بهشت
۵.۲ – جاودانگی در بهشت
۵.۳ – عامل پاداش عبادالرحمان
۶ – پیروی عبادالرّحمان
۷ – تحیّت بر عبادالرّحمان
۸ – توحید عبادالرّحمان
۹ – دعای عبادالرّحمان
۱۰ – راه رفتن عبادالرّحمان
۱۱ – سخن عبادالرّحمان
۱۲ – سلام عبادالرّحمان
۱۳ – عبادالرّحمان و آیات خدا
۱۴ – عبادالرّحمان و جاهلان
۱۵ – عقیده عبادالرّحمان
۱۶ – فضایل عبادالرّحمان
۱۶.۱ – ادب
۱۶.۲ – اعتدال
۱۶.۳ – بصیرت
۱۶.۴ – پرهیز از اسراف
۱۶.۵ – پرهیز از زنا
۱۶.۶ – پرهیز از سختگیری
۱۶.۷ – پرهیز از شرک
۱۶.۸ – پرهیز از غنا
۱۶.۹ – پرهیز از قتل
۱۶.۱۰ – پرهیز از گناه
۱۶.۱۱ – پرهیز از گواهی دروغ
۱۶.۱۲ – تقوا
۱۶.۱۳ – تواضع
۱۶.۱۴ – تهجّد
۱۶.۱۵ – خوف از جهنّم
۱۶.۱۶ – صبر
۱۶.۱۷ – عبرتپذیری
۱۶.۱۸ – کرامت
۱۶.۱۹ – ملائکه از عبادالرّحمان
۱۷ – پانویس
۱۸ – منبع
آرزوى عبادالرّحمان
عبادالرّحمان، آرزومند دستیابى به مقامات معنوی:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً.
[۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۲] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۴.
استقبال از عبادالرّحمان
استقبال ملائکه و بهشتیان از عبادالرّحمان، با تحیّت و سلام، در بهشت:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّهً وَ سَلاماً.
[۳] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۴] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.
امامت عبادالرّحمان
در دست داشتن امامت و اداره جامعه پرهیزگاران، از خواستههاى عبادالرّحمان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً.
[۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۶] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۴.
انفاق عبادالرّحمان
انفاق عبادالرّحمان، به دور از افراط و تفریط:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.
[۷] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۸] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۷.
پاداش عبادالرّحمان
سکونت در بهشت
سکونت در غرفهها و بناهاى برافراشته بهشت، پاداش عبادالرّحمان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ ….
[۹] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۱۰] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.
جاودانگی در بهشت
جاودانگی در بهشت و برخوردارى از قرارگاه و اقامتگاه نیکوى آن، پاداش عبادالرّحمان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّهً وَ سَلاماً خالِدِینَ فِیها حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً.
[۱۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۱۲] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.
[۱۳] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۶.
عامل پاداش عبادالرحمان
صبر و شکیبایی عبادالرّحمان، عامل برخوردارى آنها از غرفههاى بهشت:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا ….
[۱۴] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۱۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۳.
پیروى عبادالرّحمان
عبادالرّحمان، خواهان توفیق پیروى کردن از متّقین:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا …وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً.
[۱۶] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۱۷] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۴.
در احتمالى «و اجعلنا للمتّقین إماما» یعنى قرار ده ما را در زمره کسانى که از گذشتگان خود پیروى مىکردند تا آیندگان هم از ما پیروى کنند، در حقیقت حرف «ل» در ظاهر بر «متقین» آمده ولى در معنا براى ضمیر «نا» است که مفاد عبارت چنین مىشود: «واجعل المتّقین لنا إماما».
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۸۴.
یا بنا بر اینکه «امام» جمع «آم» به معناى قاصد باشد مثل صیام جمع صائم، یعنى قرار بده ما را قصدکننده متّقین و دنبالهرو آنها.
[۱۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۲۴۵.
تحیّت بر عبادالرّحمان
استقبال از عبادالرّحمان، در بهشت، با درود و سلام:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّهً وَ سَلاماً.
[۲۰] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۲۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.
توحید عبادالرّحمان
عبادالرّحمان، انسانهایى موحّد و یکتاپرست:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ ….
[۲۲] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۲۳] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۸.
دعاى عبادالرّحمان
[۲۴] رجوع شود به مقاله دعای عبادالرحمان (قرآن).
راه رفتن عبادالرّحمان
راه رفتن بندگان خالص خداوند (عبادالرّحمان)، با آرامش و در کمال وقار:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً ….
[۲۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
«هون» یعنى سکینه و وقار.
[۲۶] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۷۸.
[۲۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۷۹.
سخن عبادالرّحمان
سخن عبادالرّحمان، در پاسخ به گفتار جاهلان، خالى از لغو و گناه:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً ….
[۲۸] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
«سلاماً» یعنى سخن سالم و تهى از لغو و گناه.
[۲۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۲۳۹.
سلام عبادالرّحمان
سلام گفتن عبادالرّحمان، در پاسخ به گفتار جاهلان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً.
[۳۰] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
عبادالرّحمان در پاسخ به گفتار جاهلان به آنها سلام مىکنند، به دلیل «إذا سمعوا اللّغو اعرضوا عنه و قالوا لنا أعمالنا و لکم أعمالکم سلام علیکم».
[۳۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۷۹.
[۳۲] ابن عاشور، طاهر بن محمد، تفسیر التحریر و التنویر، ج ۱۹، ص ۶۹.
عبادالرّحمان و آیات خدا
اهتمام و توجّه به آیات الهی، از صفات بندگان خداى رحمان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمًّا وَ عُمْیاناً.
[۳۳] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۳۴] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۳.
عبادالرّحمان و جاهلان
عبادالرّحمان به هنگام رو به رو شدن با گفتار جاهلان خواستار سلامت و امنیّت و همزیستى مسالمتآمیز:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً.
[۳۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
در احتمالى «سلاماً» مصدر (مفعول مطلق) براى فعل مقدّر است. یعنى «نتسلّم تسلّماً منکم» که در این صورت، «سلام» به جاى «تسلیم» نشسته است.
[۳۶] آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج ۱۰، ص ۴۴.
عقیده عبادالرّحمان
[۳۷] رجوع شود به مقاله عقاید عبادالرحمان (قرآن).
فضایل عبادالرّحمان
ادب
••• برخورد مؤدّبانه عبادالرّحمان، هنگام رو به رو شدن با گفتار جاهلان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً.
[۳۸] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۳۹] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۲.
••• ادب عبادالرّحمان، با عدم تصریح و کنایه آوردن الفاظ قبیح:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ … وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً.
[۴۰] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۴۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۲.
امام باقر علیهالسلام درباره سخن خداوند: «إذا مرّوا باللّغو مرّوا کراماً» فرمود: آنان کسانىاند که هنگام نام بردن از عورت کنایه به کار مىبرند.
[۴۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۸۳.
[۴۳] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج ۴، ص ۴۲، ح ۱۳۳.
اعتدال
••• اعتدال و میانهروی عبادالرّحمان، در هزینه و خرج کردن اموالشان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.
[۴۴] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۴۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۷.
••• اعتدال عبادالرّحمان، هنگام انفاق اموال در راه خدا:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.
[۴۶] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۴۷] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۷.
بصیرت
بصیرت عبادالرّحمان، هنگام شنیدن و یادآور شدن آیات الهی:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمًّا وَ عُمْیاناً.
[۴۸] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۴۹] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۳.
در حدیثى امام صادق علیهالسلام درباره قول خداوند- عزّوجلّ-: «الّذین إذا ذکروا بآیات ربّهم لمیخرّوا علیها صمّاً و عمیاناً» فرمود: در حال بصیرت و بدون تردید.
[۵۰] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج ۴، ص ۴۲، ح ۱۳۷.
پرهیز از اسراف
پرهیز عبادالرّحمان، از اسراف در هزینه و خرج کردن اموال، براى خود و دیگران:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ … وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.
[۵۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۳.
[۵۲] فرقان/سوره۲۵، آیه۶۷.
پرهیز از زنا
اجتناب عبادالرّحمان، از زنا و روابط ناسالم جنسى:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.