پاورپوینت عاصم بن ابی‌ النجود


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عاصم بن ابی‌ النجود دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عاصم بن ابی‌ النجود،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عاصم بن ابی‌ النجود :

ابوبکر عاصم بن ابی‌النجود کوفی

ابوبکر عاصم بن ابی‌النجود بن بهدله، ‌مولی بنی‌خزیمه (یا بنی جذیمه) ابن مالک بن نصر بن قعین، از تابعین و یکی از قراء سبعه است. وی قرائتش را از ابوعبدالرحمن سلمی آموخته که سلمی نیز از امام علی (علیه‌السّلام) گرفته است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – دلایل ترجیح قرائت عاصم
۲.۱ – شخصیت علمی و دینی
۳ – اسناد قرائت عاصم
۳.۱ – انواع اسناد
۳.۲ – شروط اسناد صحیح
۳.۳ – بیان یک نکته
۴ – راویان عاصم
۵ – پانویس
۶ – منبع

معرفی اجمالی

نام پدر عاصم، «بهدله‌» بوده است (برخی نیز گفته‌اند که «بهدله‌» نام مادر اوست). وی در دوران امارت معاویه بن‌ ابی‌سفیان به دنیا آمد. قرآن را بر ابوعبدالرحمن سلمی و زر بن حبیش و ابوعمرو شیبانی قرائت کرد.

[۱] خوئی، سیدابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، نجف، ۱۳۸۵ ه. ق، ص۱۳۰.

عاصم پس از وفات استادش ابوعبدالرحمن، قاری کوفه شد و همانند استادش، ‌نابینا بود که غالباً یک نفر عصاکش داشت که او را جابه‌جا می‌کرد.

[۲] ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج۵، ص۲۵۶.

وی می‌گوید: هیچ کس جز عبدالرحمن به من قرائت قرآن را نیاموخت و من هرگز از قرائت او تخصی نکردم.

[۳] جزری، محمد، غایه النهایه فی طبقات القراء، قاهره، ‌۱۳۵۱ ه. ق، ج۱، ص۳۴۸.

[۴] ‌اندرابی، احمد بن ابی‌عمر، قرائات القراء المعروفین بروایات الرواه المشهورین، بیروت ۱۴۰۷ هـ. ق، ص۱۰۸.

ابوعدالرحمن نیز از حضرت علی (علیه‌السّلام) قرائت آموخته و از قرائت ایشان تخطی نداشته است. بنابراین عاصم با یک واسطه راوی قرائت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) است.
حوزه بزرگ قرائت عاصم، ۵۴ سال ادامه یافت. ابن جزری ۲۹ نفر از قراء سده دوم هجری را که از عاصم روایت کرده‌اند، ‌نام برده است.

[۵] ذهبی، محمد بن احمد، معرفه القراء الکبار علی‌الطبقات و الاعصار، تحقیق سید جواد الحق. بی‌تا، ج۱، ص۵۱.

[۶] جزری، محمد، غایه النهایه فی طبقات القراء، قاهره، ‌۱۳۵۱ ه. ق، ج۱، ص۳۴۶-۳۴۸.

وی در سال ۱۲۷ یا ۱۲۸ هـ. ق. درگذشت.

دلایل ترجیح قرائت عاصم

قرائت عاصم بنا به دلایلی نسبت به قرائات دیگر ارجحیت دارد:

شخصیت علمی و دینی

عاصم از دیدگاه دانشمندان شیعی و نیز علماء اهل سنت، شخصیتی بارز و با تقوی و مورد اعتماد در مسأله قرائت بوده است و روی هم رفته، ‌وی را جامع فصاحت و قرائت صحیح و تجوید معرفی کرده و می‌گویند که در قرائت قرآن دارای صوتی خوش و دلنواز بوده است.
قاضی نورالله شوشتری و نیز سیدحسن صدر، به تشیع عاصم تصریح دارند، به همین جهت قاطبه دانشمندان شیعی، قرائت عاصم را قصیح‌ترین قرائات دانسته‌اند. چنانکه ابن جزری نیز در رده‌بندی قرائات قراء سبعه، قرائت عاصم را «افصح‌القرائات» نامیده است.»

[۷] جزری، محمد، غایه النهایه فی طبقات القراء، قاهره، ‌۱۳۵۱ ه. ق، ج۱، ص۷۵.

اینک به برخی از آرا و نظرات بزرگان و اهل فن درباره «عاصم»، اشاره می‌کنیم که حاکی از وثاقت و ارج و مقدار او در امر قرائت است. ابن خلکان می‌گوید: عاصم در قرائت مورد توجه همگان و انگشت‌نما بود.

[۸] ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان و اتباع ابناء الزمان، قم، ۱۳۶۴ ه. ق، ج۳، ص۹.

عبدالله بن احمد بن حنبل می‌گوید: از پدرم درباره عاصم سؤال کردم. در پاسخ گفت، شخصیتی شایسته و فردی ثقه و مورد اعتماد است. سپس پرسیدم: کدام یک از قرائات نزد تو محبوب‌تر و دلچسب‌تر است؟ گفت قرائت اهل مدینه. گفتم: و بعد. گفت: قرائت عاصم. مردم کوفه قرائت عاصم را پذیرفته‌اند و من نیز آن را اختیار کرده‌ام.

[۹] ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تهذیب التهذیب، هند، ۱۳۲۵ ه. ق، ج۵، ص۳۹.

ابن الجزری می‌نویسد: ابوزرعه و گروهی از محدثان، عاصم را توثیق کرده‌اند.

[۱۰] جزری، محمد، غایه النهایه فی طبقات القراء، قاهره، ‌۱۳۵۱ ه. ق، ج۱، ص۳۴۸.

مرحوم خوانساری نیز آورده است که:
«قرائت عاصم، ‌قرائت متداول بین مسلمانان است و از این رو، قرائت او همه جا با مرکب سیاه نوشته می‌شود و قرائت‌های دیگر را با رنگ‌های دیگر می‌نویسند تا با قرائت عاصم اشتباه نشود.»

[۱۱] خوانساری، سیدمحمدباقر، روضات الجنات فی‌احوال العلماء و السادات، ایران، ۱۳۴۱ هـ. ق، ج۵، ص۴.

ابوبکر بن عیاش، راوی عاصم، رویدادی را از آخرین لحظات زندگی عاصم نقل کرده و می‌گوید: وارد بر عاصم شدم در حالی که ساعات پایان عمر خود را طی می‌کرد، شنیدم که آیه‌ای را به روش تحقیق و به صورتی که گویا آن را در نماز می‌خواند، قرائت می‌کرد و آیه این بود، «وردوا الی الله مولاهم الحق وضل عنهم ماکانوا یفترون»

[۱۲] یونس/سوره۱۰، آیه۳۰.

با توجه به اینکه هیچ یک از قراء مانند عاصم از تایید بیشترین دانشمندان برخوردار نبوده‌اند، برجستگی شخصیت و والایی مقام او در قرائت بر ما ثابت می‌گردد.
علاوه بر موقعیت علمی و فردی عاصم، یکی از عمده‌ترین دلایل ترجیح قرائت عاصم بر دیگر قراء سبعه، ‌اسناد قرائت اوست.

اسناد قرائت عاصم

ابومحمد مکی بن‌ ابی‌طالب می‌گوید: صحیح‌ترین قرائت‌ها از نظر سند، قرائت عاصم و نافع است.

[۱۳] سیوطی، جلال‌الدین، ‌ الاتقان فی‌علوم القرآن، بیروت، ۱۳۷۰، ج۱، ص۲۲۵.

علم «اسناد» خصوصاً در زمینه قرائات و حدیث توجه دقیق و وافر علمای اسلامی را به خود جلب کرده است.
شهاب‌الدین قسطلانی در کتاب خود «ضوء‌ القرائات القرآنیه»، اهمیت این علم را چنین بیان کرده است: «علم اسناد، ‌بزرگ‌ترین محور فن قرائت اس

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.