پاورپوینت عاص بن هاشم ابوالبختری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عاص بن هاشم ابوالبختری دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عاص بن هاشم ابوالبختری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عاص بن هاشم ابوالبختری :

ابوالبختری عاص بن هاشم

اَبوالْبَخْتَری، عاص بن هاشم بن حارث بن اسد بن عبدالعزی (د ۲ق/۶۲۴م)، یکی از بزرگان قریش در جاهلیت بود.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی البختری
۱.۱ – ابوالبختری از رهبران قریش
۱.۲ – طرفدار مدارا با پیامبر
۱.۳ – پیشنهادکم‌ آزارتر
۱.۴ – مرگ در جنگ بدر
۱.۵ – فرزندان و اعقاب
۲ – ابوالبختری در شأن نزول
۲.۱ – سوره حجر، آیات ۹۰تا۹۳
۲.۲ – سوره ص، آیات ۴تا۱۰
۲.۳ – سوره اسراء، آیات ۹۰تا۹۶
۲.۴ – سوره زمر، آیه۳
۲.۵ – سوره حج، آیه۶۶
۲.۶ – سوره عنکبوت، آیه۴
۲.۷ – سوره مطففین، آیه۲۹
۲.۸ – سوره انفال، آیه۳۰
۲.۹ – سوره انفال، آیه۳۶
۲.۱۰ – سوره محمد، آیه۱
۳ – فهرست برخی منابع
۴ – پانویس
۵ – منابع

معرفی البختری

منابع کهن نام پدر او را «هاشم» ذکر کرده‌اند، اما دسته‌ای از مآخذ مهم دیگر آن را «هشام» گفته‌اند.

[۱] محمدبن عمر واقدی، مغازی، ج۱، ص۱۴۹، به کوشش مارسدن جونز، لندن، ۱۹۶۶م.

[۲] احمدبن حسین بیهقی، دلائل النبوه، ج۳، ص۱۴۰، به کوشش عبدالمعطی قلعجی، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.

[۳] ابن اثیر، الکامل، ج۲، ص۶۳.

مادر ابوالبختری آروی، دختر حارث بن عبدالعزی بن عثمان بن عبدالدار ابن قصی بوده است.

[۴] مصعب بن عبداللـه زبیری، نسب قریش، ج۱، ص۲۱۳، به کوشش لوی پرووانسال، قاهره، ۱۹۵۳م.

ابوالبختری از رهبران قریش

ابوالبختری، عاص بن هاشم (هشام)

[۵] المغازی، ج‌۱، ص‌۱۴۹.

[۶] سیره ابن‌هشام، ج‌۲، ص‌۶۳۱.

[۷] تاریخ طبری، ج‌۱، ص‌۵۴۲‌.

بن حارث بن اسد بن عبدالعزّی بن ‌قصی ‌بن ‌کلاب

[۸] انساب الاشراف، ج‌۱، ص‌۱۶۵.

[۹] نسب قریش، ص‌۲۱۳.

[۱۰] اسدالغابه، ج‌۱، ص‌۲۲۳‌ـ‌۲۲۴.

از بزرگان مشرک قریش می‌باشد.
وی در آغاز رسالت حضرت محمد – صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – در کنار دیگر سران قریش قرار داشت و یک بار همراه عتبه ، شیبه و ابوسفیان نزد ابوطالب آمد و از این‌که پسر برادر وی محمد- صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – به عقاید و آداب و سنن آنان پشت کرده و به مقدسات آنان توهین می‌کند، گله کرد

[۱۱] ابن اسحاق، سیره ، ص۱۲۹ ، به کوشش محمد حمیداللـه، قونیه، ۱۴۰۱ق/۱۹۸۰م.

و تا پایان عمر نیز اسلام نیاورد.
با این‌همه وی یکی از کم‌آزارترین سران قریش نسبت به پیامبر- صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – و مسلمانان بود.

طرفدار مدارا با پیامبر

تمامی منابع تاریخی گواهی می‌دهند که وی همواره طرفدار نرمش و مدارا با پیامبر و بنی‌هاشم بود.
در دوران محاصر بنی هاشم و مسلمانان در شعب ابی‌طالب ، یک بار که ابوجهل مانع رساندن غذا به شعب برای خدیجه همسر پیامبر – صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – شده بود، ابوالبختری سخت برآشفت و با استخوان پای شتری بر وی حمله برد و سرش را شکست و شعری نیز در نکوهش او سرود .

[۱۲] ابن اسحاق، سیره ، ص۱۴۲ ، به کوشش محمد حمیداللـه، قونیه، ۱۴۰۱ق/۱۹۸۰م.

حتی گفته‌اند که به رغم پیمان‌نام قریش ، خود به محاصره شدگان غذا می‌رساند.

[۱۳] مصعب بن عبداللـه زبیری، نسب قریش، ج۱، ص۲۱۳، به کوشش لوی پرووانسال، قاهره، ۱۹۵۳م.

پس از آن‌که محاصره در شعب به درازا کشید، ابوالبختری یکی از پنج نفری بود که تصمیم گرفتند به نفع پیامبر و بر ضد سران قریش و پیمان‌نام معروف که در مورد محاصر بنی‌هاشم نوشته شده و در خان کعبه نهاده شده بود، اقدام کنند و در پی آن با سلاح به بنی‌هاشم و بنی عبدالملب روی آوردند و از آنان خواستند از محاصره خارج شوند

[۱۴] محمد بن اسحاق ابن هشام، السیره النبویه، ج۲، ص۱۵، به کوشش مصطفی سقا و دیگران، قاهره، ۱۳۵۵ق/۱۹۳۶م.

[۱۵] محمد ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۲۱۰، به کوشش احسان عباس، بیروت، دارصادر.

وی یکی از پنج نفری است که برای شکستن محاصره بنی‌هاشم بسیار کوشید

[۱۶] السیر و المغازی، ص‌۱۶۵.

[۱۷] السیر و المغازی، ص‌۱۶۷.

ابوطالب ضمن سرودن شعری از آن گروه ستایش کرد.

[۱۸] مصعب بن عبداللـه زبیری، نسب قریش، ج۱، ص۴۳۱، به کوشش لوی پرووانسال، قاهره، ۱۹۵۳م.

پیشنهادکم‌ آزارتر

وی هرگز ایمان نیاورد؛ با این حال، بنابه نقل مورّخان، گاه با اکراه و برخلاف میل خویش، سران قریش را همراهی می‌کرد و شواهد نشان می‌دهد که در برابر پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله)موضعی ملایم‌تر از دیگر مشرکان داشت؛ چنان‌که روزی در مقابل کسانی‌که به پیامبر آزار می‌رساندند، با سلاح ایستاد

[۱۹] المغازی، ج۱، ص۸۰‌.

[۲۰] الطبقات، ج۱، ص۱۶۴.

پس از مهاجرت یاران پیامبر – صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – از مکه ، سران قریش در « دارالندوه » گرد آمدند و دربار این واقعه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ابوالبختری که همراه زمعه بن اسود از قبیل بنی اسد در این شورا شرکت کرده بود، در مقابل پیشنهادهای گستاخانه‌ای چون دستگیری و زندانی کردن یا کشتن پیامبر، کم‌آزارترین پیشنهاد یعنی اخراج پیامبر- صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – را از مکه مطرح کرد.

[۲۱] احمدبن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۲۵۹-۲۶۰، به کوشش محمد حمیداللـه، قاهره، ۱۹۵۹م.

پس از آن‌که پیامبر به قصد هجرت ، شبانه از مکه خارج شد، عده‌ای از سران قریش به تعقیب وی پرداختند.
ابوالبختری از این کار اکراه داشت، از این‌رو مورد خشم و نکوهش ابوجهل قرار گرفت.

[۲۲] محمدبن عمر واقدی، مغازی، ج۱، ص۳۷، به کوشش مارسدن جونز، لندن، ۱۹۶۶م.

مرگ در جنگ بدر

در رمضان سال ۲ق/۶۲۴م جنگ بدر بین مسلمانان و سران قریش روی داد.
ابوالبختری همراه قریش در این جنگ شرکت کرد، اما پیامبر فرمود هرکس ابوالبختری را یافت، به دلیل حمایت‌های گاه و بی‌گاه وی از حضرت و بی‌میلی برای جنگ با مسلمانان، یاران خویش او را نکشد.

[۲۳] المغازی، ج‌۱، ص‌۸۰‌.

[۲۴] سیره ابن‌هشام، ج‌۲، ص‌۶۲۹.

[۲۵] دلائل النبوه، ج‌۳، ص‌۱۴۰ .

[۲۶] دلائل النبوه، ج‌۳، ص‌۱۴۱.

مجذّر بن زیاد بلوی ابوالبختری را یافت و به او گفت پیامبر فرمان داده است تو را نکشند و از او خواست تسلیم شود تا او را نزد پیامبر- صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم – ببرد.
ابوالبختری خواست تا به دوستش جناده بن ملیحه نیز که همراه او بود، امان داده شود، ولی مجذر نپذیرفت.
ابوالبختری با مجذّر به جنگ پرداخت و به دست او کشته شد.

[۲۷] مصعب بن عبداللـه زبیری، نسب قریش، ج۱، ص۲۱۳-۲۱۴، به کوشش لوی پرووانسال، قاهره، ۱۹۵۳م.

[۲۸] سیره ابن هشام، ج‌۲، ص‌۶۲۹‌.

[۲۹] سیره ابن هشام، ج‌۲، ص‌۶۳۰‌.

فرزندان و اعقاب

فرزند او اسود نیز از رجال قریش بود.
از نوادگان او طلحه بن عبدالرحمن بن عبدالله بن اسود است که مادر او فاطمه دختر امام علی ابن ابی‌طالب – علیه‌السلام- است.

[۳۰] محمدبن سائب کلبی، جمهره النسب، ج۱، ص۷۴، به کوشش ناجی حسن، بیروت، ۱۴۰۷ق/۱۹۸۴م.

وی فرزند دیگری نیز به نام اسماعیل داشت که در ۸ق، در فتح مکه ، اسلام آورد.

[۳۱] زبیدی، تاج العروس، ج۱۰، ص۱۳۶.

به گفت ابن حزم

[۳۲] علی بن احمد ابن حزم ، جمهره‌انساب العرب ، ص ۱۱۷ ، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۰۳ق.

اعقاب ابوالبختری از طریق اسود ادامه یافته‌اند.

ابوالبختری در شأن نزول

سوره حجر، آیات ۹۰تا۹۳

برخی مفسّران، ابوالبختری را از جمله مقتسمان دانسته‌اند که خداوند درباره آن‌ها فرموده است

[۳۳] قرطبی، ج‌۱۰، ص‌۳۹.

:«کَما أَنزَلنا عَلَی المُقتَسِمینَ • الَّذِین جَعَلوا القرءَانَ عِضینَ • فَوربّکَ لنَسئلنَّهم أجمَعینَ • عَمّا کَانوا یَعمَلونَ » همان‌گونه که عذاب را بر تقسیم‌کنندگان نازل کردیم، همانان که به بعضی از قرآن ایمان آوردند؛ پس سوگند به پروردگارت که از همه آنان خواهیم پرسید از آن‌چه انجام‌داده‌اند.

[۳۴] حجر/سوره۱۵، آیه۹۰-۹۳.

سوره ص، آیات ۴تا۱۰

ابوالبختری و سایرسران قریش در سال‌های آغازین دعوت آشکار پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله)نزد ابوطالب آمدند و از این‌که برادرزاده او به عقاید، آداب و مقدّسات آنان پشت کرده، شکایت کردند.

[۳۵] السیر و المغازی، ص‌۱۴۷ .

[۳۶] السیر و المغازی، ص‌ ۱۴۸.

[۳۷] سیره ابن‌هشام، ج‌۱، ص۲۶۴.

[۳۸] تاریخ طبری، ج‌۱، ص‌۵۴۳‌.

خداوند در آیات ۴ تا۱۰ سوره ص

[۳۹] ص/سوره۳۸، آیه۴-۱۰.

به شرح ماجرا و بیان سخنان سران کفر پرداخته و علّت اعتراض آنان را تردید در نزول آیات الهی بر پیامبر دانسته است؛ سپس آنان را تهدید کرده و در پایان، از انکار نبوت حضرت به وسیله آنان، سخن گفته است

[۴۰] تفسیرالتبیان، ج‌۸‌، ص‌۵۴۳.

[۴۱] تفسیرالتبیان، ج‌۸‌، ص‌ ۵۴۴.

[۴۲] مجمع‌البیان، ج‌۸‌، ص‌۷۲۵‌ـ‌۷۲۸.

:«و‌عَجِبوا أن جاءَهم مُنذِرٌ مِنهم و‌…».

سوره اسراء، آیات ۹۰تا۹۶

بنابه نقلی از ابن‌عباس، گروهی از سران قریش از جمله ابوالبختری گرد هم آمده، از رسول خدا(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله)خواستند که با آنان ملاقات کند. حضرت به گمان آن که آنان در پی پذیرش اسلامند، نزد آنان رفت؛ امّا برخلاف انتظارش، وعده ریاست و مال به وی دادند تا دست از مبارزه با بت‌پرستی بردارد و از دعوت خویش برگردد. پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله)با ردّ همه پیشنهادهای آنان فرمود: من فرستاده خداوند به سوی شما هستم تا شما را بشارت دهم و بترسانم. آنان در پی پاسخ پیامبر گفتند: حال که چنین است، چون شهر ما محدود و کم آب است، از خدایت بخواه تا کوه‌ها را حرکت دهد و نهرهایی مانند نهرهای شام و عراق برایمان جاری سازد؛ گذشتگان

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.