پاورپوینت عائشه بنت الشاطی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عائشه بنت الشاطی دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عائشه بنت الشاطی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عائشه بنت الشاطی :

عایشه عبدالرحمان بنت‌الشاطی

بنت الشّاطی، عایشه عبدالرّحمان، بانوی مؤلّف و محقّق مصری در ادبیات عرب و علوم قرآنی می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخ و محل تولد بنت الشّاطی
۲ – تحصیلات بنت الشّاطی
۳ – دلیل انتخاب نام بنت الشّاطی
۴ – تدریس بنت الشاطی
۵ – ازدواج بنت الشّاطی
۶ – تمایز تفسیر بنت الشّاطی با سایر تفاسیر
۷ – شرکت در محافل علمی و کنفرانس‌های جهانی
۸ – دیدگاه بنت الشاطی درباره حقوق زنان
۹ – علت شهرت بنت الشاطی
۱۰ – آثار بنت الشّاطی
۱۰.۱ – کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم
۱۰.۱.۱ – ترجمه فارسی کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم
۱۰.۲ – کتاب مقال فی الانسان و الشخصیه الانسانیه
۱۰.۳ – کتاب القرآن و التفسیر العصری
۱۰.۴ – کتاب تراجم سیّدات بیت النبوه
۱۰.۴.۱ – عنوان‌های ترجمه کتاب تراجم سیّدات بیت النبوه
۱۰.۵ – کتاب مع المصطفی (علیه الصلاه والسلام)
۱۰.۶ – اسامی برخی آثار بنت الشّاطی
۱۰.۷ – تصحیح و تحقیق چند اثر مهم ادبی و حدیثی
۱۱ – منابع جهت مطالعه
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

تاریخ و محل تولد بنت الشّاطی

در ۱۳۳۱/۱۹۱۳ در دمیاط مصر متولد شد و در همانجا رشد یافت.

تحصیلات بنت الشّاطی

او نزد پدرش که از تربیت یافتگان الازهر بود ادبیات عربی و قرآن آموخت. با وجودِ مخالفت پدر، تحصیلات غیر دینی خود را در مدارس مصر گذراند و در جوانی در مجله النهضه آغاز به نشر شعر و مقاله کرد و مدتی بعد منتقد ادبی روزنامه الاهرام شد. در ۱۳۱۵ش/۱۹۳۶ به دانشکده ادبیاتِ دانشگاه فؤاد اول (دانشگاه قاهره کنونی) وارد شد. در ۱۳۲۹ ش/۱۹۵۰ دکتری خود را با گذراندن پایان نامه‌ای درباره ابوالعلاء معرّی (متوفی ۴۴۹) از همان دانشگاه دریافت کرد.

[۱] ماهر شفیق فرید، «بنت الشاطی راهبه فی محراب أبی العلاء»، الهلال، سال۱۰۷، رمضان ۱۴۱۹/ژانویه ۱۹۹۹، ص۱۶۴ـ۱۷۳.

دلیل انتخاب نام بنت الشّاطی

بنت الشّاطی برای تحصیلات غیر دینی هویت خود از پدرش پنهان کرد و نام مستعارِ بنت الشّاطی (دختر ساحل) را برگزید.

تدریس بنت الشاطی

بنت الشّاطی سال ۱۳۲۹ ش/۱۹۵۱، مدرّس زبان و ادبیات عرب در دانشگاه عین شمس قاهره شد. پس از بازنشستگی در اواخر دهه چهل شمسی/پایان دهه شصت میلادی، استاد مطالعاتِ عالیِ قرآنی در دانشگاه قرویین در شهر فاس مراکش گردید

[۲] دایره المعارف جهان اسلام آکسفورد، ذیل «عبدالرحمان، عایشه».

و این مقام را تا زمان مرگ در آذر ۱۳۷۷/دسامبر ۱۹۹۸ حفظ کرد.

[۳] رضوان سید، «بنت الشاطی و الاءسلامیه الجدیده»، السفیر، سال ۲۵، ش۸۱۸۴، ۲۵ دسامبر ۱۹۹۸، ص۱۴.

ازدواج بنت الشّاطی

پیشینه‌ها و علایق ادبی بنت الشّاطی سبب شد که وی در دوران تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه قاهره علاقه‌مند و تا حدّی شیفته درس‌های امین خولی (متوفی ۱۳۴۵ش/۱۹۶۶) شود و در مطالعات قرآنی بعدی خود روش و مکتب ادبی را در تفسیر برگزیند که بنیانگذار آن امین خولی بود.

[۴] دایره المعارف الاسلامیه، (تاریخ مقدمه ۱۹۶۹)، ذیل «تفسیر» (از امین خولی)، ج۵، ذیل «تفسیر»، ص۳۶۸ـ۳۷۴.

بنت الشّاطی در ۱۳۲۴ ش/۱۹۴۵ با امین خولی ازدواج کرد

[۵] دایره المعارف جهان اسلام آکسفورد، ذیل «عبدالرحمان، عایشه».

و همواره از او متأثر ماند، به گونه ای که غالبِ تألیفات خود را به وی اهدا کرد.

تمایز تفسیر بنت الشّاطی با سایر تفاسیر

پیروی از روش امین خولی، بنت الشّاطی را یکی از چهار یا پنج قرآن پژوهِ مبرِّز در مکتب ادبی در تفسیر گردانده است، اما او با دیگر شاگردان امین خولی چون شُکری محمد عَیّاد و محمد احمد خَلَف اللّه که همین روش را در مباحث مختلف تفسیر قرآن به کار گرفته اند تفاوت‌هایی دارد.

[۶] عفت محمد شرقاوی، الفکرالدینی فی مواجهه العصر، دراسه تحلیلیه لاتجاهات التفسیر فی العصر الحدیث، قاهره (۱۹۷۶)، ص۳۰۲ـ۳۹۰.

[۷] محمد ابراهیم شریف، اتجاهات التجدید فی تفسیر القرآن الکریم فی مصر، قاهره ۱۴۰۲/۱۹۸۲، ص۴۹۱ـ۵۴۰.

[۸] علی سفعان، المنهج البیانی فی تفسیر القرآن الکریم، قاهره۱۹۸۱، ص۸۵ـ۱۲۵.

بنت الشّاطی در نوشته‌های تفسیری خود محتوای هر آیه را به گونه موضوعی و با دقت در همه آیات مشابه آن و نیز با توجه به سبک‌های ادبی، در قرآن بررسی می‌کند، ترتیب نزول آیات مشابه را در نظر می‌گیرد، به جستجوی قرائن و شواهدِ همراهِ آیات می‌پردازد، به تأویل‌های خلاف ظاهر و اسرائیلیّات توجه نمی‌کند، اکتشافات علمی و اقوالِ نحویان، بلاغیان و مفسّران را بر الفاظ و آیات قرآن تحمیل نمی‌کند و می‌کوشد که معنای اصلی هر واژه را با نظرداشتِ دیگر کاربردهای قرآنی بیابد و تنها یک معنا، و نه وجوه و احتمالات متعدّد، در تفسیر آیات عرضه کند

[۹] عایشه بنت الشاطی، الاعجاز البیانی للقرآن الکریم و مسائل ابن ازرق، قاهره ۱۹۶۲ـ۱۹۶۸، ج۱، ص۱۰ـ۱۱، ۱۷ـ۱۸.

[۱۰] علی سفعان، المنهج البیانی فی تفسیر القرآن الکریم، قاهره ۱۹۸۱، ص۱۱۵ـ۱۲۰.

[۱۱] عفت محمد شرقاوی، الفکرالدینی فی مواجهه العصر، دراسه تحلیلیه لاتجاهات التفسیر فی العصر الحدیث، قاهره (۱۹۷۶)، ص۳۳۹ـ۳۴۷.

[۱۲] محمد ابراهیم شریف، اتجاهات التجدید فی تفسیر القرآن الکریم فی مصر، قاهره ۱۴۰۲/۱۹۸۲، ص۴۹۱ـ۵۴۰، ص۴۸۳.

وی با تکیه بر این روش، چند سوره از جزء آخر قرآن را در التفسیر البیانی للقرآن الکریم، که در دو مجلد در سال‌های ۱۳۴۱ـ۱۳۴۷ ش/ ۱۹۶۲ـ ۱۹۶۸ به چاپ رسیده است، تفسیر می‌کند، اما در برخی از دیگر کتاب‌هایش از این روش کمتر بهره می‌گیرد.

[۱۳] Johannes J. G. Jansen، The Interpretation of the Koran in modern Egypt، Leiden 1974، ص۶۸ـ۷۶.

شرکت در محافل علمی و کنفرانس‌های جهانی

بنت الشّاطی از معدود زنان مسلمان مصری عصر خویش است که در سطوح دانشگاهی شهرت و مقبولیت نسبی یافت. وی در محافل علمی و کنفرانس‌های جهانی بسیاری شرکت جست، استاد میهمان چند دانشگاه در کشورهای عربی بود و آثارش بارها در مصر و دیگر کشورهای عربی مورد تقدیر قرار گرفت.

[۱۴] دایره المعارف جهان اسلام آکسفورد، ذیل«عبدالرحمان، عایشه».

دیدگاه بنت الشاطی درباره حقوق زنان

با رواج گرایش‌های فمینیستی در میان زنان تحصیل کرده جهان عرب، بنت الشّاطی کتاب و مقالاتی در این باره تألیف کرد. او در کتاب المفهوم الاسلامی لتحریر المرأه تساوی زن و مرد به مفهوم جدید آن را نمی‌پذیرد، اما بر اینکه زن و مرد یکدیگر را کامل کرده و برای تحقق بخشیدن به کمال وجودی خود به همدیگر نیاز دارند، تأکید می‌کند. به اعتقاد وی، هر چند مطابق آیات قرآن، مردان بر زنان حق سرپرستی دارند، اما هیچ یک از این دو، مسئول اعمال دیگری نیست و تفاوت نسل جدید زنان با گذشتگان در این است که زنان امروز از حقوق خدادادی خود باخبرند و می‌دانند که باید این حقوق را بگیرند و بطلبند، نه آنکه با لطائف الحیل آنها را به عنوان هدیه از چنگ مردان به درآورند.

[۱۵] in contemporary Egypt”، International Journal of Middle East studies، vol. 19، no. 1 ،February 1987، ص۳۶ـ۳۷.

علت شهرت بنت الشاطی

بخشی از شهرت بنت الشّاطی در جهان اسلام و بویژه در ایران به سبب نوشته‌های او درباره زندگی پیامبر اسلام و زنان خاندان اوست. این نوشته‌ها، گرچه بر استنادهای تاریخی مبتنی است، پردازش هنری و داستانی بسیار دارد و همین موضوع، آنها را از غالبِ دیگر تألیفات سیره‌نویسی معاصر چون آثار طه حسین و محمد حسین هیکل متمایز می‌کند.

آثار بنت الشّاطی

از بنت الشّاطی، جز مقالات پراکنده‌ای که در برخی مجلات و روزنامه‌ها نوشته، بیش از شصت عنوان کتاب و رساله کوچک و بزرگ درباره اعجاز قرآن، تفسیر، ادبیات عرب، مسائل اجتماعی روز و زندگینامه پیامبر و زنان خاندان او به جا مانده است که مهمترین آنها، علاوه بر التفسیر البیانی للقرآن الکریم، عبارت است از: الاعجاز البیانی للقران الکریم و مسائل ابن ازرق.

کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم

کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم در سال۱۳۴۱ ش/۱۹۶۲، چاپ شد و چاپ جدید آن با اضافات در ۱۳۶۳ ش/۱۹۸۴انجام شد.
در این کتاب پس از بررسی تاریخچه بحث اعجاز بیانی و بلاغی قرآن، آن را تنها و مهمترین نوع اعجاز مورد اتّفاق در میان دانشمندان می‌داند و سپس می‌کوشد با ذکر نمونه‌هایی از بلاغت قرآن نشان دهد که هیچ تراد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.