پاورپوینت طبیعیات دانشنامه علائی‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت طبیعیات دانشنامه علائی‌ دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت طبیعیات دانشنامه علائی‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت طبیعیات دانشنامه علائی‌ :

پاورپوینت طبیعیات دانشنامه علائی‌ (کتاب)

«طبیعیات دانش نامه علائی»، به زبان فارسی ، توسط ابوعلی سینا و به درخواست علاء الدوله ابو جعفر محمد بن دشمنزیار بن کاکویه از بنی کاکویه، تالیف شده است.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – جوهر و عرض
۲.۲ – حرکت
۲.۳ – مکان
۲.۴ – حرارت و برودت
۲.۵ – حواس
۲.۶ – عقل
۳ – وضعیت کتاب
۴ – پانویس
۵ – منبع

ساختار کتاب

بخش طبیعیات، یکی از بخش‌های پنج گانه دانش نامه است، زیرا دانش نامه علائی در پنج بخش منطق ، طبیعیات ، علم هیئت ، علم موسیقی و علم الهی تالیف گردیده است که منطق، طبیعیات و الهیات توسط خود بو علی نوشته شده و ما بقی بعد از رحلت وی توسط شاگردش ابو عبید جوزجانی و با استفاده از آثار خود شیخ الرئیس، تکمیل شده است. مؤلف، از آن جایی که طبیعیات را در ادامه بخش‌های قبلی آورده است، لذا هیچ مقدمه و خطبه‌ای در آغاز این بخش وجود ندارد.

گزارش محتوا

جوهر و عرض

شیخ الرئیس، این قسمت دانش نامه را با بحثی از جوهر و عرض آغاز می‌نماید و اقسام عرض را بیان می‌کند و عهده دار شناخت حالات گوناگون بخشی از هستی را، دو علم طبیعی و ریاضی می‌داند. اولی، از حالاتی سخن می‌گوید که تصورشان همراه با ماده است و دومی از حالاتی بحث می‌کند که در وهم از ماده جدایند.

[۱] طبیعیات دانشنامه علائى، ابن سینا، ص۱.

حرکت

مؤلف، در ادامه، از جنبش یعنی همان حرکت بحث می‌کند و اقسام دفعی و تدریجی آن را بیان می‌نماید و از اینکه حرکت، در کدام یک از مقولات صورت می‌گیرد و در هر کدام چگونه واقع می‌شود، سخن به میان می‌آورد، سپس حرکت اجسام را به سه حرکت عرضی ، حرکت قسری و حرکت طبعی تقسیم می‌کند، چون حرکت یک شی ء، از سه حال بیرون نیست: ۱. به تبع حرکت چیزی است که آن را در بر گرفته، مانند: حرکت لباس داخل صندوق به تبع حرکت صندوق؛ این را حرکت عرضی می‌نامند. ۲. با نیروی یک عامل بیرون از ذات شی ء است که آن را از جایی خاص به جایی دیگر حرکت می‌دهد، مانند: حرکت یک سنگ از پایین به بالا توسط جرثقیل؛ این را حرکت قسری می‌خوانند. ۳. از درون ذات خود شی ء سرچشمه می‌گیرد، مانند: حرکت یک سنگ از بالا به پایین؛ این را حرکت طبعی می‌گویند.

[۲] طبیعیات دانشنامه علائى، ابن سینا، ص۱۰.

مکان

ابن سینا در مورد مکان نیز توضیحاتی مبسوط دارد که از آن جمله بیان خواص چهارگانه مکان است. وی، اقوالی گوناگون را در زمینه حقیقت مکان نقل می‌کند از قبیل صورت بودن آن، هیولی بودن آن و… ایشان، در ادامه بحث خلا را مطرح می‌کند و اعتقاد به وجود خلا را امری موهوم و دور از عقل می‌داند.

حرارت و برودت

در فصلی خاص در مورد سردی و گرمی طبیعی و ناطبیعی بحث شده است؛ سردی و گرمی طبیعی، مانند سردی آب و گرمی آتش ؛ سردی و گرمی ناطبیعی در سه صورت حاصل است: ۱. در صورت همسایگی با جسم گرم یا سرد. ۲. در صورت جنبش و مالش. ۳. در صورت روشن شدن؛ یعنی تابیدن نور .
در مرحله بعد اجسام بسیط مورد بررسی واقع می‌شوند.

[۳] طبیعیات دانشنامه علائى، ابن سینا، ص۲۷.

ابن سینا، اجسام بسیط را از لحاظ اینکه قابل کون و فساد هستند یا نه، به دو دسته تقسیم می‌کند. در همین جا سنگین تر بودن جسم سرد را از جسم گرم، ریشه یابی کرده است. یکی از ادعاهای بو علی در مورد طبیعت اجسام که دنبال اثباتش می‌باشد، این است که هر جسمی دارای شکل و جایگاه طبیعی می‌باشد. از جمله نقض و ابراماتی که در باره سردی و گرمی اجسام وجود دارد، این است که هیچ جسم گرمی قابل سرد شدن و هیچ جسم سردی قابل گرم شدن نیست که مؤلف، مفصلا آن را بررسی نموده است. انقلاب عناصر اربعه به هم دیگر بحث د

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.