پاورپوینت طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها (کتاب) دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها (کتاب) :

پاورپوینت طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها (کتاب)

طبقات المحدثین باصبهان و الواردین علیها، نوشته ابوالشیخ انصاری (۲۷۴- ۳۹۶ ه) است که به زبان عربی می‌باشد و معمولا به تقسیم بندی طبقات در سه طبقه بزرگ اصحاب، تابعین و تابعی التابعین پرداخته است و در هر یک از طبقات ملاک‌های خود در را درون این سه طبقه بزرگ، به طبقات کوچک تری تقسیم و در آن ذکر نموده است.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – ذکر اسامی مترجمین
۲.۲ – اشکالات محقق به کتاب
۲.۳ – ذکر راویان طبقه محدثین
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – محتوای فصل اول
۳.۲ – محتوای فصل دوم
۳.۳ – منبع کتاب
۴ – وضعیت کتاب
۵ – فهرست‌های پایانی جلد چهارم
۶ – منبع

ساختار کتاب

در واقع اصل کتاب در دو جلد بوده که با تعلیقات و تحقیقات محقق به چهار جلد رسیده است. جلد اول کتاب دارای دو مقدمه، که یکی از محقق و دیگری از آقای دکتر اکرم ضیاء عمیری می‌باشد. در جلد اول دو باب درباره اصفهان و دیگری درباره شخصیت مولف تنظیم گشته است. باب اول از دو فصل تشکیل یافته، فصل اول از باب اول در دو مبحث از پیرامون اسماء اصفهان و مبحث دوم از موقعیت، مساحت و تاریخ فتح اصفهان سخن می‌گوید. فصل دوم، در اهمیت اصفهان می‌باشد. باب دوم از جلد اول دارای دو فصل است که شامل زندگانی مولف، اسم و اهمیت کتاب می‌شود. فصل دوم، از این باب شامل دو مبحث می‌باشد. سپس نوبت به ذکر اصل کتاب می‌رسد، که با مقدمه‌ای از مولف و بعد از آن به ذکر چهار طبقه از راویان و اسامی آنان می‌پردازد.
جلد دوم با ادامه طبقه چهارم از جلد اول و ذکر چهار طبقه دیگر از راویان ادامه می‌یابد که شامل محدثان طبقه ۵ تا ۸ می‌باشد. جلد سوم و چهارم تشکیل شده است از سایر مولفین و مترجمین. در انتهای جلد آخر خاتمه‌ای از محقق نیز ذکر گردیده است. همچنین در پایان جلد چهارم به فهرست‌های تفصیلی هر چهار جلد اشاره شده است.

گزارش محتوا

ابوشیخ بر خلاف بسیاری از طبقات نگاران، فقط بر ملاک زمان، نسبت به ملاک‌های دیگر توجه داشته است، زیرا نکته اصلی مورد توجه وی و به خصوص محدثینش، رابطه استادی و شاگردی بین طبقات مختلف بود که به نظر او تنها با ملاک زمان و تعیین سال وفات آن‌ها امکان پذیر بود و ملاک‌هایی چون نسب و جغرافیا در این جهت کارآیی ندارد.
البته، عامل جغرافیا نمی‌تواند در این راستا بی تاثیر باشد، زیرا با شناخت محل سکونت راوی و چگونگی حیات علمی او و نیز آگاهی از سفرهای او به نقاط دیگر می‌توانیم به امکان یا عدم امکان روایت نمودن او از راویان شهرهای دیگر پی ببریم و حق آن بود که این ملاک در کتب طبقات نگاری به طور جداگانه مورد توجه قرار می‌گرفت و شاید احساس این نقیصه بود که به همراه اموری همچون حس وطن دوستی، بعضی از طبقات نگاران را وادار نمود تا اقدام به طبقات نگاری محلی نمایند. از جمله کتبی که به این امر اختصاص دارند؛ می‌توان از کتاب‌هایی همچون طبقات الشامیین نوشته ابوسعید عبدالرحمن بن ابراهیم (۱۷۰- ۲۴۵ ه)، طبقات علماء افریقیه و طبقات علماء تونس نوشته ابوالعرب محمد بن احمد تمیمی قیروانی (م ۳۳۳ ه)، طبقات الجزریین تالیف ابوعروبه حسین بن محمد حرانی (م ۳۱۸ ه) و همچنین کتاب حاضر نام برد.
مولف احادیثی را که محدثین ذکر شده، فقط در کتب آنان دیده می‌شود را، از قولشان، در این کتاب ذکر نموده است. (احادیثی را که هیچ کس غیر این راوی نقل ننموده است) همچنین به ذکر انساب، اسامی، و موت آنان نیز پرداخته است.

ذکر اسامی مترجمین

مولف به آنچه که در ابتدای کتاب وعده داده بود، وفا نموده و به ذکر اسامی مترجمین و اسم والد آنان، سپس ذکر نسب و کنیه اشاره نموده است؛ همچنین، وی از قبیله و کشور آنان دریغ ننموده است. سپس بعضی از شیوخ و شاگردان و گاهی تاریخ ولادت را ذکر نموده و به ذکر وفات، مکان موت و دفن نیز اهتمام نموده است. اگر از کسانی بوده که به اصفهان آمده و اهل آنجا نبوده، تاریخ قدومش را ذکر کرده است. همچنین تاریخ خروج و دفعات ورود را اشاره کرده است. در بسیاری از موارد وظیفه آن محدث را ذکر کرده که مثلا والی چه شهری بوده یا قاضی در اصفهان گشته و یا امام جماعت کدام مسجد از اصفهان بوده است.
در برخی موارد نادر، شرح حال محدث را از داستان یا قصه‌ای نقل می‌کند و بعضی از نصایح و اقوال حکیمانه یا تفسیر آیات ، از قول راوی را نقل می‌نماید.
در برخی موارد آن قدر نسب مترجم را طول می‌دهد که به ۱۳ جد یا بیشتر می‌رسد.

اشکالات محقق به کتاب

محقق بر این کتاب چند اشکال گرفته است؛ مثلا می‌گوید که مولف در بسیاری موارد نیازی به ذکر بعضی از داستان‌ها وقایع نبوده است؛ ولی در کتاب ذکر کرده؛ مثل وصف خلقت فرعون و یا اخباری از خنفساء در شرح حال کسایی ، همین طور تعدادی از مشاهیر علماء را در کتاب نیاورده و حال حق مطلب این بوده که در این کتاب نامی از آنان برده شود؛ مثل سلیمان ابی عبدالله الاغر، مولی جهینه، داود بن علی ظاهری، ابی مسلم خراسانی، عبدالرحمن بن ابی حاتم رازی، ابی فرج علی بن حسین بن محمد اصفهانی و تعدادی از علما دیگر که به اصفهان آمده‌اند؛ اما اسم آنان از قلم افتاده است.
همچنین تمام صحابه‌ای را که به اصفهان آمده، ذکر ننموده؛ مانند عتبه بن فرد، اهبان بن اوس اسلمی، ابی ابراهیم مولی‌ ام سلمه ، همچنین زنان صحابی که سلمان فارسی سبقت آنان را به دین اسلام ذکر کرده ا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.