پاورپوینت صلاحالدین ایوبی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت صلاحالدین ایوبی دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت صلاحالدین ایوبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت صلاحالدین ایوبی :
صلاح الدین ایوبی
صلاح الدین یوسف بن ایوب بن شاذی که بعدها معروف به صلاح الدین ایوبی شد، یکی از نامدارترین حاکمان و فرماندهان در تاریخ اسلام بوده است.
فهرست مندرجات
۱ – زندگی نامه
۱.۱ – مذهب
۲ – ورود صلاح الدین به مصر
۲.۱ – قتل شاور
۳ – حکومت فاطمیها
۳.۱ – دلایل افول فاطمی ها
۳.۲ – آخرین حاکم فاطمیون
۴ – صلاح الدین و شیعیان
۴.۱ – مبارزه با شیعیان
۴.۱.۱ – مبارزه با آموزهها و نمادهای شیعی
۴.۱.۲ – گفتن نام خلفای راشدین در خطبه
۴.۱.۳ – تغییر قاضیان شیعی
۴.۱.۴ – سرو سامان دادن امور اقتصادی
۴.۱.۵ – تاسیس مدارس علمیه شافعی
۵ – جنگهای صلیبی
۵.۱ – موقعیت بیت المقدس
۵.۲ – شهرت صلاح الدین
۶ – مرگ صلاح الدین
۷ – پانویس
۸ – منبع
زندگی نامه
صلاح الدین یوسف بن ایوب بن شاذی
[۱] دیوان المبتدا و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشان الاکبر،ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، تحقیق، شحاده، خلیل، ج۱، ص۳۱۶، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۸ ق.
که بعدها معروف به صلاح الدین ایوبی شد، یکی از نامدارترین حاکمان و فرماندهان در تاریخ اسلام بوده است. او فتوحات بسیاری را برای مسلمانان به دست آورد و از مرزهای اسلامی در مقابل مسیحیان اروپایی حفاظت کرد که در ادامه از آن بحث خواهیم کرد.
نجم الدین ایوب پدر پادشاهان ایوبی در تکریت زندگی میکرد و صلاح الدین نیز در همان شهر به دنیا آمد.
[۲] الاعلام قاموس تراجم لاشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین،الزرکلی، خیر الدین، ج۲، ص۳۸، بیروت، دار العلم، ۱۹۸۹.
در این شهر قوم کرد زندگی میکردند و خاندان ایوبی نیز جزو قوم کرد بودند.
[۳] الاعلام، ج۳، ص۱۸۳.
البته به جهت غلبهای که عربی بودن در آن زمان یافته بود، آنها کمتر به کرد بودن شناخته شده بودند و این به این سبب بوده که در آن زمان نژاد غیر عرب کمتر به عنوان نژاد خاص خود قدرت ترکتازی داشته است.
نجم الدین ایوب در زمان عماد الدین زنگی حاکم شهر بعلبک بود.
[۴] وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح الدین ایوبی،کاظم پور، داوود، ص۱۴۳، فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش، سال پنجم، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۷.
صلاح الدین از همان اوان کودکی علاقه شدیدی به یادگیری فنون جنگی، به ویژه شمشیر بازی و جنگ با خنجر داشت و بالاخره در این فنون مهارتهایی را به دست آورد. او به احتمال زیاد از همان کودکی با فقه شافعی آشنا شده باشد؛ فقهی که بعدها در ترویجش تلاش بسیاری کرد.
[۵] وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح الدین ایوبی، ص۱۴۳.
مذهب
صلاح الدین بدون شک یک سنی متعصب و شافعی تمام عیار بود و وقتی که در مصر به قدرت رسید تمام سعی خود را در نشر این مذهب و جایگزین کردن آن به جای مذهب شیعه به کار گرفت که در قسمتهای بعدی این مطلب را بیش تر توضیح میدهیم.
[۶] وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح الدین ایوبی،، ص۱۴۴.
ورود صلاح الدین به مصر
مسیحیان در سالهای ابتدایی جنگ صلیبی توانسته بودند شهرهای مسلمان نشین بسیاری را فتح کنند و این فتوحات به آنان روحیه بسیار داد تا این که طمع فتح قاهره ، مرکز دولت فاطمی را در سر بپرورانند. «ارتش بزرگ مسیحی به سمت قاهره حرکت کرد و شهرهایی که در میان راه بود از جمله شهر بزرگ بلبیس را فتح و آنجا را غارت کرده و مردمان را نیز کشتند».
[۷] البدایه و النهایه،ابو الفداء اسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقی، ج۱۲، ص۲۵۵، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷/۱۹۸۶.
در نهایت آنها به قاهره رسیدند و آنجا را به محاصره خود در آوردند. اما مردم قاهره که بیم آن داشتند فرنگیها در قاهره نیز چنان کنند که در بلبیس کرده بودند، به دفاع از شهر برخاستند.
العاضد که به عنوان خلیفه فاطمی در آنجا حکومت میکرد از حکومت عباسی درخواست کمک کرده و از آنها تقاضا کرد برای رفع مشکل صلیبیون نیروی نظامی به آنجا بفرستند. او که خوب میدانست بدون کمک، قدرتی برای مقابله با غربیها ندارد، خواستار لشکر کشی اسدالدین شیرکوه فرمانده بزرگ که عموی صلاح الدین بود، شد.
«اسد الدین با شش هزار سپاهی عازم مصر شد و پیش از حرکت، نیازهای سپاهیان را رفع نمود و هر سواری را بیست دینار عطا کرد. جماعتی از امرا نیز در خدمت او بودند و صلاح الدین یوسف بن ایوب به همراه پدرش ایوب برادر شیرکوه او را همراهی میکردند. چون نزدیک قاهره شد فرنگیها عقب نشینی کرده و به شهرهای خود بازگشتند. او نیز در اواسط همان سال وارد قاهره شد. “العاضد لدین الله” خلیفه فاطمی او را خلعت داد و برای او و لشکریانش مقرری معین نمود».
[۸] تاریخ ابن خلدون،ابن خلدون، ج۵، ص۳۳۰.
قتل شاور
اسد الدین بعد از مدتی که وارد قاهره شده بود توانست به کمک فرماندهان و خواست عاضد خلیفه فاطمی، وزیر خلیفه که “شاور” نام داشت و به نوعی تمام امور را ریاست میکرد به قتل برساند».
[۹] الاعلام، ج۳، ص۱۵۴.
اسد الدین با مرگ شاور همه کاره قاهره شد و العاضد تنها نامی از خلافت را یدک میکشید. اما اسدالدین بعد از فتح قاهره، عمر چندانی نکرد و دو ماه بعد فوت کرد.
[۱۰] شمس الدین محمد بن احمد الذهبی، تدمری، عمر عبد السلام،تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، تحقیق، ج۳۹، ص۱۹۶، بیروت، دار الکتاب العربی، ۱۴۱۳ ق.
بعد از او، فرماندهانش بر سر جانشینی او اختلاف کردند تا این که با خواست خلیفه فاطمی و همراهی بعضی از فرماندهان، صلاح الدین یوسف بن ایوب جانشین عموی خود شده و این گونه حکومت صلاح الدین بر مصر آغاز شد.
از عاضد نیز تنها نامی به عنوان خلیفه باقی مانده بود و در امور مملکتی هیچ نقشی نداشت تا این که در هنگام مریضیش از حکومت کنار گذاشته شد که تفصیل آن را در بخش حکومت فاطمیها خواهیم آورد.
حکومت فاطمیها
دولت فاطمی که میتوان آن را دولت علوی نامید، «دولتی بود که دامنه کشورش پهناور و مدت فرمانروایی اش طولانی بود، زیرا آغاز آن در سال ۲۹۶ و پایانش در سال ۵۶۷ بود. اولین خلیفه فاطمی المهدی بالله نام داشت، وی ابو محمد عبید الله بن احمد بن اسماعیل ثالث بن احمد بن اسماعیل ثانی بن محمد بن اسماعیل اعرج بن جعفر الصادق علیهالسّلام بود. البته نسبهای دیگری نیز برای فاطمیها نقل شده که در آن اختلاف وجود دارد، اما آنچه از این نسبهای مختلف مسلم است این که ایشان علوی و اسماعیلی هستند، و اتصال ایشان به علی علیهالسّلام صحیح و درست است».
[۱۱] ابن الطقطقی، محمد بن علی بن طباطبایی، الفخری فی الآداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، تحقیق، مایو، عبد القادر محمد، ص۲۵۷، بیروت، دار القلم العربی، ۱۴۱۸/۱۹۹۷.
خلفای فاطمی به نشر و گسترش شیعه در مصر همت گماردند که خود مقالهای دیگر میطلبد و از وظیفه این نوشتار خارج است. اما به ذکر همین نکته بسنده میکنیم که فاطمیها نمادهای شیعه را برافراشتند و تشیع را به عنوان مذهب رسمی مصریان مطرح کردند.
دلایل افول فاطمی ها
افول فاطمیها به دلیل دو ویژگی بود که آنها در اواخر دوره خود داشتند:
۱. وزیران فاطمی قدرت فوق العادهای پیدا کردند که این قدرت وزراء با تضعیف خلفای فاطمی همراه بود.
۲. سست شدن پایههای حکومت؛ بدین ترتیب که وزیران قدرت یافته، بر سر تصاحب قدرت به کشمکش و نزاع با هم پرداختند و این درگیریهای داخلی قدرت حکومت را به شدت تضعیف کرد.
آخرین حاکم فاطمیون
العاضد آخرین حاکم فاطمیون بود که در حکمرانیش سن زیادی نداشت از این باب بیشتر امور دولتی به دست وزیران افتاد که یکی از مهمترین و قدرتمندترین آنها شخصی به نام شاور بود که به دست اسد الدین شیرکوهی کشته شد.
[۱۲] وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح الدین ایوبی، ص۱۴۲.
پس از مرگ شاور، اسد الدین امور مصر را در دست گرفت. اسدالدین که یک سنی مذهب و هم پیمان خلیفه بغداد به حساب میآمد، وزارت حکومتی را در دست گرفت که از مروجان شیعه بوده و خود را در مقابل حکومت بغداد میدانست و این خود نشان از وضع اسف بار حکومت فاطمیها میدهد. وزارت اسد الدین به همراه سستی حاکم، موجب زمینه سازی برای پایان حکومت فاطمیها شد. بعد از اسد الدین «صلاح الدین بر دولت تسلط یافت، و به هر یک از خویشان خود که نزدش آمده بودند قطعه زمینهایی با ارزش بخشید، و دست اطرافیان عاضد را کوتاه کرد و خود شخصا امور حکومت را در دست گرفت. پس از چندی عاضد بیمار شد، و بیماریش رو به فزونی نهاد، و در سال ۵۶۷ درگذشت. در این وقت مردم درباره شخصی که باید نامش در بالای منابر به عنوان خلافت برده شود بی رغبتی نشان دادند، تا آن که روز جمعه فرا رسید و مردی بالای منبر رفته خطبه خواند، و نام المستضی ء (خلیفه عباسی) را به خلافت برد و کسی به گفته او اعتراضی ننمود. از آن پس همچنان در مصر خطبه به نام عباسیان خوانده شد، و دولت فاطمیها یکباره از سرزمین مصر برافتاد، و صلاح الدین یوسف بن ایوب با استقلال و بدون وجود رقیب و منازع به حکومت مصر پرداخت».
[۱۳] الفخری، ص۲۵۷ – ۲۵۸.
[۱۴] تاریخ ابن خلدون، ج۴، ص۱۰۵.
و این گونه حکومت فاطمیان پایان یافت و صلاح الدین ایوبی حاکم بلا منازع مصر شد.
صلاح الدین و شیعیان
حکومتهای سنی مذهب غالبا رابطه خوبی با شیعیان نداشته و معمولا با تمام تلاش سعی در از بین بردن شیعیان میکردند. حتی در بسیاری از موارد، حاکمان سنی مذهب با اقلیتهای دینی همچون یهودیان و مسیحیان ، رفتاری مناسب داشتند و حتی مقامهایی را به آنها میدادند اما هرگز این احترامات را برای شیعیان قائل نبوده و با سختترین شکل ممکن با آنها به مبارزه میپرداختند. برای این امر میتوان ادله و شواهد بسیاری را ذکر کرد که خود مجالی دیگر میطلبد و از وظیفه این نوشتار خارج است.
حکومت ایوبیان و در راس آن صلاح الدین نیز بنابر همین سیره، تلاشهای بسیاری برای ریشه کن کردن تشیع در مصر کردند. این تلاشها میتوانست دلائل متفاوتی داشته باشد که بطور قطع و یقین مهمترین آن، دلائل مذهبی بوده است. صلاح الدین به عنوان یک شافعی تمام عیار، تحمل اقلیتهایی مثل شیعه ر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.