پاورپوینت صحابه پیامبر
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت صحابه پیامبر دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت صحابه پیامبر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت صحابه پیامبر :
صحابه
بحث پیرامون صحابه از این جهت ضروری مینماید که دین از طریق این افراد به نسل بعدی انتقال یافته است. به همین جهت صحابه در طریق ارسال پیام دین واقع میشوند. شیعه با توجه به تبعیت از مکتب اهل بیت (علیهالسّلام) به هر صحابی و گفتههایش از رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اعتماد نمیکند. اما در یک دیدگاه افراطی به دلیل نقص در مبانی اعتقادی، عدهای قائل به عدالت تمام صحابه شدهاند. قبل از بیان این احکام باید به موضوع بحث یعنی صحابی پرداخت که در این مقاله به آن میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – معنی لغوی صحابه
۱.۱ – مشتقات صحب در قرآن
۲ – معنی اصطلاحی صحابه
۳ – صحابه در عرف
۴ – نظر مشهور در مورد صحابه
۴.۱ – گستردگی تعریف مشهور
۵ – نظرات غیر مشهور در مورد صحابه
۶ – تعداد صحابه
۷ – کودکی تعدادی از صحابه
۸ – عدالت صحابه
۹ – عناوین مرتبط
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
معنی لغوی صحابه
اصحاب و صحابی از مشتقات صحب، یصحب میباشند و مصدر آن صحبه است. صحابه به معنی اصحاب است
[۱] الافریقی المصری، محمد بن مکرم بن منظور، لسان العرب، بیروت، دار صادر، بی تا، ج۱، ص۵۱۹.
و به لحاظ استعمال در موارد گوناگون چون یار و یاور و همنشین و رفیق و پیرو و مطیع بکار میرود. قیدی که در معنی لغوی این کلمه است، کثرت همنشینی است و به همین دلیل صرف دیدار و همنشینی به مصاحبت منجر نمیشود. اسلام و ایمان و همکیش و یا همشان بودن و… در معنی لغوی وجود ندارد به همین دلیل کافر و مسلمان در معنی لغوی میتوانند با هم مصاحبت داشته باشند.
مشتقات صحب در قرآن
مشتقات کلمه صحب در قرآن کریم بکار رفته چون اصحاب، اصحابهم، صاحبته، صاحبکم، صاحبه، صاحبه، صاحبی، صاحبهما، صاحبهم و…. . که در همان معنی لغوی بکار رفته که مراد از آن گاهی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و گاهی در مورد پدر و فرزندش میباشد که در اعتقاد با هم اختلاف دارند و همچنین گاهی مراد قوم کافر و یا دو کافر است و یا بر اهل بهشت یا جهنم و گاهی مراد همنشین پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است. (سوره توبه: و اصحاب مدین و المؤتفکات اتتهم رسلهم بالبینات و سوره یونس: اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون — اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون و سوره معارج: و صاحبته و اخیه.)
[۲] توبه/سوره۹، آیه۷۰.
[۳] یونس/سوره۱۰، آیه۲۶.
[۴] یونس/سوره۱۰، آیه۲۷.
[۵] معارج/سوره۷۰، آیه۱۲.
از این استعمالات قرآنی واضح میشود که لفظ اصحاب و مشتقات آن به خودی خود دارای معنی ارزشی و معنوی نبوده بلکه از طرفین مصاحبت باید پی به ارزش دار بودن چنین همراهی و ارتباطی پی برد.
معنی اصطلاحی صحابه
از مهمترین مبانی در عدالت صحابه تعریف اصطلاحی این واژه است؛ زیرا این تعریف موضوع برای حکم به عدالت نزد اهل سنت است. اینک به تعاریف مختلفی که از سوی عالمان اهل سنت برای صحابه شده اشاره میکنیم.
صحابه در عرف
صحابه (به کسر صاد و فتح آن) جمع صاحب به معنای یار و در اصطلاح این فن، کسی را گویند که پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را در حال اسلام دیدار کرده باشد و صحابی منسوب به آن است (الصحابی من لقی النبی صلی الله علیه وآله وسلم مؤمناً به و مات علی الایمان)
[۶] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، ص۸.
ولی عرفاً صحابی به کسی می گویند که مدت مصاحبتش زیاد باشد (لکن العرف یخصص هذا الاسم بمن کثرت صحبته)
[۷] جزری، ابن اثیر، علی بن محمد، جامع الاصول، ج۱، ص۷۴.
نظر مشهور در مورد صحابه
به دلیل وابستگی کامل علم حدیث به اسناد و طرق رسیدن به روایات، علماء علم حدیث بیشتر به بحث درمورد صحابی و تعریف و شرائط آن پرداختهاند از جمله میتوان به افرادی چون ابن حجر عسقلانی اشاره کرد. ابن حجر عسقلانی در اینباره میگوید: صحیحترین تعریفی که در اینباره ارائه شده این است: صحابی کسی است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را ملاقات کرده باشد در حالی که به او ایمان داشته و بر آیین اسلام بمیرد. قید اسلام برای اینکه ما شخصی را صحابی بدانیم لازم است و به همین دلیل کسی که مسلمان نباشد ولی با پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مصاحبت داشته باشد به او صحابی اطلاق نمیشود. این قید فارق بین معنی لغوی و اصطلاحی است؛ زیرا در معنی لغوی قید اسلام وجود ندارد.
[۸] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۸.
با توجه به این تعریف باید بگوییم هر کسی از مسلمانان که به دیدن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) موفق شده در نظر ابن حجر از صحابه است؛ چرا که فقط این گذاره در این تعریف مورد درک دیگران است و بقیه قیود این تعریف خارج از درک دیگران است. به همین دلیل نظر مشهور اهل سنت در تعریف صحابی فقط مسلمانی است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را دیده باشد.
[۹] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تهران، کتابفروشی مرتضوی، ۱۳۷۵ ش، ج۲، ص۹۶.
ابن حجر در ادامه براساس تعریفی که ارائه داده، میگوید: به این ترتیب صحابی بر هر کسی که پیامبر را ملاقات کند چه مجالستش طولانی باشد چه نباشد، چه از آن حضرت روایت نقل کند چه نقل نکند، چه با پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به جنگ رفته باشد چه نباشد، چه اینکه فقط پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را دیده باشد بدون اینکه با آن حضرت مجالست داشته باشد و یا حتی به خاطر عارضی مانند نابینائی آن حضرت را ندیده باشد، اطلاق میشود.
[۱۰] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۸.
این تعریف که به گستردگی موضوع یعنی عموم صحابه میانجامد، مورد تایید بخاری و احمد بن حنبل و تابعین آنها بوده است و به همین جهت از پایگاه قابل توجهی در اهل سنت برخوردار شده است بطوریکه ما میتوانیم این نظر را به اهل سنت استناد دهیم.
گستردگی تعریف مشهور
تعریف مشهور با این گستردگی شامل اطفال (چه اطفالی که خوب و بد را تشخیص بدهند چه تشخیص ندهند) میشود و بر طبق تعریف مشهور، باید عموم اطفال را نیز جزء صحابه دانست! با اینکه ادراک و بلوغ عقلی برای کودکان متصور نیست. پس با این تعریف بسیاری از صحابه بنابر نظر مشهور اهل سنت باید کودکانی باشند که به حد ادراک نرسیدهاند؛ درحالی که حکم بدیهی عقل با آن ناسازگار است. ابن حجر در دفاع از نظر مشهور به دفع این اشکال پرداخته و گفته همه کودکانی که به سن بلوغ نرسیده ولی ادراک آنها در حد درک دیدار میباشد داخل در تعریف بوده و جزء صحابه میشوند!! و کودکانی که به این حد نرسیدهاند، از حهت روایت نمودن جزء صحابه نمیباشند بلکه تابعی هستند اما از این جهت که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ایشان را دیده صحابی هستند!!
[۱۱] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۸.
[۱۲] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۹.
مساله دیگری که در گستره افراد صحابه میتواند تاثیر گذار باشد این است که آیا کسی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را بعد از رحلت آن حضرت دیده باشد، جزء صحابه میباشد یا خیر؟ در این رابطه اهل سنت دو نظر متفاوت بیان کردهاند که با قبول آن تعداد اصحاب افزایش مییابد. البته گستردگی تعریف مشهور محدود به این نمیشود بلکه جن و انس را نیز داخل این تعریف نموده و آنان را نیز جزء صحابه میشمرند که با مخالفت ابن اثیر با صحابی شمرده شدن جن روبرو شده. اما ابن حزم اندلسی و ابن حجر تعریف را شامل جن نیز میدانند!
در مورد ملائکه نزد اهل سنت اختلاف است که آیا میتوان آنها را جزء صحابه شمرد یا خیر؟ منشا این اختلاف این است که بین اهل سنت اختلاف است که آیا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نسبت به ملائکه رسول محسوب میشود یا خیر؟ عدهای مانند فخر رازی در اسرار التنزیل معتقدند که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) رسول خدا برای ملائکه نیست در نتیجه نمیتوانند پاورپوینت صحابه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) باشند. اما برخی دیگر چون تقی الدین سبکی رسالت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را شامل ملائکه میداند و در نتیجه ملائکه نیز داخل در تعریف صحابه میشوند.
[۱۳] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۸.
نکته دیگر در تعریف مشهور این است که عمومیت این
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.