پاورپوینت شیعیان زیدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شیعیان زیدی دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیعیان زیدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شیعیان زیدی :

فرقه زیدیه

‌زیدیه یکی از فرقه‌های اصلی شیعه می‌باشد، پیدایش فرقه زیدیه به قرن دوم هجری باز می گردد، آنان پس از امام حسین (علیه‌السلام) زید شهید فرزند امام زین العابدین (علیه‌السلام) را امام می دانند و امام سجاد (علیه‌السلام) را تنها پیشوای علم و معرفت می شمارند.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخچه زیدیه
۲ – پیدایش زیدیه
۳ – زید بن علی
۴ – زید بن علی در نظر امامان اهل بیت
۵ – مطالعه آثار
۶ – مختصری از عقاید زیدیه
۷ – عقیده زیدیه در باره امامت
۸ – مختصری از احکام فقهی زیدیه
۹ – برخی از اسامی دانشمندان زیذیه
۱۰ – قیام‌های زیدیه
۱۱ – فرقه‌های زیدیه
۱۱.۱ – جارودیه
۱۱.۲ – سلیمانیه
۱۱.۳ – صالحیه
۱۱.۴ – سایر فرقه‌ها
۱۲ – حکومت‌های زیدیان
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

تاریخچه زیدیه

اکثر نویسندگان زیدی بجای امام سجاد (علیه‌السلام) حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را امام خود می دانند.

[۱] ربانی گلپایگانی، علی، فرق و مذاهب کلامی، ص ۹۹.

و زید امام پنجم شمرده می شود و پس از وی فرزندش یحیی بن زید و پس از وی محمد بن عبدالله و ابراهیم بن عبداللّه را امام می دانند (که همگی بر ضد خلفای اموی قیام کردند و شهید شدند) بعد از آن کار زیدیه انتظام نیافت تا اینکه ناصر اطروش که از اعقاب برادر زید بود، در خراسان ظهور کرد و در اثر تعقیب حاکم محل، از آنجا فرار کرده به سوی مازندران که هنوز مسلمان نشده بودند رفت و پس از سیزده سال تلاش عده زیادی را مسلمان و به مذهب زیدیه در آورد، سپس به یاری آنان ناحیه طبرستان را مسخّر ساخته و به امامت پرداخت و پس از وی اعقاب او تا مدتی در آن سامان امامت کردند.

[۲] الهامی، داود، سیری در تاریخ تشیع، ص ۴۰۱.

شیخ مفید درمعرفی زیدیه می‌نویسد: «زیدیه به امامت علی و حسن و حسین و زید بن‌ علی (علیهم‌السلام) قائل هستند و نیز به امامت هر فاطمی که به خود دعوت کند و در ظاهر عادل،‌ اهل علم و شجاعت باشد و با او بر شمشیر کشیدن برای جهاد بیعت شود.»

[۳] مفیچ، محمد بن محمد، اوائل المقالات، ج۱، ص۳۹.

پیدایش زیدیه

نهضت زید در اصل مورد تأیید امام باقر و امام صادق (علیه‌السلام) بود. و بدین جهت آن دو امام به شیعیان خود به طور مخفیانه توصیه می کردند که با زید بیعت نمایند و عهد و پیمانی هم میان امام (علیه‌السلام) و زید منعقد شده بود که مسلماً اگر زید پیروز می شد، به آن عهد وفا و حکومت را تحویل امام معصوم (علیه‌السلام) می داد، ولی بسیاری از شیعیان خیال می کردند رهبر نهضت زید بن علی است که با شمشیر قیام و خروج کرده و مردم را به رضا از آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرا می خواند و مقصود از آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) هم خودش است. بدین جهت برخی از شیعیان که از مظالم امویان به تنگ آمده بودند، زید را امام واجب الاطاعه می دانستند و در مقابل این فکر انحرافی که به شدت گسترش می یافت کاری ساخته نبود چون امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) واقع امر را به خاطر رعایت تقیه علناً نمی توانستند بگویند.
زید هم به خاطر حفظ جان امام عهد و پیمانی را که با امام بسته بود نمی توانست بگوید. بنابراین جلوی این فکر انحرافی گرفته نشد و باعث شد زیدیه پدید آید که خود زید در پیدایش آن کوچکترین نقشی نداشته و بعید نیست که عقیده به امامت او بعد از شهادت دلیرانه اش پیدا شده باشد چون جایی دیده نشده که زید خود را امام نامیده باشد.

[۴] الهامی، داود، سیری در تاریخ تشیع، ص ۴۰۰ – ۴۰۱ (با تصرف).

زید بن علی

زید بن علی، در بین سالهای ۷۵ تا۸۰ هجری متولد و در بین سالهای ۱۲۰ تا ۱۲۲ شهید شده است.

[۵] ربانی گلپایگانی، علی ، فرق و مذاهب کلامی، ص ۱۰۰.

[۶] امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۱۰۸.

او در کوفه اقامت گزید. سپس به شام و در مجلس هشام بن عبدالملک حاضر شد با او مکابره کرد و پنج ماه زندانی شد و بعد از آن به مدینه و عراق بازگشت در سال ۱۲۰ هجری چهل هزار تن از مردم کوفه با او بیعت کردند، مردم را به کتاب و سنت و جهاد دعوت می کرد. فرمانروای بصره و کوفه در زمان او، یوسف بن عمر ثقفی بود. جنگ میان او و لشکریان اموی درگرفت، بعد از چند روز زید کشته شد، سر او را به دروازه دمشق آویزان کردند، جسدش را در خاکروبه کوفه عریان بر دار کردند و بعداً سوزانیدند.

[۷] اشعری، ‌علی بن اسماعیل،‌مقالات الاسلامیین،‌ ص۶۵.

[۸] طبری، محمد بن جریر،‌ تاریخ طبری،‌ج۵،‌ ص ۴۹۷ – ۵۰۴.

زید بن علی در نظر امامان اهل بیت

امام صادق (علیه‌السلام) بسیار می فرمود: «خدا عمویم را رحمت کند».

[۹] صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۲۲۵.

[۱۰] صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۲۸.

شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام) بابی به نقل روایات ائمه معصوم (علیهم‌السلام) در مدح و منقبت زید اختصاص داده است. به عنوان نمونه امام هشتم (علیه السلام) فرمودند:… زید بن علی از دانشمندان آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بود وی برای خشنودی خدا خشمگین شد و با دشمنان خدا جهاد کرد، و در راه خدا به شهادت رسید.

[۱۱] صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۲۵.

امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «ای زید مادری که تو را به دنیا آورده است برگزیده است».
اصل قیام و جهاد زید هم مورد تأیید ائمه (علیهم‌السلام) بوده است.

[۱۲] صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۲۵.

دانشمندان امامیه مثل شیخ مفید و شیخ بهائی و… توصیف زید کرده اند.

مطالعه آثار

آثار علمی که به زید منسوب است عبارتند از: تفسیر غریب القران، الصفوه، رساله ای علما الامه، مناسک الحج و مجموعه فقهی و حدیثی منسوب به وی بدست می آید که در مسایل مبدأ و معاد با عقاید امامیه هماهنگ است.

[۱۳] برغانی قزوینی، محمدعلی، ریاض الاحزان، ص ۱۸۱.

[۱۴] شوشتری، محمدتقی، قاموس الرجال، ج ۴، ص ۲۶۲ (به نقل از فاضل رضوی، شخصیت و قیام زید بن علی).

و بطلان بعضی عقاید زیدیه دلیل بر انحراف زید بن علی نمی شود.

مختصری از عقاید زیدیه

کلام زیدیه از نظر روش، عقل گراست چنانکه از نظر اصول و مبادی کلامی نیز با کلام عدلیه (امامیه و معتزله) هماهنگ است و مهم ترین اصول عدلیه را قبول دارند:
الف- درباره صفات خبریه روش تأویل دارند، مثلا یداللّه را به نعمت و قدرت تفسیر کرده اند، بر خلاف اهل حدیث و حنابله.
ب -رؤیت بصری خداوند را محال و مستلزم جسمانیت می دانند. (موافق امامیه اند)
ج- عدل و حکمت الهی را مثل امامیه قبول دارند. (خدا را عالم و بی نیاز می دانند)
د- در مورد جبر یا اختیار انسانها می گویند: خداوند خالق افعال بندگان نیست، چگونه خداوند آنان را به کاری که خود می آفرینند، امر کرده، و از کاری که قضای الهی به تحقق آن تعلق گرفته است نهی کند؟ (مطابق نظر مفوضه اند)
ه -خداوند فعل قبیح انجام نمی دهد و کسانی که گناه کبیره انجام دهند فاسق اند نه کافر اند و نه مومن.

عقیده زیدیه در باره امامت

عقیده زیدیه درباره امامت بر خلاف دیدگاه شیعه است آنها معتقد اند که امام باید دارای ویژگیها ذیل باشد:
۱- از اولاد فاطمه زهرا (علیهاالسلام) باشد. حسنی یا حسینی، چون پیامبر فرمود: «اَلْمَهدِی مِن وُلْدِ فاطمه»
۲- عالم به شریعت و زاهد و شجاع باشد تا از جهاد با دشمنان فرار نکند.
۳- آشکارا به دین خدا دعوت کند و برای یاری دین قیام مسلحانه کند. (مثل زید بن علی) وجود چند امام در زمان واحد در کشورهای مختلف جایز است و گاهی هم زیدیه بدون امام بوده اند.

[۱۵] شوشتری، محمدتقی، قاموس الرجال، ج۴، ص ۱۰۴.

مختصری از احکام فقهی زیدیه

مجموعه فقهی و حدیثی که به مسند امام زید معروف است، نخستین کتاب در فقه و حدیث زیدیه است که علمای زیدیه بر آن شرح هایی زده اند که مفصل ترین آنها «الروض النظیر فی شرح مجموع الفقه الکبیر» تألیف قاضی ش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.