پاورپوینت شیطان در قرآن
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت شیطان در قرآن دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیطان در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت شیطان در قرآن :
پاورپوینت شیطان در قرآن
هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان میگویند. خداوند در قرآن کریم به وسوسههای شیطان اشاره کرده و از آنان حذر داده است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای شیطان
۲ – ابلیس
۳ – سوال و جواب
۴ – توجیه ابلیس
۵ – آزمون بزرگ
۶ – قضیه مهلت
۷ – علت مهلت
۸ – نخستین عمل شیطان
۹ – عمل دیگر او
۱۰ – دام بزرگ شیطان
۱۱ – مشارکت شیطان
۱۲ – توطئه شیطان
۱۳ – سلطه شیطان
۱۴ – علائم و دعوتهای شیطان
۱۴.۱ – دیگر علائم وی
۱۵ – دار و دسته شیطان
۱۶ – جنسیت جنیان
۱۷ – عناوین مرتبط
۱۸ – پانویس
۱۹ – منبع
معنای شیطان
شیطان در معنای اصلی، گویا مفهوم وصفی دارد یعنی «شریر»؛ در قرآن عزیز، شیطان به همین معنی بکار رفته است جز اینکه گاهی در مورد خود ابلیس و گاه با معنای عام در مورد هر موجود شریری که شرارت در او «ملکه راسخ» گردیده است.
حتی در قرآن تصریح شده است که ممکن است شیطان از جن یا از انس باشد: «و کذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن».
[۱] انعام/سوره۶، آیه۱۱۲.
«و چنین قرار دادیم برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای بشری یا جن». پس چنین نیست که همه جن بد باشند همانطور که در آیات قبل دیدیم؛ «و انا منا المسلمون…».
[۲] جن/سوره۷۲، آیه۱۴.
«البته گروهی از ما مسلمان (و گروهی ظالمند)».
پس شیاطین دسته ویژهای از جن یا انس هستند که کارشان شرارت است.
ابلیس
در میان شیاطین جن، فرد ممتازی وجود دارد که در شیطنت مقام عالی دارد و او ابلیس است؛ در مورد ابلیس در قرآن مباحث زیادی وجود دارد؛ در یک آیه به جن بودن او، تصریح شده است: «فسجدوا الا ابلیس کان من الجن».
[۳] کهف/سوره۱۸، آیه۵۰.
«پس سجده کردند جز ابلیس (که) از جن بود».
سوال و جواب
در اینجا این پرسش مطرح میگردد که اگر ابلیس از جن است چگونه مشمول فرمانی شد که برای فرشتگان در مورد سجده برای حضرت آدم صادر گردید که ظاهر آن دلالت دارد بر اینکه ابلیس هم از فرشتگان است.
در پاسخ به این پرسش، بین مفسران بحثهای زیادی شده است در این زمینه که آیا ابلیس فرشته بوده است یا جن؟
شاید بهترین پاسخ، صورت جمع بین هر دو باشد با این توضیح که ابلیس به جهت بسیاری عبادت، در زمره فرشتگان به حساب میآمد و ملائکه خیال میکردند که او از خود ایشان است و خطاب هم که شد، گویی ابلیس، به همین دلیل، مشمول این خطاب بود و خودش هم میدانست که مشمول این خطاب هست.
یا ممکن است بگوییم چون اکثر قریب به اتفاق مخاطبان خداوند در امر به سجده، ملک بودند؛ اینک در قرآن در مقام حکایت و نقل از آن خطاب میفرماید به ملائکه گفتم سجده کنید، همه سجده کردند جز ابلیس، و این نحوه بیان، نادر هم نیست.
توجیه ابلیس
ابلیس سجده نکردن خود بر آدم (علیهالسّلام) را چنین توجیه میکند: «قال لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصال من حما مسنون».
[۴] حجر/سوره۱۵، آیه۳۳.
«من کسی نیستم که برای بشری که او را با خاکی بازمانده از لجنی فرو مالیده ساختهای، سجده کنم!».
ـ و یا در تعبیری دیگر که میگوید: «انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین».
[۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۲.
«من از او بهترم، مرا از آتش و او را از خاک آفریدهای».
آزمون بزرگ
این آزمون بزرگی بود و او با آن همه عبادت که به تعبیر حضرت امام علی (علیهالسّلام) «شش هزار سال، عبادت کرد که معلوم نیست به شمار سالهای دنیایی است یا اخروی» (که هر روز آن خود هزار است)؛ و کان قد عبد الله سته الاف سنه. لایدری امن سنی الدنیا ام من سنی الآخره؟
[۶] امام علی، نهج البلاغه، ص۴۵۰، خطبه قاصعه، تصحیح دکتر صبحی الصالح.
با این آزمایش چنان پست و مطرود شد که به وی خطاب آمد: «قال فاخرج منها فانک رجیم».
[۷] حجر/سوره۱۵، آیه۳۴.
«برو بیرون، تو رانده شدهای!». «و ان علیک اللعنه الی یوم الدین».
[۸] حجر/سوره۱۵، آیه۳۵.
«تا رستاخیز، بر تو لعنت باد!».
هنگامی که ابلیس دریافت مساله جدی است و از آن مقام والایی که میداشته؛ به خاطر سجده نکردن به حضرت آدم؛ فرو افتاده است؛ دشمنی شگرفی نسبت به آدم، پیدا کرد و گفت: «لئن اخرتن الی یوم القیامه لاحتنکن ذریته الا قلیلا».
[۹] اسراء/سوره۱۷، آیه۶۲.
«(خدایا) اگر مرا تا رستخیز واگذاری؛ فرزندان او (آدم) را زیر فرمان خواهم آورد مگر کمی را (که نتوانم)».
«قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین».
[۱۰] ص/سوره۳۸، آیه۸۲.
«و سوگند به قدرت تو که همگی را گمراه خواهم کرد».
قضیه مهلت
مساله مهلت خواستن ابلیس و مهلت دادن خداوند به او؛ در سه مورد در قرآن ذکر شده است: «قال انظرنی الی یوم یبعثون».
[۱۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۴.
«تا روزی که مردم برانگیخته میشوند؛ مرا مهلت ده!».
«قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون».
[۱۲] حجر/سوره۱۵، آیه۳۶.
[۱۳] ص/سوره۳۸، آیه۷۹.
«گفت پروردگارا، مرا تا روزی که (مردم دوباره) برانگیخته میشوند، مهلت ده!». اما البته خداوند نمیفرماید که به او تا قیامت مهلت دادیم بلکه میفرماید: «قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم».
[۱۴] حجر/سوره۱۵، آیه۳۷ -۳۸.
«فرمود همانا تو از مهلت دادهشدگانی تا روز هنگام معلوم».
علت مهلت
«و ما کان له علیهم من سلطان الا لنعلم من یؤمن بالآخره ممن هو منها فی شک».
[۱۵] سبا/سوره۳۴، آیه۲۱.
«شیطان بر آدمیان تسلطی ندارد مگر برای اینکه ما بدانیم چه کسی به آخرت، ایمان دارد و چه کسی نسبت به آن در تردید است».
و اما کارهایی که به او اجازه داده شده است که به صورت تکوینی انجام دهد یا خود مدعی است که انجام خواهد داد؛ در قرآن معظم؛ در موارد بسیار یادآوری شده است:
نخستین عمل شیطان
نخستین کار او وسوسه است که شاید کارهای دیگر او نیز به همین باز میگردد و این کار را در مورد آدم و حوا انجام داد و باعث خروج آنان از بهشت گردید:
«یا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنه…»
[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۲۷.
«ای فرزندان آدم، شیطان مبادا بفریبدتان، همانگونه که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون راند».
«فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه…»
[۱۷] بقره/سوره۲، آیه۳۶.
«شیطان لغزانیدشان از آنجا؛ و آن دو را از جایی که بودند بیرون راند».
عمل دیگر او
یکی دیگر از کارهای شیطان تلاش او برای گمراه ساختن انسانهاست:
«ثم لآتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم».
[۱۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۷.
«سپس من از پیشرو و پشت سر و راست و چپ… نزد آنها میروم (برای گمراه کردن)».
و تو بیشتر آنان را سپاسگزار نخواهی یافت.
این پیش بینی شیطان؛ در یک آیه در مورد برخی اقوام، تصدیق شده است:
«و لقد صدق علیهم ابلیس ظنه فاتبعوه الا فریقا من المؤمنین».
[۱۹] سبا/سوره۳۴، آیه۲۰.
«پندار شیطان در مورد آنان درست در آمد و از او پیروی کردند جز گروهی از مؤمنان».
دام بزرگ شیطان
از کارهای دیگر شیطان که سرلوحه برنامههای اوست، زینت دادن کارهای بد در نظر آدمیان است:
«لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین».
[۲۰] حجر/سوره۱۵، آیه۳۹.
«(کارهای بد را) در نظر آنها میآرایم بر روی زمین و همگی را کلا گمراه خواهم کرد.»
و این از دامهای بزرگ شیطان است که چیزهایی را که در آن رضای خدا نیست؛ بیشتر جلوه میدهد و بیش از حدی که به طور طبیعی لذت دارد؛ در ذائقه انسان لذیذ نشان میدهد؛ چنانکه آدمی فکر میکند راه حرام، دلچسبتر است. خیال میکند مرغ همسایه غاز است.
مشارکت شیطان
از کارهای دیگر شیطان، مشارکت در اموال و اولاد است یعنی کاری که اموال و اولاد را به حرام مشوب میکند.
و کار دیگر، وعده دادن به مردم. در قیامت میگوید من کاری جز وعده دادن نکردم:
«وعدتکم فاخلفتکم».
[۲۱] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۲۲.
«به شما وعده دادم و خلاف آن را در مورد شما انجام دادم (خلف وعده کردم با شما)».
از صحنههای دوزخ یکی همین است که چون مردم وارد میشوند و در مییابند که جایگاهشان دوزخ است؛ با هم مجادله میکنند و هر یک میگوید تقصیر دیگری بود و همه میگویند تقصیر شیطان بود و گویی شیطان را به محاکمه میکشند اما شیطان میگوید:
«ما کان لی علیکم من
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.