پاورپوینت شیخ‌هادی تهرانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شیخ‌هادی تهرانی دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیخ‌هادی تهرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شیخ‌هادی تهرانی :

محمدهادی تهرانی

تهرانی، شیخ محمدهادی، فقیه و اصولی قرن سیزدهم است.

فهرست مندرجات

۱ – مشخصات
۲ – فعالیت علمی
۳ – شاگردان
۴ – خصایص
۵ – تکفیر شیخ هادی توسط بعضی از علما
۶ – آرای شیخ هادی
۷ – درگذشت
۸ – فرزندان
۹ – تالیفات
۹.۱ – آثار منظوم
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منابع

مشخصات

او در بیستم رمضان ۱۲۵۳ در خانواده ای روحانی در تهران به دنیا آمد.
پدرش، محمدامین، مشهور به «واعظ» بود.

[۱] نعمت اللّه صفری فروشانی، «رساله حق و حکم و شرح حال شیخ محمدهادی تهرانی»، ج۱، ص۱۳۹، نامه مفید، سال ۱، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۴).

او در تألیفات خود، از جمله در مَحجّه العلماء، چندین بار مجلسی اول (ملامحمدتقی) را جدّ خود، مجلسی دوم (ملامحمدباقر) را دایی و وحیدبهبهانی را عموی خود معرفی کرده است.

[۲] علی دوانی، شرح حال و آثار و افکار آیت اللّه بهبهانی، ج۱، ص۲۸۱، تهران (۱۳۹۶).

برخی، برای توجیه چگونگی این انتسابها سخنانی گفته اند.

[۳] مقدمه مصطفوی، ص د ـ و، محمدهادی تهرانی، اشعه نور: ترجمه و تفسر آیه نور، ترجمه حسن بن محمدرحیم مصطفوی تبریزی، تهران ۱۳۲۸ ش.

[۴] علی دوانی، شرح حال و آثار و افکار آیت اللّه بهبهانی، ج۱، ص۲۸۱ـ۲۸۴، تهران (۱۳۹۶).

فعالیت علمی

شیخ هادی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در تهران، به حوزه علمیه اصفهان ــ که در آن زمان بزرگترین حوزه علمیه در ایران بود ــ رفت و نزد سیدمحمدباقر خوانساری صاحب روضات الجنات و سیدمحمدهاشم خوانساری صاحب مبانی الاصول ، سیدحسن مدرس ، ملاعلی نوری و سیدمحمد شهشهانی به فراگیری علوم منقول و معقول پرداخت، سپس به تهران بازگشت و پس از مدتی راهی عراق شد و در دهه سوم عمر خود در نجف محضر شیخ مرتضی انصاری (متوفی ۱۲۸۱) را درک کرد و پس از وفات وی به کربلا رفت و از درس شیخ عبدالحسین طهرانی معروف به شیخ العراقین که گفته می‌شود دایی او بوده است، استفاده کرد.
وی پس از وفات شیخ العراقین در ۱۲۸۶، به نجف بازگشت و مدتی نزد میرزامحمدحسن شیرازی (میرزای شیرازی صاحب حکم معروفِ تحریم تنباکو ) درس خواند، سپس خود حوزه درس مستقلی تشکیل داد.

شاگردان

شیوایی بیان ، عمق تحقیق ، تیزبینی و خوش سبکی او شاگردان فراوانی به حوزه اش جذب کرد.

[۵] محمدبن علی حرزالدین، معارف الرّجال فی تراجم العلماء و الادباء، ج۳، ص۲۲۵ـ۲۲۶، قم ۱۴۰۵.

[۶] محمدمهدی موسوی اصفهانی، احسن الودیعه، ج۱، ص۱۶۶، او، تتمیم روضات الجنات، بغداد (۱۳۴۸).

[۷] مقدمه مصطفوی، ص و ـ ز، ی ـ بج، محمدهادی تهرانی، اشعه نور: ترجمه و تفسر آیه نور، ترجمه حسن بن محمدرحیم مصطفوی تبریزی، تهران ۱۳۲۸ ش.

[۸] علی دوانی، شرح حال و آثار و افکار آیت اللّه بهبهانی، ج۱، ص۹۳، تهران (۱۳۹۶).

برخی از شاگردان وی عبارت بوده‌اند از: شیخ شریف (شریف جواهری؛ متوفی ۱۳۱۴)، نواده صاحب جواهر ؛ آقامیرزاصادق آقا مجتهد تبریزی (متوفی ۱۳۵۱)، از مراجع تقلید تبریز و مروج افکار و آثار استادش؛ شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، مؤسس حوزه علمیه قم ؛ آقاشیخ علی اصغر خطایی؛ آقاشیخ فیاض الدین سرخه ای زنجانی ( فیاض زنجانی )، صاحب ذخائر الامامه فی الخمس؛

[۹] غنا، موسیقی، قم ۱۳۷۶ـ۱۳۷۷ ش.

میرسیدعلی نجف آبادی ؛ آقامیرزا یوسف آقا مجتهد (متوفی ۱۳۳۷)؛ شیخ علی بن شیخ محمدرضا (کاشف الغطاء_متوفی ۱۳۵۰)، از نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطاء .

[۱۰] نعمت اللّه صفری فروشانی، «رساله حق و حکم و شرح حال شیخ محمدهادی تهرانی»، ج۱، ص۱۴۵ـ ۱۴۶، نامه مفید، سال ۱، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۴).

خصایص

استقلال رأی و بیم نداشتن از کثرت و عظمت مخالفان یکی از مهمترین ویژگیهای علمی شیخ هادی بود؛ برای نمونه او در محجه العلماء، آرای استادش شیخ مرتضی انصاری را با صراحت و گاه تعبیرات تند (مثلاً زَعَمَ، توهَّمَ) نقد کرد که در محیط علمی آن روز نجف تنشهایی به وجود آورد.

[۱۱] امین، ج۱۰، ص۲۳۳.

[۱۲] نعمت اللّه صفری فروشانی، «رساله حق و حکم و شرح حال شیخ محمدهادی تهرانی»، ج۱، ص۱۴۰، نامه مفید، سال ۱، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۴).

تکفیر شیخ هادی توسط بعضی از علما

از مهمترین حوادث زندگی شیخ هادی، ماجرای تکفیر اوست، ازینرو گاهی از او با عنوان شیخ هادی «مکفَّر» یاد کرده اند؛ زمینه اصلی این تکفیر، سخنان تند و گاه جسارت آمیز وی در نقد آرای عالمان امامیه و برخی آرای شاذ بوده است.

[۱۳] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۱۷، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۴] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۱۳۶ـ۱۳۷، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۵] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۱۶۷، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۶] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۱۷۶، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۷] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۱۹۳، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۸] محمدهادی تهرانی، محجه العلماء، ج۱، ص۲۱۵، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۱.

[۱۹] علی دوانی، شرح حال و آثار و افکار آیت اللّه بهبهانی، ج۱، ص۲۸۵، تهران (۱۳۹۶).

در عین حال، ماجرای مذکور به صورت رسمی صورت نگرفت.
به گزارش موسوی اصفهانی

[۲۰] محمدمهدی موسوی اصفهانی، احسن الودیعه، ج۱، ص۱۶۷ـ ۱۶۸، او، تتمیم روضات الجنات، بغداد (۱۳۴۸).

در مجلس ترحیم یکی از علمای نجف ، یکی از اطرافیان میرزاحبیب اللّه رشتی (متوفی ۱۳۱۲)، فقیه و شارح بزرگ آرای شیخ انصاری، در حضور او، تعبیری به کاربرد که به منزله تکفیر شیخ هادی بود.
میرزاحبیب اللّه سکوت کرد و اینطور تلقی شد که وی این مواجهه را قبول دارد.
در همان حال شیخ محمدحسین کاظمی (متوفی ۱۳۰۸)، مؤلف هدایه الانام و از همشاگردیهای شیخ هادی، این تکفیر را نفی کرد که مانع خدشه دار شدن شخصیت شیخ هادی شد.

[۲۱] امین، ج۱۰، ص۲۳۳.

[۲۲] نعمت اللّه صفری فروشانی، «رساله حق و حکم و شرح حال شیخ محمدهادی تهرانی»، ج۱، ص۱۴۰ـ۱۴۴، نامه مفید، سال ۱، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۴).

با اینهمه، تبلیغات شدید مخالفان شیخ هادی، مؤثر افتاد، به گونه ای که فقط چند تن از فقها، همچون شیخ محمدحسین کاظمی و ملامحمد ایروانی (فاضل ایروانی؛ متوفی ۱۳۰۶)، از وی دفاع کردند، حتی فقیه بزرگی همچون میرزای شیرازی که در آن زمان زعامت و مرجعیت عامه شیعیان را برعهده داشت و در سامرا به سر می‌برد، چاره ای جز سکوت ندید.
شاگردان شیخ نیز از دور او پراکنده شدند و فقط حدود پانزده تن مخفیانه در درس او حاضر می‌شدند.
در هجوم دوباره به شیخ هادی، فقط تعداد اندکی از فقها، همچون شیخ آقارضا همدانی (متوفی ۱۳۲۲) و شیخ محمد طه نجف (متوفی ۱۳۲۳)، مشارکت نداشتند،

[۲۳] امین، ج۱۰، ص۲۳۳.

اما فوت پدر شیخ هادی و شرکت تعدادی از بزرگان نجف در مراسم نماز وی، به بازسازی وجهه شیخ در میان مردم کمک فراوان کرد.

[۲۴] محمدبن علی حرزالدین، معارف الرّجال فی تراجم العلماء و الادباء، ج۳، ص۲۲۶، قم ۱۴۰۵.

آرای شیخ هادی

شیخ هادی گاهی در فقه ، اصول فقه و فلسفه آرایی خلاف آرای مشهور ابراز می‌کرد که بعضی از آن‌ها از آرای منحصر به فرد اوست.
او همانند اخباریها و بر خلاف اصولیها، روایات کتب اربعه شیعه را معلوم الصدور و حجیت آن‌ها را قطعی می‌داند.
از نظر وی اجماع حجت به شمار نمی‌آید، و‌ به‌طور کلی اتفاق آرا کاشف از رأی امام نیست؛ باب علم علاوه بر باب علمی (ظنون خاصی که علم به حجیت آن‌ها داریم، مانند خبر واحد )، در هر زمان مفتوح است.

[۲۵] مقدمه مصطفوی، ص کد، محمدهادی تهرانی، اشعه نور: ترجمه و تفسر آیه نور، ترجمه حسن بن محمدرحیم مصطفوی تبریزی، تهران ۱۳۲۸ ش.

شیخ هادی در دو رساله خود الحق الیقین و تحقیق الماهیه و الوجود وجود ذهنی را انکار می‌کند و در مسئله اصالت وجود یا ماهیت، بر خلاف مشائیان و اشراقیان ، قائل به اصالت و اتحاد هر دوست.

[۲۶] نعمت اللّه صفری فروشانی، «رساله حق و حکم و شرح حال شیخ محمدهادی تهرانی»، ج۱، ص۱۴۷، نامه مفید، سال ۱، ش ۴ (زمستان ۱۳۷۴).

[۲۷] جواد تارا، تحقیقات و اشارات، ج۱، ص۲ـ۴۰، قم ۱۳۸۵.

درگذشت

شیخ هادی در دهم شوال ۱۳۲۱ در ۶۸ سالگی درگذشت و در حجره جنوب غربی صحن مقدس حضرت علی علیه‌السلام، در کنار قبر سیدجواد عاملی (متوفی ۱۲۲۶) صاحب مفتاح الکرامه ، دفن شد.

[۲۸] امین، ج۱۰، ص۲۳۳.

[۲۹] محمدبن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.