پاورپوینت شیخ‌‌مرتضی طالقانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شیخ‌‌مرتضی طالقانی دارای ۶۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیخ‌‌مرتضی طالقانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شیخ‌‌مرتضی طالقانی :

مرتضی طالقانی

‌حوزه پرشکوه نجف از هنگام تأسیس، در حدود سده پنجم هـ . ق همواره جایگاه پرورش انسان های بزرگی بوده است که در عرصه دانش های گوناگون اسلامی، چون ستارگان آسمان، پیوسته می درخشند. در سال (۱۲۷۴ هـ . ق)، در خطه کوهستانی و با صفای طالقان ـ که بین کرج، قزوین و گیلان واقع شده ـ در روستای «دیزین»، یکی دیگر از عالمان سترگ به نام مرتضی طالقانی دیده به جهان گشود. پدرش «آقا جان» نام داشت و پیشه اش چوپانی بود؛ باور های دینی و شیفتگی به دانش و دانشمندان در ژرفای وجودش ریشه داشت.

[۱] . المسلسلات، آیه الله مرعشی نجفی، ج۲، ص ۲۹۵، چاپ (۱۴۱۶ هـ . ق)، قم، ناشر: کتابخانه آیه الله مرعشی.

مرتضی در چنین فضایی که آمیخته با صفا و صمیمیت و کار و تلاش و عشق به مذهب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بود، دوره کودکی و نوجوانی را سپری کرد. پدرش در همان آغاز کودکی او را به مکتب خانه، نزد معلمی به نام «محرم» سپرد و مرتضی نزد این استاد، کتاب های فارسی و قرآن مجید و بعضی از کتاب های عربی را فرا گرفت.

[۲] . المسلسلات، آیه الله مرعشی نجفی، ج۲، ص ۲۹۵؛ تاریخ حکما و عرفای متأخر صدرالمتألهین، ص ۹۲، منوچهر صدوقی سها، چاپ الجمل فلسفه ایران؛ آشنایی با مشاهیر طالقان، ص ۲۷۳، چاپ موسسه فرهنگی محسنی: از اسماعیل یعقوبی ـ طالقانی، پاییز ۱۳۷۳.

مرتضی ضمن تحصیل در مکتب، به کمک پدر نیز می شتافت. در همین ایام یک رخداد دل انگیز و جالب سرنوشت او را رقم زد. شیخ مرتضی طالقانی در نجف بارها و بارها آن رخداد را برای شاگردانش این گونه نقل نموده است.
«من برهه ای از عمر خودم را در دیزین چوپانی می کردم، روزی که در دشت، به دنبال گوسفندان بودم، آوای تلاوت قرآن به گوشم رسید. شنیدم این آیات، در جان من تأثیر ژرفی گذاشت و مرا تحت تأثیر قرار داد. آن گاه با خودم زمزمه کردم: پروردگارا! نامه خویش بر من فرو فرستادی؛ کتابی که راهنمای سعادت انسان ها است، آیا تا آخر عمر آن را در نیابم!؟
بدین سبب بود که تصمیم گرفتم برای فهم دانش دین، از روستا هجرت کنم؛ بنابر این گوسفندان را به صاحبانش برگرداندم و از چوپانی دست برداشتم».

[۳] . ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، چاپ ۱۳۶۲، ج۱۳، ص ۲۴۷؛ فیلسوف شرق، چاپ اول، سال ۱۳۷۸، ص ۵۴، از دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.

فهرست مندرجات

۱ – هجرت
۲ – حوزه اصفهان
۳ – به سوی نجف
۴ – رفع یک توهم
۵ – شاگردان
۶ – از منظر فرهیختگان
۶.۱ – یه الله مرعش
۶.۲ – محمد تقی جعفری
۷ – ویژگی ها
۷.۱ – فروتنی
۷.۲ – علم نجوم
۷.۳ – تنها زیستن
۸ – طالقانی در یاد طالقانی
۹ – آثار
۱۰ – وفات
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

هجرت

مرتضی طالقانی با این انگیزه مقدس، از زادگاهش طالقان، هجرت کرد و به سوی تهران ـ که در آن عصر، جمعی از بزرگان فقه و فلسفه و عرفان در آن زندگی می کردند و حوزه تدریس داشتند ـ رهسپار شد.
او در این شهر با کمال جدیت شروع به تحصیل نمود و مقدمات را نزد استادان فن فرا گرفت و هفت سال در تهران از محضر بزرگان بهره مند شد. وی، فقه را نزد میرزا مسیح طالقانی، حکمت و عرفان را نزد مشهورترین فلاسفه و عرفای تهران مانند: میرزا ابوالحسن جلوه و آقا محمد رضا قمشه ای فرا گرفت.

[۴] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۵.

حوزه اصفهان

شیخ مرتضی طالقانی پس از اقامت هفت ساله در تهران، تصمیم گرفت به اصفهان مهاجرت کند. این که انگیزه او از رفتن به اصفهان چه بوده، دقیقاً روشن نیست. به هر حال حوزه علمیه اصفهان در آن عصر از رونق بسزایی برخوردار بوده است و برجستگان، فلاسفه و عارفان در این شهر تدریس داشتند. او که عمیقاً تشنه فراگیری بیشتر بود، نزد آنان حاضر، و از سرچشمه دانش آنان بهره ها برد.
وی در فقه از محضر آیات: ابوالمعالی کلباسی، سید محمد باقر درچه ای اصفهانی و شیخ عبدالحسین محلاتی و حکمت و عرفان شیعی را از جهانگیر خان قشقایی و عارف سالک، ملا محمد کاشی فرا گرفت.

[۵] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۵.

به سوی نجف

این دانشمند نستوه، که مایه های علمی فراوانی از فقه، عرفان، حکمت و اصول در جان خویش ذخیره داشت، در حالی که ۳۳ بهار از عمرش می گذشت، به سوی حوزه نجف ـ که در سده چهارده هجری قمری سرآمد حوزه های جهان تشیع بود ـ رهسپار شد. او که هنوز ازدواج نکرده بود، در آغاز، در مدرسه خلیلی، حجره ای گرفت و در آن مدرسه به تحصیل پرداخت.
بعد از تأسیس مدرسه سید محمد کاظم یزدی، به آن مدرسه رفت و تا آخر عمر در کمال زهد و تقوا و سلمان گونه، در این مدرسه زندگی کرد. او با این که از عالمان بزرگ به شمار می آمد، لحظه ای از یادگیری و رسیدن به مقام منیع تخصص و اجتهاد کوتاهی نکرد؛ بدین خاطر، در محضر درس استادان برجسته نجف زانوی یادگیری و آموختن مراتب عالیه، بر زمین نهاد.

[۶] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۴؛ گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازی، ج۶، ص ۱۷، چاپ پیروز قم، ۱۳۵۴.

اصول فقه را در محضر سید محمد کاظم یزدی، صاحب «عروه الوثقی» و میرزا محمد تقی شیرازی و روایت را از محدث معروف، میرزا حسین نوری، صاحب «مستدرک الوسایل» آموخت و به مدارج بلند علمی دست یافت.

[۷] . فیلسوف شرق، ص ۲۰؛ آشنایی با مشاهیر طالقان، ص ۲۷۳.

رفع یک توهم

بعضی از صاحبان تراجم نوشته اند: این فقیه وارسته، نزد میرزا حبیب الله رشتی و ملا لطف الله لاریجانی نیز حاضر شده، و از آن ها کسب فیض کرده: ولی این نظر درست نیست؛ زیرا میرزا حبیب الله در سال (۱۳۱۲ هـ . ق) و ملا لطف الله در سال (۱۳۱۱ هـ . ق) وفات یافته اند، در حالی که مرتضی طالقانی چنان چه گفته شد، در سال (۱۳۱۷ هـ . ق) از اصفهان به حوزه نجف عزیمت نمود.

[۸] . المسلسلات، سید محمود مرعشی نجفی، ج۲، ص ۲۹۶.

شاگردان

شیخ مرتضی طالقانی چنان چه گفته شد، در راه تحصیل علوم اسلامی رنج های فراوانی را به جان خرید. وی در تهران، اصفهان و نجف از استادان بسیاری بهره مند شد. وی با تلاش بسیار، همراه با استعداد ذاتی و داشتن تقدس و تقوا در جایگاه بلندی از دانش های حوزوی قرار گرفت و در پی آن، گروه زیادی از شیفتگان علم، از طلاب و فضلای نجف، به گرد شمع وجودش حلقه زدند.
حوزه تدریس او چنان مهم و مشهور بوده که درباره اش نوشته اند:
«بسیاری از مراجع و دانشمندان اخیر، از سرچشمه دانش او بهره برده اند. و از پرورش یافتگان درس اخلاق و عرفان و حکمت او هستند.»

[۹] . آشنایی با مشاهیر طالقان، ص ۲۷۳.

در این جا به نام جمعی از شاگردان طالقانی اشاره می کنیم.
۱. سید شهاب الدین مرعشی نجفی.
۲. سید محمد علی موسوی از دانشوران شهر ری.
۳. شیخ محمد تقی آل شیخ رازی.
۴. شیخ محمد تقی استهباناتی.
۵. شیخ محمد حسین کرباسی.
۶. شیخ علی اکبر برهان؛ وی موسسه مدرسه برهان، واقع در نزدیک مرقد حضرت عبدالعظیم ـ علیه السلام ـ در شهر ری است.
۷. شیخ محمد تقی جعفری تبریزی؛ فیلسوف و فقیه معاصر.
۸. شیخ یحیی عبادی طالقانی.
۹. سید محمد تقی آل احمد طالقانی.
۱۰. محمد رضا مظفر.
۱۱. سید هادی تبریزی؛ که از نزدیک ترین شاگردان او بوده و گاهی امکانات و احتیاجات مرحوم طالقانی را فراهم می نموده است.

[۱۰] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۷؛ آشنایی با مشاهیر طالقان، ص ۲۷۳.

از منظر فرهیختگان

ـیه الله مرعش

حضرت آیه الله نجفی مرعشی در منزلت استادش می نگارد:
«علامه بزرگ، ادیب، اصولی، محدث، حکیم، شاعر، زاهد، عباد و سلمان روزگار مرتضی طالقانی. او آیتی از آیات الاهی بود، در حدود ۹۰ سال عمر کرد و تقریبا ۵۰ سال آن را در نجف در مدرسه سید محمد کاظم، زندگی کرد و از مدرسه خارج نمی شد؛ مگر برای زیارت مرقد حضرت امیر مومنان و گاهی برای گرمایه به رفتن. او از حافظه بسیار نیرومندی برخوردار بود. ده ها بلکه صد ها قصیده عربی و فارسی از حفظ داشت. از زرق و برق دنیای مادی به شدت دوری می کرد، بسیار روزه می گرفت و به نماز های مستحبی و خواندن دعا و اذکار خاصی، رغبت به کمال داشت. در یک سخن کوتاه: او عالمی بود آسمانی، ملکوتی، هر آن کس برنامه شب و روز و سیمای نورانی او را نگاه می کرد، در او تحول به وجود می آمد و منقلب می شد؛ گرچه آن شخص از بدترین آدم های روزگار بود.»

[۱۱] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۷.

محمد تقی جعفری

فیلسوف توانا، محمد تقی جعفری ـ که یکی از نزدیک ترین شاگردان طالقانی بوده و بیشتری مطالب جالب را که در ترجمه این استاد بزرگ شیعی انتشار یافته از اوست ـ چنین می گوید:
«او یکی از حکمای مکتب صدرایی بود. بر متون فلسفی و عرفانی همانند: «اسفار» و «فصوص» تسلط کامل داشت. روز های چهارشنبه درس را تعطیل می کرد و کسی به خدمتش نمی رسید. او در این اوقات به معراج معنوی می رفت و مشغول به ذکر و دعا و زمزمه با خداوند متعال می شد و با خدا خلوت می نمود. به تأمل های عارفانه و به درون خویش می پرداخت.»

[۱۲] . ترجمه و شرح نهج البلاغه، محمد تقی جعفری، ج ۱۳، ص ۲۴۷؛ فیلسوف شرق، ص ۵۴.

ویژگی ها

این دانشور فرزانه، با این که یکی از استادان نام آور حوزه نجف بود، در راستای تهذیب و تکمیل نفس بسیار می کوشید و برای رسیدن به قله معرفت، که مقام شهود و دریافت اسرار و حقایق از عالم قدسی است، ریاضات سختی را بر خود هموار می کرد. بنا به گفته آیه الله مرعشی، او در این مسیر به مقامات عرفان نایل شد که در شأن او گفته اند:
«صاحب الکرامات الباهره و المقامات المشهوره. دارای کرامات آشکار و درجات معنوی بود و در میان خاص و عام شهرت داشت.»

[۱۳] . المسلسلات، ج۲، ص ۲۹۶.

فروتنی

فروتنی، یکی از خصلت های این مرد بزرگ، بود؛ به گونه ای که یکی از پرورش یافتگان محضرش می نویسد:
«او آن چنان متواضع بود که حتی یکبار نگذاشت کسی دست او را ببوسد. با این که از مدرسان بلند مرتبه نجف بود، هر طلبه ای که از او درخواست درس می کرد، هرگز خود داری نمی نمود؛ اگر چه آن درس کتاب جامع المقدمات ـ که ابتدایی ترین کتاب طلاب در ادبیات است ـ با کمال میل قبول می کرد و دست رد به سینه کسی نمی زد.»

[۱۴] . همان؛ رح نهج البلاغه، ج۱۳، ص ۲۴۷؛ آشنایی با مشاهیر طالقانی، ص ۲۷۵.

علم نجوم

شیخ مرتضی طالقانی گرچه رشته اصلی و تخصص و تبحرش در فقه، اصول، حکمت و عرفان بود؛ اما از فرا گرفتن علوم دیگر نیز غافل نبود، چنان چه شاگردانش نوشته اند او در دانش هیئت، نجوم، علوم غریبه، طلسم ها تخصص داشت و این نشان دهنده وسعت دانش و فکر و عشق راستین او به دانش های گوناگون بود.

تنها زیستن

یکی از ویژگی های این استاد، این بود که تا آخرین لحظات عمر، تها زیست و از

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.