پاورپوینت شیخ عبدالحسین مجتهد تهرانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شیخ عبدالحسین مجتهد تهرانی دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیخ عبدالحسین مجتهد تهرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شیخ عبدالحسین مجتهد تهرانی :

عبدالحسین تهرانی

در این مقاله به بررسی احوالات مرحوم عبدالحسین تهرانی (۱۲۲۲- ۱۲۸۶قمری)، می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت و تحصیلات
۲ – اساتید و مشایخ
۳ – شاگردان
۴ – شیخ العراقیین
۵ – توصیف صاحب فهرس التراث
۶ – آثار فعالیت‌های اجتماعی
۷ – دیگر فعالیت‌های اجتماعی
۸ – وصایت از امیرکبیر
۹ – احیای مرقد مختار
۱۰ – آثار علمی
۱۱ – سخن صاحب فهرس التراث
۱۲ – اجازه اجتهاد استاد به شاگردان
۱۳ – تاریخ وفات
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

ولادت و تحصیلات

در سال ۱۲۲۲ هجری قمری

[۱] تراجم الرجال، السید أحمد الحسینی، ج۲، ص۲۵، م ۸۸۰.

[۲] موسوعه طبقات الفقهاء، ج۱۳، ص۳۲۶.

در یکی از محلات تهران

[۳] موسوعه طبقات الفقهاء، ج۱۳، ص۳۲۶.

فرزندی متولد شد که او را عبدالحسین

[۴] مستدرک الوسائل (الخائمه) ج۲، ص۱۱۴.

[۵] تاریخ آداب اللغه العربیه، ج۴، ص۱۴۱.

[۶] الکنی والالقاب، ج۲، ص۳۹۷.

[۷] فوائد رضویه، ص۲۲۴.

[۸] معارف الرجال، ج۲، ص۳۴.

[۹] اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۳۸.

[۱۰] ریحانه الادب، ج۳، ص۳۲۹.

نام نهادند. بعدها به شیخ العراقین

[۱۱] موسوعه طبقات الرجال، ج۱۳، ص۳۲۶.

[۱۲] معارف الرجال، ج۲، ص۳۴.

معروف شد. وی فرزند مرحوم علی تهرانی است.

[۱۳] موسوعه طبقات الرجال، ج۱۳، ص۳۲۶.

[۱۴] معارف الرجال، ج۲، ص۳۴.

درباره دوران کودکی و محل رشد و تربیت و تحصیلات ابتدایی، در منابع، مطلبی افت نشد. ایشان تحصیلات عالیه‌اش را در نجف سپری کرد و در حدیث و رجال و فقه و اصول

[۱۵] الفوائد الرضویه، للقمی، ص۲۲۴.

[۱۶] فهرس التراث، ج۲، ص۱۶۷.

[۱۷] موسوعه طبقات الفقهاء، ج۱۳، ص۳۲۶.

و ادبیات صاحب نظر بود. در حفظ شعر عربی هم موفقیت‌های شایانی به دست آورده بود.

اساتید و مشایخ

پس از هجرت به نجف اشرف در حوزه نجف، در محضر عده‌ای از مشایخ ـ که از جمله آنان ـ حسن بن جعفر کاشف الغطاءـ مشکور بن محمد بن صقر حولاوی (متوفای سنه ۱۲۷۳) و عیسی بن حسین، (معروف به زاهد) ـ و محمدحسن بن باقر النجفی صاحب جواهر بود ـ تلمذ کرد.

[۱۸] موسوعه طبقات الفقهاء، ج۱۳، ص۳۲۶.

[۱۹] معارف الرجال، ج۲، ص۳۵.

شاگردان

عده زیادی از فضلا و علما، از محضر ایشان استفاده کرده‌اند. از جمله آنان شیخ نوح بن شیخ قاسم قرشی جعفری (متوفای سنه ۱۳۰۰ در سماوه) و شیخ محسن بن شیخ محمد حائری معروف به ابن الحب (متوفای سنه ۱۳۰۵) و ابو محاسن محمد بن عبدالوهاب بن داوود همدانی (صاحب فصوص الیواقیت فی التواریخ) هستند.

[۲۰] معارف الرجال، ج۲، ص۳۵.

[۲۱] موسوعه طبقات الفقهاء، ج۱۳، ص۳۲۷.

از فرزندان و نزدیکان صاحب نام و تصاویر ایشان و دوستانش، در منابع چیزی نیامده است.

شیخ العراقیین

شیخ عبدالحسین بن علی تهرانی حائری، معروف به شیخ العراقین، شیخ الاجل افقه الفقهاء و اعقل الحکماء و افضل العلماء ربانی، شیخ عراقین تهرانی، نادره دهر و اعجوبه زمان خود، در دقت و تحقیق و جودت فهم و کثرت حفظ و احاطه به فقه و حدیث و رجال و لغت، حامی دین و دافع شبهه‌های ملحدان، استاد شیخ، محدث اعظم نوری، «نورالله مرقده»، بوده است.

توصیف صاحب فهرس التراث

مؤلف کتاب فهرس التراث، درباره مرحوم شیخ عبدالحسین تهرانی می‌گوید:
او علامه فقیه الحاج (فقیه الحاج به کسی اطلاق می‌گردد که زیاد قصد زیارت بیت خداوند متعال را می‌گدد.) بود. آن زمان شیخ ما (شیخ نوری، نورالله مرقده) از محضر ایشان کسب علم کرد. از جمله علوم حدیث و درایه و رجال را از محضر ایشان استفاده کرد. او به شیخ نوری اجازه اجتهاد داده است.
مرحوم تهرانی بعد از زمانی به نجف اشرف کوچ می‌کند و از محضر علمایی مانند صاحب جواهر استفاده کرد. صاحب جواهر به ایشان اجازه اجتهاد میدهد.
بعد از چند سال به تهران باز می‌گردد و به کی از علمای نامدار آن دیار و مرجع بزرگ دینی زمان ناصرالدین شاه قاجار، معروف می‌شود. ناصرالدین شاه، توجه خاصی به ایشان داشت و همان موقع ایشان را وصی خود قرار می‌دهد. شیخ عبدالحسین تهرانی بعد از مدتی از ناصرالدین شاه در خواست رسیدگی به مرقدهای امامان مدفون در کربلا و کاظمین و سامرا و نجف اشرف را می‌کند. ناصرالدین شاه، ثلثی از بیت المال را در اختیار ایشان قرار می‌دهد تا خود مرحوم شیخ تهرانی به آن‌ها رسیدگی کند. ایشان به سامرا سفر می‌کند و قبه امامین عسکریین، علیهما السلام، را در سال ۱۲۷۰ هجری با آن ثلثی که در اختیار داشت، تذهیب (طلا کاری) می‌کند و به نحو احسن، تکلیف خودش را انجام می‌دهد. بعد از اتمام تذهیب قبه امامان عسکریین، علیهما السلام، به کاظمین هجرت می‌کند و در آن جا ماندگار می‌شود.

[۲۲] فهرس التراث، ج۲، ص۱۶۷.

آثار فعالیت‌های اجتماعی

مؤلف کتاب سرگذشت تهران در ویژگی‌های معماری مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین تهرانی می‌نویسد:
مسجد شیخ عبدالحسین تهرانی (معروف به مسجد آذربایجانی‌ها) واقع در بازار، مسجدی است که خود آن مسجد با طرح مشتمل بر مقصوره و گنبدی در ضلع جنوبی و طاق نماهای متناسب کوچک در جوانب دیگر و شبستانی در ضلع شرق که با کاشی و آجر مزین شده است. در غرب مسجد شیخ عبدالحسین، مدرسه قدیمی علوم دینی با وسعتی نسبتا زیاد و با همین نام قرار داشت که صحن آن به شیوه چهار ایوان ترتیب افته و اتاق‌ها و غرفه‌های محل سکونت طلاب را در اطراف صحن ترتیب داده‌اند. منبت بسیار عالی و ممتاز و کاشی کار خشتی هفت رنگ خود طرح و زیبایی سر در مدرسه شیخ عبدالحسین از آثار هنری مورد توجه قرن سیزدهم (هجری قمری) به شمار می‌رود.

[۲۳] سرگذشت تهران، ص۱۲۹.

دیگر فعالیت‌های اجتماعی

میرزا محمدحسین شهرستانی در کتاب الفوائد الرضویه للقمی، در وصف احوالات این مرحوم چنین فرموده است:
در سنه ۱۲۸۰ هجری برای تعمیر صحن مطهر به کربلا آمد و مجاور حرم حسینی گردید. تذهیب جدید مبارک و بنای صحن و کاشی ایوان حجره‌ها و توسعه صحن شریف از سمت بالای سر مقدس، به مباشرت ایشان شده و بعد از چندی به جهت تذهیب قبه عسکریین، علیهما السلام، به سامرا رفت. بعد از اتمام کار در کاظمین چندی مریض شد و در سال ۱۲۸۶ که مطابق است با کلمه مبارکه «غفور» وفات افت.
قبرش در کربلا در حجره متصل به درب سلطانی است و جمیع کتاب‌های خود را وقف بر طلاب کرد.

[۲۴] الفوائد الرضویه، للقمی، ص۲۲۴.

وصایت از امیرکبیر

از جمله آثار اسلامی اجتماعی دوران قاجار، مسجد آذربایجانی‌ها (یا مسجد ترک‌ها) است که به همراه حوزه علمیه با شکوه در کنار هم ساخته شده‌اند.
این مسجد از ماترک میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدر اعظم با کفایت دوران قاجار (ناصرالدین شاه) ساخته شده است. بعد از مرگ امیرکبیربا نظر دقیقی که در شناسایی مردم، بویژه روحانیان داشت، در میان تمام علمای مرکز، شیخ عبدالحسین را وصی خود قرار داد.
امیرکبیر در اواخر عمر، ثلث اموال خود را برای کارهای عام المنفعه و رد مظالم، وصیت کرد، همانند همه مسلمانانی که جدا معتقد به روز قیامت و حساب و کتاب و جزا هستند و این عقیده در زندگی آنها اثر می‌گذارد.
مسجد و مدرسه مرحوم حاج شیخ عبدالحسین تهرانی که اکنون در بازار تهران مورد استفاده مسلمانان است، از همین ثلث امیرکبیر ساخته شده است. البته در زمان صدارت خویش زمین آن را خریده و نقشه ساختمان را هم تهیه کرده بود، ولی مهلت پیاده کردن نقشه را نیافت و طبق وصیت او بعد از مرگش، وصی او حاج شیخ عبدالحسین تهرانی آن را ساخت.
ساختمان امامزاده زید در تهران نیز از آثار آن مرحوم (امیرکبیر) است.

[۲۵] امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، اکبر هاشمی رفسنجانی، فروردین ۱۳۶۳، دفتر انتشارات، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص۱۲.

مرحوم تهرانی (معروف به عراقین) هم از حال الوصایه ایشان، مسجد و مدرسه‌ای

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.