پاورپوینت شهید اول


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شهید اول دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شهید اول،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شهید اول :

محمد بن جمال‌الدین مکی عاملی

فقیه اعظم و دانشمند گرانمایه “شمس الدین محمد بن الشیخ جمال الدین مکی بن احمد عاملی نبطی جزینی” معروف به “پاورپوینت شهید اول” در سال ۷۳۴ هـ. ق در روستای “جزین” جبل عامل، در جنوب لبنان در میان خاندانی که به فضیلت معروف بودند، دیده به جهان گشود.

[۱] امانی، محمدحسن، پاورپوینت شهید اول فقیه سربداران، ص۱۸، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول، تابستان ۱۳۷۲، چاپ علامه طباطبائی.

مـحـمد بن مکی، شاگرد فخرالمحققین، یکی از اعاظم فقهای شیعه اسـت او در ردیـف محقق حلی و علامه حلی است اهل جبل عامل است که منطقه‌ای است در جنوب لبنان و از قدیمی‌ترین مراکز تشیع است و هم اکنون نیز یک مرکز شیعی است.

فهرست مندرجات

۱ – زندگینامه
۲ – پاورپوینت شهید اول در نگاه بزرگان
۳ – خاندان پربرکت
۴ – اساتید
۵ – مشایخ روایتی و اجازه
۶ – شاگردان
۷ – تالیفات پاورپوینت شهید اول
۸ – شهادت پاورپوینت شهید اول
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

زندگینامه

شـهـیـد اول در سال ۷۳۴ متولد شده و در ۷۸۶ به فتوای یک فقیه مالکی مذهب و تاییدیک فقیه شافعی مـذهب، شهید شده است او شاگرد شاگردان علامه حلی، از آن جمله فخرالمحققین (فـرزنـد علامه حلی) بوده است.
نظر به اینکه وی در راه دین و به جرم تشیع نائل به مقام شهادت گردید، نخستین دانشمند بزرگ ماست که شهید نامیده شد و وی را پاورپوینت شهید اول خواندند.
پاورپوینت شهید اول، کودکی و نوجوانی خویش را در قری محل تولد به تحصیل مقدمات دینی و فقه، نزد پدرش، “جمال الدین مکی بن الشیخ محمد شمس الدین” و پدر همسرش “شیخ اسدالدین صانع جزینی”پرداخت.

[۲] امانی، محمدحسن، پاورپوینت شهید اول فقیه سربداران، ص۲۴.

وی در سال ۷۵۰ هـ. ق، در سن ۱۶ سالگی، برای تکمیل معلومات و استفاده از علم دانشمندان بزرگی چون “فخرالمحققین” فرزند نابغ “علامه حلی”، “سید جمال الدین”، “سید عمید الدین حسینی” و برادرش “سید ضیاء الدین حسینی”، “تاج‌الدین بن معیه”، “نجم الدین جعفر بن نما حلی” وارد شهر تاریخی “حله” شد و به تعلیم و تهذیب پرداخت.

[۳] امانی، محمدحسن، پاورپوینت شهید اول فقیه سربداران، ص۲۹.

شیخ پس از ۵ سال در سن ۲۱ سالگی یعنی در سال ۷۵۵ هـ. ق از عراق خارج و به موطن خویش “جزین” مراجعت نمود و پس از آن به منظور دیدار سایر علمای بزرگ اسلام اعم از شیعه و سنی به سیر در جهان اسلام (مصر، فلسطین، سوریه، مکه و مدینه) پرداخت و موفق به اخذ اجازات از ایشان گردید.
“شمس الدین محمدبن مکی”، در جوانی موفق به اخذ اجازه از دانشمندانی چون “سید مهنا بن سنان مدنی” از مدینه، “قطب الدین رازی” از دمشق گردید.
وی در اواسط عمر یکی از چهره‌های درخشنده علمی شد و همواره، شهرت و موقعیتش افزوده می‌شد. تا آنکه آوازه علم و فضل و تقوی و فضیلتش در بیشتر نقاط اسلامی به گوش می‌رسید و در فقه مورد توجه خاص فقها و مجتهدین پس از خویش قرار گرفت. دانشمندان، شهید را نخستین فقیهی می‌دانند که فقه شیعه را از آراء عامه پیراسته گردانید.

[۴] دوانی، علی، مفاخر اسلام، ج۴، ص۳۲۵، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ دوم ۱۳۷۸.

پاورپوینت شهید اول در نگاه بزرگان

“فخرالمحققین” دربار “پاورپوینت شهید اول” می‌گوید:
«من از شاگردم “محمد بن مکی” بیش از آنچه او از من استفاده نموده است استفاده کردم.»

[۵] دوانی، علی، مفاخر اسلام، ج۴، ص۳۲۹.

با این وصف مشخص می‌گردد که شاگرد دانشمند و نابغه جوان در سن ۱۷ سالگی در چه درجه‌ای از علوم و فنون اسلامی قرار داشته است که استاد نابغه‌ای همچون “فخرالمحققین” که خود از نوادر و مشاهیر روزگار خویش بود این چنین او را توصیف و این چنین او را ستوده است چیزی که از هیچ استادی نسبت به شاگردش سراغ نداریم.
همچنین “شهید ثانی” در اجاز “شیخ حسین بن عبدالصمد عاملی” از “پاورپوینت شهید اول” چنین یاد می‌کند:
«امام اعظم، زنده کننده آنچه که از سنن مرسلین کهنه گشته بود و محقق اولین و آخرین، امام سعید ابوعبدالله شهید.

[۶] امینی عاملی، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۱۴، ص۳۷۱، تحقیق سید حسن الامین دارالتعارف المطبوعات، بیروت، ۱۴۲۰.

خاندان پربرکت

شـهـید اول در خانواده علم و فضیلت رشد و نما یافته بود پدر، جد، تا چندین پشت از علما و فقها بـوده‌انـد، آنچنان که فرزندان و خاندان او اعم از پسر و دختر، ازدانشمندان و اهل کمال و معرفت بـوده انـد و از او سـه پـسر مجتهد و عالم و یک همسر فقیهه و یک دختر عالمه و فاضله به یادگار مانده و در جمع پربرکت آنان آمده است:.
۱. شیخ رضی الدین ابوطالب محمد بن محمد بن مکی عاملی جزینی، از پدر روایت می کند که او در عصر خویش فقیه و مجتهد وارسته بوده است.
۲. شیخ ضیاءالدین ابوالقاسم او نیز دارای علم و شایستگی لازم بوده است، به حدی که فردی مثل ابن مؤذن از او روایت می کند.
۳. شیخ جمال الدین ابومنصور حسن بن محمد بن مکی عاملی جزینی صاحب امل الامل او را فاضل محقق و فقیه توصیف نموده است.
۴. فـاطـمه ام الحسن ست المشایخ (سیده المشایخ)، یعنی سرور اساتید و مشایخ روایتی، چنانچه ست معصومه (ع) گویند، یعنی سیده معصومه (ع) سیده وسرور مشایخ روایتی.

اساتید

او یـکـی از پراستادترین فقهای نامدار شیعه است و از سید صدر کرکی دخترزاده محقق نقل شده اسـت کـه او بـیـش از هـزار اجازه روایتی و اجتهادی از اساتید را با خود همراه داشته است که در محضر بیشتر آنان تلمذ نموده بود.
۱. فخرالمحققین، پسر علامه حلی پاورپوینت شهید اول بیش از هفت ماه از محضر او استفاده کرده است شهید به قصد تلمذ از محضر علامه حلی عازم حله شده بود که دربین راه مصادف با تشییع جنازه او گردید پاورپوینت شهید اول از فخرالمحققین اجازه روایتی نیزدارد که پشت کتاب القواعد آمده است و صورت آن چنین است:
امام علامه بزرگ افضل علما و سید فضلا، مولانا شمس الحق و الدین، محمد بن مکی بن محمد بن حامد مشکلات این کتاب را بر من خواند و من به او، روایت تمام کتاب‌های پدر و تمام تالیفاتی که پیشینیان بزرگوار ما گردآوری نموده‌اند، بر اساس آن طرقی که به آنان منتهی می‌گردد، اجازه دادم.

[۷] خوانساری، سیدمحمدباقر، روضات الجنات، ج۶، ص۵.

۲. سید عمید الدین بن عبدالمطلب حلی.
۳. سید ضیا الدین عبداللّه حلی هر دو فرزندان دختر علامه حلی می باشند.

مشایخ روایتی و اجازه

مشایخ اجازه او متعدد می باشند که از آن میان می توان به اسامی زیر اشاره کرد:
۱. سید تاج الدین بن معیه حسینی.
۲. سید علا الدین بن زهره حسینی.
۳. شیخ علی بن طران مطار آبادی ملقب به رضی الدین.
۴. الشیخ رضی الدین علی بن احمد مزیدی.
۵. شیخ جلال الدین محمد بن الشیخ شمس الدین حارثی.
۶. شیخ محمد بن جعفر مشهدی.
۷. شیخ قطب ال

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.