پاورپوینت شمس‌الدین محمد بن محمد جزری‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شمس‌الدین محمد بن محمد جزری‌ دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شمس‌الدین محمد بن محمد جزری‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شمس‌الدین محمد بن محمد جزری‌ :

پاورپوینت شمس‌الدین محمد بن محمد جزری‌

شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد بن یوسف جزری، (۷۵۱- ۸۳۳ ق)، مقری، محدث و فقیه شافعی است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – دنبال تحصیل علم
۳ – اجازه افتاء
۴ – متولی مشیخه کبری
۵ – تدریس در دمشق
۶ – برخورد حکمران مصر
۷ – همراهی با تیمور
۸ – وفات ابن جزری
۹ – مشایخ ابن جزری
۱۰ – اساتید در فقه
۱۱ – آثار
۱۲ – عناوین مرتبط
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

معرفی اجمالی

نسبت جزری به جزیره ابن عمر واقع در جنوب شرقی ترکیه کنونی است. او در دمشق متولد شد و در ۷۶۶ ق، در همان‌جا به فراگیری قرائت و حدیث آغاز کرد. او در ۷۶۸ ق، به سفر حج رفت و پس از عمل به مناسک و استماع از مشایخ مکه و مدینه به دمشق بازگشت.

دنبال تحصیل علم

ابن جزری در نیمه دوم سال بعد عازم مصر شد و پس از استماع از مشایخ آنجا، پیش از شعبان ۷۷۰ به دمشق مراجعت کرد و دست‌کم تا ربیع الاول سال بعد در آنجا ماند. ابن جزری سپس مجددا برای کسب علم عازم مصر شد و باز پیش از شوال ۷۷۲ به دمشق بازگشت و ظاهرا در همان‌جا به دست ابوحفص عمر بن حسن مراغی خرقه پوشید.

اجازه افتاء

در ذی حجه همان‌سال در بعلبک استماع حدیث کرد. در مورد سال ۷۷۳ ق، در آثار خود ابن جزری اشاره‌ای دیده نمی‌شود، اما سخاوی گوید وی در شعبان ۷۷۳ به قضاء دمشق منصوب شد و چند روز بعد، پیش از ورود به دمشق از آن سمت عزل گردید و این نشان می‌دهد که در نیمه اول این سال در محلی غیر از دمشق و احتمالا مصر بوده است. به هرحال وی در ۷۷۴ ق، در دمشق بوده و از عمادالدین ابن کثیر در آخرین ماه‌های عمرش اجازه افتاء گرفته است. در فاصله سال‌های ۷۷۵- ۷۷۷ ق نیز از حضور او در دمشق گزارش‌هایی دیده می‌شود.

متولی مشیخه کبری

ابن جزری در ۷۷۸ ق، مجددا عازم سفر مصر گردید و در همین‌سال در آنجا از ضیاءالدین قزوینی اجازه افتاء گرفت. سفر وی به اسکندریه نیز گویا در همین اوقات صورت گرفته است. سخاوی می‌گوید: ابن جزری در ۷۷۹ ق، متولی «توقیع الدست» بوده، لیکن در مورد محل این سمت و نیز گمارنده او توضیحی نداده است. ابن جزری پس از بازگشت مجدد به دمشق، چندی به تدریس قرائات در جامع اموی پرداخت و پس از وفات استادش عبدالوهاب بن سلادر در ۷۸۲ ق، متولی مشیخه کبری اقراء در تربت ‌ام صالح دمشق گردید.

تدریس در دمشق

سخاوی یادآور شده که وی پیش از تولی در تربت‌ ام صالح، مشیخه اقراء در مدرسه عادلیه و نیز مشیخه دارالحدیث اشرفیه را نیز عهده‌دار بوده و مدتی نیز در مدرسه اتابکیه دمشق تدریس کرده است. ابن جزری در ۷۸۵ ق، از شیخ الاسلام بلقینی نیز اجازه افتاء گرفت و در ۷۸۸ ق، مجددا عازم مصر گردید، لیکن در اواسط سال بعد به وطن بازگشت. در ۷۹۲ ق، برای بار دوم به سفر حج رفت و پس از بازگشت در ۷۹۳ ق، به قضاء شام منصوب شد، اما در تاریخ نامعلومی که پیش از رمضان ۷۹۵ بوده است به دلیل نه چندان روشنی این سمت را رها کرد و به مصر رفت.

برخورد حکمران مصر

از عبارت سخاوی برمی‌آید که او بخشی از سال ۷۹۵ ق، تا آغاز ۷۹۷ ق، را در مدرسه صلاحیه قدس به تدریس پرداخته، لیکن ابن جزری تصریح می‌کند که آن مدرسه صلاحیه که وی مدرسی آن را بر عهده داشته، در دمشق بوده است. سخاوی یکی از علل آمدوشد ابن جزری بین مصر و دمشق را کارگزاری او برای امیر قطلوبک دانسته و نیز از تصدی خطابت جامع توته و نزاع با شهاب الدین حسبانی بر سر آن، یاد کرده است.
به هرصورت، وی در مصر مورد بی مهری حکمران وقت واقع شد و اموال او مصادره گردید و سرانجام در ۷۹۸ ق، مصر را ترک گفت و از راه اسکندریه عازم آ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.