پاورپوینت شمس‌الدین ذهبی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شمس‌الدین ذهبی دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شمس‌الدین ذهبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شمس‌الدین ذهبی :

محمد بن احمد ذهبی

محمد بن احمد بن عثمان بن قایماز ترکمانی دمشقی شافعی، معروف به پاورپوینت شمس‌الدین ذهبی از برجسته‌ترین علمای رجالی و محدث سلفی مشهور و نویسنده پرکار و از مشهورترین مورخان نیمه نخست قرن هشتم هجری است. وی نویسنده ده‌ها کتاب رجالی و تاریخی است و تخصص عمده او در دانش رجال و جرح و تعدیل راویان و اخباریان و محدثان است.

فهرست مندرجات

۱ – نکته مهم
۲ – معرفی اجمالی
۳ – استادان
۴ – آثار
۴.۱ – مهم‌ترین کتاب وی
۴.۲ – منابع استفاده
۴.۳ – آثار دیگر
۴.۴ – ویژگی تالیفات
۵ – گرایش‌های مذهبی
۶ – وفات
۷ – مأخذ
۸ – عناوین مرتبط
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

نکته مهم

نکته مهم درباره ذهبی و ابن حجر عسقلانی آن است که این دو، آخرین افرادی هستند که به بقایای کتاب‌های قرون نخست اسلام دسترسی داشته و پس از آن‌ها، بسیاری از این آثار از میان رفته است. بنابراین ارزش کتاب‌های ذهبی، حفظ متون فراوانی از گذشته است که با کمال تاسف امروزه در اختیار ما نیست.

معرفی اجمالی

در سال ۶۷۳ ق، به دنیا آمد. وی علاقه‌ی زیادی به گردآوری حدیث داشت و برای تکمیل این علم، سفرهای بسیاری کرد. او در این سفرها، از بسیاری از بزرگان و علما حدیث شنید و آن‌ها را ضبط نمود.

استادان

۱. و از ابوالحسین علی بن الفقیه در بعلبک و
۲. ابوالحسن علی بن مسعود موصلی و
۳. محمود بن ابی‌بکر ارموی و
۴. شرف‌الدین احمد بن ابراهیم فزاری در شام و
۵. از قاسم بن محمد بن یوسف برزالی در مصر و
۶. صدرالدین بن حمویه و
۷. گروهی دیگر از علمای مصر و شام حدیث شنوده است.

آثار

او راست:
۱. کتاب تاریخ الاسلام در بیست جلد. ۲. تاریخ النبلا در بیست جلد. ۳. الدول الاسلامیه. ۴. طبقات القراء. ۵. طبقات الحفاظ در دو جلد. ۶. نباءالرجال. ۷. تذهیب التهذیب. ۸. اختصار تهذیب الکمال در سه جلد. ۹. اختصار کتاب الاطراف در دو جلد. ۱۰. اختصارالتذهیب. ۱۱. اختصار سنن البیهقی در پنج جلد. ۱۲. میزان الاعتدال فی نقد الرجال در سه جلد. ۱۳. المشتبه فی الاسماء و الانساب. ۱۴. تنقیح احادیث التعلیق لابن الجوزی. ۱۵. المستحلی اختصار. ۱۶. المحلی. ۱۷. المقتنی فی الکنی. ۱۸. المقتفی فی الضعفا. ۱۹. العبر فی خبر من غبر در دو جلد. ۲۰. اختصارالمستدرک للحاکم در دو جلد. ۲۱. مختصر تاریخ ابن عساکر در ده جلد. ۲۲. مختصرتاریخ الخطیب البغدادی در دو جلد. ۲۳. اختصار تاریخ نیشابور. ۲۴. الکبائر. ۲۵. احادیث مختصر ابن الحاجب. ۲۶. توقیف اهل التوفیق علی مناقب الصدیق. ۲۷. نعم السمر فی سیره عمر. ۲۸. التبیان فی مناقب عثمان. ۲۹. فتح الطالب فی اخبار علی بن ابیطالب. ۳۰. معجم الاشیاخ. ۳۱. اختصار کتاب الجهاد لابن عساکر. ۳۲. ما بعدالموت. ۳۳. اختصار کتاب القدر للبیهقی. ‌۳۴. هاله البدر فی عدد اهل بدر. ۳۵. اختصار تقویم البلدان لابی الفدا. ۳۶. نقض الجعبه فی اخبار شعبه. ۳۷. قضا نهارک فی اخبار ابن المبارک. ۳۸. اخبار ابی مسلم الخراسانی. ۳۹. کتاب تذکره الحفاظ و میزان الاعتدال. ۴۰. الکاشف.
وی ازمؤلفان پر تالیف است، به طوری که عبدالستار الشیخ، قریب ۲۷۰ اثر از وی برشمرده است. بیشتر این آثار در علم رجال، تاریخ و تلخیص ‌ آثار پیشینیان است.

مهم‌ترین کتاب وی

مهم‌ترین کتاب وی در تاریخ عمومی جهان اسلام، کتاب تاریخ اسلام اوست که تاکنون حوادث تا سال ۶۲۰ ضمن ۴۶ مجلد از آن چاپ شده است. نخستین مجلد آن السیره النبویه، مجلد دوم المغازی، مجلد سوم الخلفاء الراشدون و پس از آن بر اساس شیوه سالشمار حوادث و درگذشتگان هر سال آمده است. وی هفتاد طبقه را تصور کرده و برای هر طبقه ده سال را در نظر گرفته است. مجلدات چاپ شده تاریخ الاسلام نیز بر همین اساس به صورت ده سال یا دو ده سال نشر یافته است.
وی در بیان شرح حال افکار گذشته، دو شیوه را بکار گرفته است. در حوادث میانه سال‌های ۴۰ تا ۳۰۰ که ده سال یا یک طبقه فرض کرده، در آغاز هر سال، درگذشتگان آن سال را بر می‌شمرد بدون آن‌که شرح حال آن‌ها را بنویسد. پس از آن که ده سال مورد نظر تمام شد تحت عنوان تراجم هذه الطبقه به تفصیل شرح حال افراد در گذشته آن ده سال یا یکجا بر اساس الفبا می‌آورد. اما از حوادث سال ۳۰۱ به بعد ابتداء حوادث هر سال را نقل می‌کند تا آن دهه خاتمه می‌یابد. پس از آن تراجم در گذشتگان هر سال را به ترتیب الفبا به صورت سالنانه می‌آورد به طوری که باید درگذشتگان سال ۴۲۳ را در ذیل همان سال دید، البته نه در بخش حوادث بلکه در بخش ‌ مستقل وفیات.

منابع استفاده

وی در مقدمه سیره نبوی فهرستی اجمالی از مآخذ خود را به دست داده که به طور عمده آثار شناخته شده پیشینیان است. با این حال برخی از آثار که وی یاد کرده، در حال حاضر موجود نیست.
منابع وی عبارتند از: ۱. دلائل النبوه بیهقی، ۲. سیره النبی ابن اسحاق، ۳. المغازی ابن عائذ کاتب، ۴. طبقات الکبری ابن سعد، تاریخ ابوعبدالله بخاری، ۵. تاریخ احمد بن ابی‌خیثمه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.