پاورپوینت شریف العلماء مازندرانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
35 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شریف العلماء مازندرانی دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شریف العلماء مازندرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شریف العلماء مازندرانی :

محمدشریف مازندرانی

محمد شریف مازندرانی، سرآمد فقیهان و اسوه دانشمندان، از مؤسسین علم اصول ، و استاد فحول، یگانه زمان، آفتاب سپهر علم منقول و مهتاب اسمان دانش اصول بود. روزگار وی و درخت پرثمر ابرار ، نظیر چنین درخت پرباری را بخود ندیده است در مجلس درس او بیش از هزار نفر عالم و دانشمند متفکر حضور می‌یافتند.»

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – در راه تحصیل
۳ – اساتید
۴ – ویژگیهای فردی
۵ – در مقام تدریس
۶ – آرای علمی
۷ – شاگردان
۷.۱ – شیخ انصاری در محضر استاد
۸ – از منظر اهل نظر
۹ – وفات
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

ولادت

محمد شریف در شهر مقدس کربلای معلی متولد شد و پدرش شیخ حسنعلی آملی مازندرانی از نیکان روزگار بود. از آنجا که در سال ۱۲۴۵ق و در دهه پنجم عمر درگذشت، می‌توان حدس زد که در اواخر قرن دوازدهم به دنیا آمده باشد.

[۱] فوائد الرضویه، حاج شیخ عباس قمی، ص۵۳۹.

[۲] قصص العلماء، تنکابنی، ص۱۱۲.

[۳] تهرس التراث، ج۲، ص۸۲.

[۴] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۹، ص۳۶۴.

در راه تحصیل

محمد شریف برای تکمیل تحصیلات به همراه پدر به شهرهای ایران مسافرت کرد. او در هر شهر یک ماه توقف می‌کرد و در پی استاد و کتاب و مدارس علمیه بر می‌آمد تا اینکه به مشهد مقدس رسید و بعد از زیارت حضرت رضا علیه‌السّلام به کربلا مراجعت کرد. او دوباره در جلسه درس استادش سید علی (صاحب ریاض) حاضر شد، اما احساس کرد که حاصل زیادی برایش ندارد. در همان زمان به مطالعه و مباحثه و تشکیل جلسات درس همت گمارد و از کلاس درسش استقبال شایانی به عمل آمد و دهها تن از تشنگان معارف اهل بیت علیهم‌السّلام بر گرد شمع وجودش حلقه زدند.

[۵] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۹، ص۳۶۴.

اکثر دوران تحصیل میرزا در حوزه علمیه کربلا که در آن عصر کانون توجه عالمان دین و فقیهان ممتاز بود، گذشت.

اساتید

شریف العلماء نزد بزرگان برجسته‌ای در حوزه کربلا تحصیل کرد. برخی از آن مشاهیر عبارتند از:
۱ – سید علی طباطبایی : وی نویسنده ریاض المسائل است. شریف العلماء بیش از نه سال از این عالم فرزانه بهره برد و به حد اجتهاد رسید.

[۶] گلشن ابرار، ج۳، ص۱۲۶.

۲ – سید محمد مجاهد پسر سید علی طباطبایی: وی نویسنده مناهل است.

[۷] گلشن ابرار، ج۱، ص۳۱۱.

۳ – میرزا ابوالقاسم بن محمدحسن قمی، معروف به میرزای قمی (۱۱۵۱-۱۲۳۱)

[۸] گلشن ابرار، ج۱، ص۳۰۵.

۴ – سید صدر الدین : فرزند سید صدرالدین موسوی عاملی: وی بارها به شریف العلما توصیه می‌کرد بیشتر در فقه تعمق و تدبر کند و از تعمق در اصول فقه بپرهیزد.
این استاد نامدار حوزه‌های علمیه چنان به اقوال و نظرات فقهای شیعه تسلط داشت که روزی بعد از جلسه مباحثه، صاحب جواهر شاگرد ممتاز او گفت: سبحان الله استاد ما سید صدرالدین چنان بر اقوال و اختلاف انظار تسلط دارد که گویا با تمام طبقات آنان نشسته، بحث کرده و مذاق فقهی و مسلک اصولی آنان را به دست آورده است. به خدا سوگند این یکی از امور شگفت آور است و با وجود ایشان ما هم خود را در ردیف فقیهان می‌دانیم.

[۹] تکمله امل الآمال، سید حسن صدر، ص۲۳۸.

ویژگیهای فردی

شریف العلما عالمی هوشمند و دارای حافظه قوی و دقت نظر و سرعت انتقال بود. در مناظره از قوت بیان و زیبایی سخن برخوردار بود و با هر کس مباحثه یا مناظره داشت، به طور قطع بر او غلبه می‌کرد و در علم جدل مهارتی کامل داشت. شیوه درسی او به این صورت بود که بعد از تدریس یکی از شاگردان ممتاز خود را مامور می‌کرد همان درس را بار دیگر تقریر کند تا اگر ابهامی بود، رفع گردد. بعد شاگردانش را در گروههای پنجاه نفره و صد نفره تقسیم می‌کرد تا در یک شبانه روز همان درس را بحث و تحریر کنند.

[۱۰] فوائد الرضویه، حاج شیخ عباس قمی، ص۵۳۹.

امامت نماز جماعت را نمی‌پذیرفت، یک بار که به اصرار مردم پیشنماز شد به خاطر اینکه ذهنش به حل یک مسئله فقهی مشغول شد، خود را شایسته امامت ندانست و ترک امامت کرد. به دید و بازدید علاقه ی زیادی نداشت و معمولا از تشریفات ویژه علمایی خودداری می‌کرد. هنگامی که مسئله‌ای از وی سوال می‌شد، نه تنها به پاسخ مسئله فقهی تسلط کامل داشت، بلکه مسائل مرتبط با موضوع را هم در صورت لزوم بیان می‌کرد.

در مقام تدریس

شریف العلما بر خلاف سایر عالمان و دانشمندان اثری مکتوب از خود بر جای نگذاشت

[۱۱] حیاه الشیخ الانصاری، مرکز المصطفی، ص۱۰۰.

جز یک رساله در موضوع «مبحث امر الآمر مع علمه بانتفاء شرطه» که از مباحث علم اصول فقه است. بر این باور بود که تربیت شاگردان نخبه خیلی مهم تر از تالیف کتاب است، زیرا آفریدن آثاری ارزشمند توسط محققان فرزانه حاصل زحمات اساتید آنان است. او در پاسخ یکی از شاگردانش می‌گفت: «وظیفه من تربیت طلاب و تعلیم متعلمین است و آنچه شما شاگردان تالیف می‌نمایید، در حقیقت زحمات مرا به بار نشانده‌اید.»
معروف است که یکی از شاگردانش به نام شیخ علی در جلسه درس می‌گفت: شریف العلماء در ضوابط چنین می‌گوید. ( ضوابط الاصول تالیف یکی از شاگردان شریف العلما است)

[۱۲] قصص العلماء، تنکابنی، ص۱۱۴.

هدف ایشان از این سخن این بود که تالیفات شاگردان در حقیقت مملو از نظرات و افکار اساتید است. او در کنار رسیدگی به نیازهای علمی و دینی شاگردانش، به سایر نیازهایشان نیز توجه داشت. برای نمونه وقتی آخوند ملا اسماعیل یزدی یکی از شاگردان زبده شریف العلما دچار صرع شد، برای او از بغداد پزشک آورد و مبالغ گزافی خرج و او را معالجه کرد. ملا اسماعیل یزدی بعد از رحلت شریف العلماء مدت کوتاهی جانشین استاد گردید و در مقام او تدریس نمود.

[۱۳] قصص العلماء، تنکابنی، ص۱۱۶.

[۱۴] فوائد الرضویه، حاج شیخ عباس قمی، ص۵۴۰.

آن استاد بی بدیل دو نوع درس داشت، یکی عمومی بود و دیگری درس تخصصی برای شاگردان فاضل. شیخ محمدحسن آل یاسین از شاگردان ممتاز وی در خاطراتش می‌گوید: «ما به درس اصول آن بزرگ مرد در مدرسه حسن خان حضور می‌یافتیم. در آنجا مقابل کرسی درس ایشان بیش از هزار نفر زانو می‌زدند که صدها نفر از آنان از عالمان کامل همانند شیخ مرتضی و فاضل دربندی که او را افتخار تمام علمای گذشته و برتر از آنان می‌دانستند، نشسته بودند.»

[۱۵] فوائد الرضویه، حاج شیخ عباس قمی، ص۵۴۰.

[۱۶] الکنی و الالقاب، شیخ عباس قمی، ج۲، ص۳۶۱.

آرای علمی

گرچه شریف العلماء نظریات خود را در قالب اثری مستقل ارائه نکرد، اندیشه‌های فقهی و اصولی وی را می‌توان در لابه لای آثار شاگردانش مشاهده کرد. در این بخش نمونه‌هایی از آنها را مرور می‌کنیم.
علماء فقه در بحث معاملات مسئله « بیع فضولی » مطرح می‌کنند و اینکه آیا چنین معامله‌ای صحیح و شرعی است یا نه؟ آنان در ضمن این بحث به نظر مشهور شریف العلماء هم توجه می‌کنند و بحث بدون طرح نظر او را ناقص می‌دانند. شیخ مرتضی انصاری در کتاب ارزشمند مکاسب در ذیل بحث عقد فضولی و کاشف یا ناقل بودن اجازه مالک اصلی (که بعد از عقد صادر می‌شود) نظر استادش شریف العلماء را با عنوان « کشف حکمی » طرح می‌کند.

[۱۷] کتاب المکاسب، شیخ انصاری، ج۳، ص۴۰۷.

[۱۸] کتاب البیع، شهید سید مصطفی خمینی، ج۲، ص ۱۴۱.

نظریه دیگری از ایشان در کتاب مجمع الرسائل آمده است. صاحب جواهر در این رساله می‌نویسد: تقلید میت حتی تقلید ابتدائی آن اگر اعلم و اتقی باشد جایز است. این رای توسط شاگردان شریف العلماء همانند صاحب ضوابط عنوان شده که با توجه به برخی از مبانی وی از استادش شریف العلماء گرفته است.

[۱۹] مجمع الرسائل، شیخ محمد صاحب جواهر، ج۱، ص۲۰.

شاگردان

شریف العلما در مقام تدریس گوی سبقت را از همگان ربوده بود. وی صدها مجتهد مسلم و دانشمند برجسته تربیت کرد. در اینجا به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:
۱ – سید ابراهیم قزوینی (نویسنده ضوابط الاصول): وی در سال ۱۲۶۴ از دنیا رفت. پدرش از اهالی خمین بود. سید ابراهیم بعد از شریف العلماء مدتی کرسی تدریس استادش را اداره کرد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ شاگرد مبرز داشت.

[۲۰] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۲، ص۲۰۴.

[۲۱] گلشن ابرار، ج۲.

۲ – آخوند ملا اسماعیل یزدی.
۳ – ملا آقای دربندی «فاضل دربندی:» او فقیهی اصول، متکلمی محقق و در علوم معقول و منقول مهارت تمام داشت. در فتنه بابیه در کربلا مجروح شد و خود را به تهران رساند. ناصرالدین شاه و مردم از علم و دانش و سخنرانیهای پرشور وی استقبال کردند. منبرها و روضه هایش معروف است. در روز عاشورا با حرارت خاصی مقتل امام حسین علیه ‌السلام را می‌خواند و به شدت عزاداری می‌کرد و مردم عزادار از منبرهای وی استقبال شایانی می‌کردند. برخی از آثار فاضل دربندی عبارت است از: خزائن الاصول ، عناوین الادله در علم اصول، خزائن الاحکام، شرح منظومه بحر العلوم، قوامیس، القواعد در رجال، جوهر الصناعه در اسطرلاب ، الفن الاعلی در علم کلام و از همه مشهورتر کتاب اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات ( اسرار الشهاده ) می‌باشد.

[۲۲] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۲، ص۸۷ – ۸۸.

۴ – سعید العلما بارفروش مازندرانی: هنگامی که شیخ انصاری توسط صاحب جواهر به عنوان مرجع اعلم شیعیان معرفی شد و او را به جانشینی خود برگزید، شیخ انصاری به سعیدالعلما پیام فرستاد که «وقتی ما با هم در حوزه کربلا به درس شریف العلما می‌رفتیم تو از من عالم تر و فهیم تر بودی، الآن تو برای پذیرش جانشینی صاحب جواهر برای مرجعیت شیعیان از من شایسته تری! » سعید العلما در پاسخ شیخ انصاری پیام داد: «حرف تو صحیح است، اما تو در این مدت مشغول به درس و تدریس و مباحثه بوده‌ای، ولی من به حل مسائل اجتماعی و معنوی مردم اشتغال داشتم و از درس و مسائل علمی دور افتاده‌ام، پس تو برای مرجعیت اولویت داری.»

[۲۳] التقیه، شیخ انصاری، ص۲۷.

۵ – محمدشفیع بروجردی جابلقی: او نویسنده کتابهای ارزشمند روضه البهیه ، مناهج الاحکام، مرشد العوام و القواعد الشریفه می‌باشد. و در سال ۱۲۸۰ از دنیا رفت. آقا محمدشفیع از اساتید دیگری همچون سید محمدباقر شفتی ، ملااحمد نراقی وآقا سید محمد و آقا سید مهدی فرزندان آسید علی صاحب ریاض نیز بهره برد.
۶ – شیخ مرتضی انصاری: وی در چهار سالی که در حوزه کربلا حضور داشت، از محضر شریف العلماء کمال بهره را برد. همچنین در سفر دوم خود به عتبات عالیات که به دنبال اساتید فن در شهرهای مختلف سیر ک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.