پاورپوینت شرط اسقاط خیار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شرط اسقاط خیار دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شرط اسقاط خیار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شرط اسقاط خیار :

اسقاط خیارات (حقوق خصوصی)

اسقاط خیارات در اصطلاح حقوقی به معنای از اعتبار‌ انداختن اختیار‌ی است که شخص در فسخ و بر هم زدن معامله دارد. حق خیار از جمله حقوق مالی است و لذا مانند سایر حقوق مالی، این حق هم قابل اسقاط است. متعاملین هم می‌توانند شرط کنند که از ابتدا برای آنها خیاری نباشد و هم می‌توانند پس از ایجاد حق خیار آن را اسقاط نمایند.

[۱] طاهری، حبیب الله، حقوق مدنی، ص۱۵۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۸۲، چاپ اول، جلد چهارم.

فهرست مندرجات

۱ – معنای لغوی
۲ – معنای اصطلاحی
۳ – ماهیت حقوقی اسقاط
۴ – اسقاط صریح یا ضمنی
۵ – اسقاط با منتفی شدن مبنای خیار
۶ – اسقاط خیار
۶.۱ – خیار تدلیس
۶.۲ – خیار عیب و غبن
۶.۳ – اسقاط به طور مطلق
۷ – پانویس
۸ – منبع

معنای لغوی

اسقاط مصدر باب اِفعال از ریشه «سَقَطً» به معنای افکندن،‌ انداختن، از ارزش‌ انداختن است. واژه «خیار» اسم مصدر «اختیار» است.

معنای اصطلاحی

اسقاط در اصطلاح حقوقی به از اعتبار‌ انداختن حقی اعم از مالی و یا غیر مالی اسقاط می‌گویند.

[۲] انصاری، مسعود، طاهری، محمد علی، دانشنامه حقوق خصوصی، ج۱، ص۲۷۲، تهران، انتشارات محراب فکر، ۱۳۸۴، چاپ اول.

منظور از خیار، اختیار‌ی است که شخص در فسخ و بر هم زدن معامله دارد.

[۳] کاتوزیان، ناصر، اعمال حقوقی، ص۳۴۶، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۶، چاپ دوازدهم، ش ۳۳۸.

حق خیار از جمله حقوق مالی است و لذا مانند سایر حقوق مالی، این حق هم قابل اسقاط است. متعاملین هم می‌توانند شرط کنند که از ابتدا برای آنها خیاری نباشد و هم می‌توانند پس از ایجاد حق خیار آن را اسقاط نمایند.

[۴] طاهری، حبیب الله، حقوق مدنی، ص۱۵۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۸۲، چاپ اول، جلد چهارم.

ماهیت حقوقی اسقاط

اصل در ماهیت حقوقی اسقاط ایقاع است (ایقاع از اعمال حقوقی است. اعمال حقوقی، به اعمالی گفته می‌شود که به اراده اشخاص به وجود می‌آید و موجب ایجاد آثار حقوقی می‌شود. هرگاه ایجاد اثر حقوقی با اراده دو شخص صورت گیرد، عقد و هرگاه با یک اراده یک شخص ایجاد شود، ایقاع نام دارد.) چراکه تنها به اراده مسقط صورت می‌پذیرد البته در اسقاط با عوض به اراده طرف مقابل نیز نیاز است.

[۵] انصاری، مسعود، طاهری، محمد علی، دانشنامه حقوق خصوصی، ج۱، ص۲۷۲، تهران، انتشارات محراب فکر، ۱۳۸۴، چاپ اول.

مثلاً اگر شخصی پس از عقد برایش خیار فسخ ایجاد شد، می‌تواند با توافق طرف مقابل در برابر اسقاط حق خیار، مالی را از او بگیرد.

اسقاط خیار احتمال دارد ضمن عقد اصلی و یا پس از آن صورت گیرد. ماده ۴۴۸ قانون مدنی در این باره مقرر می‌دارد: «سقوط تمام یا بعضی از خیارات را می‌توان در ضمن عقد شرط نمود.» نفوذ این شرط در مورد خیارهایی که سبب آن در زمان عقد وجود دارد با مشکلی روبرو نیست هرچند در آن هنگام این سبب پنهان مانده باشد. مثلاً عیب پنهانی در مبیع وجود دارد که خریدار از آن آگاهی ندارد و طرفین با هم توافق می‌کنند که خیار عیب ساقط شود. در این عمل حقوقی خریدار در حق موجود خود تصرف می‌نماید چراکه خیار در اثر عیب و با عقد بوجود می‌آید اما در جایی که سبب خیار در ضمن اجرای تعهد ایجاد می‌شود، شخص با اسقاط خیار، زمینه ایجاد خیار را از بین می‌برد.

به موجب ماده ۴۸۸ ق. م: (قانون مدنی) «سقوط تمام یا بعضی از خیارات را می‌توان در ضمن عقد شرط نمود.» این شرط، در مواردی که خیار در نتیجه عقد بوجود می‌آید، به معنی اسقاط حق خیار موجود است. مانند اینکه دو طرف خیار غبن یا تدلیس را ضمن عقد اسقاط کنند ولی در مورد خیار‌هایی که بعد از عقد ایجاد می‌شود (مانند خیار تاخیر ثمن و تخلف از شرط) به معنای اسقاط مقتضی ایجاد خیار است. چراکه پاورپوینت شرط اسقاط خیار زمینه ایجاد آن را از بین می‌برد و اصلاً حقی بوجود نمی‌آید تا اسقاط شود. مثلاً اگر در عقدی شرط سقوط خیار شود و یکی از دو طرف به مفاد شرطی که به نفع دیگری شده عمل ننماید، مشروط له حق فسخ نمی‌یابد. زیرا زمینه آن در عقد از بین رفته است. بنابراین باید گفت، شرط سقوط خیار در این فرض جلوگیری از تشکیل خیار است نه سقوط حق خیار پس از ایجاد آن.

[۶] کاتوزیان، ناصر، قانون مدنی، ش۳۶۱، ص۳۷۰.

اسقاط صریح یا ضمنی

اسقاط حق خیار یک عمل حقوقی است و اراده بر آن حکومت دارد. اسقاط حق خیار ممکن است صریح باشد (مثل این که خریدار در سندی از خیار غبن خود صرف نظر کند) یا ضمنی (مثل این که خریدار کالای معیوب را بفروشد) اسقاط صریح حق آشکار است اما در اسقاط ضمنی در خصوص دلالت اعمالی که به منظور دیگری انجام می‌شود و در ضمن نشانه رضای او به معامله و اسقاط خیار است، باید دانست از آنجا که اسقاط خیار یک عمل حقوقی و تابع اراده صاحب خیار می‌باشد، در صورتی اعمال او دلالت بر اسقاط ضمنی خیار می‌کند که با آگاهی و از روی اراده صورت پذیرد. مثلاً اگر خریدار نداند که در معامله مغبون شده است نمی‌توان پذیرفت که اجاره دادن آن مال اسقاط ضمنی خیار است.

[۷] مسعود انصاری، محمد علی طاهری، دانشنامه حقوق خصوصی، ج۱، ص۹۳۲، تهران، انتشارات محراب فکر، ۱۳۸۴، چاپ اول.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که باید اوضاع و احوالی را که در آن اعمال منجر به اسقاط ضمنی خیار روی می‌دهد را نیز مد نظر داشت. یعنی در دلالت اَعمال بر اسقاط خیار نمی‌توان قاعده ثابتی وضع نمود بلکه باید دید عرف آن چه را رخ می‌دهد نشانه اسقاط خیار می‌داند یا خیر. گاهی عرف اسقاط را قطعی می‌داند؛ مانند دلالت فروش مال به اسقاط خیار غبن در صورت علم به آن. در مواقعی نیز عرف به طور قطعی دلالت بر اسقاط نمی‌کند. مانند تاخیر در اِعمال خیار.

[۸] کاتوزیان، قانون مدنی، ش ۳۶۲، ص۳۷۱.

اسقاط با منتفی شدن مبنای خیار

خیارات دارای دو مبنای اصلی هستند:
۱- اراده طرفین: در صورتی که طرفین اسقاط خیار را در قرارداد شرط کنند یا صاحب خیار بعداً آن را ساقط نماید، در هر دو صورت خیار مبنای خود را از دست می‌دهد و ساقط می‌شود.

۲- جبران ضرر: چنانچه ضرر ناروایی که موجب ایجاد خیار شده است، پیش از اِعمال خیار از بین برود، قانون مدنی در این خصوص در ماده ۴۲۱ ق. م می‌گوید: «اگر کسی که طرف خود را مغبون کرده است تفاوت قیمت را بدهد خیار غبن ساقط نمی‌شود مگر اینکه مغبون به اخذ تفاوت قیمت راضی گردد.» درحالی که در ماده ۴۷۸ ق. م آمده است: «هرگاه معلوم شود عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده مستاجر می‌تواند اجاره را فسخ کند یا به همان ن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.