پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد :

پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد (کتاب)

کتاب «پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقاد» علامه ابو الحسن شعرانی در واقع شرحی است که مرحوم علامه شعرانی بر کتاب تجرید خواجه نصیر الدین طوسی در سال ۱۴۹۲ هجری قمری نوشته است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – انگیزه تألیف
۳ – ساختار کتاب
۳.۱ – محتوای مقصد اول
۳.۲ – محتوای مقصد دوم
۳.۳ – محتوای مقصد سوم
۳.۴ – محتوای مقصد چهارم
۳.۴.۱ – معجزات پیامبر
۳.۵ – محتوای مقصد پنجم
۳.۶ – محتوای مقصد ششم
۴ – نسخه حاضر
۵ – پانویس
۶ – منبع

معرفی اجمالی

مؤلف خود در مقدمه می‌گوید ما در شرح خود بر کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد و علامه حلی عنایت تمام داشتم حتی شارح نام کتاب را شرح تجرید الاعتقاد می‌گذارد چون مرحوم علامه حلی اینچنین آورده است و الا خود خواجه نصیر در متن دارد سمیته تجرید العقائد. البته ناگفته نماند در مورد این کتاب غالبا نام تجرید الکلام یا تجرید به کار رفته است. لکن این اثرپذیری شارح از علامه حلی را نمایان می‌سازد که همان نامی را به کار می‌برد که ایشان به کار برده‌اند.
ولی تمام اینها باعث نمی‌شوند که ما کتاب حاضر را ترجمه کشف المراد بدانیم زیرا خود مؤلف چنین حرفی نمی‌زند و در جای دیگری می‌گوید شاید بیش از ثلث محتویات کتاب از کشف- المراد باشد. او کتاب خود را شرح مستقلی بر تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین می‌داند و اصلا این شرح را در ردیف شروح تجرید و در عرض کشف المراد ذکر می‌کند.

انگیزه تألیف

علامه شعرانی انگیزه خود را از تالیف این کتاب نیاز مبرم اهل زمانه به اصول دین می‌داند و علم اصول دین را علمی منسوخ شده می‌شمارد و می‌فرمایدامروزه مردم دنبال علومی هستند که به دنیای آنان سود بیشتری داشته باشد ایشان اضافه می‌کنند مسلمان باید اصول دین را از روی دلیل بداند ولی دانستن دلائل فروعات فقهی بر کسی لازم نمی‌باشد وی علت عمل نکردن کامل به فقه را نیز اسلام ظاهری مردم می‌داند و می‌فرماید ایمان به غیب با علم به اصول دین حاصل می‌شود که نتیجه اش می‌شود عمل کردن کامل به فروعات دین. مرحوم شعرانی پایه و اساس اصول دین را عقل می‌داند و می‌گوید برای اثبات نبوت باید اول وجود خدا ثابت شود و اثبات امامت بستگی به اثبات نبوت دارد همینطور اثبات معاد. پس در واقع همه اصول به اثبات توحید برمی گردد و وجود خدا با چیزی غیر از عقل ثابت نمی‌گردد به همین دلیل است که ایشان آشنایی با علوم عقلی را بر طلاب علوم دینی برای مواجهه با بی دینان از اوجب واجبات می‌شمارد و کتاب تجرید را کتابی منحصربه فرد می‌داند که آموختن آن بر هادیان طریق امامت واجب عینی می‌باشد.

ساختار کتاب

محتوای مقصد اول

مقصد اول شرح تجرید مشتمل بر شش مقصد می‌باشد که مقصد اول در امور عامه است. خود مرحوم علامه شعرانی مراد از امور عامه را مسائلی که در تمام علوم به کار می‌روند می‌داند مثل علت و معلول که در طب و فلسفه و علوم دین و… تماما جایگاه ویژه‌ای دارند.
ایشان در فصل اول امور عامه از مسائلی چون وجود ذهنی ،حادث و قدیم ، معنی نفس الامر، اصالت وجود، مختار بودن خداوند و… سخن می‌گوید و در فصل دومش از ماهیت و لوازم آن سخن گفته سومین فصل مقصد اول را به علت و معلول اختصاص می‌دهد و با علل چهارگانه بطلان تسلسل ، مقدمات فعل اختیاری و دیگر مسائل در این زمینه پرداخت می‌نماید.

[۱] پاورپوینت شرح فارسی تجرید الاعتقادشعرانی،متن،ص۱.

محتوای مقصد دوم

مقصد دوم در جوهر و عرض است که دارای پنج فصل می‌باشد. فصل اول تعریف جوهر و عرض و اقسام جوهر. فصل دوم در اقسام جنس فصل سوم در محال بودن بعد غیر متناهی فصل چهارم جوهرهای مجرد و فصل پنجم در اعراض.

محتوای مقصد سوم

مقصد سوم را به اثبات واجب اختصاص داده‌اند که به ترتیب از وجود و صفات و احوال باریتعالی بحث شده است. مباحث حسن و قبح عقلی ،جبر و اختیار ، قضا و قدر ، تکلیف، لطف و عوض و احکام آن، در فصل سوم که به افعال الهی تعلق دارد آمده اند.

محتوای مقصد چهارم

مقصد چهارم کتاب طبق آنچه خواجه نصیر الدین طوسی مرتب نموده است مربوط

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.