پاورپوینت شرح اصول‌الکافی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شرح اصول‌الکافی دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شرح اصول‌الکافی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شرح اصول‌الکافی :

شرح اصول الکافی (ملاصدرا)

شرح الاصول الکافی، تالیف صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی، مشهور به ملاصدرا (۹۸۰- ۱۰۵۰ ق) از جمله شروحی است که بر یکی از منابع مهم شیعی؛ یعنی اصول کافی نگاشته شده است. گرچه نام ملاصدرا با فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه عجین شده و با شنیدن و دیدن این نام، بلندای افق اندیشه این اندیشمند فرزانه در زمینه فلسفه و عرفان در ذهن تداعی می‌شود؛ اما با نگریستن در آثار تفسیری و حدیثی او به خوبی مشاهده می‌گردد که ابعاد اندیشه‌ای این بزرگ مرد، تنها در معقول خلاصه نمی‌شود و در حوزه منقول نیز از آگاهی گسترده، بینشی استوار و نگاهی ژرف برخوردار است.

فهرست مندرجات

۱ – انگیزه نگارش
۲ – مشرب حدیثی ملاصدرا
۳ – نگرش‌های عرفانی در شرح ملا صدرا
۴ – گزارش محتوا
۴.۱ – بحث‌های مبسوط و دقیق رجالی
۴.۲ – یادکرد دانش‌های حدیثی
۴.۳ – شرح و بسط کامل روایات
۴.۴ – توجه به دیدگاه‌های مختلف
۴.۵ – ابهام زدایی
۴.۶ – برداشت‌های دقیق
۵ – نسخه‌شناسی
۶ – پانویس
۷ – منبع

انگیزه نگارش

ملاصدرا همان طور که مدت‌ها در قرآن و معانی آیات آن، تدبر و تامل می‌کرد تا بالاخره توفیق یافت که نگارش تفسیر خود را با تفسیر سوره حدید آغاز کند و سپس تفسیر تعداد دیگری از سور و آیات را بنویسد، در مورد احادیث اهل بیت علیه‌السّلام نیز روزگارانی طولانی به تامل و تعمق پرداخت و به گوهرهایی ناب دست یافت و در فکر بود که کتابی در شرح این لئالی بسیار ارجمند بنگارد.
اما آن طور که خود ملاصدرا می‌گوید، (عوائق و عوادی روزگار)، او را از این کار باز می‌داشت، تا در نهایت به اصرار گروهی از طالبان حقایق در سال‌های آخر عمر به این کار همت گماشت و اثری ممتاز در زمینه احادیث اهل بیت علیه‌السّلام از خود به یادگار گذاشت.
اما چرا ملاصدرا برای انجام هدف خود، یعنی شرح حقایق مطرح شده در احادیث اهل بیت علیه‌السّلام کتاب «کافی» کلینی را انتخاب کرد؟
صدرالمتالهین، خود پاسخ این سؤال را در دیباچه کتاب چنین بیان کرده است:
بهترین احادیث و گفتارهایی که از اهل بیت علیه‌السّلام برای ما روایت شده و درخشنده‌ترین سخنانی که چون مروارید به هم پیوسته از آنان برای ما نقل شده،… احادیث کتاب «کافی»، تالیف امین الاسلام و ثقه الانام، شیخ عالم، کامل مجتهد، بارع فاخر، محمد بن یعقوب کلینی – اعلی الله قدره وانار فی السماء بدره- است.

مشرب حدیثی ملاصدرا

صدرالمتالهین، پیش از هر عنوان علمی دیگر، فیلسوف و عارف است و اساس فکری ایشان با این دو دانش شکل گرفته است. گرچه- چنان که پیشتر گفتیم- او در محدوده این دو دانش محصور نماند و با روی آوردن به قرآن و سنت خود را از اسارت آنها نیز آزاد کرد؛ اما به هر حال، تاثیر مبانی و گرایش به این دو دانش در همه یا بیشتر آثار ملاصدرا هویداست. این مدعا در شرح او بر روایات الکافی نیز صادق است.
شاهد گرایش صدرالمتالهین به مبانی فلسفی در شرح روایات آن است که او هر گونه مخالفت با تعمق در معارف الهی انعکاس یافته را برخاسته از اندیشه حنبلی نگری می‌داند، که بر قشر و ظاهر روایات بسنده کرده و خود را از گوهرهای درون این صدف‌ها محروم ساخته‌اند.
وی به فقیهانی که تنها به فتوا دادن بسنده کرده و علم دین را منحصر به فقه دانسته و از تهذیب و سیر و سلوک روی گردانده‌اند، شدیدا حمله می‌کند:
بدان، آنان که بیش از دیگران مغرور و خود فریفته‌اند، گروهی هستند که تنها به علم فتوا و احکام و حفظ مسائل حلال و حرام بسنده کرده و گمان کرده‌اند که آن، علم دین و علم به قرآن و سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است، و علم راهیابی به آخرت و مجاهده با نفس و تهذیب باطن را رها کرده‌اند… تردیدی نیست اینان که تنها به صورت علم فریفته شده و به دانشی که اندوخته‌اند، دلخوش‌اند و این نشئه‌ها را انکار می‌کنند؛ زیرا آنان از علومی که حقیقتا علم است و از معارفی- که بدان‌ها اشاره کرده‌ایم- آگاهی ندارند و از چنین دانشی روی گردانده و آن را انکار می‌کنند.
صدرالمتالهین، مقصود از عقل را- که در روایت «لما خلق الله العقل استنطقه»، نخستین آفریده خدا معرفی شده- صادر اول می‌داند.
نیک می‌دانیم که اعتقاد به وجود صوادر عقلانی اولیه از جمله معتقدات فلاسفه است؛ هر چند با تعمقی در خور و شایسته در روایت استنطاق عقل، آن را بر وجود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم تطبیق می‌کند. در مقابل، مرحوم علامه مجلسی به خاطر تطبیق این روایات بر عقول دهگانه و صوادر اولیه به شدت بر فلاسفه تاخته و آنان را افرادی مستبد و خودرای در راهی غیر از شریعت معرفی کرده است.
ملاصدرا مقصود از قلب را در آیه «ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب»، معنای عقلی که مدرک معانی کلی نظری است دانسته است.
او معلم دوم، پس از خداوند را جبرئیل دانسته و روح القدس را عقل فعال معرفی کرده است و مقصود از میزان را در آیه شریف «والسماء رفعها و وضع المیزان»، روش منطق دانسته و به کسانی که آن را ترازوی مادی متعارف معنا کرده‌اند، تاخته است.
ملاصدرا با درنگی هوشمندانه حدیث «ابی الله ان یجری الامور الا باسباب؛ خداوند پرهیز دارد که کارها را جز از رهگذار اسباب تدبیر کند» را ناظر به قانون علیت دانسته و بنیان تمام معارف دینی می‌شناسد.

نگرش‌های عرفانی در شرح ملا صدرا

ملاصدرا معتقد است که مسخ در امت اسلامی، بسان امت موسی علیه‌السّلام فراوان است و از آن جا که جهان آخرت، عالم ظهور باطن انسان هاست و آنان بر اساس نیت‌های خود محشور می‌شوند، صورت حقیقی آنها آشکار می‌گردد. با این حال، بر این باور است که باطن حقیقی اشخاص برای اهل کشف و شهود در همین دنیا میسر است.
بر اساس همین مشرب عرفانی است که او میان موجودات عالم رابطه معنوی و جذبه طبیعی به ذات عالم و برخورداری از یک حقیقت روحانی قایل شده و مسئله گریه مناطق زمین و فرشتگان و… را بر مرگ مؤمن حل کرده است.
صدرالمتالهین مقصود از اهل ذکر را در آیه شریف «فاسئلوا اهل الذکر، ان کنتم لا تعلمون؛ اگر نمی‌دانید، از اهل ذکر بپرسید»، صاحبان مکاشفات می‌داند، که می‌توانند دانش را از عالم بالا (لوح محفوظ) به استقلال، بسان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم یا به پیروی آن حضرت، بسان اهل بیت علیه‌السّلام بر صفحه جانشان جاری سازند.

گزارش محتوا

ملاصدرا برخلاف علامه مجلسی- که متن روایت را در بالای هر صفحه نقل کرده و شرح آن را در پایین صفحه آورده-، شرح و تفسیر احادیث را در متن کتاب، پس از نقل متن روایات، جای داده است. او، در ابتدا، سند روایت را به نقل از الکافی ارائه می‌کند و پس از ذکر نام هر راوی، به صورت مزجی، به بحث‌های رجالی درباره وثاقت یا ضعف او پرداخته، آن گاه متن روایت را نقل کرده و در پی آن، روایت را از جهت لغوی و مدلولی شرح داده است. از این جهت، شرح ملاصدرا به شرح ملاصالح مازندرانی نزدیک است.
امتیازاتی که می‌توان برای این کتاب برشمرد، به شرح ذیل است:

بحث‌های مبسوط و دقیق رجالی

علامه مجلسی، با اختیار سبکی ویژه، پس از نقل روایت تنها به ذکر درجه روایت از نظر مقبولیت و ضعف با عباراتی نظیر صحیح، صحیح کالحسن، موثق، حسنه، ضعیف و… بسنده کرده است. در واقع، ایشان نتیجه نگرش و بررسی رجالی خود را در قالب اصطلاحات

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.