پاورپوینت شئون و وظایف امام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شئون و وظایف امام دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شئون و وظایف امام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شئون و وظایف امام :

پاورپوینت شئون و وظایف امام

به طور کلی شیعه بر خلاف اهل سنت معتقد است که همان اهداف و اغراضی که منجر به ارسال رسل و انزال وحی از طرف خداوند شده، به نوعی دیگر در حضور امام دنبال می‌شود؛ لذا اکثر وظایف و شئونی که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در زمان حیاتش به عهده داشت در زمان ممات و غیابش در جامعه‌ی اسلامی، به امامان معصوم (علیه‌السّلام) منتقل و واگذار می‌شود. البته این شئون غیر از شئون فردی آن حضرت است، چون همه و حتی خود ائمه (علیهم‌السّلام) بر این امر متفق‌اند که هیچ امری در کمال و تقرب، همچون رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در هستی یافت نمی‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – ختم نبوت و خاتمیت اسلام
۲ – وظایف و شئون پیامبر اکرم
۳ – امامت استمرار وظایف و شئون نبوت
۴ – شرط امامت
۵ – مراتب و شئون امامت
۵.۱ – حکمت سیاسی و رهبری جامعه
۵.۲ – مرجعیت دینی
۵.۳ – ولایت معنوی و باطنی
۶ – پانویس
۷ – منبع

ختم نبوت و خاتمیت اسلام

واضح است که با اعلام خاتمیت دین اسلام و پس از وفات پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آمدن شریعتی جدید برای همیشه منتفی شده است. خداوند متعال ختم نبوت را چنین اعلام فرمود:
(ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَد مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ…) ;

[۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۴۰.

محمد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده ی خدا و خاتم پیامبران است….
بنابراین پس از شریعت اسلام، هیچ پیامبری، نه تشریعی و نه تبلیغی، (پیامبران به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند: ۱.پیامبران تشریعی که از جانب خداوند شریعت خاصی را به بشر عرضه می‌کنند. ۲.پیامبران تبلیغی که وظیفه‌ی تبلیغ و ترویج همان شریعتی را که پیامبر تشریعی آورده است به عهده دارند.) نخواهد آمد و نبوت پیامبر اسلام پایان دهنده‌ی سلسله‌ی پیامبران است. این عقیده مورد اتفاق و اجماع همه‌ی مسلمانان

[۲] سبحانی، جعفر، الالهیات، (قم: انتشارات مرکز العالمی للدراسات الاسلامیه ۱۴۱۲ هـ ق)، ج۳، ص۴۸۵.

و از ضروریات دین است و منکر آن در واقع منکر اسلام و نبوت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است.

[۳] مصباح یزدی، محمدتقی، راهنما شناسی، (قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی قم، ۱۳۶۷)، ص۳۶۷.

بنابراین پس از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نزول وحی آسمانی برای همیشه منقطع شده است. حضرت علی (علیه‌السّلام) هنگام رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند:
با مرگ تو رشته‌ای بریده شد که در مرگِ جز تو بریده نشد؛ پایان یافتن دعوت پیامبران و بریدن خبرهای آسمانی.

[۴] امام علی (علیه‌السّلام) نهج البلاغه، ترجمه‌ی شهیدی، خطبه‌ی ۲۳۵.

پس هیچ کس بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نمی‌تواند مدعی مقام دریافت و ابلاغ وحی باشد. حتی امامان شیعه که در اکثر شئون با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مشترک‌اند از این مقام محروم هستند؛ البته مراد از وحی در این جا، وحی نبوت است، نه الهام و تحدیث که این مرتبه شامل ائمه (علیه‌السّلام) هم می‌شود.

[۵] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، (تهران:دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵)، ج۲، ص۲۵۵.

[۶] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، (تهران:دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵)، ج۲، ص۲۷۰-۲۷۱.

وظایف و شئون پیامبر اکرم

بی تردید پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مدت بیست و سه سال نبوت خویش، وظایف و شئون مختلفی را در قبال جامعه‌ی اسلامی بر عهده داشتند که برخی نیاز به تداوم ندارند، مانند دریافت و ابلاغ وحی یا پیام آوری از خداوند برای راه نمایی و هدایت بشر و برخی دیگر که عمده‌ی وظایف آن حضرت بود، مربوط به شئونی است که باید تداوم داشته باشند؛ آنها عبارت‌اند از:
۱. تفسیر و تبیین وحی الهی و تشریع اهداف و مقاصد آن؛
۲. بیان و توضیح احکام موضوعات جدید در حوزه‌ی وظایف و احکام فردی و اجتماعی مسلمانان؛
۳. پاسخ گویی به شبهات مخالفین اسلام و ردّ اعتراضات آنان به حقانیت آیین اسلام؛
۴. محافظت و پاسداری از کیان آموزه‌های دینی و جلوگیری از وقوع تحریف و بدعت در آنها؛
۵. داوری و قضاوت در اختلافات و نزاع‌های بین مسلمین و تطبیق و اجرای حدود و قوانین کلی الهی؛
۶. حکومت داری و ریاست بر عامه‌ی مردم در همه‌ی مسائل اجتماعی و سیاسی.

[۷] سبحانی، جعفر، الالهیات، (قم: انتشارات مرکز العالمی للدراسات الاسلامیه ۱۴۱۲ هـ ق)، ج۴، ص۱۶.

[۸] جمعی از نویسندگان، انسان، راه و راهنما شناسی (قم: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه الله)، ۱۳۸۴ ش)، ص۱۹۱-۱۹۲.

امامت استمرار وظایف و شئون نبوت

حال سؤال اساسی این است که غیر از ابلاغ وحی که مخصوص انبیا بود، بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، دیگر وظایف ایشان چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا شارع در متن دین برای جبران آنها تدبیری‌ اندیشیده یا آنها را به خود امت واگذار کرده است؟ واقعیت‌ها و گزارش‌های تاریخی از اختلاف شدید مفسران در تفسیر پاره‌ای از آیات قرآن، اختلاف شدید مسلمانان در احکام عملی و حتی در مورد تفسیر سنت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، هجوم بی امان شبهات ویرانگر به عقاید اسلام و شیوع ده‌ها هزار حدیث مجعول و…. همگی گویای این حقیقت‌اند که امت اسلامی از یک سو نیازمند آن است که عمل به وظایف یاد شده پس از وفات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تداوم یابد و از سوی دیگر، خود امت (بدون امداد الهی) هرگز قادر به پاسخ گویی به این نیازها نیست.
حال با دو احتمال رو به رو هستیم:
اول آن که خداوند، با علم به ناتوانی امت اسلامی از رفع نیاز خود، امر آنان را به خودشان واگذار کرده باشد.این احتمال آشکارا باطل است؛ چون لازم می‌آید خداوند حکیم، غرض خویش از ارسال پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و تشریع آیین اسلام و ختم نبوت را نقض کند و این از سوی حکیم، ممتنع است.
دوم آن که خداوند حکیم، برای ح

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.