پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی :

آمادگی نظامی (قرآن)

آمادگی نظامی تدارک نیروها و امکانات لازم اعم از مادی و معنوی برای رویارویی با دشمنان موجود یا احتمالی است. در این مقاله آیاتی معرفی می‌شوند که در آن‌ها از واژه‌های «اعداد»، «اخذ حذر»،

[۱] نسا/سوره۴، آیه۱۰۲.

«اخذ اسلحه»،

[۲] نسا/سوره۴، آیه۱۰۲.

«رباط»،

[۳] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

«مرابطه»، «صافنات الجیاد»،

[۴] ص/سوره۳۸، آیه۳۱.

«تبوی»،

[۵] آل عمران/سوره۳، آیه۱۲۱.

«جمعوا» و… استفاده شده است.

فهرست مندرجات

۱ – واژگان شناسای آمادگی نظامی در قرآن
۲ – آثار آمادگی نظامی
۲.۱ – ترس دشمن
۲.۲ – شکست دشمن
۲.۳ – مانع هجوم دشمن
۳ – آمادگی نظامی برای غزوه تبوک
۴ – آمادگی نظامی برای غزوه حمراءالاسد
۵ – آمادگی نظامی بنی اسرائیل
۵.۱ – آمادگی نظامی با مشاهده تابوت
۶ – آمادگی نظامی در صدر اسلام
۷ – آمادگی نظامی در نماز
۸ – آمادگی نظامی حضرت سلیمان
۹ – اهمیت آمادگی نظامی
۹.۱ – وجوب آمادگینظامی
۹.۲ – نشانه ایمان
۹.۳ – مصداق انفاق
۹.۴ – اهتمام پیامبراسلام
۹.۵ – اهتمام سایر پیامبران
۹.۶ – ستایش خداوند
۹.۷ – ضرورت آمادگی نظامی
۹.۸ – لزوم آمادگی پیش از حرکت
۹.۹ – ضرورت فراهم آوردن ابزار رزم
۹.۱۰ – لزوم حفظ آمادگی نظامی در نماز
۱۰ – پاداش آمادگی نظامی
۱۰.۱ – شرط پاداش آمادگی نظامی
۱۱ – حفظ آمادگی نظامی
۱۱.۱ – آمادگی به رغم آسیب‌دیدگی
۱۱.۲ – فرمان به حفظ آمادگی
۱۱.۳ – جمع آوری تجهیزات
۱۱.۴ – آمادگی در غزوه خندق
۱۲ – پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی
۱۳ – حضرت محمد و آمادگی نظامی
۱۴ – منافقان و آمادگی نظامی
۱۵ – ابعاد آمادگی نظامی
۱۵.۱ – تهیه و ساخت سلاح و ادوات جنگی
۱۵.۲ – آموزش فنون رزم‌آوری
۱۵.۳ – آماده‌سازی روحی رزمندگان
۱۵.۴ – تأمین و گردآوری اطلاعات
۱۵.۵ – رزمایش‌های نظامی
۱۵.۶ – تخصیص بودجه‌های نظامی
۱۵.۷ – مرزبانی
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

واژگان شناسای آمادگی نظامی در قرآن

برجسته‌ترین واژگان شناسای این مدخل در قرآن، عبارت است از:
۱. إعداد: فراهم آوردن تفصیلی و دقیق هر چیز.

[۶] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، ج‌۸‌، ص‌۵۱‌، «عدّ».

این واژه، در آیه ۶۰ انفال

[۷] انفال/ سوره۸، آیه۶۰.

آمده و مؤمنان را به گردآوری همه امکانات نبرد فراخوانده است:«وَ‌أعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه».
۲. حِذْر: پرهیز همراه با خوف و اضطراب .

[۸] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، ج ۲، ص ۱۸۲، «حذر».

این واژه در آیات ۷۱ و ۱۰۲ نساء آمده و مؤمنان، مأمور برگرفتن «حِذْر» (جنگ‌افزار) شده‌اند:«یأیُّهَا الَّذِینَ ءامَنُوا خُذُوا حِذرَکُم.

[۹] نساء/ سوره۴، آیه۷۱.

» ، «وَلیَأخُذُوا حِذرَهُم وَ أسلِحَتَهُم….

[۱۰] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

».
۳. رَبْط: محکم بستن و پیوند دادن چیزی برای ثابت ماندن بر حالت نخستین.

[۱۱] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، ج‌۴، ص‌۲۸، «ربط».

مشتقّات این واژه، در آیه ۶۰ انفال

[۱۲] انفال/ سوره۸، آیه۶۰.

و ۲۰۰ آل عمران به مفهوم مرزبانی آمده است:«یأیُّها الَّذینَ ءامَنوُا اصبِروا وَ صابِروُا وَ رابِطوُا و اتّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُم تُفلِحُون.

[۱۳] آل عمران/ سوره۳، آیه۲۰۰.

» مفسّران، در دلالت واژه‌های حذر و اعداد و نیز واژه رباط در آیه ۶۰ انفال

[۱۴] انفال/ سوره۸، آیه۶۰.

بر آمادگی نظامی اتّفاق نظر دارند؛ امّا درباره دلالت واژه رباط بر آمادگی نظامی در آیه ۲۰۰ آل‌عمران

[۱۵] آل عمران/ سوره۳، آیه۲۰۰.

و گونه سخن گفته‌اند که یکی از آن‌ها دربرگیرنده همین مفهوم است.

[۱۶] طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، ج۷، ص ۵۰۸.

[۱۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص‌۹۱۸.

آثار آمادگی نظامی

آثار آمادگی نظامی با توجه به آیات قرآن عبارتند از:

ترس دشمن

آمادگی نظامی و دفاعی مسلمانان ، سبب هراس دشمن :
«و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم…؛

[۱۸] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید….»

شکست دشمن

شکست زبونانه کافران ، در گرو هوشیاری و آمادگی مجاهدان :
«و اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه فلتقم طائفه منهم معک و لیاخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم و لتات طائفه اخری لم یصلوا فلیصلوا معک و لیاخذوا حذرهم و اسلحتهم ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم… و خذوا حذرکم ان الله اعد للکفرین عذابا مهینا؛

[۱۹] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ برای آنها نماز برپا کنی باید دسته‌ ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند و باید سلاحهای خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سر شما (به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌ اند (و مشغول پیکار بوده‌ اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعی و سلاحهای خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند – و اگر از باران ناراحت هستید و یا بیمار (و مجروح) باشید مانعی ندارد که سلاحهای خود را بر زمین بگذارید ولی وسایل دفاعی (مانند زره و خود) را با خود بردارید، خداوند برای کافران عذاب خوار کننده‌ ای فراهم ساخته است. »
آمدن جمله «ان الله…» پس از دستور به گرفتن سلاح و آمادگی نظامی می‌تواند بیانگر این باشد که تحقق اراده حتمی الهی به شکست دشمنان، در همین تهیه عوامل و اسباب آن، یعنی همان آمادگی نظامی است و مقصود از «عذاب مهین» شکست دشمنان به دست مسلمانان است.

مانع هجوم دشمن

آمادگی نظامی و هوشیاری مجاهدان، مانع از هجوم غافلگیرانه دشمن :
«و اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه فلتقم طائفه منهم معک و لیاخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم و لتات طائفه اخری لم یصلوا فلیصلوا معک و لیاخذوا حذرهم و اسلحتهم ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میله وحده…؛

[۲۰] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ برای آنها نماز برپا کنی باید دسته‌ ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند و باید سلاحهای خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سر شما (به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌ اند (و مشغول پیکار بوده‌ اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعی و سلاحهای خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند….»

آمادگی نظامی برای غزوه تبوک

آماده نبودن منافقان برای غزوه تبوک موجب سرزنش شدن آن‌ها از سوی خداوند :
«انما یستئذنک الذین لایؤمنون بالله و الیوم الاخر و ارتابت قلوبهم… • و لو ارادوا الخروج لاعدوا له عده…؛

[۲۱] توبه/سوره۹، آیه۴۵.

[۲۲] توبه/سوره۹، آیه۴۶.

تنها کسانی از تو اجازه می‌گیرند که ایمان به خدا و روز جزا ندارند و دلهایشان آمیخته با شک و تردید است… اگر آنها (راست میگفتند و) می‌خواستند (به سوی میدان جهاد) خارج شوند وسیله‌ ای برای آن فراهم می‌ساختند….»

آمادگی نظامی برای غزوه حمراءالاسد

آمادگی مجاهدان پس از جنگ احد برای غزوه حمراءالاسد به رغم آسیب دیدن در جنگ قبلی ( احد ):
«الذین استجابوا لله والرسول من بعد مآ اصابهم القرح للذین احسنوا منهم واتقوا اجر عظیم؛

[۲۳] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۲.

آنها که دعوت خدا و پیامبر صلی اللّه علیه و آله را پس از آن همه جراحاتی که به آنها رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمراء الاسد» حرکت نمودند؛) برای کسانی از آنها، که نیکی کردند و تقوی پیش گرفتند، پاداش بزرگی است.»
بیش‌تر مفسّران ، این آیات را درباره غزوه حمراءالاسد ذکر کرده‌اند.

[۲۴] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۴۴۶.

آمادگی نظامی بنی اسرائیل

بزرگان بنی اسرائیل ، مدعی آمادگی نظامی در برابر دشمنانشان:
«الم تر الی الملا من بنی اسرئیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکا نقتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقتلوا قالوا و ما لنا الا نقتل فی سبیل الله و قد اخرجنا من دیرنا و ابنائنا…

[۲۵] بقره/سوره۲، آیه۲۴۶.

آیا مشاهده نکردی جمعی از بنی اسرائیل را بعد از موسی، که به پیامبر خود گفتند: زمامدار (و فرماندهی) برای ما انتخاب کن! تا (زیر فرمان او) در راه خدا پیکار کنیم. پیامبر آنها گفت: شاید اگر دستور پیکار به شما داده شود، (سرپیچی کنید، و) در راه خدا، جهاد و پیکار نکنید! گفتند: چگونه ممکن است در راه خدا پیکار نکنیم، در حالی که از خانه‌ ها و فرزندانمان رانده شده‌ ایم، (و شهرهای ما به وسیله دشمن اشغال، و فرزندان ما اسیر شدهاند)؟!….»

آمادگی نظامی با مشاهده تابوت

آمادگی نظامی بنی اسرائیل برای پیکار با دشمنان ، پس از پذیرش زمامداری طالوت ، با مشاهده تابوت :
«و قال لهم نبیهم ان ءایه ملکه ان یاتیکم التابوت…• فلما فصل طالوت بالجنود…؛

[۲۶] بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.

[۲۷] بقره/سوره۲، آیه۲۴۹.

و پیامبرشان به آنها گفت: نشانه حکومت او، این است که (صندوق عهد) به سوی شما خواهد آمد. … و هنگامی که طالوت (به فرماندهی لشکر بنی اسرائیل منصوب شد، و) سپاهیان را با خود بیرون برد….»

آمادگی نظامی در صدر اسلام

اسب‌های سواری در عصر بعثت ، کارآمدترین و مهم‌ترین وسیله برای تقویت بنیه نظامی بوده‌اند.
«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ومن رباط الخیل ترهبون به عدو الله وعدوکم…؛

[۲۸] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید….»
عطف «رباط الخیل» بر «قوه»، عطف خاص بر عام است و کاربرد چنین عطفی به طور معمول برای رساندن اهمیت معطوف ونقش اساسی‌تر آن در مقایسه دیگر مصادیق معطوف علیه.

آمادگی نظامی در نماز

لزوم آمادگی نظامی جهادگران در حال نماز:
«واذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه فلتقم طـآئفه منهم معک ولیاخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم ولتات طـآئفه اخری لم یصلوا فلیصلوا معک ولیاخذوا حذرهم واسلحتهم ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم وامتعتکم فیمیلون علیکم میله وحده ولا جناح علیکم ان کان بکم اذی من مطر او کنتم مرضی ان تضعوا اسلحتکم وخذوا حذرکم…؛

[۲۹] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی، و (در میدان جنگ ) برای آنها نماز را برپا کنی، باید دسته‌ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاحهایشان را با خود برگیرند؛ و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد ) بروند، و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌اند (و مشغول پیکار بوده‌اند)، بیایند و با تو نماز بخوانند؛ آنها باید وسایل دفاعی و سلاحهایشان (را در حال نماز) با خود حمل کنند؛ (زیرا) کافران آرزو دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یکباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعی ندارد که سلاحهای خود را بر زمین بگذارید؛ ولی وسایل دفاعی (مانند زره و خود را) با خود بردارید….»

آمادگی نظامی حضرت سلیمان

آمادگی نظامی سلیمان علیه‌السّلام با تربیت اسب‌های نفیس و تیزرو:
«و وهبنا لداو د سلیمـن… • اذ عرض علیه بالعشی الصفنـت الجیاد• فقال انی احببت حب الخیر…؛

[۳۰] ص/سوره۳۸، آیه۳۰.

[۳۱] ص/سوره۳۸، آیه۳۱.

[۳۲] ص/سوره۳۸، آیه۳۲.

ما سلیمان را به داود بخشیدیم… به خاطر بیاور هنگامی را که عصرگاهان اسبان چابک تندرو را بر او عرضه داشتند. گفت من این اسبان را به خاطر پروردگارم دوست دارم….»
«صافنات» جمع « صافنه » به اسب‌هایی گفته می‌شود که بر روی سه دست و پا ایستاده، دست راست خود را کمی بلند می‌کنند و تنها نوک جلوی سم را بر زمین می‌گذارند. (این حالت مخصوص اسب‌های نجیب و اصیل است) «جیاد» هم جمع « جید » (در مقابل ردی) و به معنای نفیس و هم جمع «جواد» است که وقتی در وصف اسب به کار می‌رود، به معنای اسب‌های تندرو خواهد بود. در آیه فوق هریک از دو معنا می‌تواند مقصود باشد. تربیت چنین اسب‌هایی و دوست داشتن و سان دیدن از آن‌ها، به منظور آمادگی نظامی و جهاد در راه خدا بوده است.

[۳۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۳۵۶.

اهمیت آمادگی نظامی

در اسلام و تعالیم قرآن،آمادگی نظامی در برابر دشمنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجوب آمادگینظامی

لزوم آمادگی نظامی جامعه اسلامی در برابر دشمنان شناخته شده و ناشناخته:
«و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و ءاخرین من دونهم لاتعلمونهم…؛

[۳۴] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را که شما نمی‌شناسید….»
قرآن در آیه ۶۰ انفال به آمادگی نظامی:«وَ‌أعِدُّوا لَهُم مَا‌استَطَعتُم مِن قُوَّه» و در آیه ۴۱ توبه

[۳۵] توبه/ سوره۹، آیه۴۱.

به بیرون رفتن از وطن که از مصادیق آمادگی است، فرمان داده است:«انفِروُا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ‌جهِدوُا بأمولِکُم و أنفُسِکُم فِی سَبیلِ اللّهِ ذلِکُم خیرٌ لَکُم إن کُنتُم تَعلَمُون». گروهی از فقیهان و مفسّران، آمادگی نظامی را واجب عینی

[۳۶] ابن عربی، محمد بن علی، احکام القرآن، ج‌۲، ص‌۴۲۱.

[۳۷] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج‌۱۵، ص۴۹۹.

و گروهی دیگر، واجب کفایی دانسته‌اند؛

[۳۸] فخررازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج‌۱۶، ص‌۵۶.

از این رو، آمادگی نظامی از نظر وجوب و اهمّیّت در حکم جهاد است.

[۳۹] سید قطب، فی ظلال القرآن، ج‌۳، ص‌۱۵۴۳.

نشانه ایمان

آمادگی نظامی برای جهاد ، نشانه ایمان :
«لایستـذنک الذین یؤمنون بالله والیوم الاخر ان یجـهدوا بامولهم وانفسهم والله علیم بالمتقین• انما یستـذنک الذین لایؤمنون بالله والیوم الاخر وارتابت قلوبهم فهم فی ریبهم یترددون؛

[۴۰] توبه/سوره۹، آیه۴۴.

[۴۱] توبه/سوره۹، آیه۴۵.

آنها که ایمان بخدا و روز جزا دارند هیچگاه از تو اجازه برای جهاد (در راه خدا) با اموال و جانهایشان نمی‌گیرند، و خداوند پرهیزکاران را می‌شناسد. تنها کسانی از تو اجازه می‌گیرند که ایمان به خدا و روز جزا ندارند و دلهایشان آمیخته با شک و تردید است، لذا آنها در تردید خود سر گردانند.»
از دید مفسّران، نکوهش خداوند از منافقان که ساز و برگ جنگی را پیش از نبرد فراهم نیاورده‌اند:«وَلو أرادُوا الخُرُوجَ لأَعَدّوا لَهُ عُدَّهً وَلکِن کَرِهَ اللَّهُ انبِعاثَهُم فَثَبَّطَهُم وَ قیلَ اقعُدوا مَع القعِدین؛

[۴۲] توبه/ سوره۹، آیه۴۶.

اگر آنها (راست میگفتند و) می‌خواستند (به سوی میدان جهاد) خارج شوند وسیله‌ ای برای آن فراهم می‌ساختند، ولی خدا از حرکت آنها کراهت داشت لذا (توفیقش را از آنان سلب کرد و) آنها را (از این کار) باز داشت، و به آنها گفته شد با قاعدین (کودکان و پیران و بیماران) بنشینید.» از نشانه‌های نفاق و باعث سلب توفیق جهاد از آنان است.

[۴۳] زحیلی، وهبه، تفسیر المنیر، ج‌۱۰، ص‌۲۳۷.

مصداق انفاق

انفاق امکانات برای تقویت بنیه نظامی جامعه اسلامی، از مصادیق انفاق فی سبیل الله :
«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ومن رباط الخیل ترهبون به عدو الله وعدوکم وءاخرین من دونهم لاتعلمونهم الله یعلمهم وما تنفقوا من شیء فی سبیل الله یوف الیکم وانتم لاتظـلمون؛

[۴۴] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را که شما نمی‌شناسید و خدا می‌شناسد و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید. به شما باز گردانده می‌شود و به شما ستم نخواهد شد»

اهتمام پیامبراسلام

اهتمام ویژه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به آماده سازی سپاه اسلام :
«و اذ غدوت من اهلک تبویء المؤمنین مقعد للقتال…؛

[۴۵] آل عمران/سوره۳، آیه۱۲۱.

و (به یادآور) زمانی را که صبحگاهان از میان خانواده خود برای انتخاب اردوگاه جنگ برای مؤ منان، بیرون رفتی….»
خروج پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در صبحگاهان برای تعیین پایگاه‌های نظامی در برابر دشمن، بیانگر آمادگی نظامی است.

اهتمام سایر پیامبران

پاسخ مثبت پیامبری از بنی‌اسرائیل به درخواست مردم و تعیین فرمانده که از ضروریّات آمادگی نظامی است:«أَلَم‌تَرَ إلَی المَلاَ مِن بَنی‌إسرءیلَ مِن بَعدِ مُوسی إذ قالوا لِنَبیّ لَهُمُ ابعَث لَنا مَلِکاً نُقتِلْ فی سَبیلِ‌اللّهِ… • و قالَ لَهُم نَبِیُّهُم إنَّ اللَّه قَد بَعَث لَکُم طالُوتَ مَلِکاً…؛

[۴۶] بقره/ سوره۲، آیات۲۴۶-۲۴۷.

آیا مشاهده نکردی جمعی از بنی اسرائیل را بعد از موسی، که به پیامبر خود گفتند: زمامدار (و فرماندهی) برای ما انتخاب کن! تا (زیر فرمان او) در راه خدا پیکار کنیم. پیامبر آنها گفت: شاید اگر دستور پیکار به شما داده شود، (سرپیچی کنید، و) در راه خدا، جهاد و پیکار نکنید… و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند (طالوت) را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کرده است….»نمونه‌ای از اهتمام سایر پیامبران است. از دیگر نمونه‌های آن، زره سازی حضرت داوود است که در آیات ۸۰ انبیاء

[۴۷] انبیاء/ سوره۲۱، آیه۸۰.

؛۱۰ و ۱۱ سبأ

[۴۸] سباء/ سوره۳۴، آیه۱۰-۱۱.

به این موضوع و کاربرد دفاعی زره پرداخته است.

ستایش خداوند

آمادگی نظامی مسلمانان پس از جنگ ، مورد ستایش خداوند :
«الذین استجابوا لله والرسول من بعد مآ اصابهم القرح للذین احسنوا منهم واتقوا اجر عظیم • فانقلبوا بنعمه من الله وفضل لم یمسسهم سوء واتبعوا رضون الله والله ذو فضل عظیم؛

[۴۹] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۲.

[۵۰] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۴.

آنها که دعوت خدا و پیامبر صلی اللّه علیه و آله را پس از آن همه جراحاتی که به آنها رسید، اجابت کردند (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمراء الاسد» حرکت نمودند؛) برای کسانی از آنها، که نیکی کردند و تقوی پیش گرفتند، پاداش بزرگی است. به همین جهت، آنها (از این میدان،) با نعمت و فضل پروردگار بازگشتند، در حالی که هیچ ناراحتی به آنها نرسید، و از رضای خدا پیروی کردند، و خداوند دارای فضل و بخشش بزرگی است.»
قرآن در آیه ۱۷۲ آل‌عمران

[۵۱] آل عمران/ سوره۳، آیه۱۷۲.

به ستایش از مجروحانی پرداخته که پس از زخمی شدن در نبرد اُحد، با رساندن خود به جبهه جنگ، آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند

[۵۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۱۷۶.

[۵۳] راهنما، ج۳، ص‌۱۷۸‌و‌۱۷۹.

ضرورت آمادگی نظامی

ضرورت آمادگی نظامی مؤمنان در برابر متجاوزان :
۱. «یایها الذین ءامنوا اصبروا و صابروا و رابطوا…؛

[۵۴] آل عمران/سوره۳، آیه۲۰۰.

اى کسانى که ایمان آورده اید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید; و در برابر دشمنان، پایدار باشید و از مرزهاى خود، مراقبت کنید….» «رابطو» از « ربط » به معنای محکم کردن چیزی برای حفظ و نگه داری آن است؛ از این رو به مکانی که نگاهبانان در آن استقرار می‌یابند، « رباط » گفته می‌شود و منظور از «رابطوا» بنابر احتمالی، حفظ مرزهای سرزمین‌های اسلامی است.

[۵۵] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۱۸۵، ذیل ربط.

۲. «و اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه فلتقم طائفه منهم معک و لیاخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم و لتات طائفه اخری لم یصلوا فلیصلوا معک و لیاخذوا حذرهم و اسلحتهم ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میله وحده…؛

[۵۶] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ برای آنها نماز برپا کنی باید دسته‌ ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند و باید سلاحهای خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سر شما (به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌ اند (و مشغول پیکار بوده‌ اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعی و سلاحهای خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند ….»
۳. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل…؛

[۵۷] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)….»
۴. «… فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوا لهم کل مرصد…؛

[۵۸] توبه/سوره۹، آیه۵.

… مشرکان را هر کجا بیابید به قتل برسانید و آنها را اسیر سازید و محاصره کنید و در هر کمینگاه بر سر راه آنها بنشینید….»

لزوم آمادگی پیش از حرکت

لزوم آمادگی کامل نیروهای رزمنده ، پیش از حرکت برای نبرد با دشمن :
«یایها الذین ءامنوا خذوا حذرکم فانفروا ثبات اوانفروا جمیعا؛

[۵۹] نساء/سوره۴، آیه۷۱.

ای کسانی که ایمان آورده‌ اید آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید و در دسته‌ های متعدد یا به صورت دسته واحد (طبق شرایط موجود) به سوی دشمن حرکت نمائید.»

ضرورت فراهم آوردن ابزار رزم

ضرورت فراهم آوردن ابزار و وسایل رزم هنگام جهاد :
«و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل…؛

[۶۰] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) ….»

لزوم حفظ آمادگی نظامی در نماز

نماز ، بر سایر عبادت‌ها برتری دارد؛ امّا نمی‌تواند مانع از آمادگی نظامی شده، مسلمانان را از رویارویی با دشمن باز دارد؛ از این رو خداوند دستور داده است که مجاهدان، جنگ افزارهای خود را در حال نماز برگیرند:«وَإِذا کُنتَ فِیهِم فَأقَمتَ لَهُمُ الصَّلوهَ فَلتَقُم طائِفَهٌ مِنهُم مَعَکَ وَلیَأخُذُوا أسلِحَتَهُم فَإِذا سَجَدُوا فَلیَکُونُوا مِن وَرائِکُم وَلتَأتِ طائِفَهٌ أُخری لَم‌یُصَلُّوا فَلیُصَلُّوا مَعَکَ وَلیَأخُذُوا حِذرَهُم وَأَسلِحَتَهُم وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَو تَغفُلُونَ عَنْ أسلِحَتِکُم وَأَمتِعَتِکُم فَیَمِیلُونَ عَلَیکُم مَیلَهً وحِدَهً…؛

[۶۱] نساء/ سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ برای آنها نماز برپا کنی باید دسته‌ ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند و باید سلاحهای خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سر شما (به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌ اند (و مشغول پیکار بوده‌ اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعی و سلاحهای خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند….» در این آیه، نمازِ خوف تشریع شده است. در نماز خوف، رزمندگان دو گروه می‌شوند و با حفظ آمادگی نظامی به نوبت نماز می‌گزارند. مفسّران و فقیهان در چگونگی این نماز اختلاف دارند؛ امّا همگی بر لزوم حفظ آمادگی نظامی در نماز خوف متّفقند.

پاداش آمادگی نظامی

آمادگی رزمی و انجام کارهای مقدماتی جهاد ، دارای پاداش الهی :
«ولاینفقون نفقه صغیره ولا کبیره ولایقطعون وادیا الا کتب لهم لیجزیهم الله احسن ما کانوا یعملون؛

[۶۲] توبه/سوره۹، آیه۱۲۱.

و هیچ مال کوچک یا بزرگی را (در این راه) انفاق نمی‌کنند، و هیچ سرزمینی را (بسوی میدان جهاد و یا در بازگشت) نمی‌پیمایند، مگر اینکه برای آنها نوشته می‌شود؛ تا خداوند آن را بعنوان بهترین اعمالشان، پاداش دهد.»
با توجه به این که آیات در زمینه جنگ تبوک است.

[۶۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۴۲.

و در تبوک ، جنگی صورت نگرفت و نیز چون انفاق و پیمودن دره‌ها از مقدمات جنگ است، نکته فوق برداشت می‌شود.

شرط پاداش آمادگی نظامی

آمادگی رزمی به همراه تقوا و احسان ، سبب برخورداری از پاداش بزرگ الهی:
«الذین استجابوا لله والرسول من بعد مآ اصابهم القرح للذین احسنوا منهم واتقوا اجر عظیم؛

[۶۴] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۲.

آنها که دعوت خدا و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند؛ (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان حمرار الاسد حرکت نمودند؛) برای کسانی از آنها، که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است.»

حفظ آمادگی نظامی

ضرورت آمادگی و آرایش نظامی در برابر هجوم دشمن :
۱. «و اذ غدوت من اهلک تبویء المؤمنین مقعد للقتال…؛

[۶۵] آل عمران/سوره۳، آیه۱۲۱.

و (به یادآور) زمانی را که صبحگاهان از میان خانواده خود برای انتخاب اردوگاه جنگ برای مؤ منان، بیرون رفتی….»
۲. «و اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه فلتقم طائفه منهم معک و لیاخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم و لتات طائفه اخری لم یصلوا فلیصلوا معک و لیاخذوا حذرهم و اسلحتهم ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میله وحده…؛

[۶۶] نساء/سوره۴، آیه۱۰۲.

و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ برای آنها نماز برپا کنی باید دسته‌ ای از آنها با تو (به نماز) برخیزند و باید سلاحهای خود را با خود برگیرند و هنگامی که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سر شما (به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌ اند (و مشغول پیکار بوده‌ اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعی و سلاحهای خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند….»

آمادگی به رغم آسیب‌دیدگی

آمادگی مجاهدان پس از جنگ احد ، به رغم آسیب دیدگی آنان:
«الذین استجابوا لله و الرسول من بعد ما اصابهم القرح…؛

[۶۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۲.

آنها که دعوت خدا و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند….»
و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان «حمرار الاسد» حرکت نمودند؛) برای کسانی از آنها، که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است. (این آیه در شان مجاهدان و مجروحان غزوه حمراءالاسد نازل شده و در صدد ستایش از مجاهدانی است که به رغم شکست و آسیب دیدن در غزوه احد ، با شنیدن ندای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به صورت شگفت آوری پاسخ دادند و آمادگی خود را برای نبرد با دشمن اعلام کردند.

[۶۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۴۴۶.

فرمان به حفظ آمادگی

فرمان خداوند به مؤمنان ، مبنی بر آمادگی نظامی و حرکت به سوی دشمن:
«یایها الذین ءامنوا خذوا حذرکم فانفروا ثبات اوانفروا جمیعا؛

[۶۹] نساء/سوره۴، آیه۷۱.

ای کسانی که ایمان آورده‌ اید آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید و در دسته‌ های متعدد یا به صورت دسته واحد (طبق شرایط موجود) به سوی دشمن حرکت نمائید.»

جمع آوری تجهیزات

حفظ آمادگی نظامی با جمع آوری تجهیزات و تسلیحات جنگی :
«و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم…؛

[۷۰] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید ….»

آمادگی در غزوه خندق

آمادگی مؤمنان در غزوه خندق برای مقابله با احزاب متجاوز :
«و لما رءا المؤمنون الاحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله و ما زادهم الا ایمنا و تسلیما؛

[۷۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۲۲.

هنگامی که مؤ منان، لشکر احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده فرموده و خدا و رسولش راست گفته‌ اند، و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنها چیزی نیفزود.»
این آیه در برابر آیه‌ای است که در آن گزارش شده منافقان با دیدن سپاهیان احزاب بشدت وحشت زده شدند. به قرینه مقابله و نیز جمله «من المؤمنین رجال…» دلالت می‌کند که مجاهدان غزوه احزاب با شعار «هذا ما وعدنا الله» آمادگی خود را برای نبرد اعلام کردند.

پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی

نشر پاورپوینت شایعه آمادگی نظامی دشمن برای حمله دوباره به مسلمانان پس از جنگ احد ، از سوی منافقان :
«الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم‌ایمـنا وقالوا حسبنا الله ونعم الوکیل؛

[۷۲] آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۳.

اینها کسانی بودند که (بعضی از) مردم، به آنان گفتند: مردم ( لشکر دشمن ) برای (حمله به) شما اجتماع کرده‌اند؛ از آنها بترسید! اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: خدا ما را کافی است؛ و او بهترین حامی ماست.»

حضرت محمد و آمادگی نظامی

اهتمام ویژه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به آماده سازی سپاه اسلام برای غزوه احد :
«واذ غدوت من اهلک تبوئ المؤمنین مقـعد للقتال والله سمیع علیم؛

[۷۳] آل عمران/سوره۳، آیه۱۲۱.

و (به یادآور) زمانی را که صبحگاهان از میان خانواده خود برای انتخاب اردوگاه جنگ برای مؤ منان، بیرون رفتی، و خداوند شنوا و دانا است (گفتگوهای مختلفی را که درباره طرح جنگ گفته می‌شد می‌شنید و اندیشه‌ هائی را که بعضی در سر می‌پرورانیدند می‌دانست).»

منافقان و آمادگی نظامی

در قرآن مجید به منافقان و آمادگی نظامی اشاره شده است.

[۷۴] به مقاله آمادگی نظامی منافقان (قرآن) رجوع شود.

ابعاد آمادگی نظامی

ابعاد آمادگی نظامی با توجه به آیات قرآن عبارتند از:

تهیه و ساخت سلاح و ادوات جنگی

برخی مفسّران در تفسیر آیه ۶۰ انفال

[۷۵] انفال/سوره۸، آیه۶۰.

آمادگی نظامی را به ادوات جنگی رایج در صدر اسلام منحصر دانسته‌اند. آنان به ظاهر روایاتی از رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله)تمسّک جسته‌اند که فرموده:مقصود از قوّه در آیه م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.