پاورپوینت شاگردی امامان اهلسنت برای امام صادق
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت شاگردی امامان اهلسنت برای امام صادق دارای ۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شاگردی امامان اهلسنت برای امام صادق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت شاگردی امامان اهلسنت برای امام صادق :
پاورپوینت شاگردی امامان اهلسنت برای امام صادق
امامان شیعه به دوازده امام و جانشین پس از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، اطلاق میشود. امامان دارای علم بینظیری هستند که همه مردم به علم آنها احتیاج دارند به گونهای که حتی در تاریخ، تلمذ و شاگردی برخی از امامان اهلسنت نقل شده است، بنابراین در اینجا نمونهای از این موارد را ذکر خواهیم کرد.
فهرست مندرجات
۱ – احتیاج همه به علم اهلبیت
۲ – تلمذ بزرگان اهلسنت از قول علمای اهلسنت
۲.۱ – آلوسی
۲.۲ – ابنتیمیه
۲.۳ – محمد بن طلحه
۲.۴ – محیی نووی
۲.۵ – خطیب تبریزی
۲.۶ – ابوالمحاسن ظاهری
۲.۷ – ابنصباغ مالکی
۲.۸ – ابنحجر هیثمی
۲.۹ – شبراوی
۲.۱۰ – شبلنجی شافعی
۲.۱۱ – زرکلی
۲.۱۲ – علی بن محمد دخیل الله
۲.۱۳ – عبدالرحمن شرقاوی
۲.۱۴ – عبدالحلیم جندی
۲.۱۵ – محمد ابوزهره
۳ – نتیجه
۴ – پانویس
۵ – منبع
احتیاج همه به علم اهلبیت
اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسّلام) با توجه به علم بینظیری که داشتهاند، همه مردم محتاج علوم آنان بودهاند. حتی در مواردی متعدد مخالفین نیز اعتراف کردهاند که محتاج علم آن حضرت بوده که برای مثال عمر بن خطاب دائما میگفت:
فکان عمر یقول لولا علی لهلک عمر.
اگر (حضرت) علی (علیهالسّلام) نبود، عمر هلاک میشد.
[۱] ابنعبدالبر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج۳، ص۱۱۰۳، تحقیق:علی محمد البجاوی، ناشر:دار الجیل – بیروت، الطبعه:الاولی، ۱۴۱۲ه.
و یا همچنین عمر بن خطاب چنین میگفت:
وفی کتاب النوادر للحمیدی والطبقات لمحمد بن سعد من روایه سعید بن المسیب قال کان عمر یتعوذ بالله من معضلهلیس لها ابو الحسن یعنی علی بن ابی طالب.
عمر همیشه از مشکلی که حضرت علی (علیهالسّلام) نبود به خدا پناه میبرد.
[۲] عسقلانی شافعی، احمد بن علی بن حجر، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج۱۳، ص۳۴۳، تحقیق:محبالدین الخطیب، ناشر:دار المعرفه – بیروت.
جهت اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمائید:
[۳] موسسه تحقیقاتی ولی عصر، روایت «لولا علی (علیهالسّلام) لهلک عمر» در چه منابعی آمده است؟
تلمذ بزرگان اهلسنت از قول علمای اهلسنت
حال به مواردی از تلمذ علماء و بزرگان اهلسنت در محضر امام صادق (علیهالسّلام) اشاره میکنیم:
آلوسی
آلوسی، از علمای اهل سنت در مقدمه کتاب «مختصر تحفه الاثنی عشریه» نیز از قول ابوحنیفه تصریح میکند که وی مدت دو سال از محضر امام صادق (علیهالسّلام) استفاده برده است:
وهذا ابو حنیفه – رضی الله تعالی عنه – وهو بین اهل السنه کان یفتخر ویقول بافصح لسان: لولا السنتان لهلک النعمان، یرید السنتین اللتین صحب فیهما لاخذ العلم الامام جعفر الصادق – رضی الله تعالی عنه -. وقد قال غیر واحد انه اخذ العلم والطریقه من هذا ومن ابیه الامام محمد الباقر ومن عمه زید بن علی بن الحسین – رضی الله تعالی عنهم -.
این ابوحنیفه است که در بین اهل سنت بوده و دائما افتخار میکرد و با زبانی فصیح میگفت: اگر آن دو سال نبود، هلاک میشدم. مقصود (ابوحنیفه) دو سالی است که در طول آن از امام جعفر صادق (علیهالسّلام) کسب علم نموده است. و به تحقیق چندین نفر گفتهاند که او علم و طریقت را این (یعنی امام صادق (علیهالسّلام)) و از پدرش امام باقر (علیهالسّلام) و از عمویش زید بن علی بن حسین – رضوان خدا بر همه آنها باد – اخذ کرده است.
[۴] الوسی، محمود شکری، مختصر التحفه الاثنی عشریه، ص۸، حققه وعلق حواشیه:محب الدین الخطیب، دارالنشر:المطبعه السلفیه، القاهره، الطبعه:۱۳۷۳ ه.
[۵] رک:قنوجی بخاری، سیدمحمد صدیقخان بن سید حسنخان، الحطه فی ذکر الصحاح السته، ج۱، ص۲۶۴، ناشر:دار الکتب التعلیمیه – بیروت، الطبعه:الاولی ۱۴۰۵ه/ ۱۹۸۵م.
ابنتیمیه
ابنتیمیه هر چند در متن خود تصریح به شاگردی ابوحنیفه نمیکند، اما صراحتا مالک بن انس، سفیان بن عیینه، شعبه، سفیان ثوری، ابنجریج، یحیی بن سعید و… را از جمله کسانی میشمارد که در محضر امام صادق (سلاماللهعلیه) بودهاند چنانچه مینویسد:
فان جعفر بن محمد لم یجیء بعد مثله وقد اخذ العلم عنه هؤلاء الائمه کمالک وابنعیینه وشعبه والثوری وابنجریج ویحیی بن سعید وامثالهم من العلماء المشاهیر الاعیان.
بعد از جعفر بن محمد (امام صادق (علیهالسّلام)) کسی به مانندش نیامده است و شخصیتها و عالمان بزرگ اهل سنت همچون مالک و سفیان بن عیینه و (سفیان) ثوری و ابنجریج و یحیی بن سعید و مانند آنان از علمای مشهور و معروف، از وی علم آموختهاند.
[۶] ابنتیمیه حرانی، احمد عبدالحلیم، منهاج السنه النبویه، ج۴، ص۱۲۶، تحقیق:د. محمد رشاد سالم، ناشر:مؤسسه قرطبه، الطبعه:الاولی، ۱۴۰۶ه.
محمد بن طلحه
وی نیز جمعی از علمای اهل سنت را ذکر میکند که از حلقه علمی امام صادق (علیهالسّلام) استفاده بردهاند:
الامام جعفر الصادق (علیهالسّلام). .. هو من عظماء اهل البیت وساداتهم (علیهمالسّلام) ذو علوم جمه، وعباده موفره، واوراد متواصله، وزهاده بینه، وتلاوه کثیره، یتتبع معانی القرآن الکریم، ویستخرج من بحره جواهره، ویستنتج عجائبه، ویقسم اوقاته علی انواع الطاعات، بحیث یحاسب علیها نفسه، رؤیته تذکر الآخره، واستماع کلامه یزهد فی الدنیا، والاقتداء بهدیه یورث الجنه، نور قسماته شاهد انه من سلاله النبوه، وطهاره افعاله تصدع انه من ذریه الرساله. نقل عنه الحدیث، واستفاد منه العلم جماعه من الائمه واعلامهم مثل: یحیی بن سعید الانصاری، وابنجریج، ومالک بن انس، والثوری، وابنعیینه، وشعبه، وایوب السجستانی، وغیرهم (رض) وعدوا اخذهم عنه منقبه شرفوا بها وفضیله اکتسبوها.
امام جعفر صادق از بزرگان اهلبیت (علیهمالسّلام) است، دارای دانش فراوان، همواره مشغول عبادت، همواره به یاد خدا بود، زهدی آشکار داشت و اهل تلاوت قرآن بود. در معانی قرآن کریم اهل تحقیق بود و جواهرات قرآن را استخراج میکرد و عجائبی را از قرآن نتیجه میگرفت و اوقات خود را برای انجام انواع طاعات الهی تقسیم کرده بود بهطوری که در آن اوقات به محاسبه نفس خود مشغول بود. دیدارش انسان را به یاد آخرت میانداخت و شنیدن کلامش موجب زهد در دنیا میشد و اقتدا به روش او، راهنمای بهشت بود. نور چهره زیبایش، گواه بر این بود که او از فرزندان انبیا است و پاکی اعمالش روشنگر این بود که وی از نسل رسالت میباشد. از علم او جماعتی از ائمه و بزرگانی مانند: یحیی بن سعید انصاری، و ابنجریج، و مالک بن انس، و (سفیان) ثوری، و (سفیان) ابنعیینه، و شعبه، و ایوب سجستانی و غیر از اینها استفاده برده و شاگردی ایشان را برای خود منقبت و فضیلتی برشمردهاند که موجب شرافت آنان بوده است.
[۷] شافعی، محمد بن طلحه، مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (علیهالسّلام)، ص۲۸۳، تحقیق:ماجد ابناحمد العطیه. طبق برنامه کتابخانه اهل بیت علیهمالسلام.
محیی نووی
نووی نیز شاگردی بزرگان اهل سنت را چنین گزارش میکند:
روی عنه محمد بن اسحاق ویحیی الانصاری ومالک والسفیانان وابنجریج وشعبه ویحیی القطان وآخرون واتفقوا علی امامته وجلالته وسیادته.
محمد بن اسحاق و یحیی الانصاری و مالک دو سفیان و ابنجریج و شعبه و یحیی القطان و دیگران از ایشان روایت نقل کرده و بر جلالت و امامت و آقایی او اتفاق نظر دارند.
[۸] نووی شافعی، یحیی بن شرف، تهذیب الاسماء واللغات، ج۱، ص۱۵۰.
خطیب تبریزی
خطیب تبریزی از استوانههای علمی اهل سنت نیز چنین مینویسد:
جعفر الصادق: هو جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب، الصادق کنیته ابو عبدالله کان من سادات اهل البیت روی عن ابیه وغیره سمع منه الائمه الاعلام نحو یحیی بن سعید وابنجریج ومالک بن انس والثوری وابنعیینه وابو حنیفه.
جعفر الصادق: او جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب، (لقبش) صادق و کنیهاش ابوعبدالله میباشد. ایشان از بزرگان اهل بیت بود و از پدرش و غیر پدرش روایت نقل کرده و ائمه و بزرگانی همچون: یحیی بن سعید و ابنجریج و مالک بن انس و سفیان ثوری و سفیان بن عیینه و ابوحنیفه از او روایت شنیدهاند.
[۹] خطیب تبریزی، محمد بن عبدالله، الاکمال فی اسماءالرجال، ص۱۹، بی جا، بی تا.
ابوالمحاسن ظاهری
وی که از علمای حنفیمذهب اهل سنت میباشد، برخی از علمای اهل سنت که در محضر حضرت بودهاند را بر میشمارد:
(ما وقع من الحوادث سنه ۱۴۸) وفیها توفی جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین بن علی بن ابی طالب رضی الله عنهم، الامام السید ابو عبدالله الهاشمی العلوی الحسینی المدنی… وکان یلقب بالصابر، والفاضل، والطاهر، واشهر القابه الصادق… وحدث عنه ابو حنیفه وابنجریج وشعبه والسفیانان ومالک وغیرهم. وعن ابی حنیفه قال: ما رایت افقه من جعفر بن محمد.
آنچه در سال ۱۴۸ واقع شده است: و در این سال جعفر صادق فرزند محمد باقر فرزند علی زینالعابدین فرزند حسین بن علی بن ابیطالب وفات کرد. او امام، آقا اباعبدالله هاشمی علوی حسینی مدنی بود. به صابر و فاضل و طاهر ملقب شده بود و مشهورترین القابش، صادق بود… افرادی همچون ابوحنیفه و ابنجریج و شعبه و سفیان بن عیینه و سفیان و ثوری و مالک و غیر از اینها از او حدیث نقل کردهاند. و از ابوحنیفه نقل است که گفت: کسی را فقیهتر از جعفر بن محمد ندیدم.
[۱۰] اتابکی، یوسف بن تغری بردی، النجوم الزاهره فی ملوک مصر والقاهره، ج۲، ص۸.
ابنصباغ مالکی
علی بن احمد مکی، مشهور به ابنصباغ از علمای مالکی مذهب اهل سنت نیز مینویسد:
کان جعفر الصادق ابنمحمّد بن علیّ بن الحسین علیهم السلام… وروی عنه جماعه من اعیان الاُمّه واعلامهم مثل: یحیی بن سعید وابنجریج ومالک بن انس والثوری وابنعیینه وابو حنیفه وشعبه وابو ایّوب السجستانی وغیرهم.
جعفر الصادق ابن محمد بن علی بن حسین (علیهمالسّلام). .. از او جماعتی از بزرگان امت همچون: یحیی بن سعید و ابنجریج و مالک بن انس و الثوری و ابنعیینه و ابوحنیفه و شعبه و ابوایّوب السجستانی و غیر از اینها از او روایت نقل کردهاند.
[۱۱] مالکی مکی، علی بن محمد بن احمد معروف بابنصباغ، الفصول المهمه فی معرفه الائمه، ج۲، ص۹۰۷-۹۰۸، تحقیق:سامی الغریری، ناشر:دار الحدیث للطباعه والنشر مرکز الطباعه والنشر فی دار الحدیث – قم، الطبعه الاولی:۱۴۲۲ – ۱۳۷۹ ش.
ابنحجر هیثمی
وی نیز پیرامون شاگردی بزرگان اهل سنت من جمله ابوحنیفه چنین مینویسد:
جعفر… وروی عنه الائمه الاکابر کیحیی بن سعید وابنجریج والسفیانین وابی حنیفه وشعبه وایوب السختیانی.
جعفر صادق (علیه السلام)… پیشوایان بزرگی همچون: یحیی بن سعید و ابنجریج و دو سفیان (سفیان ثوری و سفیان بن عیینه) و ابوحنیفه و شعبه و ابوایوب سختیانی از آن حضرت روایت نقل کردهاند.
شبراوی
عبدالله بن محمد شبراوی از اعیان شافعی مذهب، بعد از ذکر نام امام صادق (علیه السلام)، از جمله شاگردان حضرت را مالک بن انس و ابوحنیفه بر میشمارد:
السادس من الائمه جعفر الصادق ذو المناقب الکثیره و الفضائل الشهیره روی عنه الحدیث کثیرون مثل مالک بن انس و ابو حنیفه و یحیی بن سعید و ابنجریج و الثوری.
جعفر صادق (علیهالسلام) ششمین امام از ائمه دارای مناقب زیاد و فضائل مشهور میباشد از او بسیاری از محدثین بزرگ از جمله: مالک بن انس، ابوحنیفه، یحیی بن سعید و ابنجریج و ثوری.
[۱۲] شبراوی شافعی، عبدالله بن محمد، الاتحاف بحب الاشراف، ص۲۸۹.
شبلنجی شافعی
مومن بن حسن شبلنجی از بزرگان اهل سنت در کتاب نور الابصار چنین مینویسد:
. روی عنه جماعه من اعیان الائمه واعلامهم کیحیی بن سعید ومالک بن انس والثوری وابنعیینه وابی حنیفه وایوب السختیانی وغیرهم.
جماعت زیادی از پیشوایان بزرگ مانند یحیی بن سعید و مالک بن انس و ثوری و ابنعیینه و ابوحنیفه و ابوایوب سختیانی و غیر اینان از او روایت نقل کردهاند.
[۱۳] شبلنجی شافعی، حسن بن مومن، نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار، ص۲۹۴.
زرکلی
خیرالدین زرکلی نیز مینویسد:
جعفر بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین السبط، الهاشمی القرشی، ابو عبدالله، الملقب بالصادق: سادس الائمه الاثنی عشر عند الامامیه. کان من اجلاء التابعین. وله منزله رفیعه فی العلم. اخذ عنه جماعه، منهم الامامان ابو حنیفه ومالک. ولقب بالصادق لانه لم یعرف عنه الکذب قط. له اخبار مع الخلفاء من بنی العباس وکان جریئا علیهم صداعا بالحق.
جعفر بن محمد باقر بن علی زینالعابدین بن حسین نوه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، از بنیهاشم و قبیله قریش بود، کنیهاش اباعبدالله و لقبش صادق و ششمین امام از ائمه دوازدهگانه شیعیان است. او از بزرگان تابعین بشمار میرود و در علم و دانش دارای منزلتی رفیع است و جماعت زیادی از او کسب علم کردهاند که از جمله آنها دو نفر از پیشوایان اهل تسنن امام ابوحنیفه و امام مالک هستند و لقبش صادق است به خاطر این که هرگز کسی از او کذب نشنیده است و در خبرهای مربوط به او آمده است که وی برای اعتلاء حق پیوسته علیه خلفای بنیعباس در ستیز بوده و به مبارزه پرداخته است.
[۱۴] زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۲، ص۱۲۶، ناشر:دار العلم للملایین – بیروت – لبنان، چاپ:الخامسه، سال چاپ:ایار – مایو ۱۹۸۰ طبق برنامه مکتبه اهل البیت علیهمالسلام.
راهنمای خرید:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.