پاورپوینت شارح رضی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شارح رضی دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شارح رضی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شارح رضی :

رضی‌الدین محمد بن‌ حسن‌ استرآبادی

اِسْتَرابادی‌، رضی‌الدین‌ محمد بن‌ حسن‌، معروف‌ به‌ رضی‌ (د اندکی‌ پس‌ از ۶۸۸ق‌/۱۲۸۹م‌)، ادیب‌ و نحوی‌ شیعی‌ می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – نظر سیوطی
۲ – زادگاه
۳ – ولادت
۴ – علت شهرت
۵ – آثار
۶ – شرح‌ الکافیه
۶.۱ – ویژگی کتاب
۶.۲ – تمجید جرجانی
۷ – شرح‌ الشافیه
۸ – آثار یافت‌ نشده‌
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

نظر سیوطی

آگاهی‌ از زندگانی‌ او چندان‌ اندک‌ است‌ که‌ جلال‌الدین‌ سیوطی‌ (د ۹۱۱ق‌) می‌گوید به‌ هیچ‌ نکته‌ای‌ از شرح‌ حال‌ او دست‌ نیافته‌، و حتی‌ نامش‌ را نیز نمی‌داند.

[۱] سیوطی‌، بغیه الوعاه، ج۱، ص۵۶۷، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

این‌ سخن‌ البته‌ مایه شگفتی‌ و تردید برخی‌ منابع‌ متأخر شیعی‌ شده‌ است‌.

[۲] افندی‌ اصفهانی‌، عبدالله‌، ج۵، ص۵۴، ریاض‌ العلماء، به‌ کوشش‌ احمد حسینی‌، قم‌، ۱۴۰۱ق‌.

[۳] خوانساری‌، محمدباقر، ج۳، ص۳۴۶، روضات‌ الجنات‌، تهران‌، ۱۳۹۱ق‌.

با اینهمه‌، نامی‌ که‌ در آغاز مقاله‌ آمده‌، از عصر حاجی‌خلیفه‌ کهن‌تر نیست‌ .

زادگاه

از نسبت‌ او به‌ استراباد چنین‌ برمی‌آید که‌ او در این‌ شهر زاده‌ شده‌، یا در آن‌جا زیسته‌ است‌،

[۴] عمر، یوسف‌ حسن‌، مقدمه‌ و تعلیقات‌ بر شرح‌الرضی‌،ج۴،ص۴۹۷.

[۵] عمر، یوسف‌ حسن‌، ج۱، ص۱۸، مقدمه‌ و تعلیقات‌ بر شرح‌الرضی‌.

اما بى‌ شک‌ بخشى‌ از عمر وی در نجف‌ گذشته‌ است‌، زیرا خود در شرح‌ الکافیه خویش‌ تصریح‌ کرده‌ که‌ کتاب‌ را در آستان‌ غَرَوی‌(مرقد حضرت‌ امیر (ع‌) در نجف‌ ) به‌ پایان‌ آورده‌ است‌.

[۶] شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، ج۱، ص۱۸، استرابادی‌، محمد، شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، به‌ کوشش‌ یوسف‌ حسن‌ عمر، بنغازی‌، ۱۳۹۵ق‌، /۱۹۷۵م‌.

[۷] شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، ج۱، ص ۴، استرابادی‌، محمد، شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، به‌ کوشش‌ یوسف‌ حسن‌ عمر، بنغازی‌، ۱۳۹۵ق‌، /۱۹۷۵م‌.

[۸] شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، ج۱، ص۴۹۷، استرابادی‌، محمد، شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، به‌ کوشش‌ یوسف‌ حسن‌ عمر، بنغازی‌، ۱۳۹۵ق‌، /۱۹۷۵م‌.

[۹] بغدادی‌، عبدالقادر، ج۱، ص۲۸، خزانه الادب‌، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، قاهره‌، ۱۹۷۹م‌.

[۱۰] شوشتری‌، نورالله‌، ج۱، ص۵۶۹، مجالس‌ المؤمنین‌، تهران‌، ۱۳۶۵ش‌.

با اینهمه‌، برخی‌ احتمال‌ داده‌اند که‌ مراد از آستان‌ غروی‌، شهر مدینه‌ باشد.

[۱۱] عمر، یوسف‌ حسن‌، ج۱، ص۱۸، مقدمه‌ و تعلیقات‌ بر شرح‌الرضی‌.

[۱۲] امین‌، محسن‌، ج۹، ص۱۵۲، اعیان‌ الشیعه، به‌ کوشش‌ حسن‌ امین‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

ولادت

تاریخ‌ ولادت‌ او دانسته‌ نیست‌ و در تاریخ‌ وفاتش‌ نیز اختلاف‌ است‌؛ برخی‌ آن‌ را ۶۸۴ ق‌ و برخی‌ دیگر ۶۸۶ ق‌ نوشته‌اند، اما در آخر نسخه شافیه‌، مورخ‌ ۷۵۷ق‌ (چ‌ قاهره‌، ۱۳۵۶ق‌)، تصریح‌ شده‌ که‌ کتاب‌ در ۶۸۸ق‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ است‌. همین‌ نکته‌ ثابت‌ می‌کند که‌ شیخ‌ رضی‌ لااقل‌ تا این‌ زمان‌ حیات‌ داشته‌ است‌ . از میان‌ منابع‌ متأخر اهل‌ سنت‌ فقط طاش‌ کوپری‌ زاده‌ به‌ تشیع‌ او اشاره‌ کرده‌، و نکته‌ای‌ از عقاید کلامی‌ منسوب‌ به‌ او را نقل‌ کرده‌ است‌.

[۱۳] طاش‌ کوپری‌زاده‌، احمد، ج۱، ص۱۷۱، مفتاح‌ السعاده، بیروت‌، ۱۴۰۵ق‌/۱۹۸۵م‌.

[۱۴] عمر، یوسف‌ حسن‌، ج۱، ص۸، مقدمه‌ و تعلیقات‌ بر شرح‌الرضی‌.

علت شهرت

آوازه استرابادی‌ اساساً مدیون‌ دو شرحی‌ است‌ که‌ وی‌ بر دو کتاب‌ الکافیه‌ و الشافیه ابن‌ حاجب‌ (ه م‌) نوشته‌ است‌.

آثار

۱. شرح‌ الکافیه، یا شرح‌ الرضی‌. این‌ اثر که‌ در میان‌ ۳۰ شرح‌ بهترین‌ آنها شمرده‌ می‌شود، ظاهراً در اواخر عمر مؤلف‌ (شاید در ۶۸۳ ق‌) تألیف‌ شده‌ است‌.

[۱۵] سیوطی‌، بغیه الوعاه، ج۱، ص۵۶۷ – ۵۶۸، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

[۱۶] بغدادی‌، عبدالقادر، ج۱، ص۲۸، خزانه الادب‌، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، قاهره‌، ۱۹۷۹م‌.

[۱۷] شوشتری‌، نورالله‌، ج۱، ص۵۶۹، مجالس‌ المؤمنین‌، تهران‌، ۱۳۶۵ش‌.

[۱۸] افندی‌ اصفهانی‌، عبدالله‌، ج۵، ص۵۳، ریاض‌ العلماء، به‌ کوشش‌ احمد حسینی‌، قم‌، ۱۴۰۱ق‌.

شرح‌ الکافیه

مؤلف‌ چنانکه‌ خود می‌گوید، در آغاز به‌ درخواست‌ یکی‌ از شاگردانش‌ می‌خواسته‌ است‌ تا تعلیقاتی‌ بر الکافیه ابن‌ حاجب‌ بنویسد، اما سپس‌ به‌ شرح‌ جزئیات‌ پرداخته‌، و مطالب‌ آن‌ را گسترش‌ داده‌ است‌

[۱۹] استرآبادی، شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، ج۱، ص۱۷

. کتاب‌ شرح‌ مبسوطی‌ است‌ بر مسائل‌ نحوی‌ که‌ در آن‌ به‌ همه آراء و نظریات‌ مختلف‌ پرداخته‌ شده‌ است‌، اما مؤلف‌ همچون‌ ابن‌ حاجب‌ بیشتر گرد آورنده‌ و مفسر آراء است‌ تا صاحب‌ نظریه‌ای‌ خاص‌. با اینهمه‌، وی‌ در جای‌ جای‌ کتاب‌ از خود استقلال‌ رأی‌ نشان‌ می‌دهد و در بحث‌ از مسائل‌ نحوی‌ نظریات‌ خود را نیز در پیش‌ می‌نهد، یا از دیدگاهی‌ خاص‌ دفاع‌ می‌کند.

ویژگی کتاب

کتاب‌ از لحاظ استشهاد به‌ آیات‌ قرآن‌ و احادیث‌ نبوی‌ و اشعار عرب‌ بسیار غنی‌ است‌ و به‌ خصوص‌ اشعاری‌ که‌ در این‌ کتاب‌ مورد استشهاد قرار گرفته‌، و شمار آن‌ها نزدیک‌ به‌ هزار بیت‌ است‌، دست‌مایه عبدالقادر بغدادی‌ در تألیف‌ کتاب‌ بزرگ‌ خزانه الادب‌ شده‌ است‌ که‌ خود در واقع‌ شرح‌ گسترده‌ای‌ است‌ بر شواهد شعری‌ استرابادی‌. پاره‌ای‌ از عبارات‌ نهج‌ البلاغه‌ نیز در شرح‌ استرابادی‌ مورد استشهاد قرار گرفته‌ است‌.

[۲۰] عمر، یوسف‌ حسن‌، ج۱، ص۷- ۸، مقدمه‌ و تعلیقات‌ بر شرح‌الرضی‌.

همین‌ جامعیت‌ و شیوه بیان‌ کتاب‌ سبب‌ شده‌ است‌ که‌ شرح‌ الکافیه‌ از دیرباز مورد توجه‌ و ستایش‌ ادیبان‌ و نحویان‌ قرار گیرد و به‌ صورت‌ کتابی‌ درسی‌ درآید.

[۲۱] سیوطی‌، بغیه الوعاه، ج۱، ص۵۶۷، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، قاهره‌، ۱۳۸۴ق‌/۱۹۶۴م‌.

[۲۲] طاش‌ کوپری‌زاده‌، احمد، ج۱، ص۱۷۰-۱۷۱، مفتاح‌ السعاده، بیروت‌، ۱۴۰۵ق‌/۱۹۸۵م‌.

[۲۳] بغدادی‌، عبدالقادر، ج۱، ص۳، خزانه الادب‌، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، قاهره‌، ۱۹۷۹م‌.

تمجید جرجانی

میر سید شریف‌ جرجانی‌ (د ۸۱۶ ق‌) که‌ خود بر این‌ شرح‌ تعلیقاتی‌ نوشته‌ است‌، در اجازه‌ای‌ به‌ یکی‌ از شاگردانش‌ که‌ عبدالقادر بغدادی‌ آن‌ را نقل‌ کرده‌

[۲۴] استرابادی‌، محمد، شرح‌ الرضی‌ علی‌ الکافیه، ج۱، ص۲۹-۳۰،به‌ کوشش‌ یوسف‌ حسن‌ عمر

، این‌ شرح‌ و مؤلف‌ آن‌ را سخت‌ ستوده‌، و در ضمن‌ از تغییرات‌ و خللهای‌ راه‌ یافته‌ به‌ متن‌ کتاب‌ و کوشش‌ خود برای‌ تصحیح‌ و رفع‌ نقایص‌ آن‌ یاد کرده‌ است‌. هموست‌ که‌ به‌ استرابادی‌ لقب‌ نجم‌الائمه‌ داده‌ است‌. شرح‌ الکافیه‌ بارها در تهران‌ (۱۲۷۱ق‌)، تبریز (۱۲۷۴ق‌)، استانبول‌ (۱۲۷۵ق‌)، بولاق‌ (۱۲۹۹ق‌)، لکهنو (۱۳۰۲ق‌)، قازان‌ (۱۳۰۵ق‌) و قاهره‌ (۱۳۰۵ق‌) به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌

[۲۵] فضلی‌، عبدالهادی‌، ج۱، ص۱۲۳-۱۲۴، فهرست‌ الکتب‌ النحویه المطبوعه، اردن‌، مکتبه المنار.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.