پاورپوینت سیدعبدالله بلادی بهبهانی بوشهری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سیدعبدالله بلادی بهبهانی بوشهری دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سیدعبدالله بلادی بهبهانی بوشهری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سیدعبدالله بلادی بهبهانی بوشهری :
سیدعبدالله بلادی بحرینی
بِلادی، عبدالله، ملقب به مجتهد بلادی بهبهانی بوشهری، عالم مبارز و کثیرالتألیف و از مراجع بوشهر در قرن چهاردهم میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – معرفی عبدالله بلادی
۲.۱ – نسب بلادی
۲.۲ – زادگاه بلادی
۲.۳ – مسافرت به بوشهر
۲.۴ – آشنایی با سیدجمال
۲.۵ – تحصیل در بوشهر
۲.۶ – مراجعت به نجف
۲.۷ – مباحثات علمی با شهرستانی
۲.۸ – انقلاب مشروطیت
۳ – بلادی در بوشهر
۳.۱ – مقام بالا در بین مردم
۳.۲ – رابطه با انجمن اتحاد اسلام
۳.۳ – مبارزه با انگلیسیها
۳.۴ – بازگشت به بوشهر
۴ – بلادی در دوریان رضاشاه
۵ – آثار بلادی
۶ – جای”گاه اجتماعی بلادی
۷ – درگذشت بلادی
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
معرفی اجمالی
سید عبدالله بلادی، در سال ۱۰۶۵ق. در «بلاد» بحرین متولد شد. وی پس از آموزش دانش های مقدماتی، به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و نزد شیخ احمد جزایری، شیخ عبدالله بن صالح بحرانی، شیخ سلیمان ماحوزی و شیخ احمد بحرانی ـ پدر شیخ یوسف بحرانی ـ به تحصیل علوم دینی پرداخت و سرانجام به مرتبه فقاهت و اجتهاد دست یافت و از عالمان و فقیهان بلند مرتبه روزگار خویش شد. او از شیخ احمد بحرانی، اجازه نامه گرفت و خود از مشایخ اجازه شیخ یوسف بحرانی، مولف حدائق الناظره بوده است.
سید عبدالله در بحرین به انجام وظایف دینی و اسلامی مشغول بود. پس از تسلط خوارج بر بحرین، آزار و اذیت شیعیان و به ویژه عالمان شیعه، اوج گرفت. این آزارها سبب مهاجرت عالمان و روحانیان از بحرین به کشورهای عراق و ایران شد. سید عبدالله نیز به همراه استادش، شیخ عبدالله، به ایران هجرت نمود و در بهبهان سکونت اختیار کرد.
[۱] سیمای بهبهان, سید سیف الله نحوی, انتشارات نهاوندی, ص۷۹.
شیخ یوسف بحرانی که از شاگردان سید عبدالله بوده است، درباره فضایل اخلاقی استادش چنین می نویسد:
«وی دانشمندی پرهیزگار، متقی، زاهد، عابد و یگانه مردی است که در عصر خویش همتایی در تقوا نداشته و پس از وفات استادش شیخ عبدالله، عهده دار امامت جمعه و جماعت شهر بهبهان گردید».
[۲] لؤلؤه البحرین, ص۹۲؛ به نقل از سیمای بهبهان.
وی پس از سال ها تلاش علمی و فعالیت تبلیغی در بهبهان، سرانجام در سال ۱۱۶۵ق. وفات یافت
[۳] شهیدان راه فضیلت,عبدالحسین امینی، ص۵۲۸.
و در همین شهر به خاک سپرده شد. سید عبدالله سه برادر به نامهای سید موسی، سید نورالدین و سید هاشم داشت. یکی از فرزندان سید هاشم، روحانی شهید، سید احمد بحرانی است که هنگام سفر به عراق، برای زیارت قبور ائمه ـ علیهم السلام ـ، به همراه همسر و فرزندش، مورد حمله اشرار قرار گرفت و به شهادت رسید و در محل «لملوم» در شرق دیوانیه ـ که محل استقرار دو عشیره عراقی «جبور» و «اقرع» است، به خاک سپرده شد.
[۴] شهیدان راه فضیلت,عبدالحسین امینی, ص۴۰۶.
معرفی عبدالله بلادی
نسب بلادی
نسب عبدالله بلادی آنگونه که آقابزرگ طهرانی
[۵] جزء ۱، قسم ۳، ص ۱۱۸۹، محمد محسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
به نقل از الغیث الزابد بلادی آورده، از طریق ابراهیم مُجاب ، به محمدالعابد فرزند امام موسی کاظم علیهالسلام میرسد.
[۶] ایرج افشار سیستانی، نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، ج۲، ص۵۶۱ ـ ۵۶۲، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر، تهران ۱۳۶۹ ش.
[۷] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۱۳، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
زادگاه بلادی
بلادی در ۱۲۹۱ در خاندانی عالم و اصلاً بحرینی ، در نجف اشرف متولد شد.
[۸] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۱۳، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
[۹] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۰، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
[۱۰] ایرج افشار سیستانی، نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، ج۲، ص۵۶۲، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر، تهران ۱۳۶۹ ش.
مسافرت به بوشهر
پس از فراگیری دروس مقدماتی نزد پدرش ، سیدابوالقاسم مجتهد ، همراه او از نجف به بوشهر رفت.
[۱۱] ایرج افشار سیستانی، نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، ج۲، ص۵۶۲، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر، تهران ۱۳۶۹ ش.
آشنایی با سیدجمال
در ۱۳۰۳، در سفر سیدجمالالدین اسدآبادی به بوشهر و ملاقاتهای وی با پدرش، با سیدجمال و افکارش آشنا شد.
[۱۲] صدر واثقی، سیدجمال الدین حسینی پایه گذار نهضتهای اسلامی، ج۱، ص۱۳۵، تهران ۱۳۵۵ ش.
بعدها بلادی در السوانح و اللوائح از سیدجمال تجلیل کرد و از اینکه معاصرانش افکار وی را درک نمیکردند ابراز تأسف نمود.
[۱۳] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۱، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
تحصیل در بوشهر
بلادی در بوشهر نزد اساتید فنّ به آموختن دروس رایج، چون ادبیات، فقه، اصول و نیز زبان انگلیسی، پزشکی، هندسه و نجوم پرداخت.
مراجعت به نجف
در ۱۳۱۱، راهی نجف شد و سه سال در آنجا تحصیل کرد؛ سپس به بوشهر و از آنجا به شیراز رفت و نزد برخی از اساتید آن دیار به تحصیل خود ادامه داد.
در۱۳۱۹، به نجف بازگشت و در حوزه درسی آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی و دیگران، تقریباً به مدت هفت سال ، مدارج عالی اجتهاد را گذراند
[۱۴] جزء ۱، قسم ۳، ص ۱۱۸۹، محمد محسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۱۵] ایرج افشار سیستانی، نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، ج۲، ص۵۶۲، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر، تهران ۱۳۶۹ ش.
[۱۶] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۳، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
و از برخی مشایخ ،اجازه روایت گرفت.
خود او در الزلال المعین فی احادیث الاربعین
[۱۷] عبدالله بن ابوالقاسم بلادی، الزلال المعین فی احادیث الاربعین، ج۱، ص۱۳، بمبئی ۱۳۳۰.
بعضی از طرق روایی خویش را نوشته است که در آن، نام مشایخی چون محدث نوری ، شیخ محمد طه نجف ، شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر و کلینی دیده میشود.
[۱۸] محمد محسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۲، ص۴۶، چاپ علی نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
مباحثات علمی با شهرستانی
آموختههای بلادی در نجوم جدید ، زمینهساز مباحثات علمی او با سید هبهالدین شهرستانی و تألیف الاسلام و الهیئه شهرستانی شد که بلادی بر آن مقدمهای نوشت.
انقلاب مشروطیت
در انقلاب مشروطیت ، بلادی مانند استادش آخوند خراسانی از مدافعان جدی مشروطه بود.
کتاب کشکول وی نشانه این دیدگاه و از اسناد تاریخ اجتماعی و فکری حوزه نجف اشرف در آغاز انقلاب مشروطیّت در ایران است.
بلادی در بوشهر
بلادی در ۱۳۲۶، به بوشهر بازگشت و به تدریس و ارشاد ، نشر احکام و تألیف کتب پرداخت.
مقام بالا در بین مردم
وی مقامی بلند در میان مردم یافت و ملجأ و مرجع آنان در مسائل دینی و اجتماعی شد.
[۱۹] جزء ۱، قسم ۳، ص ۱۱۹۰، محمد محسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۲۰] ایرج افشار سیستانی، نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، ج۲، ص۵۶۳، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر، تهران ۱۳۶۹ ش.
[۲۱] علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، ج۱، ص۲۷۶، تهران (۱۳۶۰ ش).
رابطه با انجمن اتحاد اسلام
همچنین به سبب رابطه نزدیکی که با « انجمن اتحاد اسلام » در بوشهر داشت، خدمات فراوانی به جنبش مشروطیت کرد
[۲۲] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۶، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
و رساله لائحه الجهادیه را در وجوب جهاد با روسها و انگلیسیها نگاشت.
[۲۳] جزء ۱، قسم ۳، ص ۱۱۹۰، محمد محسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۲۴] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۶، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
مبارزه با انگلیسیها
در فاصله سالهای انقلاب مشروطیت تا شروع جنگ جهانی اول ، همراه با رئیسعلی دلواری و یارانش، بتدریج بر دامنه مبارزه و مقابله با حضور انگلیسیها در جنوب ایران افزود تا بدانجا که انگلیسیها قصد ترور وی را داشتند (بلادی در السوانح و اللّوائح بتفصیل به این موضوع پرداخته است
[۲۵] قاسم یاحسینی، نگاهی به مبارزات و اندیشه های آیه الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، ج۱، ص۲۹ـ۳۲، بوشهر ۱۳۷۱ ش.
).
ازینرو بلادی به همراه روحانی مجاهد و متنفذ بوشهر، شیخ علی آل عبدالجبار،
[۲۶] علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، ج۱، ص۲۷۷، تهران (۱۳۶۰ ش).
به شیراز هجرت کردو به آزادیخواهان پیوست
[۲۷] مهدی بامداد، شرح حال رجال ایران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجری، ج۶، ص۱۴۴، تهران ۱۳۵۷ ش.
و با آیهاللّه شیخ جعفر محلاتی (متوفی ۱۹۳۸) فتواهایی بر ضد انگلیسیها صادر کرد.
بازگشت به بوشهر
بلادی با پایان یافتن جنگ و تخلیه بوشهر به آنجا بازگشت و تا آخر عمر در همانجا به سر برد و به ارشاد مردم پرداخت.
[۲۸] محمد حسین رکن زاده آدمیت، دانشمندان و سخن سرایان فارس، ج۳، ص۵۹۹ ـ۶۰۰، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ ش.
بلادی در دوریان رضاشاه
در دوران رضاشاه نیز بلادی در چند مقطع به مقابله برخاست؛ از جمله با حرکت گست
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.