پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی :
پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی
پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی
اطلاعات فردی
نام کامل
سیدحسین رضوی قمی
لقب
صدرالحفاظ
تاریخ تولد
۱۲۵۵ق
شهر تولد
قم
کشور تولد
ایران
محل تحصیل
قم، تهران، نجف، سامرا
تاریخ وفات
۱۳۳۲ق
شهر وفات
تهران
محل دفن
حرم حضرت معصومه
اطلاعات علمی
استادان
میرزا محمدحسن شیرازی، میرزا حبیبالله رشتی، میرزا ابوالقاسم کلانتر نوری تهرانی، میرزا عبدالرحیم نهاوندی، سیدمحمّدصادق طباطبایی، میرزا ابوالحسن جلوه، محمدرضا صهبای قمشهای
آیتالله حاج سیدحسین رضوی قمی معروف به صدرالحفاظ از بزرگان دانشمندان شیعه در نیمه اول قرن چهارده است. وی در حوزههای علمیه تهران، نجف و سامرا، از محضر اساطین فقه و اصول و کلام و حکمت، در مدت سی سال، علوم معقول و منقول را به خوبی فرا گرفت. پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیداسماعیل رضوی نیز از بزرگان خادمان آستانه مبارکه حضرت فاطمه معصومه و دارای منصب صدرالحفاظی بود.
ایشان از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بود. آن فقیه بزرگ، پس از عمری افزون بر هفتاد سال آکنده از خدمات علمی و دینی، در سال ۱۳۳۲ق، در تهران بدرود زندگی گفت. پیکر پاک او به قم منتقل و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – ولادت
۳ – تحصیلات
۴ – به سوی تهران
۵ – هجرت به نجف
۶ – مهاجرت به سامرا
۷ – استادان
۸ – بازگشت به ایران
۹ – موقعیت علمی و اجتماعی
۱۰ – وفات
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع
مقدمه
در سالهای آغازین قرن چهاردهم هجری، تهران، دارای حوزه علمیه باشکوه و ارجمندی بود که بسیاری از علما و فقها و حکمای شیعه در آنجا گرد آمده و چراغ دانش و فقاهت و حکمت شیعی را روشن نگاه داشته بودند. بسیاری از فقیهان قمی نیز پس از فراغت از تحصیل و رسیدن به مدارج عالی علم، از عتبات عالیات به پایتخت میآمدند و در آنجا اقامت گزیده، به تألیف و تدریس اشتغال داشتند.
یکی از آن دانشوران که سالها در تهران به خدمات بزرگ علمی و دینی اشتغال داشت، مرحوم آیتالله حاج پاورپوینت سیدحسین صدرالحفاظ قمی است. در این گفتار کوتاه، اندکی از زندگی سراسر تلاش و کوشش او را باز گفتهایم.
ولادت
تاریخ ولادت مرحوم صدرالحفاظ را در جایی ذکر نکردهاند، اما با وجود قراین و احتمالات، سال ولادتش، بین سالهای ۱۲۵۰ و ۱۲۶۰ق بوده است. چه، وی از معاصران حاج سیدصادق قمی و ملا غلامرضا قمی بوده و تاریخ وفات آنها، در سالهای ۱۳۳۲ و ۱۳۳۸ق، و تاریخ ولادتشان نیز سال ۱۲۵۵ق بوده است.
از این رو، شاید ولادت حاج سیدحسین صدرالحفاظ هم در سال ۱۲۵۵ق یا اندکی پس از آن بوده باشد. پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیداسماعیل رضوی نیز از بزرگان خادمان آستانه مبارکه حضرت فاطمه معصومه و دارای منصب صدرالحفاظی بود.
[۱] ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم، ص۲۶۱، به نقل از: میرزا علیاکبر فیض، تاریخ قم (مخطوط.
تحصیلات
سیدحسین در زمان حیات پدرش و در اوان نوجوانی، تحصیل علوم دینی را در قم آغاز کرد. پس از درگذشت وی، منصب پدر بدو واگذار شد و هر صبح و شام در دارالحفاظ حرم مطهر به تلاوت قرآن اشتغال داشت؛ تا اینکه توفیق، رفیق راهش شد و از این شغل منصرف گردید و برای تکمیل تحصیلات خویش به تهران رفت.
میرزای فیض مینویسد:
چون والدش رخت به دار جنان کشید، بر حسب وراثت، منصب جلیل والدش مرجوع به او شد. در صبح و شام، بر حسب یاسا (یاسا لغتی است مغولی به معنای رسم و عادت و قرارداد.) و قرارداد این شغل، در دارالحفاظ سر کار فیض آثار، حاضر شده، با سایر قاریان و حافظان مشغول تلاوت قرآن میشدند.
از بلندی نظر و علوّ فطرت، این شغل را دون مراتب و قابلیت خود ملاحظه نموده، تحصیل علم و تکمیل معنی انسانیت را وجهه همت و پیشنهاد خاطر نموده، رخت به دارالخلافه طهران کشید و در مدرسه خان مروی که مجمع علما و محل انجمن فضلاست، حجره گرفت…
[۲] ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم، ص۲۶۱، به نقل از: میرزا علیاکبر فیض، تاریخ قم (مخطوط.
[۳] رازی، محمدشریف، گنجینه دانشمندان، ج۱، ص۱۳۸.
به سوی تهران
میرسیدحسین، در حدود سال ۱۲۸۰ق (از آنجا که استادش مرحوم شیخ ابوالقاسم کلانتر در ۱۲۷۷ ق به تهران آمد و مشغول تدریس شد، باید سال مهاجرت میرسیدحسین هم به تهران، همین سالها بوده باشد.) ـ و یا سالهای پس از آن ـ برای تکمیل تحصیلات خویش رهسپار تهران شد و به درس فقیه نامور شهر و یادگار شیخ انصاری، میرزا ابوالقاسم کلانتر نوری تهرانی حاضر گردید. بین او و فرزند استادش، علامه میرزا ابوالفضل تهرانی، دوستی کامل و رفاقت و مصاحبت پیوسته نیز برقرار شد. (زندگینامه میرزا ابوالقاسم و میرزا ابوالفضل کلانتر، در گلشن ابرار، آمده است.)
[۴] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، نقباء البشر، ج۲، ص۵۳۴.
میرزا علیاکبر فیض مینویسد:
… علم فقه و اصول را در مدرس تحقیق فریدالعصر و وحیدالایام میرزا عبدالرحیم نهاوندی حاضر میشدند، و مراتب علم و حکمت از الهی و طبیعی را در محضر حکیم بیمانند میرزا ابوالحسن جلوه، استفاده مینمود، و چندی هم زیب مجلس تحقیق حکیم عارف ربانی، آقا محمدرضا قمشهای اصفهانی بوده، شرح فصوص محییالدین و سایر کتب حکمیه، ملاحظه مینمود…
[۵] ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم، ص۲۶۱.
[۶] رازی، محمدشریف، گنجینه دانشمندان، ج۱، ص۱۳۸.
او در تهران، انیس و همنشین و رفیق مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی بود و در تمام درسها با هم شریک و همبحث بودند. در ضمن استادان مرحوم آیتالله تهرانی، نام آیتالله العظمی سیدمحمدصادق طباطبایی هم آمده است،
[۷] انصاری قمی، ناصرالدین، اختران فقاهت، ج۱، ص۲۹۱.
از این رو، آن بزرگوار از استادان مرحوم صدرالحفاظ نیز بوده است.
هجرت به نجف
مرحوم سیدحسین صدرالحفاظ همراه با دوست دانشمندش مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی، در سال ۱۳۰۰ق، رخت سفر به سوی نجف بست و در زمره شاگردان مرحوم آیتالله میرزا حبیبالله رشتی درآمد.
به نوشته مرحوم فیض:
«چون آن دو عالم کامل (آقا میرزا عبدالرحیم و آقا محمدرضا) در دارالخلافه الباهره از کسوت حیات عریان شده، سندس و استبرق جنت درپوشیدند، توقف تهران را از جهت خود بیفایده دید، روی به اعتاب عالیه آورد…» . (صاحب ترجمه در سال ۱۳۰۰ به عتبات مهاجرت کرده و آقا میرزا عبدالرحیم در سال ۱۳۰۴ و آقا محمدرضا در محرم ۱۳۰۶ وفات کردهاند. (به نقل از: آیتالله شبیری زنجانی))
[۸] ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم، ص۲۶۱.
مهاجرت به سامرا
زمانی که خبر ورود این دو فاضل فرزانه به مرجع بزرگ، آیتالله میرزای شیرازی رسید، آنان را به سامرا طلبید. به نوشته عبرت نائینی:
… پس از چند ماه توقف وی (میرزا ابوالفضل تهرانی)، خبر ورودش به سمع حجتالاسلام والمسلمین، آیتالله فی الارضین، الحاج میرزا محمّدحسن الحسینی الشیرازی (طابثراه) رسید. مرحوم آقا سیدمحمد لواسانی را برای دعوت وی به سامرا، به نجف اشرف فرستاد و چون آن مرحوم بدان مکان شریف، مشرف گردید، به هر وسیله که ممکن بود، آن وجود محترم و مرحوم مبرور فحل، محقق السید السند المبرء من کل شین، آقا میرزا سیدحسین (صدرالحفاظ) (قدسّسرهالعزیز) را که از تهران با وی رفیق و همراه [بود] و از یکدیگر منفک نمیشدند، به سامره سوق داد و آن دو بزرگوار، قریب ده سال در یک منزل ساکن و در خدمت حجتالاسلام شیرازی مشغول تلمذ بودند و با یکدیگر و با مرحومین مغفورین ملاذی الاسلام و المسلمین آقا میرزا محمدتقی شیرازی و آقا سیدمحمد اصفهانی (فشارکی)، (رفعاللهمقامهما) مباحثه اجتماعی داشتند.
[۹] انصاری قمی، ناصرالدین، اختران فقاهت، ج۱، ص۲۹۲-۲۹۳، به نقل از: مصاحبی نائینی، تذکره مدینهالادب.
شیخ آقابزرگ تهرانی نیز مینویسد: «… چند سال در بحثهای میرزای شیرازی حاضر شد و با سعی و کوشش فراوان به استفاده از آن بزرگوار همت گماشت، تا آنکه به مق
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.