پاورپوینت سیدحسون براقی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت سیدحسون براقی دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سیدحسون براقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت سیدحسون براقی :
سیدحسین بن احمد براقی نجفی
بَراقی، حسین بن احمد نجفی،
[۱] براقی، حسین بن احمد، تاریخ الکوفه، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
یا سید حسّون براقی (۱۲۶۱ یا ۱۲۶۲- ۱۳۳۲ق/۱۸۴۵ یا ۱۸۴۶- ۱۹۱۴م)، مورخ و رجال شناس شیعیِ عراقی. نسب او به زید ، فرزند امام حسن مجتبی (علیهالسلام) میرسد.
[۲] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۵۲۳ -۵۲۴، قرن ۱۴ق، نجف، ۱۳۷۵ق/ ۱۹۵۶م.
[۳] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۸، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
فهرست مندرجات
۱ – ولادت و نیای براقی
۲ – فعالیت علمی
۳ – مهاجرت به قریه لُهَیْبات
۴ – آثار
۴.۱ – آثار چاپی
۴.۲ – آثار خطی
۴.۳ – دیگر آثار
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
ولادت و نیای براقی
در ۱۲۶۱ وی در بَراق یکی از ۴ محله معروف نجف اشرف در خانوادهای اهل علم دیده به جهان گشود.
[۴] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۸، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
نیای بزرگ او سیداسماعیل و خانوادهاش که به «حسنی» معروف و اهل علم و تقوا بودند، در اواخر سده ۱۲ق از اطراف بغداد به نجف کوچیدند و در محله براق سکنی گزیدند.
[۵] تمیمی، محمدعلی جعفر، مشهد الامام او مدینه النجف، ج۲، ص۱۶۸-۱۶۹، نجف، ۱۳۷۴ق/ ۱۹۵۵م.
فعالیت علمی
وی از دوران کودکی، به شوق تحصیل علم در مجالس عالمان و فاضلان نجف اشرف شرکت میجست و از شیوخ علما و فضلا و سالخوردگان، حوادث مهم گذشته را میشنید و جمع و ضبط میکرد.
از دوران کودکی نزد دانشمندان و ادیبان به تحصیل پرداخت و در جوانی به سلک اهل علم درآمد.
به تاریخ، بویژه تاریخ عراق، سخت دلبسته بود و برای آگاهی از حوادث تاریخی و نیز کسب اطلاعات، با استادان و آگاهان الفت و مراوده داشت.
همچنین به مطالعه کتب تاریخی اهتمام بسیار میورزید.
بسیاری از کتابها را استنساخ میکرد و نسخههای خطی بعضی از کتابهای نایاب که به خط او نوشته شده تا این اواخر در کتابخانههای نجف موجود بوده است.
[۶] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱، قسم ۲، ص۵۲۴، نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
براقی زبان فارسی را نیک میدانست و از کتب فارسی درباره تاریخ عراق مطلب جمع میکرد. براقی کتابخانه نه چندان بزرگ، اما نفیسی از آثار و نوشتههای نادر تاریخی فراهم آورده بود و بسیاری از نسخهها را نیز خود به خط خویش استنساخ میکرد.
[۷] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱، قسم ۲، ص۵۲۵، نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۸] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۵۲۴ – ۵۲۵، قرن ۱۴ق، نجف، ۱۳۷۵ق/ ۱۹۵۶م.
وی در کنار مطالعه آثار و کتب، و برای نگارش دقیق تاریخ، به بیشتر شهرهای عراق مسافرت و از آثار باستانی آنها دیدن کرد.
[۹] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱، قسم ۲، ص۵۲۵، نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
و در این سفرها به مطالعه و بررسی کتیبههای کهن در مزارهای اطراف دجله و فرات و دیگر نواحی عراق همت میگماشت.
[۱۰] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۵۲۵، قرن ۱۴ق، نجف، ۱۳۷۵ق/ ۱۹۵۶م.
[۱۱] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۹، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
[۱۲] تمیمی، محمدعلی جعفر، مشهد الامام او مدینه النجف، ج۲، ص۱۷۳، نجف، ۱۳۷۴ق/ ۱۹۵۵م.
او در واقع تنها مورخی است که تمامی همت خود را صرف نوشتن تاریخ عراق، خصوصاً کوفه، کرده است.
محمدرضا مظفّر در مقدمه خود بر کتاب تاریخ الکوفه مینویسد که کار براقی حق اهمیت تاریخی این شهر را ادا کرده است.
[۱۳] براقی، حسین بن احمد، تاریخ الکوفه، ج۱، ص۱۳ـ۱۷، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
آثار او هر چند از نظر ادبی بلیغ و فصیح نیست، به سبب در برگرفتن مطالب مهم تاریخی، توجه مورخان را جلب کرده است. با آنکه کوشش براقی را در گردآوری منابع تاریخی و تاریخنگاری ستودهاند، اما نثر او را متوسط و پارهای داوریهای تاریخی وی را نادرست و عامیانه دانستهاند.
[۱۴] تمیمی، محمدعلی جعفر، مشهد الامام او مدینه النجف، ج۲، ص۱۷۱، نجف، ۱۳۷۴ق/ ۱۹۵۵م.
[۱۵] زرکلی، خیرالدین، اعلام، ج۲، ص۲۳۳.
مهاجرت به قریه لُهَیْبات
براقی در حدود سال ۱۳۲۰ق به سبب برخی بیمهریها، از نجف به قریه لُهَیْبات، از نواحی حیره، مهاجرت کرد و تا پایان عمر در نهایت تنگدستی در آنجا به تتبع و تحقیق پرداخت و سرانجام در سال ۱۳۳۲ همانجا دیده از جهان فرو بست
[۱۶] زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۲، ص۲۳۳، بیروت ۱۹۸۶.
و جنازه او را در نجف اشرف در خانه خودش به خاک سپردند.
[۱۷] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۸-۴۱۹، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
[۱۸] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱، قسم ۲، ص۵۲۵، نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۱۹] عمررضا کحاله، معجم المؤلفین، ج۳، ص۳۰۹، بیروت (تاریخ مقدمه ۱۳۷۶).
آثار
تألیفات براقی حدود هشتاد اثر، و بیشتر در تاریخ و رجال است.
او در بعضی از کتابهای خود نکات تازهای مطرح کرده است.
آقابزرگ طهرانی،
[۲۰] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، طبقات اعلام الشیعه، جزء ۱، قسم ۲، ص۵۲۵، نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد ۱۴۰۴.
[۲۱] عمررضا کحاله، معجم المؤلفین، ج۳، ص۳۰۹، بیروت (تاریخ مقدمه ۱۳۷۶).
به گفته خودش، همه تألیفات او را دیده است.
مهمترین تألیف براقی تاریخ الکوفه است.
براقی آثار و تألیفات فراوانی داشته، اما بیشتر آنها پس از مرگ وی پراکنده شده است.
[۲۲] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۹، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
[۲۳] تمیمی، محمدعلی جعفر، مشهد الامام او مدینه النجف، ج۲، ص۱۷۵، نجف، ۱۳۷۴ق/ ۱۹۵۵م.
با اینهمه، پارهای از آثار وی به صورت خطی و چاپی در دست است.
آثار چاپی
۱. تاریخ الکوفه، یا عقد اللؤلؤ و المرجان فی تحدید ارض کوفان و من سکن فیها من القبائل و العربان، از مهمترین و بهترین آثار او در تاریخ شهر کوفه است. این کتاب به کوشش محمد صادق آل بحرالعلوم در نجف (۱۳۵۶ق) منتشر شده است.
۲. الدره البهیه و الروضه المضیه، در تاریخ کربلا که در واقع تتمهای است بر کتاب دیگر او با عنوان الحسره الدائمه.
[۲۴] خاقانی، علی، «الاثار المخطوطه فی النجف»، ج۲، ص۱۰۱، الاقلام، بغداد، ۱۳۸۴ق/ ۱۹۶۴- ۱۹۶۵م، س ۱، شم ۲، ۶.
این کتاب به کوشش علی هاشمی خطیب در نجف (۱۹۷۰م) انتشار یافته است.
۳. قلائد الدر و المرجان فیما جری فی السنین من طوارق الحدثان.
آثار خطی
۱. بهجه المؤمنین فی احوال الاولین و الاخرین، یک دوره تاریخ عمومی تا عصر مؤلف در ۴ مجلد.
[۲۵] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، الذریعه، ج۳، ص۱۶۴.
نسخههایی از برخی مجلدات این اثر به طور پراکنده دیده شده است.
[۲۶] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۴۱۹، به کوشش حسن امین، بیروت، ۱۴۰۳ق/ ۱۹۸۳م.
۲. الجوهره الزاهره، یا الجوهره الشعشعانیه و الثمره الجنیه، در فضائل کربلا.
[۲۷] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، الذریعه، ج۵، ص۲۹۳.
۳. الدره المضیه فی تاریخ الحنانه و الثویه، که به نامهای تاریخ مسجد الحنانه و نیز الحنانه و الثویه شهرت دارد.
[۲۸] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، الذریعه، ج۳، ص۲۸۶.
[۲۹] آقابزرگ طهرانی، محمد محسن، الذریعه، ج۷، ص۹۳.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.